lørdag 26. oktober 2013

Helgegleder # 40...

Helg igjen, og nye gleder. Disse bildene er fra denne uken etter at snøen forsvant. Fortsatt mye å glede seg over i hagen.

En sliten Hydrangea paniculata 'Limelight' som fortsatt blomstrer etter to måneder omtrent. Lang blomstring på den, ja...

En som kom veldig sent i blomst er denne, og sikkert fordi jeg flyttet den i høst også. Den har det enkle navnet Physostegia virginiana 'Variegata'...  På norsk Virginia leddblomst. Forferdelig navn spør du meg...
Nei, heller de latinske navnene... ;-)

Nok en sliten blomst, Verbena bonariensis. Den har også blomstret veldig lenge...

En sedum som ligner på små krystaller...

Her fikk jeg meg litt av en overraskelse, for jeg trodde aldri at den ville rekke å blomstre en gang til i sommer. Men det gjorde 'Coral Dawn' til slutt til tross for minusgrader og snø...


Til slutt en av mine favoritt trær i hagen. Japanlerk som skifter fra grønt til gult.
Larix kaempferi et eller annet.

Ha en fin helg!

Se flere helgegleder hos Vivi
Helgegleder - en fotoutfordring!

52 kommentarer:

  1. Lovely colors and nice photo's.

    wish you a nice weekend Marit.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
  2. Kjekt med blomster i slutten av oktober, fine bilder.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Dejlige billeder, Marit, og jeg er imponeret over, at du har så mange blomster stadigvæk. Jeg har kun én lyserød hortensiablomst, men også lærk lige som dig - de er rigtig flotte lige nu.
    Klem og ha' en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er hyggelig at det stadig er noe som blomstrer til tross for både snø og kulde. Lerkene er så vakre, ja. Hyggelig at du også har en sånn.
      Klem, og ha en deilig dag!

      Slett
  4. Du verden, skal virkelig si at du har trofaste planter i hagen din. Her er alt ferdig, pga frosten vi hadde for noen dager siden.
    Kjempe fin og blomstrende helgeglede. Ha en fin lørdag.

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten rart at de blomstrer, for her har det vært -5 flere ganger og også snø. Men de tåler mye disse blomstene, det er helt sikkert.
      Ha en fin dag!
      Klem

      Slett
  5. Du har blomstergleder enda i hagen din du......kor kjekt. Herlige helgegleder hos deg. Her var det så kaldt at det meste fraus. Ser at Kinasøten held det gåande fortsatt sjølv om den vart litt pjusken.
    Coral Dawn var eg på nippen til å kjøpe i år ( no angra eg selvfølgelig) men sida den hadde herdigheit 4 tok eg ikkje sjansen. Det hadde sikkert gått bra men eg var så bestemt etter den harde vinteren at under sone 5 skulle eg ikkje kjøpe. Det holdt ikkje ut sesongen.......har kjopt klematis sone 3 og det er nok ein mykje større risk å ta. Den var så fin og så var den på 70 % så det tapet toler eg nok. Det som er verre er arbeidet med plantinga, det tek si tid for her treff ein på stein frå første spadetak :)) Men ...men fristalsene er ikkje alltid så lett å unngå.........:))
    Ha ei fin helg vidare Marit.
    Klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig hyggelig med fortsatt blomstring. Coral Dawn har vært en stor glede i hele sommer. Jeg kjøpte den på salg i fjor sommer, og var egentlig overrasket over at den tålte sist vinter. Clematis sone tre er nok en risikosport, ja ;-)
      Her finnes det ikke en stein i bakken, bare leire og atter leire. Kjekt noen ganger, men ikke alltid.
      Ha en ny fin uke, MarJE
      Klem fra Marit

      Slett
  6. Ja, tenk at det blomstrer fremdeles hos deg, og nå er vi straks i november.
    Flott høstfarge på lerken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten utrolig med så sen blomstring. Ja, lerk får alltid så fine høstfarger.

      Slett
  7. Ja, tænk at vi stadig har så mange blomster i vores haver. Det er så dejligt!!
    God weekend til dig, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig deilig. Ha en ny fin uke, Nana!

      Slett
  8. Jeg er helt imponert over den hagen din. Tenk at du har så mye flott enda.
    Jeg ønsker meg lerk i hagen, de er så flotte.

    Ha en herlig helg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Lerk er et vakkert tre, ja.
      Ha en ny fin uke.
      Klem

      Slett
  9. Hei Marit

    Lærk er et supergodt havetræ og høst farverne er så fine - som guld!

    Ha en dejlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er en vakkert tre, og det ser ut som gull, ja.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  10. Good evening, Marit!

    Your modrzewpowoli lose needles.
    I like the trees but their needles fall to the apartment ...
    I am delighted with the flower on the second picture.
    It's beautiful. I like flowers in blue color.
    I wish you a peaceful and pleasant dreams Sunday.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia

      Yes, it looses their needles, and that is not a good thing in a apartment.
      Thank you!

