tirsdag 1. oktober 2013

Hvite blomster...

Er det en farge jeg har forkjærlighet for i hagen, så er det hvite blomster. De er så rene og vakre synes jeg, og de får jeg ganske enkelt ikke nok av. Hvitt går igjen på blomster og busker også. I dag kommer noen bilder som er tatt for noen uker siden.

Selvsådde Buddleia fra i fjor som med nød og neppe overlevde vinteren som var. I fjor hadde jeg lilla også, men de kom ikke igjen. 

Hydrangea paniculata 'Magic Fire'

Bildet er tatt tidlig på morgenen mens det ennå er dugg på blomstene...

Hydrangea paniculata 'Limelight' i motlys

Scabiosa caucasia 'Perfecta Alba'

Hvit dahlia

Hydrangea paniculata 'Vanilla Fraise'

42 kommentarer:

  1. Svar
    1. Takk, ja de er like fine alle sammen!

      Slett
  2. Smukke billeder - der er noget særligt ved hvide blomster, så enkelt og så fint :-) Her er det eneste, der stadig blomstrer, min 'Susanne med det sorte øje', som jeg har i en krukke på terrassen - ellers er alt grønt i grønt :-)
    Klem og ha' en dejlig dag, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det er noe eget med hvite blomster, for de er så ekle men samtidig så vakre.
      Susanne med det sorte øye har blomstret lenge hos deg!
      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  3. Hvite blomster gir gode kontraster i staudebedet. Ønsker deg eifin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant! Ha en fin uke du også :)

      Slett
  4. Åh, vet du att jag också älskar vitt! I synnerhet nu när kvällarna blir tidigt mörka. Tänk att budlejan överlevde vintern. Jag har försökt med budleja flera gånger men den har frusit ner så långt och fått börja om igen och då har de små taniga knopparna inte hunnit slå ut innan vintern. Hydrangea paniculata är en favorit hos mig också. Jag måste bara investera i en 'Limelight' till nästa år. Den är så vacker. Blev också mycket förtjust i Scabiosa caucasia 'Perfecta Alba'. Den har hamnat på önskelistan.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange som elsker hvitt! De lyser opp i hagen nå som det er så tidlig mørkt, ja. Buddleia er ikke av de enkleste å få til, nei. Min rakk å blomstre så vidt det var, men til neste år hvis den overlever skal jeg flytte den, for den står for mørkt.
      Jeg har tre 'Limelight', så jeg er også veldig glad i den. Ja, den scabiosaen er så vakker. Det er første gang den blomstrer her nå i sommer. Nå står en lyseblå på ønskelisten!

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  5. Nydelig blomsting i hvitt! Jeg visste ikke at det var så stor forskjell på syrinhortensia'ene. Uansett flotte alle sammen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jo, det finnes mange sorter, og at de er ganske ulike noen av de.
      De er flotte, ja!

      Slett
  6. Vakre bilder av hvite blomster som blomstrer hos deg nå. Jeg har også en forkjærlighet for hvitt i hagen.

    Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet at du også har forkjærlighet for hvite blomster. De er jo så vakre!

      Ha en fin onsdag!

      Slett
  7. Jamen, de er da også bare så enkle og smukke, de hvide blomster. Og du har mange!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp det de er. Det er mange hvite blomster her, ja! :)

      Slett
  8. Śliczne białe kwiaty. Ja lubię ten kolor wśród innych kolorów kwiatów. Pozdrawiam.
    Vakre hvite blomster. Jeg liker fargen på de andre fargene i blomstene. Hilsen.

    SvarSlett
  9. det är så vackert med vita blommor
    hade tänkt att göra en helt vit rabatt men några blå smög sej in i den
    ha det så bra
    maggan

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Jeg har ingen rene hvite bed, for jeg samler på så mange planter at det får jeg ikke til. Blått er også fint i bed.

      Ha det godt!

      Slett
  10. Det er noe spesielt med hvite blomster, også passer de sammen med alle andre farger.
    Nydelige blomster Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,de passer veldig godt sammen med alle andre farger, så det er også en fordel med hvitt. Takk! :)

      Slett
  11. Her var det mye lekkert : ) Jeg er også svak for det hvite i hagen og spesielt vakkert er det om kvelden : ) God onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvitt er vakker om kvelden, for da lyser de opp i hagen i skumringen.

      God torsdag!

      Slett
  12. Så mange fine hvide blomster du viser i dag. Jeg kan godt lide dine hydrangea, dem er jeg på udkig efter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er en stor favoritt her også. Du kommer nok over noe nye :)

      Slett
  13. Lovely white flowers with very nice light.....it's again a good post Marit.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  14. Hei Marit

    Ja hvidt kan alle da vist lide! - Flot at din Buddleia overlevede - de er også sarte her i danmark!

    Ha en dejlig aften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, jeg tror at de fleste liker hvite blomster! Ja, jeg var nesten overrasket over at den overlevde og nådde å komme med blomster i høst. De er sarte i hele Norden tror jeg.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  15. Riktigt fina är de, hortensia är en favorit, och vita blommor gillar jag.
    Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hortensia er en vakker plante, og hvite blomster er bare så flott i hagen.
      Ha det godt!

      Slett
  16. Så vakre de er! Jeg syns det er så fint med alle nyansene av hvitt, når de går forsiktig over til gult eller grønt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, alle nyansene av hvitt er flott! Jeg er spesielt glad i de som går over til lime :)

      Slett
  17. Very beautiful Marit! ;-)

    Warm greetings from the Netherlands,
    dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Gert Jan!

      Greetings from Norway :)

      Slett
  18. Nydelige hvite blomster.
    Jeg trenger flere av dem :)

    Ha en fin kveld!!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, de er så vakre, så du må nok få deg flere.

      Ha en fin dag!
      Klem

      Slett
  19. Such a lovely series of white flowers. The Hydrangea paniculata 'Magic Fire' is a favorite!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Janneke! Yes, it is a lovely hydrangea.

      Slett
  20. Jeg er så hjertens enig, hvitt får man ikke nok av. De står seg like fint alene som i selskap med andre. De synes godt uten å prange. Dine hvite er lekre Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. De er så vakre ja, både alene og sammen med andre farger. Takk! :)

      Slett
  21. Hvitt er lekkert :) Hydrangeaene er spesielt fine synes jeg. Ønsker meg veldig, men de går ikke her.....
    Fin torsdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Jeg kan ikke forstå at de ikke skal være herdige hos deg? De er da minst H5... Du burde prøve igjen :)

      Fin torsdag til deg også!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...