tirsdag 23. juni 2026

Omgjøring av et gammelt bed.


I mange år har jeg holdt meg langt unna storknebb/ geranium fordi jeg en gang for lenge siden kjøpte en plante som het Geranium phaeum.  I løpet av kort tid sådde den myriader av frø av seg selv, og jeg fikk helt aversjon for alt som het geranium. Jeg har kun hatt noen få planter av geranium som ikke har sådd seg noe mer her. Jeg har holdt meg unna de i veldig mange år nå inntil jeg så en geranium på en dansk blogg som het Geranium pratense 'Black and White'. 

Jeg har alltid vært glad i planter som har mørkt bladverk, og når jeg så den var jeg helt solgt. 

Jeg har i det siste holdt på med et nytt prosjekt her, men det er veldig tungt og tar lang tid. 

For noen år siden flyttet jeg mange skog bregner / Matteuccia struthiopteris inn i hagen, og det er en av de største tabbene jeg har gjort her. Plutselig spredde de også seg mye, og det dukket opp bregner mange steder som jeg ikke ville ha der. Så nå i det siste har jeg gjort et forsøk på å spa de opp. Det er ufattelig tungt, for røttene til bregnene går dypt og på kryss og tvers, og er veldig seige å få opp.

Men tilbake til min nye dille som rett og slett er geranium. Jeg var i går på den årlige hagesentertur sammen med en venninne. Vi dro ikke så langt, men fikk med oss to hagesentere på turen pluss at jeg var innom mitt lokale hagesenter på vei hjem. 

Hva jeg kjøpte tar jeg med en annen dag, men jeg kan røpe at det var nesten bare geranium. 


Bilde tatt i 2020 når bedet var nytt.
I årene etterpå vokste bregnene så mye at jeg i år måtte gjøre noe med de. 


Den første nye Geranium pratense 'Black and White' står til venstre. Bregner som ennå ikke er gravd opp er i midten bak der. Den planten  helt til høyre med mørkt bladverk har stått der i flere år. Den heter Actea simplex 'Chocoholic'. I solen ser bladverket helt svart ut. 

Kurvene som står der er for mat til fugler og ekorn. Det var umulig å ikke få med ekorn på bildet, for de er to søsken som er her og de er like store. Men hvem som er hvem er umulig å si. De er her hele tiden, og er veldig sultne! 

 For første gang i år så jeg på søndag masse mygg her. Det betyr at jeg nå kan redusere litt på  foringen av fuglene fremover. Nå bør de klare å finne mat selv. 


Bedet sett fra andre siden.   Alt som er nyplantet ser så merkelig ut, men det blir nok bedre når det får vokst seg til der. Det som er plantet der er en plante jeg kjøpte sent i september i fjor høst. Den er en kornell / Cornus alba 'Nightfall'.  Bladene på den er også veldig mørke. Den bodde i drivhuset i vinter, for jeg var ikke sikker på om den ville tåle å bli plantet ut her så sent på året. 

Helt foran har jeg plantet hvite sommerblomster som kalles pyntekorg / Cosmos bipinnatus. 

Til venstre for de har jeg plantet Heucherella 'Hopscotch'  som jeg  fikk kjøpt igjen nå nettopp. Jeg fikk kjøpt de fra samme firma som i fjor. Nå er de dessverre utsolgt for den, men kanskje de får den inn igjen til neste år igjen. Den forsvinner veldig fort ut av nettbutikken har jeg sett, så det lønner seg å bestille den tidlig. 


Disse plantene har dere sett før, for de jeg kjøpte i fjor og de har jeg vist mange ganger. Bildet er tatt nå nettopp og de har vokst mye bare på et år.


Et "nytt" element er flyttet opp hit fra nede i hagen. Den blå krukken med vann i kjøpte jeg rundt 2005. Jeg har ikke fått tatt bilde av det enda, men ekornet drakk vann fra den her om dagen. Fuglebad eller drikkekar får fuglene og ekornene finne ut av, men den krukken passer til begge deler. Det grønne som spirer så fint i grusen er valmuer. 


Ekornet er bare så søt. Jeg blir aldri lei av å fotografere de.

