tirsdag 22. oktober 2013

To kontraster, og en ubehagelig tur...

I forrige uke tok jeg et bilde av de berømmelige glassbærene som jeg har skrevet så mye om. Jeg håper i det lengtse at de til slutt skulle bli lilla, og det ble de også.

De ble lilla til slutt! Dette bildet ble tatt en dag hvor sola skinte som bare det,

og i går så åsen sånn ut...
Snø og skodde...

Snøen har heldigvis smeltet nå. I dag har det øsregnet her hele dagen.

I går bråbestemte vi oss for å ta en kjapp til til Sverige for å handle litt. Jeg sjekker alltid værmeldingen på forhånd, for jeg blir så lett båtsyk. Det skulle ikke være mer enn 3-4 m/s, og det skulle jeg jo tåle. Vi hadde ikke mer enn så vidt kommet ut fra Sandefjord før det var skikkelige bølger. Jeg hadde akkurat gått for å handle litt, og kom tilbake kritt hvit i ansiktet. Det dummeste enn gjør er jo å gå oppe når det er sånne bølger. Men jeg var ikke klar over at det var sånn før jeg plutselig merket akkurat det. Følte meg temmelig grønn i trynet for å si det sånn.Det gikk bedre bare jeg fikk satt meg ned, men det var ingen behagelig tur. Godt at jeg ikke hadde bestilt frokost på båten... ;-)
Jeg var innom Vextriket i Strømstad, men fant ikke noe som fristet. Tydelig at jeg var ikke i form... ;-) Jeg kjøpte bare en Skimmia som var grønn/hvit.
Den kunne ligne på denne. Jeg har planer om å få plantet den i bakken innen vinteren kommer for alvor, og så se om den overlever her.

42 kommentarer:

  1. Så søte lilla=) Den båtturen virket skikkelig ille ut. Stakkar deg! Håper formen fort bedret seg da du kom på land igjen=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig søte disse lilla bærene. Ja, turen var ikke noe god på båten, men alt ble bedre med en gang jeg kom i land :)

      Slett
  2. Det var synd, at du blev søsyg af sejlturen. Sådan har min mand det også. Hvis du havde været i form, havde du nok haft mere med hjem fra Vextriket :-) Her har vi haft sol i dag og 17 grader, helt utroligt. Ha' en dejlig aften, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet at det er mange som blir sjøsyke. Det er ingen god opplevelse.
      Du er inne på noe der, det hadde nok blitt med hjem flere planter hvis formen hadde vært på topp ;-)
      !7 grader hørtes deilig ut, det er hele 12 grader her i dag. Litt av en forskjell på en uke med alt fra snø til sol.
      Ha en deilig dag, klem!

      Slett
  3. Uha Marit det var da ikke rart, hvis man har tendens til søsyge, skal man ikke begive sig ud sådan en dag, men du vidste jo ikke, at det blæste så meget på søen, øv. Nej hvis man har det dårligt, frister planterne ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg visste faktisk ikke at det var sånn, for da hadde jeg nok ikke reist. Det var helt vindstille her dagen før, men det hadde det ikke vært ved kysten. Hadde formen vært bedre så hadde det nok blitt med litt mer hjem :)

      Slett
  4. Hej Marit
    Søsyge er ikke rart. Jeg ved det for jeg bliver altid mega søsyg. Det er bedst, hvis man kan ligge ned under sejlturen.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jette
      Ja, det hadde nok vært det beste hvis jeg hadde sittet helt stille i steden for å gå rundt. Det skal jeg ikke gjøre en annen gang hvis det er sånn. Sjøsyke er fryktelig!

      Slett
  5. Så ærgelig at turen din ble ødelagt av bølgene...men det blåste godt igår så det er ikke rart.
    Fine de lilla bærene ble:)
    Ønsker en fin uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare noen ganger. Jeg visste ikke at det hadde blåst sånn dagen før, for da hadde jeg tatt noe reisesyketabletter. Ja, de ble veldig fine til slutt.
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  6. Svar
    1. Yes, autumn is a beautiful time of the year.

      Slett
  7. Usch, det blev en billig tur i alla fall då. Har ösregnat här också hela dagen. Suck.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var jo en billig tur, så helt galt var det ikke ;-) Ja, det øsregnet i Sverige de timene vi var det, så været har vært ganske likt både her og der i går.

      Slett
  8. Welcome Marit!
    I am full of admiration.
    Travel by boat in the winter time? The waves had to be big ...
    I do not like winter, and I'm lucky when it has come.
    Purple berries are beautiful.
    Have a nice evening.
    Good night.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia

      Yes, I travel by boat also in the wintertime, but yesterday it was terrible. I am glad I am home again. Yes the purple berries are beautiful.
      Have a nice day!

