Admiralen og sørgekåpen har jeg vist før, men her kommer to andre som ikke har blitt vist så mange ganger i sommer.
Dagpåfugløye/ Aglais io er en kjent og kjær sommerfugl
Denne har jeg ventet på, og plutselig så var den på besøk. Keiserkåpe kalles denne i Norge og det latinske navnet er Argynnis paphia.
Så over til litt blomster. Denne er ny i hagen i år, dvs. den står fortsatt i en potte og venter på å bli utplantet... Helenium 'Potter's Wheel'
Jeg har sådd denne selv og den er i år minst 2 meter høy! Sommerfuglbusk/ Buddleia davidii
Sensommerblomstrende clematis som har en nydelig blåfarge.
Clematis 'Mrs. Cholmondeley'
Denne hortensia har blomstret utrolig lenge. Jeg hadde den i kjelleren i vinter, så det blir spennende om den overlever og ikke minst om den vil blomstre på sin nye plassering i hagen.
Ny hortensia kjøpt på matbutikken nå nettopp. Jeg får nyte den rosa fargen, for til neste år har den nok skiftet til blå...
Rosen 'A Whiter Shade of Pale' får avslutte dagens blomstring. Den er nå full av nye knopper, og hvis været blir sånn nogenlunde bra fremover så kan jeg jo håpe på blomstring i september også :)
10, 3 grader i skrivende stund. Det begynner å ligne på høst ja...
Oppdatering: Takk til Karsten som ga meg riktig navn på sommerfuglen! Den heter Keiserkåpe/Argynnis paphia og i følge wikipedia som finnes denne langs kysten mot Vest-Agder og er ikke vanlig. Så heldig jeg er som får sjeldne sommerfugler på besøk :)
