torsdag 3. oktober 2013

Solhatt en klar favoritt...


 Jeg sådde mange av de i fjor, og de er lette å få frem fra frø.  Det er noen frø igjen fra før, så de skal jeg så flere av. Som vanlig har jeg gått på en liten frøsmell, så jeg har bestilt frø fra både det ene og andre firmaet. Jeg falt pladask for en blå scabiosa, så den må jeg få frem  planter av til neste år. Jeg sådde en fargeblanding av blå og hvite i fjor, men alle som kom opp var hvite, så da må jeg bare prøve på nytt.

Tilbake til solhattene eller Echinacea som de heter. Jeg er så glad i de plantene for de tiltrekker seg så mange insekter.  Humlene er spesielt glad i disse plantene. Bildene er tatt for et par uker siden.






'Green Jewel'



Her er det nesten varmt i dag, hele 5 grader... Det har vært frost de siste nettene, men ikke i natt. I går falt det veldig mange blader fra trærne, så det er blitt veldig høstlig ute på få dager. Men langtidsvarselet er godt,  så ikke noe frost på de ti neste dagene. På mandag og tirsdag skal det bli opp i hele 16 grader på dagen, så det skal bli deilig!

Ha en fin høstdag!

49 kommentarer:

  1. Jeg elsker solhatte - man ser også mange sommerfugle på dem. Ha' en dejlig dag, Marit, torsdagsklem fra et 8 grader koldt Nordsjælland.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært mange sommerfugler her også på de. De er magneter på insekter, så det er en av grunnene til at jeg vil ha flere av de.
      Ha en deilig dag du også, Gitte, klem!

      Slett
  2. En frøsmell høres velkjent ut Marit.
    Det er ei stund siden jeg har vært bloggaktiv, så nå ble det mye å se på hos deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg antar at du også kjennet til det :-)
      Hyggelig at du er aktiv på bloggfronten igjen, Martin!

      Slett
  3. Frøsmell? Aldri vært på!
    Skal forsøke å så solhatter igjen, siden jeg aldri lykkes med dem. Joda, de spirer, men blir ikke flotte planter. Blå Scabiosa fikk jeg endelig til (fra frø) i år :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det vet jeg ikke om jeg tror så mye på... ;-)
      Ja, det er bare å prøve igjen, du vil nok lykkes en gang. Det var godt å høre, da er det bare å prøve igjen for meg også.

      Slett
  4. Skjønner godt at solhattene er en favoritt. Det er flotte planter. Hos meg har sneglene kastet seg over de med en gang de kommer opp om våren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er synd at sneglene spiser opp dine solhatter. Jeg har heldigvis ikke det problemet her.

      Slett
  5. Very nice photo's Marit..... the colors are beautiful.

    Greetings from Holland, Joop

    SvarSlett
  6. Solhattarna är favoriter, jag har bara "Magnus" ännu:). Underbart med alla humlor. Det är så mycket värt med ett rikt djurliv.
    Åh, 16 grader!! Det hoppas vi på!:).
    Ha det fortsatt gott
    Kram Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Magnus er veldig fin, og det finnes også veldig mange flotte andre sorter. Så du må nok få deg noen flere, Maria! Ja, de er magneter på insekter, så det er jo selvsagt en av grunnene til at jeg liker de så godt. Ja, det håper vi på! Ha det godt!

      Klem Marit

      Slett
  7. Vi er vist mange, som er faldet for solhattene. De er bare så flotte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror at det er veldig mange som liker solhattene. De er så flotte, ja!

      Slett
  8. What a great Echinacea's you have Marit. 16C is a lovely temperature for October. Great thing is no frost for you coming 10 days.
    Enjoy this beautiful autumn day Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! Yes, I hope it will be as the weatherman predicted. 16 C is high for October, and I hope it will last for a long time tis lovely weather.
      Have a wonderful autumn day, Marijke!

      Slett
  9. Store, fine, lite utøy og blomstrer lenge det er så mange pluss med solhatt, jeg bestilte flere slag i sommer og er så spent på om de vil klare vinteren.

    Så fine dine er,,var,,Marit, jeg skal prøve å så noen på nyåret jeg også.
    Nå i høst satte jeg frø fra visene blomster i jorden rundt morplanten, jeg vet ikke om det fungerer men det er artig å prøve.

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det meste er bra med solhattene, så de kan en ikke få for mange av i hagen.
      Håper dine vil klare seg gjennom vinteren. De overlevde her, og da burde de klare seg hos deg.

      Ja, det er bare å prøve å så frø av de, for de er veldig enkle å få til.

      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Solhatte er skønne og uundværlige i haven, mine er desværre ikke kønne mere, det blæser for meget nu, så falder de hurtigt. Green Jewel er dog fortsat helt intakt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her blåser det så lite, så det er ikke noe problem her. Her er heller problemet at sånn som Green Jewel kommer sent i gang med blomstringen, for den trenger en lang sommer. Det er ikke alltid at den rekker å blomster før det er frost.

      Slett
  11. Jeżówki są bardzo ładne. Nie miałam ich dużo, ale jesienią dokupiłam cztery, bo mnie przekonały do siebie. Pozdrawiam.
    Echinacea er veldig hyggelig. Jeg hadde mange av dem, men i høst kjøpte jeg fire, for meg å overbevise deg. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are lovely plants. I hope they will thrive in your garden!

