Viser innlegg med etiketten Camellia 'Antipaction'. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Camellia 'Antipaction'. Vis alle innlegg

torsdag 22. februar 2024

Begynnelsen på slutten, og begrensningens kunst er vanskelig...

 Jeg håper i alle fall det, altså at det er slutten på vinteren vi ser begynnelsen på nå. Det har vært varmegrader i hele natt, og det regner litt nå. Akkurat nå er det 7 grader. Det skal også regne mye i natt. Så mye at kan være fare for flom når snøen også begynner å smelte. Jaja, det skal ikke være enkelt med været. For mye og for lite er vel det som går igjen angående været i de siste årene. Ingen  mellomting på noe. For tørt, for varmt og for vått...

Dagens gode nyhet er at amaryllisen nå har begynt å røre på seg. Endelig så skjer det noe!



Det ser lovende ut, og fargen er jeg så spent på. Den blir oransje ja, men om den blir ferskenfarget eller knall oransje gjenstår å se. Stilken har stagnert litt i veksten, og den har ikke knekt enn så lenge. Men den er virkelig lang, for den er nå på 90 cm fra kanten av løken og opp til toppen av knoppen!


Dette er knopp nr. to. Den vil også snart åpne seg opp. 

De av dere som har fulgt bloggen min noen år vet jo at å begrense seg når det gjelder antall blomster er noe jeg ikke klarer. Jeg går "all in"!



Nede i kjelleren er det nemlig flere amaryllis på gang, men klok av skade skal de få stå der og vokse sakte i kjellertemperatur som er på ca. 10 grader. Påskeblomster er de omdøpt til nå i steden for juleblomster.
Det blir garantert ingen påskeliljer ute i hagen til påske, og da kan disse være gode å ha som pynt inne mens jeg venter utålmodig på våren ute i hagen. 

Jeg må ta med et bilde av en camellia som blomstrer for første gang her nå.


Camellia x williamsii 'Antipaction' heter den. Rødfargen  på bildet er litt feil, for den er mer rosa i fargen enn det ser ut på bildet. Her kan dere se hvordan fargen egentlig skal se ut.

lørdag 3. februar 2024

Blomstringen i kjelleren fortsetter, og en ny føljetong starter...

 Nå har nok en camellia sprunget ut. Det er en "no name" som er kjøpt for flere år siden, og nå ville den blomstre. Jeg tror at den blomstret i fjor på denne tiden også, så det tyder på at den en en tidligblomstrende sort.



Ikke min favorittfarge, men den blomstrer nå og det er jo hyggelig uansett.


'Nobilissima' som nå nærmer seg slutten av blomstringen. Den har holdt på i 10 uker  og det er en ny rekord! Det er bare utrolig at en plante kan frembringe så mange knopper på en plante. 



Det er masse knopper på 'Anticipation', og det er bare å glede seg til blomstringen.


Denne har blomstret siden jeg kjøpte den i september. 


Gamle blomster, og en helt ny knopp på agapanthusen. 


Se på disse vakre alpefiol frøkapselene!


Så til den nye føljetongen. Mine amaryllis som jeg kjøpte i høst har stått i kjelleren sammen med mine camellia og de har hatt det for kjølig og for tørt til å ville komme i gang med blomstringen. Nå skal jeg flytte en og en opp i spisestuen etter som de utvikler seg, og så blomstrer de nok en gang. Det er mange der nede, og det skal bli hyggelig med ny blomstring inne nå. 
Det er helt det samme for meg når de blomstrer bare de gjør det! :)

God helg/ weekend!


søndag 2. april 2023

Hjelpsomme venner, og påfyll av camellia...

 I  begynnelsen av februar så jeg en nettbutikk / hagesenter i Stavanger som hadde noen camellia som jeg ikke hadde. Plantesamler som jeg er prøvde jeg å bestille de fra nettbutikken,  og ville selvsagt betale for frakt hit. Men neida, de sendte ikke planter hit av en eller annen grunn :(

De var sikkert redd for at plantene ville fryse på veien hit.

Tilfeldigvis har jeg en venninne som bor i dette området. Hun kjenner en mann i nærheten som også skulle kjøpe camellia til seg selv. Han kjøpte tre planter for meg, og har oppbevart de hos seg selv frem til nå. Min venninne tok de med hit i går siden de har familie bare noen mil unna her. 

Så nå har jeg tre flotte camellia til der nede i kjelleren, men nå har jeg definitivt ikke plass til flere. (Det er helt sant) :-)

De som jeg kjøpte er:

Camellia 'Antipaction'

                'Gay Time'

                'Nobilissima'

Jeg hadde ingen hvite fra før, og den 'Nobillisima' er utrolig vakker. Jeg er så glad i hvite blomster, og det er egentlig merkelig at jeg ikke har noen hvite fra før. Men nå har jeg en om ikke annet :)


Dette er 'C. x williamsii 'Antipaction'

Jeg har moret meg med å ta bilder av nysnøen vi fikk på fredag, og håper at det var siste snøfall på denne siden av St. Hans...


Det var ikke så mye snø som kom på fredag, og på drivhustaket smeltet det fort. I går ble det 6 grader i skyggen, og det var gledelig å se at det ble mye vann ut av det. 


Skjærespor i snøen.


Skjære og ekornspor. 

God påske til de som reiser til fjells for å gå på ski!

Jeg har fått mer enn nok av snø, og venter bare på at den skal smelte. 

Ute ved kysten igjen!

 På torsdag var vi for første gang på hytta til yngste sønnen, for av mange forskjellige årsaker har det ikke vært mulig før nå. Vi kom dit ...