Viser innlegg med etiketten Kompost. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Kompost. Vis alle innlegg

torsdag 29. april 2021

Mye kompost, bokashi og oppstart av jordfabrikk...

 Jeg fikk hjelp av mannen her om dagen til å flytte kompostbingen. Før det så måtte jeg jo tømme hele kompostbingen, og det tok lang tid. Den var stapp full, og den rommer hele 250 liter. Dybden i den er på 75 cm, og det største problemet når jeg skal tømme den er at armene mine er ikke lange nok... ;)

Sånn ser min kompostbinge ut. Jeg kjøpte den av kommunen her for mange år siden, og da ga jeg 4000 kr for den. Jeg ser at dette firma jeg linket til tar i dag 7400 kr for den, så den har ikke blitt billigere med årene.

Men det skal sies at den er veldig solid laget, den veier 30 kg, og er en varmkompostbinge. Jeg har tidligere fått den til å fungere slik at det ble varme/kompostering inne i bingen, men pga. den kalde vinteren her så klarte jeg ikke å bevare varmen i den. Til slutt så ga jeg opp hele varmkomposteringen, og brukte den som en kaldkompostbinge i steden. Det fungerer det også. 

Jeg hadde tilslutt  tre trillebåret fulle med omdannet kompost, for denne komposten hadde vært der siden jeg tømte den sist. Rhododendron, noen roser og busker fikk denne flotte gjødselen. Jeg håper de kvitterer med flott blomstring i år :)

Da jeg hadde tømt denne kompostbingen var det klart for oppstart av "jordfabrikken". Jeg la først noen greiner i bunnen av kompostbingen og så tømte jeg to første bokashibøttene som var ferdig fermentert i februar.  

Jeg skal innrømme at jeg har gjort noen flere  nybegynnerfeil. Når jeg startet med dette i vinter spiste vi på den tiden mye appelsiner, så derfor la jeg appelsinskall i bokashibøttene. Det skulle jeg ikke ha gjort, for det var akkurat som det ikke hadde skjedd noe i disse to bøttene jeg tømte opp i der. Jeg fikk heller ikke ut en eneste dråpe ut når jeg forsøkte. Så når jeg begynte på tredje bøtte med bokashi la jeg ikke noe appelsinskall oppi der. Og etter det har alt gått så mye bedre :)

Av en bøtte har jeg nå fått ut 3/4 liter med ren gjødselveske. Blandingsforholdet er 1 : 10. Dette skal jeg spare til rosene  mine og gi dem som en ekstra boost. Jeg har til nå tømt tre bøtter med bokashiavfall opp i kompostbingen, og har dekket hvert lag med gammelt løv fra hagen. Jeg har lest at dette gamle løvet inneholder "jordbakterier", og vil fungere akkurat som hvis jeg dekket det med jord i steden for. Det er kontakten mellom bokashi matavfallet og jord /løv som skal starte denne prosessen. Det skal bli spennende å følge med på. Jeg har spart på mye løv her nå, og har flere hauger liggende nettopp til dette formålet. Løvjord er jo den beste jorden, så jeg håper at det sammen med bokashiavfallet skal bli til superbra jord :)

Så litt bilder fra de siste dagene.

Ferdig kompost som er to år gammel.

100%  bokashiveske :)

Nok en liten hagevenn som også følger meg når jeg er ute. Her sto jeg tett på den.  Her om dagen var det hele tre ekorn her på en gang. Det er ikke merkelig at fuglematen blir spist opp på rekordtid! 

Blåveis/ Hepatica transsilvania 'Blue Jewel'

Nå er hvitveisblomstringen/Anemone nemorosa i full gang i skogen her.

Se på alle knoppene som det er i år på Magnolia x loebneri 'Leonard Messel'! De har så vidt begynt å åpne seg, og jeg håper inderlig at det nå er slutt på nattefrosten...

Disse snøklokkene står i skygge hele dagen, og derfor blomstrer de ekstra lenge. Jeg synes de er så vakre, så jeg har ikke noe i mot at de blomstrer helt til mai :)

Rosa Hepatica nobilis

Se hva jeg fant  i hagen i går! De hadde jeg helt glemt bort at jeg hadde plantet...

Iris reticulata 'Purple Hill'
Jeg har aldri hatt disse før, og på mine breddegrader er de kanskje ettårige? Noen som har erfaringer med disse irisene?

I natt var det -1,3 og det skal bli 11 grader i dag. Temperaturen har ligget rundt der i de siste dagene, og det skal det fortsette med fremover. I neste uke er det meldt om regn, og det håper jeg stemmer. Det er allerede stor skogbrannfare her, og det er ingen god start på våren. 

torsdag 4. mai 2017

Hvordan lage varmkompost, prøving og feiling, og gode råd...

