Ja, jeg tar det i den rekkefølgen :-)
Jeg har kjøpt så mange pioner opp igjennom årene, og dessverre så har noen av navnene blitt "borte". Jeg har dem nok et sted, men jeg orker ikke å lete nå.
NOTATER FRA MIN HAGEGALE VERDEN
Ja, jeg tar det i den rekkefølgen :-)
Jeg har kjøpt så mange pioner opp igjennom årene, og dessverre så har noen av navnene blitt "borte". Jeg har dem nok et sted, men jeg orker ikke å lete nå.
Det hører til sjeldenhetene her at jeg skriver om geranium, men siden jeg har vært på et hagesenterrunde og nesten bare kjøpt geranium får jeg skrive opp de jeg har kjøpt. Jeg er en novise i geraniumverden, så jeg håper at de som har mye kunnskap om disse plantene kan fortelle meg om de er invasive eller ikke.
De jeg har kjøpt er :
Jeg kjøpte også en katteurt / Nepeta faassenii 'Purrsian Blue' . Morsomt navn :)
Det ble også med en afrikalilje / heter Agapanthus Summer Love 'Blue'.
I mange år har jeg holdt meg langt unna storknebb/ geranium fordi jeg en gang for lenge siden kjøpte en plante som het Geranium phaeum. I løpet av kort tid sådde den myriader av frø av seg selv, og jeg fikk helt aversjon for alt som het geranium. Jeg har kun hatt noen få planter av geranium som ikke har sådd seg noe mer her. Jeg har holdt meg unna de i veldig mange år nå inntil jeg så en geranium på en dansk blogg som het Geranium pratense 'Black and White'.
Jeg har alltid vært glad i planter som har mørkt bladverk, og når jeg så den var jeg helt solgt.
Jeg har i det siste holdt på med et nytt prosjekt her, men det er veldig tungt og tar lang tid.
For noen år siden flyttet jeg mange skog bregner / Matteuccia struthiopteris inn i hagen, og det er en av de største tabbene jeg har gjort her. Plutselig spredde de også seg mye, og det dukket opp bregner mange steder som jeg ikke ville ha der. Så nå i det siste har jeg gjort et forsøk på å spa de opp. Det er ufattelig tungt, for røttene til bregnene går dypt og på kryss og tvers, og er veldig seige å få opp.
Men tilbake til min nye dille som rett og slett er geranium. Jeg var i går på den årlige hagesentertur sammen med en venninne. Vi dro ikke så langt, men fikk med oss to hagesentere på turen pluss at jeg var innom mitt lokale hagesenter på vei hjem.
Hva jeg kjøpte tar jeg med en annen dag, men jeg kan røpe at det var nesten bare geranium.
![]() |
Bilde tatt i 2020 når bedet var nytt. I årene etterpå vokste bregnene så mye at jeg i år måtte gjøre noe med de. |
På torsdag var vi for første gang på hytta til yngste sønnen, for av mange forskjellige årsaker har det ikke vært mulig før nå.
Vi kom dit tidlig på formiddagen, og tilbrakte en hel dag der. Det var så deilig å høre bølger slå mot svabergene der og kjenne på lukten av saltvann igjen.
Den eneste skuffelsen var at det var veldig lite fugler der nå. Ingen svaner, ingen canadagjess eller store måker. Den eneste fuglen jeg så var ærfugl, men det er jo ikke dårlig å ha sett de da! Det er mange av de der.
![]() |
Det ser ut som intens konsentrasjon før den skal komme seg ned til restene av meisebollen. |
![]() |
Ja, en kan ikke si annet enn at den lykkes med å få spist om restene! :) |
Ja, jeg tar det i den rekkefølgen :-) Jeg har kjøpt så mange pioner opp igjennom årene, og dessverre så har noen av navnene blitt "bor...