Det kommer til å bli mye jobb å få opp resten av bregnene. Jeg har klippet de ned, men jeg må også flytte på mange av steinene som jeg ar lagt der når bedet ble laget. Jaja, det er godt at jeg har litt å gjøre... 😉

lørdag 20. juni 2026

Ute ved kysten igjen!

 På torsdag var vi for første gang på hytta til yngste sønnen, for av mange forskjellige årsaker har det ikke vært mulig før nå.

Vi kom dit tidlig på formiddagen, og tilbrakte en hel dag der. Det var så deilig å høre bølger slå mot svabergene der og kjenne på lukten av saltvann igjen. 

Den eneste skuffelsen var at det var veldig lite fugler der nå. Ingen svaner, ingen canadagjess eller store måker. Den eneste fuglen jeg så var ærfugl, men det er jo ikke dårlig å ha sett de da! Det er mange av de der. 


Planter og blomster manglet det ikke der!
Dette er vanlig gressløk/ Allium schoenoprasum og bitterbergknapp / Sedum acre.
Gressløk vokser vilt der, og dette er naturens egen komposisjon. 
Veldig vakkert!




Fotspor i sanden etter mange fugler.


Det var lavvann når vi var der eller fjære som det også kalles. Høyvann kalles flo.


Dette er en av hyttene i området, og den ligger så fint til.  Disse ærfuglene/ Somateria mollissima var der hele tiden.


Så til noe jeg aldri har sett før, nemlig blå brennmanet/ Cyanea lamarckii


Tangen i havet heter grisetang/ Ascophyllum nodosum.


Jeg har blitt veldig glad i dette landskapet.


Nå i juni blomstrer disse flotte blomstene som kalles vendelrot / Valeriana 
sambucifolia. De tiltrekker seg sommerfugler, men jeg så dessverre ingen denne gangen. Det blåste mye den dagen, så det kan ha vært årsaken. 


Jeg så denne vakre planten med sølvgrå blader, og jeg så med en gang at den måtte være en mureplante og det var det også. Den kalles for mattemure / Potentilla aserina. 


De var veldig dekorative.


Naturens egen komposisjon igjen. Jeg vet ikke om gressløken har blitt plantet der der for lenge siden og så forvillet seg. Disse vakre liljene kan også vært plantet der for lenge siden. Hytta er bygd på 1930 tallet en gang, så disse blomstene kan ha vært der veldig lenge. De kalles from brannlilje (antagelig på grunn av fargen).  Lilium bulbiferum heter de og er en gammel hageplante som de sikkert har tatt med seg og plantet der. Kombinasjonen med den lilla gressløken er jo bare så fin.


Gul iris eller sverdlilje/ Iris pseudacorus vokser vill mange steder i Norge. 



Havet som lager mønster i bølgene.


Jeg så plutselig denne levende bonsaien som vokste der. Det er en bergfuru / Pinus mugo. 
Den vokste tett i tett bortover svabergene der. Den må være veldig nøysom, for der må det være veldig tørt og lite jord.


Dagens høydepunkt var denne som jeg plutselig så der. Det er en orkidé som heter nattfiol / Platanthera bifolia
Den finnes flere steder i Norge fra Finnmark til skjærgården ( som er der vi var nå). 
Den blomstrer i juni, så det var bare flaks at jeg fikk se den nå. 

Så til hjemlige forhold igjen.
Avslutter med mitt nye "kjæledyr" som har vært  hver dag i det siste.


Disse bildene er fra forrige lørdag. Jeg har kjøpt en ekornmater, og inni den lå det en meisebolle.,Jeg var spent på om ekornet ville finne ut av hvordan den skulle få tak i den. 


Som dere ser var det veldig lett å finne ut av det! :)
Den fikk satt lokket oppe med munnen, og av restene som er igjen av meisebollen hadde den vært der tidligere og spist av den.


Det ser ut som intens konsentrasjon før den skal komme seg ned til restene av meisebollen.


Ja, en kan ikke si annet enn at den lykkes med å få spist om restene! :)

onsdag 17. juni 2026

Litt tilbake i tid...

 Tiden går så fort, og jeg har så liten tid til å lese blogger og skrive blogginnlegg. I år har alt blitt helt annerledes enn i fjor. På grunn at min mor ble hardt skadet i mars og hun er fortsatt på rehabilitering, og kommer ikke hjem til leiligheten hennes noe mer. Så jeg er ikke så mye hjemme som jeg pleier. Hagen lever sitt eget liv i år, men jeg har fått begynt på et nytt prosjekt. Mer om det en annen dag.

