fredag 4. oktober 2013

Nr. 1...

Ukens tema på Blommig Fredag er Nr. 1. Det har voldt meg endel tenking, for dette kan jo være så mye...
Hagens fineste blomst, min favoritt plante osv. osv...

Valget i dag ble på en plante som jeg har prøvd å få til utallige ganger. Noen sier at den skal plantes å våren, for da rekker den å etablere seg før det blir høst. Problemet er bare det at jeg har aldri sett den i salg om våren...

I fjor høst kjøpte jeg flere planter, og jeg tenkte i vår at de var sikkert døde etter den fryktelige vinteren som tok livet av så mange planter her. Men nei, til min store overraskelse så hadde de klart seg alle som en!

Så min favoritt denne høsten har vært Anemone hupehensis, eller Høstanemone som vi kaller den her.

Jeg oppdaget fort at jeg var ikke alene om å like denne blomsten, snarere tvert i mot. Humler, fluer, bier bare elsker den.

Det har vært bortimot umulig å fotografere den uten insekter, se bare her...









Her er den et lite øyeblikk helt alene...

Til slutt må jeg ta med en annen nr 1, som er 2 år i dag, nemlig Zfinx.


Se flere tolkninger av emnet her:

69 kommentarer:

  1. Först och främst. Grattis till underbara Zfinx! Och så till din nummer 1. En stor favorit hos mig. Den rosa kommer tillbaka troget varje år hos mig och blir bara större och större och större. Däremot är de vita lita svårare. Det är synd för dom är också verkligen underbara.

    Ha en skön helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er en vakker blomst. Det er de rosa jeg har fått til flere av, men også en hvit. Håper den klarer neste vinter også. Problemet med den er at den startet blomstringen så veldig sent. Jeg har bare fått sett en blomst utsprunget.

      Ha en skjønn helg du også!

      Slett
  2. Grattis lille katt! Vad fin den är. Höstanemonen är verkligen en riktigt sötnos också. Ha en fin helg /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! ha en fin helg du også.

      Slett
  3. Zfinx er så fin - og også dine dejlige høstanemoner :-) Mine kom mærkeligt nok ikke op i år, selv om jeg såede dem i foråret. Ha' en dejlig dag, Marit, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det var jo synd at dine ikke kom opp i år. Du må nok bare prøve en gang til.
      Ha en deilig aften, klem!

      Slett
  4. Gratulerer til Sfinx :)
    Nydelige blomster også.

    Ha en flott helg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ha en flott helg du også.
      Klem

      Slett
  5. Høstanemoner er skønne, men har svært ved at etablere sig, til gengæld er de ikke til at slippe af med igen, når de har etableret sig :) Husk at plante dem et sted, hvor de gerne må brede sig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er ikke av de enkleste å få til, for det har jeg erfart selv mange ganger. Jeg skal huske på det, og der de står nå kan de bare bre seg utover :)

      Slett
  6. Jeg hadde en kjempetue med høstanemone som til slutt var så stor at jeg delte den en vår. Dett var dett.. Hele planten døde og dukket aldri opp igjen. Du den pusen din er utrolig flott! Du får hilse og gratulere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd med din flotte tue! Det høres ut som det er best å la de være i fred og ikke gjøre noe med de. Tusen takk! :)

      Slett
  7. It´s a lovely serie Marit.....nice done.

    Wish you a good weekend.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  8. Fina bilder på dina "ettor", både Höstanemonen och Zfinx är så söta. Ha en skön helg!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en skjønn helg du også.
      Klem Marit

      Slett
  9. Hei Marit

    Zfinx er klart min favorit der - er jo glad for dyr også;)

    Fin serie med de mange besøg på blomsten!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Tusen takk! Ja, det er jeg også.
      Ha en deilig aften du også!

      Slett
  10. Höstanemonen är så fin och sirlig, bra val! Och vilken snygging till katt.
    Kristina

    SvarSlett
  11. Grattis till både katten Zfinx och att äntligen lyckats att få Höstanemoner att överleva.
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, endelig så fikk jeg de til :)
      Ha en flott dag du også.

      Slett
  12. De senere år har jeg også i stigende grad valgt planter, som insekter og fugle er glade for, så der er dobbelt glæde af planterne.
    Kan nu også godt lide din nr. 2 på ranglisten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har jeg også blitt mer bevisst på enn før. Det er en stor glede å se alle insektene i hagen.
      Tusen takk! :)

      Slett
  13. Vilket fint inlägg.
    Höstanemonen blommar här också och att den har överlevt vintern är så roligt.

    trevlig Helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at din høstanemone også blomstrer. Det er så fint med blomstring så sent på året.

      God helg!

      Slett
  14. Din høstanemone er en populær blomst, men det er jo kun godt med insekter!
    God Weekend
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har vært veldig populær, og det er veldig hyggelig med besøk av mange insekter, ja!

      God weekend til deg også!

      Slett
  15. Ett bra valg - Höstanemonene er en favoritt her også. Så moro at de endelig overlevde vinteren hos deg!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke vanskelig å ha den som favoritt.
      Endelig så klarte jeg det, ja.

      Klem!

      Slett
  16. Denne var utrolig flott. Jeg har fått sansen for anemonene. Flotte bilder av både insekt og blomst. Grattis til pus!

