onsdag 16. oktober 2013

The winter is coming...

Ja, for de som kjennet til Game of Thrones, så er dette et uttrykk som går igjen i den første episoden der. Jeg gjør dette til mitt eget i dag, for når jeg ser på yr.no for Kongsberg så blir jeg mer enn deprimert. Det skal snø i morgen, på lørdag og flere dager i neste uke. Nå ligger det lavere her jeg bor enn der de melder snø, men jeg er redd at det fort kan blir hvitt på bakken her også. Jeg er rett og slett ikke klar for vinteren.

Jeg fikk pakkesporing på trepeonene fra Kina i går, så nå er de endelig sendt. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre nå, for det frister ikke å stå i snø og slaps og grave hull til plantene. Været kan selvsagt bli mildere enn de melder, og at denne snøen ikke kommer hit. Men hvis den gjør det sliter jeg litt med hva som er mest fornuftig å gjøre med de. De fikk ikke tak i sunnhetsertfikat før her om dagen, så hele forsendelsen ble forsinket med en uke. Ikke noe jeg ønsket akkurat, men heller ikke noe jeg får gjort noe med. Sånn er det i importverden, ikke alt går som en ønsker... ;-)

Jeg må få klippet ned alle dahliaene som står i drivhuset, for de blomstrer som bare det fortsatt. Jeg har ventet i det lengste, men hvis været blir sånn fremover som de spår, er det bare å bli ferdig med de. Jeg har funnet frem en kasse av isopor som jeg skal ha de i. Så alt er klart sånn sett.

Jeg har ennå ikke tatt inn camelliaene enda, for de ser like fine ut der de står. Jeg har villet vente i det lengste med å ta de inn i gangen, for jeg er redd det vil bli for varmt inne. Det er ikke noe varme på i gangen, men disse er jo i høyeste grad en uteplante, så hvordan de vil oppføre seg med alle knoppene som sitter på er veldig uvisst.

Det har vært travle dager med familiebesøk her, og i hele går var jeg på besøk hos min mor. Jeg har begynt å strikke en genser, så blogging har det blitt lite av de siste dagene. Her kommer noen bilder fra forrige uke.


Drueplante som jeg kjøpte på salg i høst. Den skal få stå i potten i drivhuset i hele vinter der, og se om den tåler det.

Sjokolade cosmos som nå står i drivhuset

En sølvfarget heuchera med fint bladverk

Naboens katt på besøk i hagen

Ha en fin høstdag!

55 kommentarer:

  1. Uha, det er tidligt I kan vente sne oppe hos dig. Her sner det som regel først i november eller december. Men så får du strikket og hygget med andre ting, der knapt er tid til i sommersæsonen. Sikke dejlige billeder du viser!
    Ha' en fin dag oppe i nord, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alt for tidlig! Som regel kommer ikke snøen før i november her heller, så jeg håper at dette bare er et skremmeskudd, eller at det ikke kommer noe snø i det hele tatt. Ja, det er veldig fint å få tid til andre ting også, for helle våren og sommeren er det travelt her.
      Tusen takk!

      Ha en fin dag i sør, Gitte, klem!

      Slett
  2. Thats a beautiful second picture Marit.....i love this flower.

    Wish you a nice day.

    Greetings, Joop

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Joop!

      Have a wonderful day!

      Slett
  3. I can't give you any advice helas! Taking the risk that the weatherforecast can be wrong can cost you your plants. Is the winter coming in always so early in the year at your country Marit? I keep my fingers crossed for you that they are wrong about the weather Marit.
    Have a wonderful day.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is not easy to know what is best for the plants. No, normally does not the winter come so early, but I hope the weatherforecast are wrong.
      Have a wonderful day, Marijke!

      Slett
  4. Hvis du skal la druen stå i potte i drivhuset, så ville jeg enten vært sikker på at drivhuset er frostfritt, eller gravd ned potten med druen oppi slik at det ikke blir for kaldt til roten. Vi hadde druer i uoppvarmet (på vinteren) drivhus i Trøndelag, og det gikk veldig bra, men da var roten i jorden hele vinteren..