Jeg tar mange bilder, men de kommer ikke alltid med i bloggpostene. 

Men jeg gjør et forsøk i dag på å få tatt med noen "gamle" bilder.




Iriser som blomstrer i hagedamme. 


Disse heucherella kjøpte jeg i fjor og plantet de sammen en rose jeg også kjøpte i fjor. Heucherella skal være mindre herdig enn alunrot /  heuchera, så jeg er overlykkelig over at alle har overlevd og rosen også. 
Den heter Heucherella 'Hopscotch' og rosen som er en klatrerose som jeg så i hagen til Irene i fjor sommer. Den heter 'Purple Splash'.


Bilde fra i fjor sommer.


Syrin/ Syringa vulgaris 'Beauty of Moscow'




Syrin uten navn nede i hagen. Den har aldri hatt så mange blomster som i år. Det er ikke en vanlig syrinn, for blomstene er mye mindre.



Lupiner et annet sted nede i hagen



Trepion / Paeonia rockii med minst tre hårgullbasser / Cetonia aurata


Lilla trepion



Trepioner / Paeonia rockii  kommer opprinnelig fra Kina. Oppkalt etter Joseph Rock. 

fredag 12. juni 2026

Fugle og dyrebestanden her bare øker!

 Ja, det er utrolig morsomt å følge utviklingen av fuglebestanden her. Jeg tror ikke jeg har sett så mange nyklekkede fugleunger her noen gang tidligere. 

Det er i all hovedsak pilfink/ Passer montanus, Blåmeis / Cyanister caeruleus, og kjøttmeis / Parus major. Det er så mange av de her nå. Blåmeisungene er veldig små, men de andre er ikke så mye større. Jeg har ikke fått tatt bilder av det, men jeg har sett at ungene setter seg på toppen av den ene fuglemateren, og at den ene av foreldrene spiser mat og har den i munnen, og mater ungene etterpå.

Jeg har aldri tidligere foret fuglene hele året, men i år har jeg fortsatt å fore fuglene. Jeg har sett én mygg, og jeg ser "kun" bier og humler. Hvis det ikke blir flere mygg her blir det ikke mye mat til fuglene i år. 


Jeg har nettopp kjøpt mer meiseboller til fuglene. Spesielt pilfinkene er veldig glad i de.


Det som er spesielt i år er at flere av trekkfuglene som denne grønnsisiken / Spinus spinus har blitt værende her, og det kommer selvsagt av at de finner mat her hele tiden nå. Jeg har så stor glede av å se de her hver dag at jeg kjøper gjerne mat til de.



Disse fuglematerene er geniale for fugler som hakkespetten/ Dendrocopos major.  Det som fuglene mister når de spiser havner i et eget "kammer" under fuglematen. Jeg kan da skru de fra hverandre, og "resirkulere" maten som ligger i det kammeret. Det gir jeg til fuglene på nytt og til ekornene.



Jeg hadde en morsom opplevelse med å betrakte denne ringduen / Columba palumbus her om dagen. Dette er en gammel trestubbe etter en vanlig gran / Picea abies som ble felt for noen år siden. Duen drakk ferskt regnvann i det store hullet til venstre. 


Her har jeg lagt ut "resirkulert" mat til denne ekornungen.


Når jeg tok disse bildene var jeg kun 50-100 cm fra ekornet / Sciurus vulgaris. Jeg sto helt stille og tok mange bilder uten at den enset meg. 


Maten går ned på høykant. Disse fugleungene og ekornungene er konstant sultne. 




Det ser ut som maten smaker :)



Det er ikke bare ett ekorn her, men flere. På bildene er det to ekorn, men jeg har sett tre stykker her for ikke lenge siden.


Jeg avslutter dagens innlegg med en pion som heter 
Paeonia ' Apricot Whisper' .
Den er en veldig tidlig pion som har besøk av en humle og bie.
Det er mørkt jordhumle / Bombus terrestrisk, og honningbie / Apis mellifera. 




Omgjøring av et gammelt bed.

I mange år har jeg holdt meg langt unna storknebb/ geranium fordi jeg en gang for lenge siden kjøpte en plante som het Geranium phaeum .  I...