torsdag 22. februar 2024

Begynnelsen på slutten, og begrensningens kunst er vanskelig...

 Jeg håper i alle fall det, altså at det er slutten på vinteren vi ser begynnelsen på nå. Det har vært varmegrader i hele natt, og det regner litt nå. Akkurat nå er det 7 grader. Det skal også regne mye i natt. Så mye at kan være fare for flom når snøen også begynner å smelte. Jaja, det skal ikke være enkelt med været. For mye og for lite er vel det som går igjen angående været i de siste årene. Ingen  mellomting på noe. For tørt, for varmt og for vått...

Dagens gode nyhet er at amaryllisen nå har begynt å røre på seg. Endelig så skjer det noe!



Det ser lovende ut, og fargen er jeg så spent på. Den blir oransje ja, men om den blir ferskenfarget eller knall oransje gjenstår å se. Stilken har stagnert litt i veksten, og den har ikke knekt enn så lenge. Men den er virkelig lang, for den er nå på 90 cm fra kanten av løken og opp til toppen av knoppen!


Dette er knopp nr. to. Den vil også snart åpne seg opp. 

De av dere som har fulgt bloggen min noen år vet jo at å begrense seg når det gjelder antall blomster er noe jeg ikke klarer. Jeg går "all in"!



Nede i kjelleren er det nemlig flere amaryllis på gang, men klok av skade skal de få stå der og vokse sakte i kjellertemperatur som er på ca. 10 grader. Påskeblomster er de omdøpt til nå i steden for juleblomster.
Det blir garantert ingen påskeliljer ute i hagen til påske, og da kan disse være gode å ha som pynt inne mens jeg venter utålmodig på våren ute i hagen. 

Jeg må ta med et bilde av en camellia som blomstrer for første gang her nå.


Camellia x williamsii 'Antipaction' heter den. Rødfargen  på bildet er litt feil, for den er mer rosa i fargen enn det ser ut på bildet. Her kan dere se hvordan fargen egentlig skal se ut.

32 kommentarer:

  1. Oh, what a beautiful Camellia you have, lovely! I love them so much and the gorgeous amaryllis! Even here in Finland, daffodils are not blooming very early this year, there is so much snow and more rain almost every day! Have a beautiful weekend!
    https://kivipellonsaila.blogspot.com/

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much! I love camellias too. This winter have been terrible with very much snow here too. The daffodils will not bloom for a very long time here either. Have a beautiful weekend you too!

      Slett
  2. Jeg synes det er sjelden påskeliljene kommer til påske. Det kan nok hende at det kommer av at påsken varierer med mange uker fra gang til gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant og i år er jo påsken ganske tidlig. Så de ville nok ikke blomstret da uansett.

      Slett
  3. Hello,
    Your Amaryllis looks like it will be a beautiful color. I hope you will be safe from the flooding. We have not really received much snow or rain this winter. It does seem like we are having more windy days. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. I hope it too. We have a lot of snow here, and it rains too. I'm not sure how it will be. Then you are lucky.
      We will get wind tomorrow too. Take care, and have a lovely day!

      Slett
  4. Det er jo helt fantastisk med en 90 cm lang blomsterstilk. Det er lige før den skal stå på gulvet for at man rigtig kan nyde den, og den tegner jo godt allerede!
    Jeg synes det var dig der engang skrev 'jeg kan modstå alt undtagen fristelser', og det er måske overskriften på dit haveliv alt i alt. Claus Dalby kalder sig selv for 'maximalist' og det er heller ikke så dårligt fundet på:-)

    God fornøjelse med både foråret og haven inde som ude!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten ikke til å tro. Jeg tør ikke flytte på den nå, men den burde nok ha stått på gulvet ja. Ja, den tegner godt nå.
      Du husker veldig godt, Ulla. Det ble sagt av Oscar Wilde, og det passer så godt på meg ;)
      Det er også godt funnet på ja. Det er motstykket til minimalist! Der er jeg helt enig med han når det gjelder blomster.

      Tusen takk!
      Hilsen Marit

      Slett
  5. Amaryllis og Camellia er også vakre! Midt på vinteren varsler de vår!!Takk for innlegget!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for your nice comment! Yes, they are beautiful flowers.

      Slett
  6. Din amaryllis bliver fantastisk flot, kan vi se allerede nu, Marit. Hvor er det godt, at sneen nu smelter, og I har 7 gradres varme.
    Her har vi 8 grader i dag og masser af fuglesang - så det må være en slags forår allerede.
    Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, den ser lovende ut nå. Ja, det er nesten ikke til å tro. Det ble hele 8 grader nå nettopp, og med alt det regnet som er ventet skjer det nok noe med snøen ja. Det høres deilig ut! Hos deg kommer nok våren veldig snart!
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  7. My mother always had amaryllis. They are beautiful.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, my mother had them too when I was younger. Thank you.

