fredag 11. oktober 2013

En tøffing...

Blommig fredag igjen, og temaet denne gangen er en tøffing. Igjen litt vridning av de små grå, for det er utfordrende å finne noe som passer til dette. I utgangspunktet er alle planter noen tøffinger som dukker opp igjen etter en lang vinter...

Mitt valg faller på en av de minste plantene jeg har som blomstrer på våren, nemlig denne. Den er så bitteliten at det er nesten ikke til å tro at noe så lite kan blomstre så mye. Den er virkelig en tøffing!  Som dere ser så er barnålene veldig store...




Hepatica henryi 'Rosea Plena'

Se flere bidrag her:

44 kommentarer:

  1. Yndig lille anemone, du har med fyldte blomster. Det gør ikke noget man nogen gange skal ned på knæ for at nyde de mindste blomster men jeg har fundet en lidt sjov måde at se dem på også; med kikkert! Så ser man også den mindste detalje ;-) Klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veldig yndig! Nei, det er bare fint å måtte krype ned på kne for å se den skikkelig. Kikkert? Det har jeg ikke prøvd enda med mine små blomster :)
      Det hørtes spennende ut!

      Klem Marit

      Slett
  2. Her var et ord, jeg ikke kender, men jeg gætter på, at en tøffing er en overlever. Hvor er din tøffing yndig!
    Ha' en dejlig fredag, Marit! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok den beste oversettelsen :-) En tøffing tåler veldig mye, så det er riktig som du sier. Den er yndig, ja!

      Ha en deilig fredag du også, Gitte, klem!

      Slett
  3. Ååååhh, vilken liten underbar tuffing! Förstår att du tycker om den.Ha en fin helg. /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er en søt liten tøffing. Ha en fin helg du også.

      Slett
  4. Mycket vacker och fint val. Tycker om de där växterna som man behöver stanna upp för att njuta lite extra av. De som tvingar oss att stanna till. Kram från Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den der må en ned på kne for å se på, for den er så bitteliten. Da må en stanse opp, og det er bra.

      Klem fra Marit

      Slett
  5. It's a lovely one Marit. I love the color of the flower.
    Have a wonderful day Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Marijke. Have a wonderful day you too.

      Slett
  6. Hei Marit

    En fin lille en - slægtskabet med nobilis ses tydeligt - fin sart farve på denne!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, den er helt klart i slekt med nobilis. Den er sart i fargen ja, den er helt uvanlig. De andre jeg har er mye mer rosa. eller blå.

      Ha en deilig dag du også.

      Slett
  7. Åh vilken vacker Hepatica, Jag älskar ju blåsippan, Hepatica nobilis, och det här var en ny mycket trevlig bekantskap. Jag har prövat med olika Hepatica hos mig men dom vill sig inte, inte ens den vanliga blåsippan fungerar. Grattis till denna lilla söta skönhet, en riktig tuffing.

    Ha en riktigt fin helg!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er vakker! Jeg elsker også disse plantene. Jeg er så heldig at de trives her, så det er jo veldig trist at du ikke lykkes med de hos deg. Tusen takk!

      Ha en fin helg du også!

      Klem Marit

      Slett
  8. Så söt med sina dubbla blommor! Flott färg har den också! Ha en skön helg/Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin helg du også!

      Klem Marit

      Slett
  9. Vakker! Den ser så sart og forsiktig ut, så hvem skulle tro at den var en sånn tøffing.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den ser så sart og forsiktig ut, men det er den ikke. Den blomstrer veldig lenge på våren når den først setter igang.
      God helg!

      Slett
  10. Søt liten Hepitica i en vakker farge også dobbel, virkelig en tøffing.

    Ha en fin fredag!

    SvarSlett
  11. Det finns många tuffingar i växtriket...Hepitica är verkligen både vacker och tuff....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det, og hepatica er absolutt en av de som er veldig tøffe. De er de første om våren :)

      God helg!

      Klem Marit

      Slett
  12. Hvor er den fin, er det ikke et sjovt tidspunkt den blomstrer, skulle det ikke være om foråret, men det er måske derfor, du kalder den en tøffing.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har sikker formulert meg litt galt, for den blomstrer ikke nå. Jeg mente mer at den var tøff når den blomstret på våren. Jeg har rettet teksten, så da er det litt lettere å forstå hva jeg mente. Men den er en tøffing på våren, for den blomstrer mens det fortsatt er kaldt.

      Slett
  13. Hei! Rett og slett nydelig. Ha en fin fredagskveld! Anne

    SvarSlett
  14. En underbar tuffing och då den kommer såå efterlängtad !!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, når den kommer er det vår, så det er nok derfor den er så etterlengtet.
      Ha en flott dag!

      Slett
  15. Liten og søt. Herlig farge også.

    Ha en flott helg.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den, og fargen er veldig flott synes jeg også.

      Ha en fin helg du også.

      Klem

      Slett
  16. Det er så flott med slike tøffinger.

    Ønsker deg en fin kveld. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Ha en fin helg!

      Klem

      Slett
  17. For en nydelig Blåveis! Bra valg!
    Klem!

    SvarSlett
  18. Kjempefin! Så store barnålene virker ved siden av den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bildet er tatt med en macrolinse, så derfor ser en hvor liten den egentlig er. Barnålene gir en god illustrasjon på akkurat hvor liten den egentlig er :)

      Slett
  19. Så söt tuffing! Nu fick jag vårlängtan:)
    Trevlig helg Marit
    Krm Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det fikk jeg også når jeg fant frem bildet. Jeg skulle ønske det var mai nå...
      God helg til deg også, Maria

      Klem Marit

      Slett
  20. Utrolig nudelig tøffing! Ja, alle uteplanter er i grunn tøffe.

    SvarSlett
  21. En riktigt söt liten Tuffing. Ha en skön söndag!

    SvarSlett
  22. Twoje przylaszczki, które ponownie zakwitły mają śliczny kolor. Pozdrawam.
    Din hepatica, som har blomstret igjen pen farge. Hilsen.

    SvarSlett
  23. En fin liten tuffing!
    Kram Hélena

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...