fredag 18. oktober 2013

For et halvt år siden...

Blommig Fredag igjen, og i dag er temaet for et halvt år siden...

Jeg måtte lete gjennom mine innlegg, og fant at jeg hadde skrevet et innlegg den 18. april. Når jeg åpnet det og så på bildene så fikk jeg se dette:




Sånn så altså hagen ut 18. april i år. Grøss og gru, det er altså ikke mer enn en halvt år siden det lå masse snø her...

Jeg hadde åpenbart satt ut stemor på trappa, så det må ha vært litt vår i lufta...

Camellia som blomstrer i drivhuset

Julerosene som jeg kjøpte på hagemessen blomstret også i drivhuset.

Jaja, ut fra bildene så ser en at det var en sen vår i år. På søndag melder yr.no om snø her, så da er det bare å konstatere at det var ca et halv år med vår, sommer og høst innen snøen igjen kom tilbake...

Gå inn på Hélenas blogg og se flere bidrag


Ha en fin helg!


69 kommentarer:

  1. Så såg det ut hos mig också för ett halvår sedan. Vi har en väldigt skuggig tomt så snön ligger kvar länge. Så jättevacker den är din röda camellia. Hoppas nu att den kommer att övervintra fint och ge dig blomning att njuta av i februari. Och julrosen, vilken skönhet!

    Önskar dig en riktigt fin helg!

    Kram Anita

    Det ser ut som om vi klarar oss från snö den här gången. Men det är kallt. Nordliga, isiga vindar som känns ända in i märgen. Hoppas att yr.no spått fel så ni slipper snö. Men om ni får snö så håller jag tummarna för att den går bort snart igen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi har nok ganske likt klima. Ja, den røde camelliaen er veldig vakker. Den er mørk rød så den ser ut som fløyel. Det blir spennende om den får frem blomster fra koppene som sitter på den nå.

      Det er meldt om snø her i dag og i morgen, men så skal det snu og det blir regn og mildvær igjen.

      Håper snøen holder seg borte hos deg, og at du får en fin søndag!

      Klem Marit

      Slett
  2. Hei Marit

    Har hørt at varmen kommer retur næste uge - ellers ja så skal vi nok til det - det bliver jo nok vinter også i år.

    for ½ år siden skrev jeg om Crocus...

    På det tidspunkt vidste vel ingen at vi ville få den mest fantastiske sommer!

    Ha en dejlig Helg du med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, varmen skal komme allerede på tirsdag, så vi får nok bare en liten forsmak på snøen. Men siden så blir det nok vinter i år også, ja!

      Ja, det husker jeg at du skrev om. Nei, det var nok mange som fryktet reprise av den dårlige sommeren vi hadde i fjor, heldigvis så ble det i stede en super sommer!

      Ha en deilig søndag!

      Slett
  3. Marit unbelieveble it are photo's of only 6 month's ago. I like to forget what a springtime we had this year. I hope king winter will stay away for a couple of weeks. It is beautiful to reed what happened in your garden at the 18th of april.
    Have a wonderful day.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it is strange that it is only a half year ago. The springtime this year was terrible, but the summer was fantastic. Yes, I think the winter will stay away for a little longer.
      Have a wonderful day, Marijke!

      Slett
  4. Uha snebilleder det var ikke rart, til gengæld var der en fin Camellia, så kunne jeg da nyde billedet af den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bedre å fokusere på camelliablomsten, for den var vakker. Det var ikke snøen den 18. april... ;-)

      Slett
  5. Ja, vad ska man säga..........det är segt innan snön försvinner ibland! Man man anar hopp i dina bilder. Ha en fin helg. /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tok veldig lang tid i vår innen snøen forsvant, men da var det også slutten på den. Godt at den endelig ble borte...
      Ha en fin søndag!

      Slett
  6. Lovely flowers again....i like that Camellia

    wish you a good weekend, Joop

    SvarSlett
  7. Tenk så fort tiden går, snart tid for snø igjen.
    Nydelig julerose.

    Ha en fin fredag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten ikke til å tro at det igjen er tid for snø. Det halvåret har gått veldig fort synes jeg.