      Slett
  8. Vi tager det hele med, både amaryllis og camellia, det hele er så fint. Ja det går mod forår, men i nat lover de orkan, temperaturen falder også de næste dage. Du har ret, det er ikke helt enkelt med vejret.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi gjør jo det. Tusen takk. Huff, orkan høres ikke noe hyggelig ut. Jeg liker ikke kraftig vind. Her skal det regne i hele natt, men det er helt fint for da smelter noe av snøen. Nei, det er helt sikkert at det ikke er enkelt med været. Vi må bare ta i mot det vi får.
      Klem

      Slett
  9. Hello Marit :=)
    I read the message that this page can not be translated, no matter, I can see your Amaryllis is almost ready to show it's full beauty and colour. It looks beautiful right now,
    and so does your Camellia. Thank you for the ID of my plant.I have already given you credit and added the correct name. I am still a little confused though, as I then went to see how it could be propagated. A U tube video came up and I read How to propagate a Hoya Carnoso Orchid. You can see it yourself.These mixed messages are very confusing. I am so pleased to know it's name however and thank you again.
    All the best
    Huge warm hugs
    Sonjia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia,
      I'm so sorry about the missing translation. I think it's happends very often that it don't work. Thank you. Yes, it looks very nice. I hope the color is beautiful too.
      I can understand why you are confused, but I'm quite sure the correct name is Hoya carnosa. I had this plant for many years too. It's a climbing plant, and it's a very beautiful plant too.
      I'm so happy when I can help you with names, Sonjia.
      All the best to you too.
      Many warm hugs.
      Marit

      Slett
  10. Hej Marit!
    Det kommer att bli en fin amaryllis, jag har också en knopp kvar och det är på den mörka Mandela. Otroligt vacker blomma på Camelian.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, jeg håper jo på det. Mandela ser helt nydelig ut. Jeg har også noen røde som jeg venter på. Tusen takk.
      Hilsen Marit

      Slett
  11. Det er slet ikke enkelt med vejret. Her har vi ingen sne, til gengæld bliver vi ramt af den ene storm efter den anden.
    Jeg er også spændt på farven på din amaryllis. Knoppen har i hvert fald en flot farve.
    Nej Margit, du kan ikke begrænse dig - men gør det noget ;-)

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, været er ikke enkelt. Det har jeg fått med meg ja, for vi har snø mens dere får mye vind.
      Knoppen ser ut til å få en flott farge ja. Nei, det gjør da ikke noe :-)

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Hej Marit,

    Spännande med din amaryllis! Jag måste nog också erkänna att jag mött min överman vad det gäller att inte stå emot frestelser. Vad var det för stolle som sa att: Less is more? Camellian är vacker!

    Ha en fin helg. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Antagelig så har du nok gjort det ja :) Ja, det var en som sa det ja, men det passer ikke for meg. Tusen takk.

      God helg!

      Slett
  13. Your amaryllis and camellia are absolutely stunning!
    It's exciting to see them heralding the arrival of spring.
    I can't wait to see the full bloom of your amaryllis; it looks beautiful already.

    Hugs and blessings, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! I'm looking forward to see the flower too when it's in full bloom. Yes, it looks very nice!

      Many hugs to you, Veronica

      Slett
  14. Oj, oj, oj ... den blir rejält stor, amaryllisen. Jag väntar också med spänning på att få se färgen. Men knoppen ser fin ut. Och fler har du på gång. Kamelian som blommar är väldigt vacker. Jag väntar fortfarande på mina ...
    Idag har det varit blåsigt men sol. Äntligen har vi tagit en promenad vid en sjö. Det fanns en del partier där det bara var is men jag lyckades ta mig runt utan att halka. Längtar efter våren!

    Önskar dig en fin fredag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den blir virkelig høy og stor. Knoppen ser fin ut ja, og jeg tror den blir ferskenfarget ut fra sånn som den ser ut nå.
      Ja, denne er den aller første, og jeg gleder meg til å se de andre i blomst også. Tusen takk. Dine kommer nok snart i blomst de også. Jeg håper de åpner seg snart. Det ble litt vind her her også i dag, men det var lite i forhold til mange andre steder. Her har det regnet i nesten to døgn. Det blir masse is her også når det blir kaldere. Jeg har nettopp kjøpt meg brodder til å tre utenpå skoene mine. Det kan bli nødvendig å bruke de fremover. Det gjør jeg også!

      Jeg ønsker deg også en fin kveld! Klem, Marit

      Slett
  15. Todo se ve tan precioso. Besos.

    SvarSlett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...