Jeg fikk så god tilbakemelding når jeg skrev om kompost sist at jeg fikk lyst til å skrive litt mer om det. Jeg kjøpte for ca 10 år siden en kompostbinge av kommunen, og den en godkjent for å bruke til matavfall. Det er ikke anbefalt å legge matavfall i kaldkomposten fordi det kan tiltrekke seg rotter.

Jeg tømte som tidligere nevnt min beholder nå nettopp, og da fikk jeg plutselig lyst til å lage mer kompost.

Litt vanskelig å se, men nå er den allerede halvfull.  Jeg startet med å legge kvister/greiner i bunnen og mengden er ca 10 cm. Det gjør jeg for å få inn luft inn i bunnen så det ikke blir for tett.

 Her har jeg lagt opp i hageavfall som irisblader, løv osv. og matavfall. Jeg bruker ikke  skall av appelsiner og citrusfrukter generellt, for det  omdannes så veldig sakte.
Ellers går middagsrester, gammelt oppskåret tørt brød, kaffegrut, teblader/poser,  bananskall, eggeskall ja egentlig det meste som kan omdannes til kompost. Jeg bruker heller ikke kjøttbein, og sånn som eggeskall bør knuses først, for ellers  tar evigheter bokstavelig talt før det omdannes... 

Innimellom alt dette bruker jeg spon/strø som jeg henter på en sag i nærheten nesten gratis. Tror blandingsforholdet er spon 25% og resten matavfall og hageavfall. Det skal ikke bli for tørt, så en må passe på å vanne den litt og røre veldiig mye i den. Heller ikke skal den bli for våt.
Jeg gjemte på litt av den gamle komposten for å lettere få den i gang.

Det var teorien, og så var det praksisen da. Min kompost har ikke fått opp " dampen" enda bokstavelig talt, så i dag har jeg tilsatt rekeskall.

Først må en spise litt reker...

...for å få dette.

Klart til å legges i komposten!

Hvis ikke det med rekene hjelper så er flere muligheter likevel.

Det er kan gjøre er å ta en 1/2- 1 liter med kokende vann  og tilsette noen hundre gram med sukker. Rør det skikkelig ut, og hell det over komposten og rør godt om i den.

Hvis ikke noe av dette hjelper, så er det et siste råd jeg har hørt om, nemlig gullvann ;)
Halvbland urin med vann og hell det over komposten. Det skal fungere veldig bra, for det er jo ren gjødsel i seg selv for det er fullt av nitrogen.

Jeg pleier å holde meg til rekeskall og sukkervann ;)

Sånn ser altså min ut, men det finnes mange forskjellige varmkompostbinger. Noen med termostat og noen med egen luke til å ta ut komposten med uten å måtte tømme hele.  De tingene har ikke min, men den er isolert og skal fungere ned til -20 grader. 
Om vinteren hvis det blir skikkelig kaldt pleier den å stoppe opp, men da er det bare å bruke sukker og kokende vann. Det må nok jeg prøve med i morgen, for den er antagelig litt for tørr. Det gjør seg ikke selv dette, men det er utrolig gøy når det fungerer. En gang var det så varmt i den at jeg nesten brant meg. Det kan faktisk bli opp til 60 grader inne i en binge, og da går komposteringen veldig hurtig.

Dette er jo ment på de som har en varmkompostbeholder, og håper at noen kan dra nytte av dette :)

mandag 1. mai 2017

Bortgjemt gull...

I går var jeg ute hele dagen, og fikk gjort mye. Mens jeg klippet ned stauder kom jeg til å tenke på at det er jo engentlig dumt å kaste dette ut i den store skråningen hvor jeg pleier å kaste hageavfallet. Det blir jo bare til jord der også, men det er jo bedre å kunne bruke det i hagen.

Plutselig bestemte jeg meg for at nå skulle kompostbeholderen tømmes! Jeg fant ut at jeg skulle plante noen av de nye rhododendronene, og jeg ville gi de litt godsaker som jeg blandet i jorden.

Kompostbingen er på 200 liter, så det var litt av en jobb jeg begynte på. Jeg kjøpte den for flere år siden av kommunen her, og det er jo helt fint å kunne omdanne kjøkkenavfall og div. fra hagen til bra jord! Nå skal jeg fortsette med det!

Sånn så det øverste laget ut, og det var av det rhododendronene fikk av. Det besto av gress og mose for det meste.

