Jeg har ikke vist så mye fra det området i år som jeg "lagde" i fjor, og som jeg omtaler som "min lille skog". Jeg har ikke gjort så mye der i år, men jeg kapper ned noen rotskudd fra gråor/ Alnus incana og rydder meg fremover i områdene bortenfor. Jeg har plantet litt forskjellig inne i den lille skogen. Litt frøplanter av astilbe, og litt forskjellig som jeg har kjøpt i løpet av våren/sommeren. Blant annet diverse primula, hosta og en ny ridderspore/ delphinium som også heter Delphina 'Dark Blue White Bee'. Den har en utrolig flott farge!
Jeg tviler på om den overlever her, men gjør et forsøk. Den ene som har klart seg her er en ridderspore som er fra en serie som heter Highlander. Det høres ut som den er fra Skottland, og der kan det være både surt og kaldt. Det kan sikker minne om klima her ;-) Den sorten er ikke så ofte å se, men nå skal jeg lete etter flere av den til neste år.
Dette mystiske treet er en gul-hvit hyll, Sambucus nigra variegata heter den. Den kjøpte jeg som en avlegger av en dame fra Bergen for mange år siden. Etter å ha oppbevart den inne i kjelleren en vinter så tok jeg sjansen på å plante den ut. Den har vist seg å være særdeles livskraftig her og jeg har gitt bort mange avleggere av den. Det vokser opp og over stien der med viten og vilje. Jeg vil egentlig ha mest skygge der, men noe av treet hadde visnet, og da måtte jeg bare ta bort noe av det.
Begge disse bildene er fra innsiden av den lille skogen. Det var mye som døde her i vinter av alunrot/ Heuchera og som var plantet på høyre side. Nå har jeg plantet noe nytt der så klart. På venstre side vokser martagonliljer som jeg har hatt der i mange år.
Dette bildet er er tatt i juni i år av de. Martagonliljer er en av de sortene av liljer som stortrives her.
Denne plantet jeg nå i sommer. Solhatt/ Echinacea 'Mellow Yellow', og den vokser på yttersiden av skogen.
Dette er en aksnøkketunge / Ligularia dentata 'Britt Marie Crawford'.
Den var en moteplante blant plantesamlere for noen år siden, og den var ontrent umulig å få kjøpt. Det var de mørke bladene som alle var helt ville etter. De ser nesten svarte ut i sola når de er nye, og så blir de grønnere etter hvert. Denne kjøpte jeg i fjor, så den er ikke så stor enda.
"Slangeveien" døpte jeg denne lille stien i fjor. Jeg har to paralelle vannslanger som ligger der, så derav navnet ;-)
De er så lange at jeg kan vanne med de helt opp til øverst i hagen hvor den store syrinhortensia står øverst i bildet.
Jeg plantet tre clematis der i fjor, og to av de blomstrer nå. Dette er 'White Jackmanii'. Blå 'Jackmanii' var en av de første clematis jeg kjøpte til min aller første hage for veldig mange år siden. Den gangen var clematis en veldig sjelden plante her i Norge, og den var få som visste hvordan de skulle stelles. Utviklingen på hagefronten har vært formidabel siden 1980 tallet. Utvalget av hva en kan få kjøpt nå er utrolig sammenlignet med hva som fantes da i hagesenterene. Da var det også knapt noe som het det, for da het det bare planteskole med et lite utvalg av planter. Dette var bare en liten digresjon... ;-)
Denne har jeg vist flere ganger, men tar den med siden den vokser i ytterkanten av skogen. 'Multi Pink' heter den, og den er full av knopper nå. Den vokser i sol/ halvskygge, så den blomstrer senere enn mange andre clematis her. De storblomstrende clematis liker mye sol, og sol må de ha for å få god vekst.
Vi var i forrige uke en kort tur til Sverige, og da ble denne med hjem. Den er en navnløs heucherella. Den kan ligne på 'Art Nouveau', men siden den var navnløs blir det bare gjetting. Det er ikke bare i Norge at planter mangler navn... ;-)