Viser innlegg med etiketten Geranium. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Geranium. Vis alle innlegg

torsdag 25. juni 2026

Et innlegg om nesten bare geranium.

 Det hører til sjeldenhetene her at jeg skriver om geranium, men siden jeg har vært på et hagesenterrunde og nesten bare kjøpt geranium får jeg skrive opp de jeg har kjøpt. Jeg er en novise i geraniumverden, så jeg håper at de som har mye kunnskap om disse plantene kan fortelle meg om de er invasive eller ikke. 

De jeg har kjøpt er :


Geranium 'Sirak'


Erodium reichardii tror jeg er en nær slektning av geranium. Stemmer det?


Geranium endressii


Geranium cantabrigense



Geranium 'Rozanne'


Geranium oxonianum 'Rose Clair'

Jeg kjøpte også en  katteurt  / Nepeta faassenii 'Purrsian Blue' . Morsomt navn :)

Det ble også med en afrikalilje /  heter Agapanthus Summer Love 'Blue'. 


Jeg har mange agapanthus, men de har høyere blomster. Denne er mye lavere.
Jeg fant en artikkel om den på nettet (2018) hvor det sto at denne er en ny og forbedret utgave av agapanthus. Den starter blomstringen i juni, og fortsetter ut september. Det finner jeg jo ut av utover sommeren og høsten.

Hetebølgen fra Afrika har nå kommet hit også, men siden jeg bor såpass langt nord i Europa slipper vi har med skrekken. Det ble 28 grader i går og det blir det i dag også i følge yr. Det er altfor varmt etter min smak, men været får jeg fortsatt ikke gjort noe med 😉
Allerede på tirsdag skal temperaturene synke, så det går nok fint. Litt varme tåler vi jo.

Et innlegg om nesten bare geranium.

 Det hører til sjeldenhetene her at jeg skriver om geranium, men siden jeg har vært på et hagesenterrunde og nesten bare kjøpt geranium får ...