Dette er fra nedre del av beholderen, og det er helt omdannet kompost som har samme struktur som jord.  Jeg la det rundt blåbærbuskene, rabarbraen og hasselbusken. Den har stått i tre år, så den er ferdig kompostert. Kompost kalles sort gull, og det er jo gull verdt. Kompostbingen er nå startet opp igjen med pinner i bunnen og hageavfall fra bedene oppå der. Men om jeg får i gang prosessen uten litt hjelp gjenstår å se. Det kan hende at jeg må kjøpe noen reker med skall for å hjelpe den i gang. Det er så gøy å få til den prosessen, men helt enkelt er det ikke. 

Jeg fikk plantet 6 rhododendron i går, og de var:

R. yakushimanum fcc
R. Edelweiss
R. Frosthexe
R. Schneekissen
R. Weissenburg
R. Makiyak

Jeg glemte helt å ta bilder av de etter at jeg var ferdig, så det får jeg gjøre en annen dag.  

Nå er det ikke så lenge til  før det er slutt på camelliablomstringen, men noen etternølere er det som holder på fortsatt

Som denne 'Hawaii' som nettopp har startet og det var godt at jeg fant ut at det var den. Den hadde mistet lappen sin. Jeg trodde at jeg hadde to av den nemlig, og det stemte :)


Dette er den andre jeg har og som hatt blomstret i flere uker. Jeg har hatt blomstring på de forskjellige jeg har siden midten av februar, så det skal jeg ikke klage på. De slutter blomstringen når alt i hagen tar over, så det er fint å ha de å glede seg over mens en venter på det som er ute skal komme i gang.

onsdag 14. april 2010

Kompost er gull verdt

I dag har jeg tømt hele kompostbingen etter vinteren. Den stoppet opp i vinter da det var på det kaldeste, og jeg fikk den ikke i gang før det begynte å bli varmere i været. Etter en vellykket kur med ferske rekeskall, så bestemte jeg meg for å ikke legge mer i den før jeg hadde tømt den. Komposten var skikkelig kompostert bortsett fra noen greiner som var litt for tykke. Jeg spadde alt over i trillebåren i dag, og måtte hente tre ganger før den var tom. Ca. 270 liter med kompost som ble gravd ned i pallekarmene hvor jeg dyrker purre om sommeren. Jeg pleier å grave vekk jorden på den ene halvdelen av pallekarmen og så fylle på kompost, og så gjenta prosessen på motsatt side. Da får jeg komposten godt ned i pallekarmen før jeg fyller jorda tilbake. Da kan jeg dyrke purre der med en gang, for da kommer den ikke direkte i kontakt med den sterke komposten. Dette har jeg gjort i flere år med godt resultat. Har lest at purre trenger mye næring, og det får den da fra komposten. Purrene blir kjempestore i løpet av sesongen uten tilførsel av annen gjødsel, så komposten må være effektiv.

I dag mens jeg holdt på så jeg tre linerler som trippet rundt i hagen. I fjor var det fire stykker her, men den fjerde kan jo dukke opp siden. De er så koselige å se igjen hvert år, det er liksom det sikreste vårtegnet synes jeg. Andre vårtegn er hvitveis og blåveis i full blomst her, og to juleroser som har begynt å blomstre. Krokusene står også i full flor nå i flere bed.

Grunnen til at jeg tømte komposten nå, var at jeg har bestemt meg for å legge alt hageavfall som jeg får etter å ha rensket opp i bedene. Jeg har blitt ferdig med de fire bedene rundt drivhuset, og det har blitt to stapp fulle anleggstrillebårer med avfall. Det er like utrolig hver vår, at det kan bli så mye avfall...

Hagedammen er nesten isfri nå. Ser at der har jeg en jobb å gjøre med å fjerne råttent løv som ligger på bunnen av dammen. Men får bare ta en ting om gangen. Det er mye jobb å få hele hagen klargjort for rusk og rask.

Har luftet alle plantene ute i dag også, og siden sola ikke er så sterk enda så har det gått bra med alle plantene. Til og med de stokkrosene jeg har plantet ut har klart seg bra. Men det er nok takket være plasthettene jeg har satt på hver natt. Jeg kjøpte for noen år siden noen små undervanningsbrett med plasthetter til å ha over, og det er disse som er akkurat passe til å sette over hver plante som står ute om natta. Jeg legger bare en stein over de, for da blåser ikke de bort.

Nå melder yr om kjøligere vær, og jeg hørte på nyhetene om aske som kommer innover landet fra vulkanutbruddet på Island.
Ved tidligere vulkanutbrudd her i verden så har det blitt mye kjøligere på kloden pga. asken som stenger for solstrålene. Håper ikke på en kjølig sommer, nei...

Ute ved kysten igjen!

 På torsdag var vi for første gang på hytta til yngste sønnen, for av mange forskjellige årsaker har det ikke vært mulig før nå. Vi kom dit ...