    Så spennende med trepionene! Jeg har hatt en i mange år ute i Oslo som har vært veldig hardfør. Den blomstrer flott, men veldig kort..

    Hilsen Hanne S.

    SvarSlett
    Svar
    1. Drivhuset mitt er ikke frostsikkert, men jeg har ikke noe annet sted å sette den. Jeg har andre druer ute som står i bakken, så dette er mer et eksperiment for å se om den tåler det. Jeg har steinbelegg i hele drivhuset, så jeg får den ikke ned i bakken der.

      I Oslo er det mye mildere enn her, men jeg har trepeoner i hagen her som blomstrer, så de tåler mye kulde. Kort blomstring på de ja, men den er verdt å få med seg :)

      Slett
  5. Det är trist att vintern är över oss nu, vi kommer också få kallt i helgen och nederbörd. Hoppas att du hinner få dina trädpioner i jorden innan det fryser på. Härlig bild på din Cosmos!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bare så trist, for jeg blir dårlig av hele høsten og vinteren. Vi skulle nok ha bodd i et annet land :) Ja, jeg håper også på det. Tusen takk!

      Klem Marit

      Slett
  6. Nydelig sjokoladecosmos!
    Jeg er spent på om vi får nattefrost til helgen. Ser at det er litt usikkert med været i Sør-Norge, og Yr har endret litt på varslene for helgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det blir nok kaldere i hele landet tror jeg til helgen, så det er nok derfor det blir meldt snø her. Får håpe de tar feil!

      Slett
  7. Hei Marit

    Tænkte nok du havde andet for - når du ikke var så aktiv med blogging:)

    Ja det er sent for pæonerne, de når nok ikke at lave mange nye rødder. Godt vi har at gøre med en så robust plante!
    Jeg ville nok få gravet så meget som muligt nu -mens vejret er til det- og så lægge en presening over. Så det hele er parat.

    Ha en dejlig dag!


    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det har vært travle dager, og det er heller ikke så mye å blogge om nå ;-)

      Nei, nye røtter tror jeg ikke at de rekker å få. Det viktigste er å få de ned i bakken. De sier fra Kina at plantene tåler det, og det tror jeg på. Jeg skal få gravd det klart ja, og dekke det til. Jeg vil ikke ha vinter enda...

      Ha en deilig dag du også!

      Slett
  8. Thank you! I have found your blogs, and I have registered me there too. You have taken many beautiful pictures! :)

    SvarSlett
  9. Uff da.
    Ikke klar for snø jeg heller. Håper det tar litt tid før den kommer hit.
    Men...sånn for å være på den sikre siden så blir det vinterdekk på bilen på fredag.
    Plutselig er den her den derre snøen.

    Ha en fin snøfri dag :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, uff er det rette ordet å bruke. Ja, en må være forberedt på at snøen plutselig kan være her. Den kommer alltid like brått...

      Ha en fin snøfri dag du også!

      Klem

      Slett
  10. Ååå snø det er ikke jeg helt klar for kjenner jeg, men nå bor jo jeg litt lengre mot kysten og der regner det ofte når det snør litt lengre nord.
    så fin cosmos og flotte druer, katten til naboen føler seg hjemme hos deg ser jeg hehe.

    Ha en fin onsdag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, snø er jeg ikke klar for jeg heller. Den kommer helt klart tidligere her, ja. Vi har ingen kyst her, så i innlandet er det alltid kaldere.
      Takk, ja katten er her hver eneste dag. Den sikler bl. annet på fuglematerene her...

      Ha en fin onsdag du også.

      Slett
  11. Uf, ikke de bedste udsigter når planterne forsinket er på vej. Jeg har slet ingen erfaringer med træpæoner, så ingen velmente råd herfra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det skal være sikkert. Jeg får håpe på det beste, og at været blir bedre enn de spår.