      Slett
  9. Hej Marit

    Nej, søsyge er ikke morsomt - Du må tage afsted en dag hvor der er vindstille og havblik;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Nei, det er ikke morsomt i det hele tatt. Det rare var at det var blikk stille, det blåste ikke i det hele tatt. Vi merket ikke noe før vi kom ut i åpen sjø, og da var det jo for sent ;-)

      Ha en deilig dag!

      Slett
  10. Så jobbigt att vara sjösjuk! Förstår att det inte var lätt att shoppa då.
    Söta lila bär.
    Ha en fin onsdag Marit
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe av det verste jeg vet å være, så da har en ikke lyst til noe.
      Ha en fin dag!
      Klem Marit

      Slett
  11. I am so sorry you got a bit seasick. Glad the snow has gone again, you will get more than enough snow in winter. The berries you showed are of the Callicarpa, I had this shrub once in my garden, a long time ago.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, I am happy that the snow is gone. I will get more that enough later, so I am very glad that it has gone for this time. Callicarpa is not hardy here, so I have to bring it in the basement this winter. I am not sure if they will survive. I love the color of the berries.

      Slett
  12. U nas jest natomiast piękna słoneczna pogoda. Fioletowe koraliki na swoim krzewie miałam tylko trzy :(. Pozdrawiam.
    Her er bare en vakker, solfylt vær. Lilla perler på sitt vintre hadde bare tre:. (Yours.

    SvarSlett
    Svar
    1. You are lucky who have nice weather. Today it is better here too.

      Slett
  13. Ja, se der fikk du modne bær på callicarpaen!
    Huff, trasig å være sjøsyk. Men kanskje du snart har handlet nok planter som skal i jorden på denne siden av jul? Hvem vet?
    Tenker det var like godt at snøen forsvant igjen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig så ble de modne til slutt. Ikke dårlig det. Ja, jeg har handlet mer enn nok i år, så det er helt greit at de ikke ble med noe mer nå. Men de had masse stueplanter også, men de fristet ikke de heller. Ja, jeg er veldig glad for at snøen er borte.

      Slett
  14. Fine Lilla Glassbær i oktober, det er en flott busk. Sjøsyke er ubehagelig og det var godt at snøen forsvant hos deg.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig fine. Veldig godt at snøen forsvant nå, for jeg vet jo at den kommer igjen. Ha en fin dag!

      Slett
  15. Så flotte bær, ganske spesielt med den lilla fargen.

    Å være på båt og føle seg sjøsyk er veldig ubehagelig da en ikke kan komme der ifra.
    Det var nok godt og komme i land tenker jeg.

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ingen andre planter som har den fargen på bærene sine. Men om den overlever vinteren er en annen sak.

      Det er nettopp det som er så fryktelig med sjøsyke, du kommer ikke av båten på lenge. Det var veldig godt å komme i land, ja.

      Ha en fin dag!

      Slett
  16. Så fine lilla bær.
    Leit at turen ikke ble som håpet, sjøsyke høres fælt ut.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er ikke noe godt akkurat.
      Klem

      Slett
  17. Nydelige lilla bær :) Ikke så nydelig båttur. Mannen her har det sånn som deg, mens jeg ikke bryr meg om at det bølger. Ikke så ofte vi er på båttur heller. Fin onsdag til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, bærene er flotte, men ikke båtturen. Det er mange som har det sånn dessverre. Heldige deg som slipper det. Det er ikke så ofte vi kjører båt heller, som regel kjører vi bil begge veier. Ha en fin onsdag du også!

      Slett
  18. Det låter inte som en särskilt trevlig båttur det där. Hoppas det går bättre nästa gång!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det var ikke en god båttur, men håper det går bedre neste gang : )

      Slett
  19. Kjedelig å bli sjøsyk.....
    Så fin glassbærene ble :-)

    SvarSlett
  20. Den som venter på noe godt...får lilla:) Huff, litt av en tur på bølgene Marit! Du er nå tapper.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjelder å være tålmodig, og bærene var verdt å vente på. Tapper tror ikke jeg kan kalles ;-)

      Slett
  21. För det första, så fin färg bären fick till slut. Men sedan, vilken hemsk båtfärd du hade. Det är inte roligt det där med sjösjuka. Jag har sån tur att jag aldrig blir sjösjuk, hur mycket det än gungar. Det sägs att dom som har dåligt balanssinne aldrig blir sjösjuka och det kanske stämmer ... jag har nämligen dåligt balanssinne :) Hoppas nu att din Skimmia blir riktigt fin.

    Önskar dig en fin dag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fargen på bærene ble veldig fin til slutt. Det var en fæl tur, ja, og det frister ikke mye ta den båten på en stund. Så heldig du er som ikke blir sjøsyk. Jeg blir både bil og sjøsyk, og har hatt det sånn siden jeg var barn. Blir ikke kvitt det. Jeg har også dårlig balanseevne, så jeg trodde det var derfor jeg har dette. Det var rart å høre at du også har det når du ikke blir sjøsyk. Jeg håper at skimmiaen overlever vinteren, så det blir spennende å se. Ha en fin dag du også!
      Klem Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...