mandag 28. oktober 2013

Fugler i hagen...

Jeg har foret fuglene i lang tid nå, og de spiser meg nesten ut av huset. 1 liter med villfuglblanding er borte på meget kort tid. Men det er utrolig koselig å ha disse små fjærballene på besøk hver dag, så de er tilgitt at de er så sultne ;-)  Jeg leste her om dagen om et nytt for som var laget av peanøtter, og som var tilsatt fett og laget til små pellets. Av det ble det ikke noe søl og det kan være en stor fordel, får av denne villfuglblandingen ser gårdsplassen ikke ut...  Er det noen andre som har prøvd dette?

Jeg satt ute her en dag på trappa og tok mange bilder av småfuglene. Så de får dere se i noen dager fremover... ;-)


Den vanligste av den alle, men akk så trofast. Kjøttmeis, Parus major, som sitter på restene av en stor cosmos...


48 kommentarer:

  1. Det giver så mange glæder at fugle - det gør vi også her. Jeg har ikke set det nye foder, du fortæller om, men vil holde udkig i butikkerne. Her er det solsikkefrøene og jordnødderne, der er mest rift om, og så ringe af fedt med solsikkefrø i, som de mindste mejser kan sidde i helt i fred for de større fugle.
    Klem og ha' en dejlig dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange gleder med å ha småfugler i hagen. Jeg skal kjøpe dette nye for og se hvordan fuglene liker det.

      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  2. Koselig å mate småfuglene om høsten, kjøttmeis er på besøk hos meg også. Jeg bruker bare meiseboller for fuglefrøene søler sånn.

    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er koselig med å mate småfuglene. Det er sant at de griser veldig, så meiseboller er bedre, ja.

      Ha en fin mandag du også!

      Slett
  3. Ja fugle kan vi ikke undvære i haven, det er sjovt at se på dem og hyggeligt at have dem her. Vi fodrer med mejsebolde og solsikkekærner, det andet foder du nævner,kender jeg ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig hyggelig med småfuglene i hagen, og det er også hyggelig å se på de. Nei, det er helt nytt her også, så eg skal kjøpe det og finne ut om de liker det.

      Slett
  4. Hei Marit

    Ja det er en fin lille fugl - den hedder musvit på dansk.
    Jeg fodrer ikke selv - kun hvis det bliver ekstemt koldt, der er så mange der fodrer heromkring:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, den er liten og søt. Takk for det danske navn. Her er det bare jeg som forer, så jeg synes at de må få litt mat av meg :)

      Ha en deilig dag du også.

      Slett
  5. Beautiful picture of the tit on the cosmea, we feed the birds too in winter, but I have not yet started. Do you get some of the storm which we have today, it is awful weather.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Janneke! It is nice that you also feed birds in the winter. I hope and think we do not get the storm here, but I am not sure yet. I think Sweeden and Denmark get it this afternoon. I can imagine it is awful.

      Slett
  6. De er jo så søte så småfugler får enn ikke nok av.
    Fine bilder av hagevennene dine Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en får ikke nok av de i hagen. Tusen takk!

      Slett
  7. i feed birds all year round here. just love them.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is very nice to have them in the garden. Here the winter is so long and cold, so therefor I give them much food from August to April.

      Slett
  8. Hej Marit
    Ja, det er dejligt med fugle i haven. Jeg er også begyndt at fodre. Jeg bruger vildtfugleblanding. Jeg har haft mange morsomme selvsåede planter, for der drysser jo lidt, som de ikke får spist. Vi har megastorm lige nu.
    God uge!
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jette

      Ja, det er det virkelig! De er så søte å ha i gagen. Jeg har også sett mange morsomme planter som dukker opp av frøene. Jeg har fulgt med på deres storm/ orkan, og den ser fryktelig ut.
      God uke til deg også!

      Slett
  9. Så fine bilder.
    Jeg mater også, det er så koselig med besøk i hagen.

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, det er veldig koselig med besøk i hagen.

      Ha en fin dag!
      Klem

      Slett
  10. Vilka härliga fågelbilder! Jag blir så glad av dom, jag älskar fåglar. Jag har också läst om det nya fodret och funderar på att prova det i vinter. Jag har inte börjat min utfodring ännu, tänkte göra det i helgen. Fåglarna har fortfarande mycket mat här i form av frön, bär och äpplen.

    Ha en fin kväll!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg er veldig glad i fugler jeg også. Da får vi teste det ut begge to, og ha en vurdering av det i sammen :) Jeg har ikke epletrær, og bærene har de spist for lenge siden. Men det er så koselig å fore de, så det gjør jeg allerede i fra september.

      Ha en fin dag!

