Viser innlegg med etiketten Rhododendron yakushimanum 'Fantastica'. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Rhododendron yakushimanum 'Fantastica'. Vis alle innlegg

mandag 13. juni 2022

Litt forskjellig, og primulablomstring i juni...

 Dagene går og jeg henger ikke helt med i alt det som skjer i hagen, for nå skjer det så mye på en gang. 

På lørdag var vi i bryllup, og  mens vi var avgårde kom det 18 mm med regn tilsammen og 13,5 mm på bare en time. Det hadde vært lyn og torden, og regnskyllet hadde  gravd ut deler av veien her.  Pr. nå har det kommet hele 51 mm så langt i juni. Det er gledelig med så mye regn :)



Dette er en lønn jeg ikke har vist bilde av før nå. 
I fjor måtte jeg ta opp en lønn som musene hadde ringbarket, og da ville jeg ha en som var maken den som døde. Denne er tofarget, men det er ikke så enkelt å se det. Lønnen heter Acer palmatum 'Shirazz'. 


Rhod. yakushimanum 'Fantastica' som jeg måtte klippe mye  ned i vår, men den blomstrer flott nå på de gjenværende greinene.


Primula sieboldii som sprer seg ved utløpere. Den er den siste primula som blomstrer her nå. 

Denne er min favoritt, og den heter Primula sieboldii den også. Jeg har ikke noe sortsnavn på de.

Jeg er veldig glad i den tofargede blomsten på den.

Frodige juni hvor alt vokser så det knaker...

Her må det klippes veldig snart :)

mandag 1. juni 2020

Lett blanding...

Jeg starter med å oppsummere mai måned. Iskaldt, snø, lite regn, frost og til slutt tropevarme :)

Ja, det er vel sånn mai pleier å være. 26 grader her i går, og i følge meterologene skal det ikke fortsette så det er bare å nyte det mens det varer.

I går var jeg en tur på Plantasjen, og med hjem ble det to syriner jeg ikke hadde fra før. Den ene heter 'Sensation' og den andre 'Michel Buchner'.

I hagen er det nå mye rhododendron som blomstrer, og de tiltrekker seg både humler og veps!

Humlene er så store nå...

...og det var denne vepsen også. Jeg er ikke så glad i veps, men må bare akseptere at de er her.

På vei ned i godsakene...
Rhododendron 'Silberwolke' med gigantiske blomsterklaser i år!


'Percy Wiseman'

'Viscy'

'Fantastica'

Trilliumene blomstrer stadig...

Trillium grandiflorum 'Snowbunting'

Trillium grandiflorum som jeg har fått av C.  Den blomstrer senest av alle de grandiflorum jeg har, men den er ikke mindre velkommen for det. Jeg er så glad i Trillium!

Her er enda en. Denne er jeg som vanlig ikke sikker på navnet til, men vakker er den! :)

Clematis alpina 'Broughton Beauty'

Plutselig en dag hadde jeg besøk av en ekornunge. Liten og søt, og på jakt etter mat.

Erythronium californicum 'White Beauty' som blomstrer i skyggen bak kjøkkenet.

Til slutt må jeg ta med denne tamme linerlen/ Motacilla alba. Den følger meg over alt i hagen, og når jeg tok bildet var det nesten så jeg kunne ta på den. Den sto på biltilhengeren og var ikke redd selv om jeg kom veldig tett på den med mobilen.

Det er så koselig med både dyr og insekter i hagen.

Ha en fin ny uke!

tirsdag 7. juni 2016

Etterslep...

I går jobbet jeg absolutt hele dagen nede i hagen. Det går sakte og ting tar tid med meg, men det går da fremover. Fikk fjernet to pallekarmer som har stått der i mange år. Jeg brukte de til å dyrke grønnsaker i og jorden som var i de er egenlaget kompostjord. Var mye flinkere til å gjøre sånt før... Jaja, jorden blir i alle fall brukt på nytt etter at jeg har filtrert den for røtter. Jeg fikk klippet ned mye bringebærkratt i går, men det er mye igjen. Jaja, sånn går nå dagene...

Det blomstrer for mye her til at jeg får vist alt på en gang, og jeg får det knapt nok med meg, så derfor kommer et knippe bilder her... Kjekt å se blomstrene en gang til for meg også... ;)

Rhododendron 'Fantastica'

'Polaris'

'Silberwolke' som er en av mine store favoritter 

Her er den sammen med hosta og japansk lønn

Så litt annet...
Fotblad / Hexandrum phodophyllum som har en meget kort blomstringstid (den også) To dager varer den og så er den borte...

I år bestilte jeg denne på nytt, for i fjor var den helt borte. Men den var ikke borte, den bare lurte meg litt... Så nå har jeg enda en Svartkrone/ Fritillaria camschatcensis... :)

Nok et bilde av Snøklokketreet/Halesia monticola. Det er også relativt kortblomstret, så en må passe på mens det blomstrer med å få tatt noen bilder...

Hva er det med akeleier? I fjor hadde jeg utrolig mange 'Nora Barlow' (den rosa fylte), men i år har alle skiftet til hvitt. Til og med i det store woodlandbedet hvor jeg hadde noen mørke blå enkle akeleier har alle skiftet til denne hvite fylte... Jeg klager ikke på den, men det er jo noe merkelig synes jeg...

Til slutt i dag må jeg vise en akeleie jeg har sådd etter at jeg har fått frø av fra Ulla J. i Danmark. Uendelig vakker synes jeg, og denne lyseblå fargen har jeg ikke sett noen akeleie ha (av de fylte) Håper ikke denne skifter farge også!

Denne heter nå 'Ulla' :)


I går tok det 4,5 time før innlegget syntes på blogglisten. Jeg synes det er utrolig kjedelig at det tar så lang tid...

Ute ved kysten igjen!

 På torsdag var vi for første gang på hytta til yngste sønnen, for av mange forskjellige årsaker har det ikke vært mulig før nå. Vi kom dit ...