      Ha en fin søndag!
      Klem

      Slett
  8. Grøss! Men vårtegnene var der, de :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, grøss kan man si..., men vårtegnene var der. Snøen ble borte like etterpå :)

      Slett
  9. When I saw that snow I thought it was already snowing over there, but I am glad these are pictures of 6 months ago. Hope the snow stays away for some time.
    Have a nice weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I am glad the pictures was taken a half year ago. Today I might take a similar picture, for the weatherforecast says snow... But It is only today and tomorrow, so it will go away again.
      Have a nice sunday!

      Slett
  10. Riktigt fina bilder på vårens ankomst.
    Det kan ju vara lite segt i starten men sedan går det snabbt.

    Trevlig Helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det tok sin tid, men så var all snøen borte. God søndag!

      Slett
  11. Ja tänk snart har vi snön här igen......
    Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten ikke til å tenke på...
      God søndag!

      Slett
  12. Fine Stemor og juleroser selv om snøen lå i april.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  13. Ja våren var sen här också, hoppas att vintern passerar snabbt detta år. Imponerande tuja häck du har!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det får vi bare håpe på! Takk! :-)

      Slett
  14. Dejlige billeder, Marit, ja, tænk at haven så sådan ud for ½ år siden. Men heldigvis forbereder du jo næste sæson i kælderen og udvider på den måde haveglæderne til at vare året rundt. Klem og rigtig god fredag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, her går det i hage hele året rundt. Det må jeg gjøre for å holde ut vinteren.
      Klem, og ha en deilig søndag!

      Slett
  15. Härlig tillbakablick....underbara bilder....!!!

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvarSlett
  16. well, hopefully it will be a little while yet before you get more snow for winter.

    SvarSlett
  17. Då er det ganske rett med vinterhalvår og sommarhalvår, berre at sommaren i år ikkje rakk å verte eit halvt år. Spennande innlegg! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant! Ha en fin søndag!

      Slett
  18. Dejlige billeder ... Men, uf, hvor jeg ikke glæder mig til at det skal sne igen ...

    SvarSlett
  19. Så artig å ta en titt tilbake. Jeg kjenner på grøss og gru jeg også, for jeg er absolutt ikke klar for vinter!!! Jeg er uten tvil i mindretall her hjemme, for her vil hele guttegjengen ha snø! Jeg må ha feil familie=)))) Håper du får ei fin og snøfri helg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig grøss og gru disse bildene. Vi bodde nok bodd i et annet land om vinteren... :-)
      Håper du har hatt en fin helg uten snø du også!

      Slett
  20. Wow vilken julros såååå fin och kamelian oxå.
    Ha en skön helg
    Kram Madde

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ha en fin søndag!
      Klem Marit

      Slett
  21. Det är mycket som händer på ett halvår. Hoppas inte våren är så seg nästa år.
    Din julros är så vacker.
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Vi får håpe på en kort vinter, og en sommer som vi har hatt i år.
      Ha en fin søndag!
      Klem Marit

      Slett
  22. En skön röd kamelia... något jag bara kan drömma om utan växthus! Din var väldigt flott. Julrosorna är fantastiska vårblommare och det var en vacker sak du fått tag i. Kram från Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har mine inne om vinteren, for jeg har ikke varme på i drivhuset om vinteren.
      Takk!

      Klem Marit

      Slett
  23. Julrosen är så fin, den första snön kom igår, brrr, Längtar redan till våren. Ha en skön helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det snør her nå, så det er iskaldt om trist. Jeg lengter også etter våren...
      Ha en fin søndag!

      Slett
  24. Det var mye snø hos deg også, for et halvt år siden. Merkelig hvor mange forandringer vi har hatt i disse månedene.

    Ønsker deg en fin fredagskveld. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det virkelig. Det skjer mye på et halvt år, ja.
      Ha en fin søndag!
      Klem

      Slett
  25. Takk for kommentar hos meg!
    Tenk så utrolig mange forandringer bare på et halvt år! Mye flott du viser!
    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skjer store forandringer på et halvt år.
      Ha en fin søndag!