    Klem Vivi

    SvarSlett
  17. Så fine bilder av blomsten og bien :)

    Gratulere med en skjønn 2 åring.
    Ha ei fin helg og kveld,

    hilsen Lisbeth :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!

      Ha en fin helg og kveld du også!

      Slett
  18. Congratulations with beautiful Zfinx! Your fall anemone looks beautiful especially with the bumblebees.
    Have a nice weekend!
    Janneke

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Janneke!

      Have a nice weekend you too :)

      Slett
  19. Nydelig, og lett å like :-) Snart må det være min tur... (bladene er der i hvert fall)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper at det snart er din tur. Kanskje til neste høst?

      Slett
  20. Roligt att du etablerat hötanemonen på hösten. Då ska jag våga pröva det igen. Sfinx var en snygging som fick mig att längta efter katt igen. Ha det gott! /Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er da de er å få kjøpt her, så det måtte bli på høsten. Håper du lykkes med din! Tusen takk! Ja, det er veldig koselig å ha katt.
      Ha det godt!

      Slett
  21. Kjempe, kjempefin både med og uten insekt. Håper eg også får den til no. Det skal bli spennande å sjå til neste år.
    Ha ei god helg, klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Håper du lykkes med din. Ha en god helg du også!

      Klem fra Marit

      Slett
  22. Anemonen är ett bra val, den är så fin. Min nya ser inte ut att må bra, så det är bara att hoppas att den överlever. Ha en skön helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Håper din klarer seg gjennom vinteren.
      Ha en fin helg!

      Slett
  23. To fine nr. 1 :-) Har hatt katt selv, og han aksepterte ikke noe annet enn å være den første...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, katter skal være nr.1 hele tiden. De liker ikke konkurranse... :)

      Slett
  24. Ja høstanemonene er flotte. En ting er selve blomsten, men knoppene er så lekre også! Jeg kjøpte en tilfeldig, som jeg har hatt i fire år. Den trives mellom kuletistler og artemisia uten at jeg skjenker den en tanke før det er masse blomster der senhøstes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, knoppene er veldig flotte. De liker jeg også veldig godt. Godt å høre at når de først er etablert, så klarer de seg godt uten for mye stell.

      Slett
  25. Hei! Høstanemoner bør alle ha. Liker godt den "luftige" blomstringen.
    Har klart å plante dem sammen med andre planter som har tatt helt over. Kan skimte blader her og der, men null blomstring. Har kjøpe tre nye planter, får håpe at de er plassert mer klokelig.
    Vakker katt, Zfinx.
    God helg til deg! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, de burde alle ha, men de er ikke av de enkleste å få til dessverre. Det er nok lurt å ikke gi de konkurranse fra andre planter. Håper de nye får en flott plassering! :)
      Tusen takk! God helg til deg også!

      Slett
  26. Tillykke til smukke Zfinx :) Jeg har det bestemt heller ikke nemt med anemonen - det er ikke lykkedes mig at få den til at gro her ret længe. Så meget bedre at se din der er så omsværmet! Klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, de er ikke enkle å få til i det hele tatt. Det er mange som sliter med å få de til. Håper du får de til en gang.

      Klem Marit

      Slett
  27. Gratulerer til pusen! Den er flott! Jeg liker også veldig godt høstanemone - jeg liker veldig godt de fleste anemonene, men høstanemone blomstrer når mange andre blomster har gitt seg! Den har både pene blader og blomster. Tusen takk for hilsen hos meg! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg er også veldig glad i alle sorter med anemoner. Det er veldig hyggelig med sen blomstring i hagen. God helg!

      Slett
  28. Grattis till Zfinxen och till dig som äntligen lyckades med den vackra höstanemonen. :)

    SvarSlett
  29. Höstanemoner är fantastiska! Älskar mina, ett bra val av nummer 1
    Kram Hélena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Jeg er veldig glad i de jeg også.
      Klem Marit

      Slett
  30. Den er nydelig, skjønner godt at du valgte den! Jeg kjøpte også mange planter før jeg lykkes med A. tomentosa. Men nå er problemet at den må flyttes. Skal jeg gjøre det nå eller vente til våren?
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Når du sier det, så er det nok A. tomentaosa jeg også har. Jeg ville absolutt ventet til våren, for da har de best sjanse for å klare seg tror jeg.
      Ha en fin helg du også!

      Slett
  31. Höstanemoner är ljuvliga , men tyvärr misslyckas jag med dem . De är svåra.Fastän jag planterat dem på våren . Kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok mange som ikke får til de dessverre. De er ikke enkle å få til. Det er ikke godt å si når det er best å plante de...

      Klem

      Slett
  32. Den är e stor favorit hos mig med. det behövs lite färg i rabatten även att det är höst.vilken söt lite kompis du fick
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så flott nå når alt annet nesten er avblomstret. Tusen takk!

      Ha en fin helg du også. Klem Marit

      Slett
  33. Tusen takk!
    Ha det godt!

    Klem Marit

    SvarSlett
  34. GRATTIS till lilla kissen
    Höstanemon är så fin
    ha det så bra
    maggan

    SvarSlett
  35. Ja höstanemoner är verkligen vackra! Jag hade många flitiga bin som arbetade i mina höstanemoner idag när det var så fint väder.
    Ha en bra vecka,
    Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de virkelig. Bien og humler elsker de og spesielt på fine dager nå om høsten.
      Ha en fin uke du også!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...