lørdag 12. oktober 2013

Helgeglede #38...

Helg igjen, og igjen koselige helgeglede hos Vivi. I går natt var det igjen så vidt frost her igjen, og det tynnes virkelig ut i hagen nå over ting som blomstrer. Men litt er det fortsatt igjen, og jeg er overrasket over hvor mye frost roser og clematis tåler.

'Penny Lane' har blomstret rikt og lenge siden jeg kjøpte den i sommer. Jeg håper inderlig den overlever kommende vinter...

'New Dawn' har satt ny rekord i klatring opp i rosebuen. Dobbelt så langt som i fjor sommer, til tross for total nedfrysing i vinter. I vår var den like liten som da jeg plantet den i fjor vår. Men røttene har sikkert vokst mye siden det :)

Clematis 'Dr. Ruppel'  Jeg måtte ta tak i den og bøye den ned for å få tatt bilde av den. Synd at den snart ikke er mer for i år...

En gledelig overraskelse! Denne kjøpte jeg i sommer, og den har blomstret litt nå og da siden det. Hyggelig å se den nå så sent i blomst.
Centaurea montana 'Amethyst in Snow'

Se flere helgegeleder hos Vivi

44 kommentarer:

  1. Hvor er det flot, at du stadig har mange blomster, selv om I har haft nattefrost! Jeg ser kun ganske få blomster her i nabolaget, selv om vi ikke har haft frost endnu.
    Ha' en dejlig dag, Marit! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig overrasket over at så mange fortsatt blomstrer. Det er jo naturlig at det blir færre blomster nå hos deg også selv om du ikke har hatt nattefrost enda. Det er snart vinter.. :(
      Ha en deilig dag du også, klem!

      Slett
  2. Ja det er utrolig hva de vil nå på tampen av sesongen disse blomstene.
    Så fine de er, den siste der er en fin og artig staude den har jeg ikke sett før.

    Ha en fin helg, været viser seg vel fra sin beste side hos deg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det virker som de overgår hverandre i å blomstre akkurat nå. Den siste kjøpte jeg i sommer, men har ikke sett den før jeg heller. Den har blomstret siden i juli, så det er ikke dårlig.

      Ha en fin helg du også, ja vi har vært heldig med været nå.

      Slett
  3. Hei Marit.
    Så dere har hatt frost hos dere allerede. Enda har vi vært spart i Miacasa, men det nærmer seg nå. Klare dager og kalde netter. Jammen ser det ut som vi får nok en solblank høstlørdag. Nyt den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elisabeth,
      Ja, det har vi hatt og opptil flere ganger. Hos deg nede i dalen får nok ikke frost så tidlig som her. Men til uken får nok du også merke den, for da melder yr om minus 3 på Kongsberg, og det pleier å bli enda kaldere her.
      Kos deg med det fine været du også!

      Slett
  4. Flotte roser som fortsatt blomstrer hos deg. Vi har hatt en natt med nattefrost allerede og det er tidlig på mine kanter.

    Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er nok tidlig til å være der du bor, ja. Får håpe du ikke får flere på en stund.

      Ha en fin søndag!

      Slett
  5. Det er alltid stas å se nye blomster, og den C.montana er ny for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal jeg være enig med deg i :) Jeg hadde heller ikke sett den før når jeg kjøpte den.

      Slett
  6. Dejligt at der er noget, der blomstrer endnu trods frosten. Penny Lane klarer sig fint, jeg krydser fingre for, at du har den næste år, den er jo skøn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være sikkert! Jeg er veldig glad for at noen fortsatt blomstrer her. Takk, jeg krysser fingrene jeg også, for den er så fin og har så nydelig farge.

      Slett
  7. i like those soft colored roses.

    SvarSlett
  8. Your roses are so gorgeous Marit. Suprising the centaura brings flowers.
    Enjoy your evening.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Marijke. Yes, it ha been flowering for å very long time this Centaura.
      Have a wonderful day!

