Viser innlegg med etiketten Humle. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Humle. Vis alle innlegg

søndag 20. april 2025

Dompap og en redningsaksjon...

 Dompap/ Pyrrhula pyrrhula forbinder jeg med jul og snø, men nå er det påske og de er fortsatt her hver dag. Det er nok solsikkefrøene som lokker de hit, men det er jo hyggelig å få besøk av de uansett. 


Det er jo litt merkelig at de er her så langt ut i april, men jeg er uansett veldig glad for besøket.


I går på morgenen hadde jeg igjen besøk av Stillits / Carduelis carduelis. 


De er så fine, og kommer ofte sammen med dompapene. Solsikkefrøene liker de også.


Ringduene/ Columba palumbus er også her hver dag. Jeg tror at de har laget rede hos naboen i en gran der.


Et ekorn / Sciurus vulgaris har også vært på besøk. Den ser så liten og tynn ut. Den spiser solsikkefrø den også. Solsikkefrø holder liv i mange her nå. 


Her om dagen fant jeg en tilsynelatende død humle på gulvet i drivhuset. I steden for å lage sukkervann til den, så tok jeg frem en primula som jeg hadde kjøpt som sto i drivhuset. Den var i blomst, og humlen likte nektaren veldig godt. Det enkleste er ofte det beste, og den kviknet til med en gang. 


 Blomsten ga liv til humlen, og det var gledelig å se at den kviknet til igjen!


Kuleprimula/ Primula denticulata blomstrer i hagen nå. 


Her om dagen  bar jeg opp 17 camellia fra kjelleren. Nå er flyttingen av de overstått. Problemet fremover nå er at det plutselig er meldt om kjølig vær fra i natt. Yr spår om kun 1 grad i natt, og da er jeg nesten sikker på at det blir frost her. Det var for godt til å være sant at det ble ordentlig vår nå. Rundt 1. mai er det meldt om sludd her. Huff og huff, men jeg håper at de tar feil. 

Det er flere av mine camellia som fortsatt blomstrer.
Dette er Camellia japonica 'California'.


Jeg tok bilde av min magnolia i går i regnet. Det har kommet 27 mm med regn bare denne uken her, så det er jo supert. Skogbrannfaren er over for denne gang. Blir det frost i natt blir de rosa vakre blomstene brune. Det vet jeg alt om, for det har skjedd før. Det er problemet med en altfor varm og tidlig vår, og plutselig så slår været om.
Så jeg får nyte den i dag, for været har jeg ingen kontroll på. 

Magnolia x lobneri 'Leonard Messel '

fredag 28. april 2023

Redningsaksjoner...

 I dag har jeg reddet både det ene og andre. Først fant jeg en humle i drivhuset som så ut som den holdt på å dø. Jeg skyndte meg inn, og tok litt sukker og vann og rørte godt. Jeg har bare lest om dette, men aldri prøvd det før. Jeg tok forsiktig litt sukkervann på brettet der den satt og da hørte jeg at den summet kraftig. Så det var heldigvis liv i den. Etter to forsøk fikk jeg den til å drikke sukkervann, og da måtte jeg etterfylle flere ganger. 




Til slutt fløy den ut av drivhuset. Det var hyggelig at den klarte seg. Det er omtrent ikke noe som blomstrer her, så de har nok problemer med å finne mat så tidlig. 

Det var dagens glade historie. Resten er bare sorgen. Jeg har smørt på "sårbalsam" på det som er av skadede trær, og det er mange! Det er forsøket verdt om ikke annet. Rognetrær og bøk rører musene ikke. Rådyrene har også "feid" med hornene sine på mange greiner og de har også bitt i stykker flere greiner. Det er ingen grenser for hva de har gjort av ugang her. Jeg gråter og banner, men ingen av delene hjelper ;-)


Sånn så det ene treet ut før jeg begynte på smøringen.
Tiden vil vise om det går an å redde de.


Sånn ser det ut flere steder i hagen nå. Rådyrene har bitt av blader og skudd på rhododendron. De må ha vært helt desperate etter mat. Rhododendron er giftige etter det jeg vet. Men det er jo alt de spiser her, så de må tåle mye. 




Dagens blomstrende høydepunkter! De gir meg mye glede :-)

God helg / weekend!

Ute ved kysten igjen!

 På torsdag var vi for første gang på hytta til yngste sønnen, for av mange forskjellige årsaker har det ikke vært mulig før nå. Vi kom dit ...