onsdag 9. oktober 2013

Refleksjoner over en dam...

.Jeg må si at jeg har mye glede av dammen min, selv om det selvsagt er mye jobb med en dam også. I år har det faktisk vært mindre jobb med vannbytte enn i fjor. Da ble dammen fort full av grønne alger pga. alt regnet, men i år har jeg bare byttet vann på hele dammen tre ganger. Jeg har en lensepumpe som jeg bruker til det, og den er så kjapp at tømming av ca 4000 liter med vann tar bare 40 minutter! Jeg har kjøpt en egen slange til det som jeg bare kobler på lensepumpa og legger den ut på plenen. Det å fylle dammen igjen tar litt lenger tid, for dimensjonen på hageslangen er ikke så stor, og det vannet skal også pumpes opp fra Lågen. Det tar ca 3,5 time, men det går av seg selv når jeg bare har lagt hageslangen opp i dammen. Det eneste jeg må gjøre er å stenge av vannet til slutt :) En gang glemte jeg det, og da var det vann flere steder i hagen. Men jeg har laget dammen sånn at når den er full så renner bare overskuddsvannet ned i sumpbedet som går rundt hele dammen. Når det er fullt der renner bare vannet ut på plenen, så det kan ikke skje så mye galt her. I fjor da vi fikk 60 mm med regn på en time fikk jeg se i praksis hvordan hagen så ut etter å ha fått mye regn på en gang, og da lignet hele hagen på en stor dam. Men det gikk bra det også, utrolig nok.

Nå er pumpene tatt opp av dammen,  fontenen spruter ikke vann og bekken renner ikke mer. Dammen ligger der så stille, men det kan være pent det også. Dammen skifter karakter etter årstiden, og akkurat nå ser den sånn ut.


Plantene speiler seg i dammen og det har blitt høstfarger.

I går var det ikke høst, for da var det hele 20 grader her!  Det var utrolig deilig å sitte ved dammen da i sola.
I morgen melder yr om masse regn, så i dag skal jeg få gjort meg ferdig i hagen. I neste uke kommer nattefrosten tilbake kan det se ut som, så da er det best å bli ferdig med det som må gjøres ute. 

Ha en fin høstdag!

58 kommentarer:

  1. Colors and reflections are very nice.....prima photo's Marit.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  2. Hei Marit

    Ja det stille vand er flot - det passer ligesom til årstiden nu - med den rene klare efterårshimmel og spejlingerne.

    Selv her i DK lover de et skifte i næste uge - hård nattefrost næste torsdag - vi får se, og det er der jo også lang tid til:)

    Ha en dejlig havedag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det passer godt til årstiden, høsten er mer en stille tid i hagen.

      Vi får håpe at det ikke blir så hard frost, jeg ser at yr her har gått opp på temperaturen. Det er lenge til ja, så mye kan endre seg.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  3. Det er smart, at du kan pumpe vand op fra Lågen til dammen. Og sikke en glæde at kunne nyde synet af dammen hver dag - den ser meget smuk ud på billederne her.
    Ha' en fin onsdag, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig bra at jeg kan henta vann fra Lågen, for uten det hadde det ikke nyttet. Jeg har stor glede av dammen ja.

      Ha en fin dag, klem!

      Slett
  4. Väldigt vackert när det speglar sig i dammen! Vad praktiskt du har det ordnat med byte av vatten. Men, med en sådan stor damm är det väl nästan nödvändigt!! I vinter kanske det blir en skridskotur på dammen, då får du göra både åttor och treor, och kanske en liten piruett! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er nødvendig for jeg har ikke filter som renser dammen som mange andre har. Nei, jeg kommer nok ikke til å stå på skøyter på dammen, det er ikke noe for meg :)

      Ha det godt!

      Slett
  5. Vilka fina bilder på dammen.
    Vi brukar också byta vatten i våra dammar. Minst en gång under sommaren.Det ser inte så fint ut med grönalgerna som växer när det är varmast. Vi har guldfiskar i en av dammarna och de syns nästan inte när det är som mest med alger.

    Önskar dig en fin fortsättning på veckan

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det må til innimellom. Nei, grønnalger er ikke så pent å se på, så da er det best å bytte vannet. Jeg har ikke fisk, men jeg forstår problemet ditt med det at du ikke ser fisken pga. algene.

      Ha en fin dag!