      Have a nice monday, Lucia!

      Slett
  11. You have make beautiful photos!
    Greetings, RW & SK

    SvarSlett
  12. Man skulle kunne tro at alle bildene bortsett fra det siste er tatt midt på sommeren og ikke i slutten av oktober!
    Jeg er glad for hver dag med varme som går - det betyr en dag mindre med snö og kulde för våren kommer:-)
    Ha en fortsatt fin helg!
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært en utrolig høst med sen blomstring, og til og med etter frost her flere ganger. Ja, jeg er helt enig, for hver dag som går, så er våren et skritt nærmere.
      Ha en ny fin uke!

      Klem!

      Slett
  13. Alltid noe å glede seg over! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant!
      Ha en ny fin uke.

      Slett
  14. Godt du trods frosten stadig har lidt blomster, ja og lærken er fantastisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg nyter de mens jeg ennå kan. Lerkene er et nydelig tre, ja.

      Slett
  15. Så många fina långblommare du har.
    Vi har haft en skön höstdag idag med 14°.
    Ha en fin söndag Marit
    Kram kram från Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de blomstrer virkelig lenge til tross for frost og kulde.
      Ha en ny fin uke, Maria
      Klem Marit

      Slett
  16. Flotte bilder! Tenk at det er så mange planter som fortsatt holder ut :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er nesten utrolig :)

      Slett
  17. Så mange fine blomster du fortsatt har, selv om de begynner å bli slitne=) Koselig å være med deg i hagen for å ta en titt. Fortsatt gooood helg til deg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, flere av de er slitne nå, og det er ikke så rart. Frosten her nok herjet litt med de.
      Ha en ny fin uke!

      Slett
  18. How wonderful to see your garden is bringing so much beauty after the cold and snow. It's
    beautiful Marit.
    Have a wonderful sunday.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Marijke!

      Have a wonderful new week!

      Slett
  19. Ja, det er så skønt at have nogen sentblomstrende planter i haven - man bliver så taknemlig for hver lille udholdende blomst som giver lidt farve.
    På dansk hedder Physostegia Drejeblomst, fordi man skubbe/dreje de små blomster - det er måske et lidt mere charmerende navn, men blomsten er jo skøn uanset navn. Jeg har den hvide variant.
    Jeg har de sidste par år arbejdet bevidst på at finde stauder der blomstrer sent på sæsonen. Min mest udholdende og blomsterrige er nok staudesolsikke Helianthus "Lemon Queen" . Her er det ikke enkelte blomster, men 50-100 blomsterhoveder på hver staude her i oktober. Dem vil jeg have endnu flere af til næste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vfantastisk hvor lenge enkelte kan blomstre. Dreieblomst er et vakkert navn på den! 'Lemon Queen' er en vakker høsttstaude, ja. 50-100 blomster høres fantastisk ut!

      Slett
  20. Jeg synes det er helt utrolig mye i blomst ennå i år og det er jo lykke.
    Så fine blomster, den,, leddblomsten,, har jeg også i blomst nå, jeg trodde den var hvit men lilla er fint også, den hvite blomstrer mye tidligere har jeg sett.

    Fine bilder og helgegleder Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bare å glede seg over så lenge en kan. Denne har varigert bladverk, så den har nok en annen farge enn den hvite vanlige, ja.
      Takk!

      Slett
  21. Hei Marit! Skulle jeg gjette på når bildene ble tatt, vill jeg ikke sagt i slutten av oktober. Fantastisk.
    På tross av navnet, leddblomst, er det et et veldig vakkert bilde. Nydelige fargenyanser.
    Ha en fin kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Nei, det skulle en ikke tro at disse kunne blomstre så sent. Takk!
      Ha en ny fin uke!

      Slett
  22. Despite the snow and cold your garden is still going strong!

    SvarSlett
  23. Åja det er fakktisk mye som fortsatt er fint i hagen...som du har jeg også 'Limelight' og kjempeverbena...de står utrolig lenge.
    Ønsker en fin ny uke:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enkelte blomster har overrasket meg denne sesongen, de vil jo ikke slutte å blomstre! Det er jeg veldig glad for!
      Ha en ny fin uke du også!

      Slett
  24. A great post Marit. I am glad that you still have some summer on your blog ;-)

    Best regards from the Netherlands,
    dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Gert! I am very glad for it is still "summer" here! :)

      Slett
  25. Så mycket du har som fortfarande blommar. Physostegia virginiana 'Variegata' var väldigt fin. Jag vet inte att jag känner till den. Här har det just börjat regna. Men vi har det varmt, +13 grader.

    Ha en fin kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne høsten har vært utrolig angående blomstring. Flere netter har det vært -5 så det er rart at det er noe igjen av blomster. Det var varmt, her er det bare 6 grader.
      Ha en fin kveld du også.
      Klem Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...