      Slett
  12. Bardzo bym nie chciał jużzobaczyć śnieg na ziemi Tobie też zyczę, zeby tak się nie stało. Będziesz mogła zasadzić to, co kupiłaś. Pozdrawiam.
    Jeg ville ikke ønsker å jużzobaczyć snø på bakken du også ønsker det skjedde ikke. Du vil være i stand til å plante hva du har kjøpt. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. I do not wish for this snow either. I hope it will be warmer that the first weatherforecast. I can look like that now.

      Slett
  13. Håper du slipper unna snøen som er meldt hos deg, er enig i at det er tidlig. Kjekt med druer i drivhuset, min Sjokoladecosmos blomstrer ennå ute men må nok flyttes inn i drivhuset.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også, for det er alt for tidlig. Ja, de druene er mest som en prøve for å se om det går bra å ha den i potte der. Ja, det er nok best å få planter inn nå.

      Ha en fin torsdag!

      Slett
  14. Hoppas snön dröjer!! Det känns lite tidigt ännu. Här är det kyligt idag, känns betydligt kallare än de 10° vi har. Svårt att veta när man ska plocka in växterna, jag har fortfarande pelargoner ute. Lycka till med trädpionerna.
    Fin kväll till dig Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det kan se sånn ut som i slutten av perioden at det skal bli mildere igjen. Så om det kommer snø, så smelter den igjen. Ja, det er ikke så enkelt å vite når en skal gjøre det. Takk!

      Ha en fin dag, Maria

      Klem Marit

      Slett
  15. Svar
    1. Thank you! Yes, It has a lovely color.

      Slett
  16. Hei Marit! Kjenner på desperasjonen over at det kan begynne å snø. Har ennå ikke fått tulipaner fra Holland. Har så lite lyst til å sette løk når det snør. Rett og slett pyton.
    Lykke til med trepeonene! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Ja, du er ikke alene om akkurat det. Det er ikke mye moro å stå i sludd og snø og grave ned løker, nei. Får håpe du slipper det. Takk!

      Slett
  17. Ja, det er meldt snø her også i morgon. Eg var ut i ettermiddag å røska inn det som stod igjen som må lagrast inne og då kjende eg at den kalde vinden som vitnar om snø var her.
    Brrrr....likar ikkje vinteren lenger. Heldigvis er hagen stort sett vinterklar. Litt oppbinding står igjen.
    Håper du får planta trepeonane dine før bakken frys. Men som oftast kjem det ein mildare periode etter at fyrste snøen har reist igjen.....får håpe det :)

    Ha det godt, klem frå MarJE.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff ja, det kommer stadig nærmere denne snøen. Nei, det gjør ikke jeg heller. Jeg synes at vinteren blir tyngre og tyngre for hvert år som går. Ja, det har du rett i. De melder om mildere vær ut i neste uke, så jeg håper at det går bra.

      Ha det godt!
      Klem fra Marit

      Slett
  18. Nej hvor træls med sne og vinter allerede. Lad os håbe, de tager fejl, det gør DMI tit hos os, så vi krydser fingre for, at du når at plante omend forsinket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper i det lengste at snøen ikke kommer. Jeg vil ikke ha snø så tidlig...
      De tar ofte feil ja, så jeg håper at de gjør det denne gangen også :-)

      Slett
  19. Welcome Marit!
    I've never seen such a beautiful flower Cosmos.
    Fantastic variety.
    Heuchera in silver, it is a curio.
    I wish you a nice, quiet night.
    Good night.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Lucia!
      Have a wonderful day!

