Viser innlegg med etiketten Lågdalsmuseet. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Lågdalsmuseet. Vis alle innlegg

mandag 29. september 2025

På et lite museumsbesøk...

 Høsten har virkelig kommet hit. I forrige uke var det frost tre netter på rad her. Pionbladene nede i hagen lå helt flatt og var skadet av frosten. Det er jo helt vanlig her når det er i slutten av september. Jeg tok mange bilder på lørdag, og her kommer noen av de.  De er fra Kongsberg alle sammen. Det er ikke så mange høstfarger enda, men noen var det.


Jeg starter med et flott lønnetre / Acer platanoides med høstfarger. 


Dette er en ask /  Fraxinus excelsior som også har fått høstfarger. Den vokser ute på et museum som heter  Lågdalsmuseet.  Her står litt info om uteområdet. Det er et stort uteområde der hvor det står gamle hus og bygninger fra Kongsberg, Sandsvær og Numedal. Det ligger kun ti minutters gange fra der vi matet ender på lørdag. 



Dette er en gammel tårnlåve som står der.


Det er så idyllisk der med alle de gamle husene med gress på taket.


Det var flere lønner som hadde begynt å få høstfarger.


De har geiter og griser der om sommeren. Nå var det bare to griser igjen der. Den ene gikk rundt og spiste mat.


Den andre prøvde å komme seg ut gjennom gjerdet. Det var en håndtverker der som vi sa i fra til at grisen prøvde å komme seg ut. Den stanget i plankene og ville gjerne ut. Jeg antar at han fikk stoppet grisen.


Det var et fantastisk vær på lørdag. Se på den himmelen!


Sånne bygninger som dette husker jeg fra min barndom. Jeg vokste opp ikke så langt fra dette museet, så jeg var på gamle trakter på lørdag :)

Omgjøring av et gammelt bed.

I mange år har jeg holdt meg langt unna storknebb/ geranium fordi jeg en gang for lenge siden kjøpte en plante som het Geranium phaeum .  I...