      Klem Marit

      Slett
  11. Kjøttmeisen er en trofast og velkommen fugl i hagen. Jeg har ikke startet foringen riktig enda. Men det blir vel ikke så lenge til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er så trofast at jeg lurer på om den er limt på fuglebrettet :)

      Slett
  12. Hei Marit! Fugler i hagen gjør hagen levende. Vi har heldigvis mange. Nå er det noen svarttrost som spiser epler fra trærne. (De som har falt ned har elgene tatt. De har vært her to dager på rad!) Skulle nesten ønske at de dro sørover i tilfelle vinteren skulle bli hard.
    Vi har med sorg sluttet å mate fugler fordi katta jakter på dem. Og hun har klart å ta flere. Når restene faller ned på bakken, og fuglene spiser, er hun der.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, alle dyrene gjør at hagen får en annen dimensjon enn hvis de ikke var der. Det er svarttrost her også, og det var det i fjor vinter også. De finner åpenbart noe å spise her, for jeg har ikke epler sånn som deg. Jeg har bare to inne katter, men naboen har to utekatter. Jeg ser de sikler rundt fuglebrettet mitt dessverre. Men det får jeg ikke gjort noe med. Ha det godt!

      Slett
  13. Der sitter den på sin ytterste gren, mett og fornøyd. Det er stor stas å få flittig besøk av de trofaste vennene våre med vinger. Ja, de spiser oss nesten ut av huset, men de tilgis raskt. De gir så uendelig mye glede. Kjenner ikke til foringen du nevner. Håper du får tilbakemeldinger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enten det eller så ventet den på tur for å komme bort til fuglebrettet :) Ja, det er veldig hyggelig med småfuglene. Ja, de spiser for en formue, men blir veldig fort tilgitt her også. Det var felleskjøpet som hadde foret husker jeg.

      Slett
  14. Fuglebilder titter jeg gjerne på:-)
    Klem Nora

    SvarSlett
  15. Så fina bilder på talgoxen. Jag har inte börjat mata ännu, men snart så.
    Det låter kanon med ett foder som inte sölar ner så, det har jag stora problem med.
    Ha en fin kväll Marit. Nu drar stormen in över Göteborg
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg må teste dette foret og se om fuglene liker det og hvor mye det går av det. Det blir veldig mye bøss at vanlig for, ja.
      Håper at dere ikke fikk store ødeleggelser av stormen!
      Ha en fin tirsdag, Maria

      Klem Marit

      Slett
  16. De er jo så søte! Vi bruker også villfuglblanding, og det blir en del rester av det.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er kjempesøte! Det skal ikke nektes for det, nei...

      Slett
  17. Visst är det härligt med våra bevingade vänner! Men hu, så fort de äter upp fodret. Jag tycker att jag får fylla på stup i ett. Funderar på att köpa en magnum-modell av foderapparat som kanske räcker lite längre. Jag har inte provat det nya fodret ännu, men det låter ju bra att det inte skräpar ner så mycket./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de spiser utrolig fort disse små vennene våres. En magnum foreautomat hadde vært tingen, ja! Jeg har ikke kjøpt det ennå, men vurderer å prøve det.
      Klem Marit

      Slett
  18. Nie robiłam nigdy kulek dla ptaszków, o których piszesz, Daję im słonecznik i lubię patrzeć na nie w karmniku. Pozdrawiam.
    Aldri gjort baller for fugler, som du skriver, jeg gir dem en solsikke og jeg liker å se på dem i karmniku. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. I think birds eat everything i give them! Sunflower seeds love my birds too!

      Slett
  19. Hagen din må jo være et paradis for disse småfuglene.

    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gjør så godt jeg kan for at de skal trives her :)
      Klem Marit

      Slett
  20. Som alltid er du ute med kamera, og kjøttmeisen er jo der hele tida. Koselig fugl.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg må jo litt ut for å ta noen nye bilder :) Kjøttmeisen er koselig, ja!

      Slett
  21. Fine fuglene :) som lager liv når alt annet er dødt i hagen. Jeg forer med solsikke uten skall, jordnøtter i gitterautomat og hjemmelagede meiseboller. problemet her er mus. Når fuglene søler tiltrekker det mus og i fjor vinter var garasjen full. Mannen var ikke happy for det akkurat. Hmmm, ikke bare bare alt dette ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke bare enkelt dette med foring av fugler. Mus er det her også, men i år har jeg ennå ikke sett noen. Muligens at kattene til naboen virker preventivt ;-)
      Men jeg må fore fuglene enten det blir mus eller ikke.

      Slett
  22. Nice to sit and watch the birds.
    Often, too, so I do.
    Greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is! Nice that you do it too :)
      Greetings, Marit

      Slett
  23. Nydelig lys i kjøttmeisbildene! Herlig innsats du gjør, håper de lønner deg med trofast kvitring og nydelig sang utenfor vinduene dine.

    SvarSlett
  24. Tusen takk! Ja, de er her trofast hver eneste dag :)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...