      Slett
  6. Flotte bilder som vanlig Marit! :-)
    Wow- å skifte vann 3 ganger i sesongen høres forferdelig slitsomt ut!? Er det bare for å være på den sikre siden, eller må du skifte så ofte? Grunnen til at jeg spør er at jeg har tenkt å anlegge dam selv snart, men da håper jeg jo på minst mulig vedlikehold... :-(
    Ha en fortsatt riktig fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stein

      Tusen takk! Det er kanskje ikke så mye jobb som det høres ut, men det tar tid. Jeg har ikke filter i dammen min, så hvis jeg hadde det så var det kanskje ikke nødvendig å gjøre det så ofte. Men grønnalger er et problem, og derfor bytter jeg vann. Men en dam blir aldri helt vedlikeholdsfri. Jeg hadde en liten dam der jeg bodde før, og det var mye jobb med den også. Så det er noe en må tenke over før en lager en dam :)

      Ha en fin dag!

      Slett
  7. Det er så fint med vannspeil i hagen. Ønsker meg det her, men patriarken er lite interessert. Enda. Må innrømme jeg blir litt betenkt over alt vedlikeholdet du beskriver…
    Ha en fortsatt fin onsdag "oppi dal´n".

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er pent med et vannspeil i hagen, men det er en del jobb med en dam, det er ikke til å komme i fra. Ha en fin dag nede i dal'n :)

      Slett
  8. Fint vannspeilbilde fra dammen din i oktober. Så deilig med 20 grader varmt ennå i høst.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne høsten har vært helt utrolig!

      Ha en fin torsdag!

      Slett
  9. Veldig fin dam! Spennende om du får like mange froskebarn til våren :-)
    Jeg fant et gammelt blogginnlegg hos deg om at du har satt hundetann (Erythronium). Er de herdige hos deg? Da er de det nok hos meg og, derfor spør jeg.
    God onsdag i finværet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det regner jeg som nesten sikkert at jeg får, for det har jeg hatt hvert år siden vi anla dammen. Men nå er jeg bedre forberedt, for nå har vi laget en minidam nede ved bekken som renner et annet sted på tomta. Så da har vi et sted å flytte eggene. Jeg har prøvd på nytt igjen i år, for jeg har prøvd en gang før. I år har jeg gravd de veldig dypt ned, og håper på blomstring til neste vår. Men om jeg lykkes vet jeg ikke før til neste år. Du må nesten bare prøve, for det er den eneste måten å finne det ut. Jeg trodde de var herdige her, nemlig...
      Ha en fin torsdag i regnværet!

      Slett
  10. Å har du sett så flott da, nydelig vannspeil og farger Marit.

    Ha en fin høstdag.

    SvarSlett
  11. Så flotte bilder.
    Vi har planer om en dam i hagen, men en bitte liten en :)

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med dam i hagen!

      Ha en fin dag.
      Klem

      Slett
  12. oh, that's lovely. and nice that it is yours. :)

    SvarSlett
  13. Hei. Jeg har også dam i hagen, men jeg har brukt torvblokker langs kantene for å sjule damduken, og under steinene ligger det noen blokker. Dette hindrer algedammelse, og jeg gjør ingenting med dammen annet å rense den for blader på våren. Jeg vet ikke om du har torvblogger i din dam, men på min som er ca 50-60cm dyp, går det helt greit.
    Om det regner mye, så renner det ned i dammen, men det forsvinner ut i en av kantene.
    Veldig fine bilder av speilingene i dammen din:)
    mvh Kathrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke torvblokker her nei, men takk for supert tips. Tusen takk! :)

      Slett
  14. Nyyyydelige bilder=) En glede å se dem=) Vibeke

    SvarSlett
  15. Hei Marit! Det er så vakkert med vann. Det er beroligende (hvis det ikke tar overhånd). Himmelen og omgivelser som speiler seg, gjør vann veldig spennende.
    Ha en riktig fin kveld! Det er meldt knallvær til helgen. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, vann er vakkert. Jeg er enig med deg at det skal selvsagt ikke bli for mye støy med vannet. For mye plask er bare forstyrrende. Ja, vann er et spennende medium i hagen, for det reflekterer og endrer seg hele tiden. Jeg håper det blir fint vær i helgen, ja. Ha en fin dag!

      Slett
  16. Ja, det er et stort arbejde. Men hvis du er glad for den, såå...
    Flot spejlingsfoto!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye jobb, men jeg er veldig glad for dammen, så da må jeg nok bare ta med meg at det er endel jobb med den.
      Tusen takk!

