Viser innlegg med etiketten Hydrangea paniculata Vanilla Fraise. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Hydrangea paniculata Vanilla Fraise. Vis alle innlegg

onsdag 28. september 2016

Noen holder lenger ut enn andre, og en gåte...

I går fikk jeg flyttet på alle de store om små pottene med Camellia, og de har nå kommet i kroken ved siden av kjellernedgangen. Der er det lunt, og der får de stå til det blir minusgrader. Jeg er så fornøyd med det rådet jeg fikk fra en mann i  England, nemlig å sette de rett i sola. De har blitt litt bleke noen av de på bladene, men det skyldes nok mer meg som har slurvet med gjødselen...
Flere av de har nå store knopper, og det blir spennende å se om de også beholder knoppene etter at de kommer inn i kjelleren. Jeg har dessverre ikke optimale forhold å gi de inne, men har kjøpt ekstra lys som jeg skal henge opp der. En ting er i alle fall sikkert, jeg skal ikke kjøpe flere av de. Jeg bar i går 5 store kasser med de, og det er mer enn nok planter for meg. Skulle hatt de i en vinterhage, men det er nok litt frem i tid tror jeg...
Camellia er sære og vanskelige planter å ha innendørs, og hvis de klarer å blomstre inne i kjelleren blir jeg mer enn overrasket!

Jeg fikk kastet mange sommerblomster som var helt visne i går, men noen av de blir tatt med inn.
Som denne Verbena et eller annet som jeg ikke har hjerte til å kaste... Jeg kjøpte den i mai, og den har blomstret uavbrutt siden da. De skal jeg ha til neste sommer også!

Denne er jo selvskreven siden jeg dyrker den frem fra frø.
Blodbeger som har vokst seg så lang at den kryper bortover bakken også...
Rhodochiton for de som ikke kan det norske navnet. De er bare så fantastiske selv om de bruker 5 måneder på å starte blomstringen... ;) Jeg sår de i slutten av januar, og det er mye jobb med de, fryktelig mye jobb, men de er tilgitt for de blomstrer overdådig bare de kommer i gang!

Her er cosmos jungelen min som ikke jeg har sådd... Nei, de har sådd seg selv etter at jeg sådde de i fjor og året før der. De er nå nesten 2 meter lange... En behøver ikke så de mer enn en gang, og så holder de det gående selv. Må bare ikke luke vekk frøplantene, så får en en sånn jungel på slutten av sommeren :) Det er litt sjarmerende med en sånn jungel synes jeg!

Denne har holdt det gående siden i juli og kommer stadig med nye blomster, Hydrangea paniculata 'Vanilla Fraise'

Her har jeg tatt bilde av et bittelite rødt blad på hjerteglødplanten min. Det er sagt at de skal få fantastiske høstfarger og antar at dette er begynnelsen på de... 

Kun 3 grader i går på morgenen, men det ble veldig varmt likevel før regnet kom. Ja tenk, i går fikk vi litt regn og vind! De snakket om storm og kuling i vest, men som vanlig er vi her i le av fjellene så det ble ikke noe å snakke om her. Ikke store mengder nedbør dessverre, men bedre enn ingenting.

Så til dagens gåte. Jeg har aldri sett det før, men det har jeg altså nå. Jeg vet hvilke frø dette er, men vet dere hvem plante det er som har fått frø?

Nå skriver jeg inn riktig svar på gåten! 
Carina hadde helt rett, for det var hun som skrev først at det var en frøstand på Magnolia. Grattis, Carina!

Det er nemlig første gang jeg har fått frø etter denne
...vakre blomsten, Magnolia sieboldii. 

Overskyet her i dag, og jeg skal fortsette opprydningen og få gjort hagen klar før det blir vinter. Ikke at det nødvendigvis blir med en gang, men det er godt å være ferdig før det blir kaldt. Jeg hater å fryse, og da er det godt å slippe det ;) Det var et år i begynnelsen vi bodde her, og da kom det plutselig snø 5 oktober! Da var ikke jeg forberedt på det nei, og måtte rydde opp ute i snøen. Det var ikke noe gøy, så det har jeg lært av. Klimaet har endret seg på de ti årene vi har bodd her, for nå kommer snøen som regel ikke før  i desember. Ikke meg i mot... ;)

Ha en fin dag uansett vær!

mandag 28. juli 2014

Det er nesten fælt å si det...

...men vi fikk 16 mm med regn i går ettermiddag, og det kun på på en time. Så nå har det kommet 24 mm med regn på et døgn, og det er bare helt vidunderlig. Jeg tror aldri at jeg har vært så glad for å få regn noen gang før. Jeg føler virkelig med dere som ennå ikke har fått noe regn! Her var det lyn og torden i går ettermiddag, og strømmen forsvant. Det var pga. at lynet slo ned i en trafostasjon på Kongsberg, og 7000 mistet strømmen i noen timer.

Det er så lokalt, for bare få mil herfra så er det ikke kommet noe regn. Så jeg vet hvor heldig jeg har vært!

Her kommer noen bilder av de vakre hagehortensiaene som blomstrer akkurat nå.

Dette er Hydrangea paniculata 'Vanilla Fraise' som ennå ikke har blitt rosa. I år er blomstene helt enorme på de. Så dette bildet viser hvor store de er!

Dette er 'Limelight'

og dette er 'Kyushu'. Den er helt spesiell for den dufter utrolig godt!


Så litt roser til slutt i dag og dette er 'Evelyn'

Håper dere som ikke har fått noe regn  får det i dag, for de melder om lyn og torden i dag også.

tirsdag 1. oktober 2013

Hvite blomster...

Er det en farge jeg har forkjærlighet for i hagen, så er det hvite blomster. De er så rene og vakre synes jeg, og de får jeg ganske enkelt ikke nok av. Hvitt går igjen på blomster og busker også. I dag kommer noen bilder som er tatt for noen uker siden.

Selvsådde Buddleia fra i fjor som med nød og neppe overlevde vinteren som var. I fjor hadde jeg lilla også, men de kom ikke igjen. 

Hydrangea paniculata 'Magic Fire'

Bildet er tatt tidlig på morgenen mens det ennå er dugg på blomstene...

Hydrangea paniculata 'Limelight' i motlys

Scabiosa caucasia 'Perfecta Alba'

Hvit dahlia

Hydrangea paniculata 'Vanilla Fraise'

onsdag 15. august 2012

Fargeforvandling...



For et par år siden så kjøpte jeg en syrinhortensia som egentlig heter Hydrangea paniculata 'Vanilla Fraise'. Den har vokst seg fint til og er nå blitt en tett busk. Som dere ser på bildene over så er den helt hvit. De er tatt den 26.7.  Nå er den absolutt på sitt fineste synes jeg, for nå har den skiftet til rosa. Det er gøy med planter som endrer fargen på blomsten, for da har en jo stadig noe nytt å se på!
Det eneste negative med denne er at den blir fort stygg i blomsten hvis det regner for mye. Heldigvis har det vært fint vær her i over en uke nå :-)




Et innlegg om nesten bare geranium.

 Det hører til sjeldenhetene her at jeg skriver om geranium, men siden jeg har vært på et hagesenterrunde og nesten bare kjøpt geranium får ...