onsdag 2. oktober 2024

En veldig aktiv dag...

 På mandag hadde jeg en veldig god dag, og fikk gjort veldig mye både inne og ute. Jeg og mannen fikk båret ned alle Camelliaplantene (det er jo bare 16. stk. ) i kjelleren, og jeg fikk satt de på plass. I år tror jeg at jeg har funnet den optimale plasseringen. Jeg har prøvd ut veldig mange løsninger der, men dette er den beste jeg har fått til så langt. 


Jeg har flyttet mange av de opp i de hvite plastkassene og noen får da litt lys fra kjellervinduet.


Jeg har ekstra plantelys over disse som står her,


og her har jeg et kraftig ledlys som lyser godt over plantene og også som sprer seg godt utover. Tidligere hadde jeg alle camelliaplantene på et stort undervanningsbrett på gulvet her, men det fungerte ikke så godt. I år har jeg satt opp en gammel  hylle inntil veggen, og har plassert noen nedklipte blodbeger der. Jeg har satt noen av de største camelliaplantene på gulvet ved siden av dem. Forandring fryder!


Jeg har også fått samlet de fleste Agapanthusplantene jeg har i kroken her.  De har også et eget lys over seg. 


Jeg fikk også klipt ned alle mine spragler/ Coleus. Til neste år skal de plantes ut. I år kom de aldri lengre enn til drivhuset. De er så lette å ta stiklinger av at jeg kommer ikke til å ta inn morplantene til neste år som jeg har gjort nå.


Her er veden vi fikk tilkjørt her om dagen. Det er godt å vite at vi har nok ved til vinteren. Det er den ene naboen vår som vi kjøper ved av, så den blir ikke fraktet veldig langt :)

Lønnene som står til høyre her skal alle inn i drivhuset i vinter. De skal jeg pakke inn i bobleplast og ha skål i bunnen for vanning og åpning i toppen. Det skal bli spennende å se hvordan dette eksperimentet går.

Senere på mandag hentet jeg alt jeg hadde av bobleplast og styrofoamplater som var i garasjen (det er de samme jeg brukte i fjor). Jeg la bobleplast nederst og styroformplater oppå der igjen. Det hindrer telen å komme opp gjennom gulvet i drivhuset. 

Nå er alt klart i drivhuset til å sette inn resten av lønnene i potter og bonsaiene. De minste skal inn i det lille teltet som også ble satt opp på mandag. Hvilken effektiv dag! :)



Nå er teltet klart til bruk!

Her er oversikten over nedbøren i september. Det kom 105 mm med regn, og siden april og mai er det den "tørreste" måneden vi har hatt siden da. Det er fint at det tørker opp litt nå. 

7 kommentarer:

  1. Hello, Marit
    You have accomplished a lot moving your plants into the basement and preparing the tent. I am sure it was hard work stacking all that wood! We are catching up with our rain, so far we have had 12 days in a row of cloudy rainy days. Take care, have a wonderful day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, soon I'm ready for winter, and so are my plants too. I guess it must be hard work, and that's why we buy it like that. We can take a little wood indoors every day , and then it's not so heavy. Oh it sounds like our summer this year. Too much rain is boring.
      Take care you too, and have a great day!

      Slett
  2. Håper vi får en tørr oktober også så en kan finne på noe ute, uten å måtte ha med skifte eller regntøy.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lov å håpe på det, men statistisk så er oktober en våt måned.

      Slett
  3. The logistics were planned, the work is done, you are ready for winter. Both you and the plants! It seems like just yesterday you were waiting for the last snow to disappear. It’s time now to rest those aching muscles. Well done, Marit. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, I'm almost ready for winter. I'm not ready for it in my head, but it's always like that in October. I'm not a fan of winter anymore. I have a little more to do in the garden, but it's not much. I will soon rest my aching muscles! Thank you.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Du har verkligen jobbat på bra och förberett dig för vintern jag tror att dina växter kommer att må riktigt bra där de står med så mycket omtanke från dig. Det var otroligt mycket nederbörd som Ni har fått där du bor nu får vi hoppas att det lugnar ner sig med nederbörd. Ha det gott/Margareta

    SvarSlett

En veldig aktiv dag...

 På mandag hadde jeg en veldig god dag, og fikk gjort veldig mye både inne og ute. Jeg og mannen fikk båret ned alle Camelliaplantene (det e...