Viser innlegg med etiketten Clematis 'Romantika'. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Clematis 'Romantika'. Vis alle innlegg

mandag 17. juli 2017

Clematis tid...

Dette er en planteslekt jeg liker veldig godt. De er litt anonyme tidlig på våren, men utover sommeren så kommer de virkelig i gang. I hagen så er det spesielt en som jeg er veldig glad i...



... og det er denne. Det er noe med fargene på den som jeg liker så godt. 
Clematis 'Ivan Olsson' Den er oppkalt etter en svenske, ja :)

Clematis 'Romantika' igjen. Den får dere nok se mange bilder av, for den fargen er bare så vakker.

Og hva er så dette? Jo, det er en skakk Iris ensata som vokser i et forlatt bed med masse ugress. Irisen skal graves opp snart. Jeg hadde helt glemt den bort, men i går sto den plutselig der og blomstret.

 Vi har fått vite at gravingen i hagen starter ca. rundt 1. august. Det er ikke  mindre enn 4 personer som det må passe for på samme dag,  så det skal ikke bli enkelt å få det til å passe for alle nei... Rørleggeren, graveren, konsulenten og til slutt en mann fra kommunen.  Grøftene kan ikke graves igjen før han har sett på de. Hjelpe og trøste sier jeg bare...

Jeg tar med til slutt noen roser. 'Our Last Summer'

Det holder ikke med dobbel dose...

Nei, det ble trippel dose av nettopp 'A Whiter Shade of Pale' . Den er så riktblomstrende og det er så mange knopper på gang. Jeg har ikke mindre enn 3 stk.  av denne, så det blir nok flere bilder av denne også :)

I dag får jeg hagebesøk langveisfra, og det gleder jeg meg virkelig til. 

Ha en fin dag!

søndag 16. juli 2017

Dagliljer, roser og clematis...

Ja,  det er nå en gang sånn at disse tre blomstene følger hverandre fra nå og omtrent til frosten stopper de. Jeg har en clematis til som er senere enn disse jeg viser her, men den er i farta den også. Hyggelig med sensommerblomstring!

Jeg har hatt et par år hvor jeg har vært lei dagliljene, men nå liker jeg de igjen :)

Daglilje/ Hemerocallis 'Salmon Apricot' tror jeg den heter. En liten og søt blomst.

Denne fikk jeg for mange år siden, og vet ikke hva den heter. Den blomstrer med veldig mange små blomster på en gang. Jeg har ingen andre dagliljer som får så mange blomster på en gang. Noen navneforslag?

Jeg har fått hjelp til navnet. Den heter Stella d'Oro. Selvsagt er det den ;)

Blomst nr. 2 på denne "no name"

Så må jeg videre til rosene...

Denne husker jeg aldri hva heter, men bloggen er alltid så hjelpsom med å friske opp hukommelsen ;)
'New Imagine' som har så morsomt mønster på kronbladene. 

'A Whiter Shade of Pale'

Denne kjøpte jeg også i fjor, dvs. jeg kjøpte to, men bare den ene overlevde vinteren. Veldig gledelig at denne ene ville blomstre :)
'Eden Rose' med en kjempestor blomst. Disse tre rosene står nederst i hagen i den nye bedet jeg lagde i fjor. Det er ikke sol der hele dagen, men det ser ut til at de kan trives med litt mindre og likevel blomstre godt.

Så var det over til clematisene...

Denne er ny i år, Clematis viticella 'Maria Cornelia' og Clematis 'Roogushi' sees så vidt på bildet.


Denne kjøpte jeg i fjor, og den kommer fint igjen. Clematis x diversifolis 'Benedikt'


Her er denne også fotogafert i forskjellig lys. 
Clematis 'Romantika'

I dag var det meldt om noe  regn, men det som kom var kun  2,5 mm.  I hele juli har det nå kommet 18,2 mm, og det er også det som har kommet etter 12. juni. Det er kritisk tørt her nå... Tror ikke det blir bedre fremover heller, for det er bare meldt om bittelitt på torsdag. Huff...

God søndag!

Ute ved kysten igjen!

 På torsdag var vi for første gang på hytta til yngste sønnen, for av mange forskjellige årsaker har det ikke vært mulig før nå. Vi kom dit ...