tirsdag 8. oktober 2013

Formering av hortensia...

Her på sensommeren så kjøpte jeg meg en Hydrangea serrata 'Preziosa' på Vegge gartneri.  Den plantet jeg i bakken og tenkte ikke så mye over det før jeg kikket på den her forleden dag. Da oppdaget jeg at den hadde flere greiner som hadde slått rot, og det ga meg en mulighet til å formere den og flytte stiklingene til andre steder i hagen.

Litt sliten er den i blomsten så sent på året...

Denne ene her hadde fått skikkelig rot,

mens disse to her hadde litt mindre røtter. Jeg plantet de på tre forskjellige steder ved siden av de nye trepeonene. Det blir spennende om de vi overleve uansett, for jeg er ikke helt sikker på herdigheten på denne planten. Det gjenstår å se til neste vår! :)

32 kommentarer:

  1. Mooi om te zien....ben benieuwd hoe deze volgend jaar opkomen.

    Succes Marit.

    Groetjes, Joop

    SvarSlett
    Svar
    1. I hope they will come up next year, Joop

      Slett
  2. Ja, hortensia er veldig lett å stiklingsformere. Spesielt kjekt med sånne fine planter. De vil man jo gjerne ha flere av. Håper den klarer vinteren uten tilbakefrysing.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er tydelig at de er enkle å formere, for denne hadde gjort jobben selv :)
      Jeg håper at den vil tåle kommende vinter, ja.

      Slett
  3. Det er dejligt at lave sine egne planter og hortensiaen er bare så sød som lille.
    Kærlig HIlsen
    JetteMajken

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ekstra gøy å lage egne planter, og de er veldig søte som små, ja :)

      Slett
  4. Hei Marit

    det burde man gøre noget mere - stiklinge formere! Dine ser rigtig sunde ud:)

    Den anses som "hårdfør" her, så hvis vinteren ikke bliver som i år - så ville jeg være optimist;)

    En dejlig dag herfra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er jo veldig enkelt å få de til å formere seg, så en burde jo gjøre det mye mer.

      Ja, hos deg anses nok den som hårdfør, for du har et klima som jeg misunner deg :) Om den er hårdfør nok her er en helt annen sak. Det finner jeg ut til neste år. Som den optimisten jeg er, så må jeg jo bare prøve.

      Ha en deilig dag!

      Slett
  5. Spännande! Då håller vi tummarna för att de överlever vintern hos dig./ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må vi gjøre! :)

      Klem Marit

      Slett
  6. Så perfekt att du fått flera sticklingar! Hortensior kan man inte ha för många av. Lycka till med dem. Frosten förra veckan tog mina utehortensior. Njuter av dem jag har inne istället:)
    Ha det gott, här regnar det idag
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de kan en ikke få nok av. De er så vakre alle sammen både de som er ute og inne.
      Ha det godt.

      Klem Marit

      Slett
  7. Jeg har en genbo, som nedkroger grene af sin hortensia, den sidste jeg fik hos hende er ikke blevet stor endnu, men måske kommer det. Gratis planter det kan vi lide :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo bare å bøye ned grener av de, så går det av seg selv. Gratis planter kan vi like, ja! :)

      Slett
  8. Så spennende da.
    Har ikke tenkt over at sånt kan gjøres.
    Takk for tips, her lærer man mye nytt.

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er lett å glemme bort at de faktisk er veldig enkle å formere.

      Ha en fin dag.
      Klem

      Slett
  9. Welcome Marit
    I am delighted with your young seedlings hydrangea
    You should get a Nobel Prize for his garden and flowers ...
    I hope that it secured the right for the winter and spring will give you great pleasure.
    I send kisses and greetings.
    Lucia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Lucia

      Thank you! I hope they will survive the winter.

      Greetings and kisses,

      Marit

      Slett
  10. Det er dejligt, at du har haft held til at formere hortensiaer - det har jeg også prøvet. Der er en særlig glæde ved 'hjemmelavede' planter. Jeg har lige plantet et par ægte kastanjer fra en berømt park og håber på at få et fint lille træ ud af det :-)
    Ønsker dig en god aften, Marit, klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjemmelagde planter er helt topp. Så flott at du også har prøvd det. Kastanjer er så vakre trær, håpe de vil trives hos deg.
      Ha en deilig dag, Gitte, klem!

      Slett
  11. Lykke til - håper de klarer vinteren!
    Klem!

    SvarSlett
  12. Held og lykke med overvintringen! Det kunne være så dejligt om de er der til foråret!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det hadde vært deilig :)

      Slett
  13. Dette var spennende, jeg håper de greier vinteren.

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper jeg de gjør.

      Ha en fin dag!

      Slett
  14. Jeg er blitt helt smittet av din entusiasme og interesse for hortensia : ) Jeg aner en dille er på vei : ) God onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du har blitt smittet, det liker jeg :) Det er en morsom og flott dille.
      God onsdag til deg også!

      Slett
  15. Så spennende! Jeg håper de greier seg :-)

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...