      Slett
  12. Nydelige bilder, til å få kick av! Frø må man ha, og det er moro å bytte med hverandre. Jeg har sådd solhatt White Swan, og jeg tror jeg har greid å få det til, men nå gjenstår det å se.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, frø er morsomt å drive med. Det er jo veldig gøy å så egne planter. Håper du lykes med White Swan.

      Slett
  13. Echinacea har jeg ikke sådd, men det har dukket opp små frösådde i bedene og de får stå - Solhatter kan man ikke få for mange av!
    Her har vi klart oss fra frosten forelöpig - en av fordelene med å kloss innpå vannet:-) Null grader har det värt, men ingen "blå" grader forelöpig.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan nok dukke opp en og annen frøplante rundt de i bedet. Nei, en kan ikke få for mange av de!

      Heldige deg som bor ved et vann, ja, for der tar det mye lenger tid før frosten kommer.
      Ha en fin dag.

      Klem!

      Slett
  14. Jeg ser tydelig at jeg trenger solhatt også :)
    Superfordel at humlene liker dem også!!

    Ha en fin kveld.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må du nok bare skaffe deg!
      Ingen bakdel det, nei :)

      Ha en fin dag.

      Klem

      Slett
  15. JA, de er kjempefine=) Flott header du har laget=) Vibeke

    SvarSlett
  16. Hei Marit

    Solhatte kan man vel ikke sige noget negativt om - alle kan lide dem!
    Bare ærgerligt at de ikke altid tåler vores vintre.

    Men så prøver vi bare igen:)

    Den blå Scabiosa er vældig fin - men jeg kan nu også lide den hvide:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Nei, de er det ikke mye negativt å si om, og jeg tror jeg aldri har hørt noen si at de ikke liker dem!

      Jeg tror de tenger veldig god drenering, for blir det for vått der de står råtner de.

      Ja, det er bare å prøve igjen.

      Jeg liker veldig godt den hvite scabiosa jeg også, men vil gjerne også ha den blå :)

      Ha en deilig dag!

      Slett
  17. Så fint du har "fanget" humlene :-) Fine bilder!

    SvarSlett
  18. Heia Marit.
    Solhatt er nydelig og eg skjønna ikkje kvifor eg ikkje har hatt den tidligare i hagen. Eg sådde den først i fjor. Lett var den å få til og voks seg kraftig før vintere. Men ingen av dei kom opp igjen i år.Så eg har sådd nye, fleire sortar og dei har blitt kraftige plantar denne gongen også. Så no håpar eg at det ikkje blir ein slik vinter til.Eg har tilsett beda mine ganske mykje sand i sommar for å lage jorda meir porøs og kanskje den ikkje blir så våt. Så eg håper det kan hjelpe på.
    Heilt nydelege bilda du viser og sommarfuglbilda dine er så herlige.

    Haustklem frå meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei MarJE!

      Nei, men sånn er det mange ganger med blomster. Plutselig oppdager en noe en ikke har hatt, og så lurer en på hvorfor en ikke har kjøpt de før... Vet alt om det! :)
      Vi får krysse fingre og tær på at vi ikke får en sånn vinter igjen, så skal det nok gå bra med plantene dine. De tåler veldig dårlig stående fuktighet, så mer sand i jorda er nok veldig bra for de. Tusen takk!

      Klem fra Marit

      Slett
  19. Hei Marit! Solhatt er en av mine favoritter. Sådde både i våres og i fjor og nå begynner jeg å få noen planter, men nok, nei. Det er vanskelig å forklare hvorfor noen planter blir så viktig.
    'Green Jewel' (kjøpt) døde dessverre en gang i vinter. Så nå får jeg nyte din.
    Ha en fin kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Nei, en får aldri nok av disse! Noe av forklaringen er at de er insektmagneter, for det er stadig noen som besøker blomstene deres. 'Green Jewel' er en av de vanskeligste å få til. Jeg vet ikke hvorfor min har klart seg, men er veldig glad for det.

      Ha en fin dag!

      Slett
  20. Ja..de er flotte og innsektene elsker de:)
    Lett å gå på en frø-smell...det er jo så mye en har lyst på:)
    Ønsker deg fine høstdager:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det beste med de! :) Ja, det er ikke vanskelig i det hele tatt å få til det...
      Ha fine høstdager du også!

      Slett
  21. Ja disse er skikkelige insektsmagneter :) Her har de ikke rukket å blomstre skikkelig i år. Dessverre. Skyldes nok en sein vår og en ikke veldig varm sommer. Men de er i live og vi satser på ny vår og nye muligheter. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de virkelig! Så synd at dine ikke rakk å blomstre. Mine står i full sol hele dagen, så det kan være forklaringen på at de blomstrer så rikt her. Her har vi hatt en veldig fin sommer, så det hjelper også :)
      Håper dine rekker det neste år!

      God helg!

      Slett
  22. Solhattar är vackra och perfekta som insektsmagneter! Härliga bilder!/ Kram Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Tusen takk!

      Klem Marit

      Slett
  23. Flotte bilder av Solhatt med insekter, kjekt med noe som blomstrer om høsten.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er viktig å ha noe som blomstrer å høsten også.

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  24. Härligt med många solhattar som drar till sig insekter även nu. Med brittsommar blir det ännu bättre.
    Ha det bra!
    Luna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er deilig med solhatter i hagen.
      Ha det godt.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...