Viser innlegg med etiketten Camellia williamsii 'Anticipation'. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Camellia williamsii 'Anticipation'. Vis alle innlegg

tirsdag 30. august 2016

Flere sommerfuglarter og litt blomstring...

Sommerfuglene har vært utrolig mange av i sommer, og det er så gledelig å se at det også er så mange arter av de.
Admiralen og sørgekåpen har jeg vist før, men her kommer to andre som ikke har blitt vist så mange ganger i sommer.

Dagpåfugløye/ Aglais io er en kjent og kjær sommerfugl



Denne har jeg ventet på, og plutselig så var den på besøk. Keiserkåpe kalles denne i Norge og det latinske navnet er Argynnis paphia.

Så over til litt blomster. Denne er ny i hagen i år, dvs. den står fortsatt i en potte og venter på å bli utplantet... Helenium 'Potter's Wheel'

Jeg har sådd denne selv og den er i år minst 2 meter høy! Sommerfuglbusk/ Buddleia davidii

Sensommerblomstrende clematis som har en nydelig blåfarge.
Clematis 'Mrs. Cholmondeley'

Denne hortensia har blomstret utrolig lenge. Jeg hadde den i kjelleren i vinter, så det blir spennende om den overlever og ikke minst om den vil blomstre på sin nye plassering i hagen.

Ny hortensia kjøpt på matbutikken nå nettopp. Jeg får nyte den rosa fargen, for til neste år har den nok skiftet til blå...

Rosen 'A Whiter Shade of Pale' får avslutte dagens blomstring. Den er nå full av nye knopper, og hvis været blir sånn nogenlunde bra fremover så kan jeg jo håpe på blomstring i september også :)

10, 3 grader i skrivende stund. Det begynner å ligne på høst ja...

Oppdatering: Takk til Karsten som ga meg riktig navn på sommerfuglen!  Den heter Keiserkåpe/Argynnis paphia og i følge wikipedia som finnes denne langs kysten mot  Vest-Agder og er ikke vanlig. Så heldig jeg er som får sjeldne sommerfugler på besøk :)

lørdag 29. mars 2014

Helgegleder # 61...

Helg igjen og nå står virkelig gledene i kø. I går begynte jeg på å rydde i bedet som vender mot nord og er et bed som ble utvidet ca 12 cm i fjor. Glemsk som jeg er, så hadde jeg selvsagt glemt noen av de plantene som jeg satte der. Det er bl.a. to hepatica, og den ene så jeg navnelappen på. Det var en hvit H. asiatica, og ved siden av den sto det en full av knopper som jeg ikke har sett i blomst før. Men de får jeg komme tilbake til en annen gang.  Jeg fikk klippet av de gamle bladene på julerosen som står der og blomstrer nå, og der var det også en som snart kommer i blomst. Virkelig gledelig når en glemmer bort hva en har plantet og det dukker opp nå på våren. Når jeg var ferdig med det mange bedet, så begynte jeg så vidt å rydde i det stor bedet som er rett overfor dette. Det er det bedet hvor jeg plantet alle julerosene fra hagemessen i fjor. Jeg dekket de med duk i januar rett før snøen kom, og etter det kom det noen store takras som la seg oppå der igjen. Så der har ikke all snøen forsvunnet enda, men det er ikke mye igjen nå. Jeg har kunnet løfte vekk duken, og under der har jeg sett at det er liv i alle de julerosene jeg har fått sett så langt. Og ikke nok med det, de har store feite knopper som venter på å få springe ut om en uke eller noe sånt. Så det er virkelig mye å glede seg til fremover :-) De kommer dere nok til både se og høre om i tiden som kommer ;-)

Men jeg har en ny hepatica som jeg kjøpte i fjor, Den har altså ikke blomstret her før og jeg er som en liten unge på julaften når de skal springe ut første gangen. Den heter Hepatica angulosa semiplena står det å lappen, og jeg fant ut at angulosa er det gamle navnet på de som kalles transsilvanica i dag. Og det gir mening, for den har de samme bladene som de jeg har fra før av denne slekten.

Her er den i knopp

Men semiplena, betyr ikke det at den skulle ha et ekstra sett med kronblader? Eller tar jeg feil (som er fullt mulig)... ? ;-)

Denne er ikke ny, men du verden hvor vakker den er... ;-)

Denne er i drivhuset og blomstrer for fullt. Den gleder meg hver gang jeg er der!
Camellia williamsii 'Anticipation'

Se flere helgegleder hos Vivi
http://vivishagerom.blogspot.no/2014/03/helgegleder-61.html

tirsdag 25. mars 2014

En naturfilm som er verdt å se, og mer camellia...

  Jeg var akkurat borte i drivhuset og der har det gått helt fint i natt. Laveste temperatur nede ved gulvet var 4,2 grader og -1 ute. Jeg fikk en lys ídé her om dagen. Jeg har en trådløs  værstasjon her som kan leses av på pc og på en egen skjerm. Til den har jeg en egen enhet som måler ute temperaturen ute. Den flyttet jeg like så godt inn i drivhuset for å kunne vite hvor mange grader det er der uten å måtte gå dit ;-) Den  viste 14 grader i dag når sola så vidt hadde begynt å varme kl. 08.00. Så det går veldig fint med litt varme på om natta der. Blodbeger som jeg har så mye av er ikke av de som tåler  frost, så det må jo ikke fryse der, men det gjør det jo heller ikke. Fremover så melder yr bare -1 som det kaldeste i hele 10 dagers perioden, så de blir ikke helt enig med seg selv. I morgen melder de om snø/sludd og regn, så vi får se hva det blir ut av det. Litt snø må en regne med når det er så tidlig som nå.

Angående snø så kan jeg vise dere et bilde som er  tatt i går av den åsryggen som jeg kan se rett på som ikke er så veldig langt unna her ;-) Den ligger på skyggesiden og hver vinter har det kommet mye snø der. Den følger Skrimfjellene og det er nok årsaken til at det er så mye snø der. Her er en naturfilm som er laget om vernede naturområder som er et stykke bakenfor den åsen jeg viser her. Den ble sendt på NRK 18.3.14  Den er absolutt verdt å se og varer bare i 30 minutter :-)



Dere får unnskylde meg min camelliafeber, men nå må jeg bare vise frem noen blomsterknopper som nettopp har sprunget ut ;-) De står i drivhuset og trives så utrolig godt. Ikke en eneste knopp har falt av, så det har gått mye bedre med de siste jeg kjøpte enn de jeg kjøpte før i vinter. De slapp plutselig alle knoppene rett ned. Det er jo høyere luftfuktighet i drivhuset, så det har sikkert noe med det å gjøre, og så får de jo masse lys.  De er noen primadonnaer disse camelliaene, men det er det jeg liker best med de, nemlig at de er en utfordring å få til. Jeg som bare drikker te må jo elske nettopp denne planten, for Camellia japonica er jo søskenbarnet til Camellia sinensis ;-)) Her står det litt mer i fra Wikipedia om Camellia.


Camellia japonica 'Hawaii' som er min aller største favoritt. Den minner meg om peoner som jeg også er så glad i :-)



Camellia williamsii 'Anticipation'

Ute ved kysten igjen!

 På torsdag var vi for første gang på hytta til yngste sønnen, for av mange forskjellige årsaker har det ikke vært mulig før nå. Vi kom dit ...