      Slett
  20. Jeg er heller ikke klar for vinter og snø! Og jeg blir som regel ikke klar for det heller. Jeg liker ikke vinter, og føler med deg!!! Guttene her hjemme elsker ski og snø, og det har de ikke arvet fra meg!!! Det er helt sikkert!!! Vibeke=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, der er vi veldig enige! Barn elsker jo snø, og det forstår jeg at de gjør. Jeg gjorde det som barn selv, men det begynner å bli lenge siden... ;-)

      Slett
  21. Neej, Inte snö i oktober! Det gör ingen glad och allra helst inga blommor!
    Kram Luna

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er vi veldig enige om! Snøen kan vente til jul, minst...
      Klem Marit

      Slett
  22. Ja usch! Dom spår snö här också. Och kalla nordliga hårda vindar. Vi är nog många som inte är redo för vintern ännu. Men jag hoppas att den bara kommer på tillfälligt besök. Om ett par veckor ska du se att det är barmark igen och varmare temperaturer.

    Hoppas det går bra med din camellia. Mina står nu i uterummet men där är det bara ca +10 grader. På dagarna blir det varmare, om solen skiner kan det bli upp mot +20. Men knopparna ser väldigt fina ut. Om det blir väldigt kallt undrar jag ändå om du inte ska ta in den. Det får ju inte heller bli för stor chock för den när den kommer in från kylan till värmen.

    Jag håller tummarna att dom spått fel ... att det inte blir så kallt och att det inte blir någon snö.

    Kram Anita

    PS! Din cosmos är helt fantastisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, usj er bare fornavnet på dette ekle været som er spådd. Nei, jeg tror ingen blir helt klar for vinteren, i alle fall ikke hagefolk... ;-) Her melder de om mildere i slutten av neste uke, så det er nok bare en liten visitt vi får av snøen.

      Jeg tok de inn i går etter det du skrev om at de ikke skal ha for stor temperaturforskjell. Så nå står mine i gangen hvor det er lyst, men kjølig. Knoppene mine ser også veldig fine ut, og jeg er veldig spent på dette, for jeg har aldri hatt knopper på mine før. Jeg hadde en plante fra før i vinter, men kjøpte mange nye nå i vår.

      Ja, vi får håpe på det beste!

      Takk!

      Klem Marit

      Slett
  23. Jeg håper dere slipper å få snø nå. Den kan godt vente til i november.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg også, og for min del kan den vente helt til i desember... :)

      Slett
  24. Uha, nej, sneen må gerne vente længe med at komme! For min skyld kan den helt holde sig væk ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der er vi veldig enige. Snøen trenger ikke komme i det hele tatt.... :-)

      Slett
  25. Det går vel bra, for tæla setter seg ikke i jorda med det aller første!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er ikke noe tele i bakken, for så mye frost har det ikke vært her. Jeg gravde hullene ferdig i går, så da slipper jeg det.

      Slett
  26. Snø??!! Det går nesten ikke an å forestille seg at det skal bli vinter etter sånn en lang sommer og fin høst. Men, den kommer som julen på kjerringa i år også...Oktober var litt vel tidlig da. Håper den kun legger seg i høyden. Ha en fin uke uansett vær!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det sliter jeg også med med å forestille meg. Jeg vil ikke ha snø rett og slett. Men den kommer til slutt, men den kan godt vente til jul for min del...
      Ha en fin uke du også!

      Slett
  27. vilken underbart blå blomma du har på din header, är det en gentiania? Oj ska ni få snö snart, ja då måste du ju ta hand om dina dahlier det förstår jag. hoppas snön dröjer hos oss lite till.
    kram mia

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en gentiana som jeg kjøpte å matbutikken av alle steder :-) Jeg klippet ned dahliaene i går, så nå får det bli som det blir. Hagen er klar for snøen nå, men jeg håper det ikke blir noe ut av det. Det er meldt om mildere vær i neste uke igjen.
      Klem Marit

      Slett
  28. Hej Marit
    Dejlige, dejlige dahliabileder. Jeg er meget forelsket i nummer tre. Hvad hedder den?
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
  29. Hei Jette
    Det vet jeg dessverre ikke helt sikkert men tror den heter Heuchera silver scrolls.

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...