      Slett
  26. Det är väldigt olika hos oss alla ser jag Här har vi blommor på gång Men nu är det snart slut med de men om 6 mån. kommer de igen
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo store geografiske forskjeller, så noen hadde snø,mens andre hadde blomster :-) Det er bare et halvt år ja, og så er det vår igjen.
      Ha en fin søndag.
      Klem Marit

      Slett
  27. Hei! Marit!
    Nå skal jeg forsøke å være konstruktiv, like mye for meg selv. En vår gjentar seg aldri. Husker du mars 2012 med nesten 20 grader? Kanskje det er bedre med en dårlig vår og en lang deilig sommer.
    Så deilig det er å se den forhatte tujahekken hos deg. Jeg har den også. Hvis vi kaller den for sypress, er den egentlig ganske ok. Julerosene var en fantastisk opplevelse. Og der hadde kanskje du en finger med i laget. Takk!
    Ha det så godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er best å være konstruktiv, for våren 2012 var helt anneledes enn i år. Men hvis jeg kunne velge vil jeg heller ha en sen vår, og en fantastisk sommer som i år, ja. Godt at ikke vi kan bestemme været!
      Jeg er så glad i min thujahekk, så jeg blåser i hva andre mener om thuja.
      Cypress kan vi godt kalle den :D
      Ja, jeg hadde nok en finger med i laget der... ;-)

      Ha det godt!

      Slett
  28. Tylko pół roku bez śniegu, a tyle pięknych roślin kwitło. Teraz znowu trzeba na nie czekać. Pozdrawiam.
    Bare et halvt år uten snø, og så mange vakre planter blomstret. Nå igjen må du vente. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I have to wait for the next spring. But is is only a half year, and then again we have springtime!

      Slett
  29. Her har det også vært kaldt i natt og jeg har skrapet bilvinduer :) Snøen må gjerne vente litt! God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her var det - 5,3 grader i går tidlig med stålis på bilvinduet. Her snør det nå, men jeg håper det bare blir midlertidig.
      God søndag!

      Slett
  30. Såg nästan likadant ut hos mig för 6 månader sen, nu har vi snö igen om även att jag inte tror det stannar för de har lovat varmare till veckan.
    Ha en underbar dag!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi har nok ganske likt klima. Det snør her i dag, men bare om noen dager så blir det regn og mildvær igjen her også. Ha en fin dag!

      Slett
  31. Utroligt som tiden er fløjet af sted! Hvor er det godt der har ligget en helt fantastusk sommer imellem de billeder fra april og nu! Håber sandelig du slipper for sne meget længe endnu :) Klem Rose

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Denne sommeren har vært fantastisk, så den må vi leve på til det blir vår igjen.
      Det er snø i luften i dag, men den skal forsvinne igjen om noen dager.

      Klem Marit

      Slett
  32. Snøen lå utrolig lenge denne våren! Håper vinteren ikke varer så lenge denne gangen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjorde den. Håper på en kortere vinter i år :)

      Slett
  33. Ja huff, nå kommer nok den forbaskede vinteren snart! Jeg er ikke noe vintermenneske og liker det dårlig!
    Håper du har en flott helg og GRATULERER så masse med dagen din:-)
    Stor klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her snør det i dag, og jeg hater det. Jeg er heller ikke noe vintermenneske, det er helt sikkert!
      Tusen takk for gratulasjonen, og gratulerer til sønnen din med dagen i går!

      Stor klem til deg også!

      Slett
  34. Usch för snö och kyla! Här hade vi svår frost i natt, och vi fick skrapa bilrutorna igen! Hoppas på en mild vinter som går fort förbi./ Kram Titti

    SvarSlett
  35. Ja, det er bare en ting å si om vinteren, usj! Det var hele -5,3 grader her i går, og i dag snør det! Vi får håpe vinteren går veldig fort!
    Klem Marit

    SvarSlett
  36. Ja, det var en sen vinter och även om jag älskar årstiderna hoppas jag att våren kommer tidigare 2014.
    Kram Hélena

    SvarSlett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...