      Slett
  9. Vilken stilig filtknoppurt (eller vad det heter) tjusiga färger. Ja, det är otroligt vad enkelte plantor tåler, till glädje fortfarande :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig stilig, og har veldig fin farge. Håper den overlever vinteren. Ja, vi får bare være veldig fornøyd for at noen planter tåler så mye.

      Slett
  10. Hei Marit

    Den er da fin : Centaurea montana 'Amethyst in Snow'. Tror du har vist den tidligere og fantastisk at der stadig er blomster!
    Her har det været frostfrit hidtil, men mon det varer ved?

    Ha en dejlig aften

    Ha e

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, jeg har vist den mange ganger i løpet av sommeren, for jeg kjøpte den i juli, og siden har den blomstret. Ikke dårlig det, nei! :)
      Jeg tror at frosten kommer for alvor neste uke, for da melder yr om -3 om natten i nærmeste by. Her pleier det å bli mye kaldere, så jeg gleder meg ikke akkurat. Så da kan det vel hende at det blir kaldere hos deg også?

      Ha en deilig dag!

      Slett
  11. Hoppas, hoppas din Penny Lane överlever vintern! Den är så vacker, och jag saknar min:)
    Härligt med sen höstblomning, du har mycket i blom ännu.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også! Håper du får tak i en ny Penny Lane. Den burde vel klare seg hos deg? Ja, det er så deilig med både roser og clematis som fortsatt blomstrer.
      Ha en fin søndag!

      Klem Marit

      Slett
  12. Jeg har enda ikke hatt frost i hagen, men det er nok like rundt hjørnet. Her er det også noen roser og clematis, som fortsatt blomstrer.
    Kjempe flott og frodig helgeglede, Marit. Ønsker deg en fortsatt fin helg. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det jammen kaldere her hos meg, det hadde jeg neste ikke trodd. Men det er jo fint at du har sluppet unna frosten så langt.
      Ha en fin helg du også.
      Klem

      Slett
  13. Very nice Marit!!

    Big hug from the Netherlands,
    dzjiedzjee.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Gert Jan!

      Big hug from Norway

      Slett
  14. Imponerende hvor godt de har tålt frosten! Fine bilder :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten utrolig. Takk! :)

      Slett
  15. Her har vi sluppet frost så langt - ikke meg imot:-)
    Flotte bilder du viser! Ha en fortsatt fin helg!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige deg! Ja, du har vært heldig. Vi er veldig enig om at frost ikke er noe vi liker... :) Takk, ha en fortsatt fin helg du også.
      Klem!

      Slett
  16. Hei Marit! Det er noe med de som blomstrer i oktober, og fremdeles gjør det. Det blir så utrolig satt pris på.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, de setter vi veldig pris på, for vi vet jo at snart er det slutt på hele blomstringen.
      Ha det godt!

      Slett
  17. Det er ekstra stas med de som blomstrer sent. Man får virkelig tid til å nyte og beundre dem skikkelig. New Dawn er bedårende. De bugnet i min bardomshage.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. New Dawn er virkelig en flott rose, ja.

      Slett
  18. Så flott at du fortsatt har roser i blomst!
    Og artig denne Centaurea montana...den kjenner jeg ikke til.
    Ønsker deg en fin ny uke:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det, og den Centaurea montana er ny for meg også i år. Hadde ikke sett den før. Ha en ny fin uke du også!

      Slett
  19. Har I allerede haft nattefrost? Det må godt vente lidt endnu her.
    Det er godt, at roser og clematis kan holde vinteren lidt på afstand.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her har det vært nede i - 3 grader flere ganger. Det skulle gjerne ha ventet her også, men i løpet av kommende uke blir det nok mer av det dessverre :(
      Ja, enn så lenge så blomstrer de fortsatt :)

      Slett
  20. Alltid noe å glede seg over i hagen : ) Den siste var flott! God ny uke Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant! Jeg liker den jeg også :)

      Ha en ny fin uke du også!

      Slett
  21. Mye flott i hagen din enda.

    Ha en fin kveld.
    Klem

    SvarSlett
  22. Härligt att det finns lite som blommar fortfarande! Vackra bilder/ Kram Titti

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...