      Slett
  17. Så fina reflexer i vattnet. Din damm är så flott :)

    SvarSlett
  18. You captured this one in a great way Marit! :-)

    Warm greetings from the Netherlands,
    dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett
  19. Dette var virkelig noen stilige bilder. Vannspeil er flott!

    Klem

    SvarSlett
  20. Det er så vakkert ved dammen din. Fint at årstidene vises der også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fint å kunne se årstidene skifte der også. Det vokser så mye rundt der , så det synes godt på bladene at det er høst rundt dammen.

      Slett
  21. Havedammens giver helt klart rigtig mange gode oplevelser. Hvor er det fint, som planterne spejler sig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Tusen takk!

      Slett
  22. Jättefin damm du har! Förstår att det är en del jobb. Skönt att du kommit på bättre lösningar mot förra året.
    Ha det gott Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er endel jobb, ja, men samtidig så synes jeg at det veier opp mot gleden av å ha dammen der. Ja, en må stadig prøve å få gjort det enklere.
      Ha det godt, Maria

      Klem Marit

      Slett
  23. Hvor ser det smukt ud med din dam, men det lyder godt nok af meget arbejde. Vores lille bassin blev også tømt på kort tid, det tog noget længere tid at fylde det igen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke til å unngå at det blir mye jobb med en så stor hagedam. Men det er også en koselig jobb synes jeg. Det tar alltid lang tid å fylle en dam enn å tømme den, ja :)

      Slett
  24. Vackra speglingar! Det är så härligt med damm i trädgården även om det är lite pyssel med det hela./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe en må ta med på "kjøpet" når en har en hagedam. Men det er helt klart verdt det!

      Klem Marit

      Slett
  25. Nydelige bilder av en vakker dam. Så fikk jeg også lyst på dam............ :)
    Finfin torsdag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Turid! Ja, der ser du... :)
      Ha en fin torsdag du også!

      Slett
  26. Vilka fantastiska speglingar och vilken härligt blå sommarhimmel. 20 grader, det är fantastiskt. Vi hade "bara" 18 men det är inte dåligt det heller. Idag är det disigt och prognosen är att det ska komma lite regn. Fiffigt sätt att tömma dammen på. Din damm är lite större än min, min brukar jag tömma genom att sätta på fontänen på högsta sprut och ställa den vid ena sidan i dammen så det sprutar ut i rabatten. Då förstår du att den inte är så stor, bara ett litet vattenblänk. Men jag kallar den damm ändå ;)

    Ha en skön dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært noen herlige sommerdager her nå selv om det er oktober. 18 grader er ikke dårlig det heller, nei! Her har det regnet siden i går, og bare 5 grader. Det stemmer mer med oktober vær sånn sett :( Ja, jeg gjorde som deg før, for jeg koblet en slange på fontenepumpen, men det tok veldig lang tid 3-4 timer. Så til slutt kjøpte jeg en lensepumpe, og nå tar det 40 minutter :)
      Det er helt klart at det er en dam du har! Vann er vann :)

      Ha en skjønn dag du også!

      Slett
  27. Ser så dejligt ud - og så slet ikke så arbejdskrævende som jeg havde troet...

    Vand i haven er fortryllende - giver ro og friskhed. Samtidig er det som om himmelen hentes ned til jorden. Smukt med sin foranderlighed og variation...

    Dejlig dag fra Katinka

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er faktisk ikke så mye jobb med en dam, og den gir jo glede nesten hele året.
      Det gir en egen ro, ja, og det er alltid noe nytt som speiler seg der gjenneom årstidene.

      Ha en deilig dag du også!

      Slett
  28. When we made our pont the weather was darkish green within two weeks. Since we have planted a lot of oxygene plants we never had green water again. Try the Potamageton lucens. And with enough of this plant in your pont you won't have any green water again.
    the reflections in the water are absolutly gorgeous captured Marit. I hope for you the frost will stay away for a long time.
    Have a wonderful evening.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for good advice, Marijke! I have four Iris in my pond, so they help a little. I have never seen the plant you mention, but perhaps a store for aquarium plants have it. Thank you!
      Have a wonderful day!

      Slett
  29. Świetny pomysł z wymianą wody w stawie. Ja mam malutki, ale i tak bardzo lubię patrzeć na niego. Pozdrawiam.
    God idé å erstatte vannet i dammen. Jeg har en liten, men jeg virkelig liker utseendet på den. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I little pond is also beautiful :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...