torsdag 8. februar 2024

En helt ny fugl på besøk her...

 I går så oppdaget jeg en fugl som satt i hengebøken. Det er favorittstedet til de fleste av de litt større fuglene som er på besøk her. Jeg tok først noen bilder ut fra kjøkkenvinduet, og så snek jeg meg inn i spisestuen og fikk tatt noen bilder der også. Jeg hadde aldri sett denne fuglen her før, og jeg googlet både det ene og andre. Til slutt sendte min mann bildet til en kamerat som er langt over gjennomsnittet intressert i fugler, og fikk svar med en gang på hva dette var for en fugl. Dette var en varsler / Lanius excubitor som jeg altså fikk se for første gang her. 

Det står i leksikon på nett at den tar meiser og smågnagere, og tidligere på morgenen så jeg en bitteliten mus under fuglematen. Den kan jo ha vært på jakt etter den. 

Det kan jo mulig at den har vært her før, og siden den likte meiser kan det jo være den som tok den blåmeisen her tidligere i vinter. 


Lanius excubitor 




Det er en vakker fugl, og den var litt hvitere på brystet enn det som ses på bildene.


Så litt bilder av de "vanlige" fuglene her. Jeg setter stor pris på deres besøk også, for de er her hver eneste dag :)


Flaggspetten / Dendrocopos major spiser og spiser hele tiden. Den har så fint mønster i fjærene sine.


Blåmeisene / Cyanistes caeruleus er også her hele tiden. De har det blitt veldig mange av, og før var det ikke så mange av de her. 




Det er sølt ut store mengder med fuglemat på bakken. Til jul fikk jeg en ny fuglemater som fuglene likte veldig godt, men fordi den veide så lite har det blitt sølt ut mye mat ned på bakken fra den. Fuglene spiser jo opp det også hvis det er tomt i fuglematerene. Rådyrene har jo også vært der og spist av frøene de også, men ikke nå i det siste.  

På våren når ringduene kommer tilbake hit er de veldig flinke til å spise opp det de finner av frø som er sølt ut på bakken. Resten spirer i grusen, og hvert år må jeg luke vekk mange frøplanter av diverse planter. Det er fort gjort, og det er stort sett bare ettårige frø som spirer fra fuglemat.

29 kommentarer:

  1. Men, vilket spännande besök du fick! Jag hade ingen aning om vad det var för fågel så jag var tvungen att gå in och läsa om den. Den heter varfågel i Sverige. Det kan kanske vara som du tror, att den varit på jakt efter den lilla musen du såg. Fina bilder på dom andra fåglarna. Tycker hackspettarna är så fina.

    Önskar dig en fin torsdag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var et veldig spennende besøk jeg fikk. Det er fint at en kan få lest mer om hva som kommer på besøk. Ja, det var samme dag som jeg så den lille musen, og etterpå har jeg ikke sett den. Det kan jo være tilfeldig, men samtidig kan den jo ha blitt spist av denne fuglen. Tusen takk. Ja, de er veldig fine. Den er også den samme fuglen jeg ser hver dag, for jeg var ikke sett to av de nå.

      Ønsker deg også en fin torsdag!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Tænk at du har haft besøg af en Lanius excubitor/stor tornskade, Marit.
    Hvor er den smuk - jeg har aldrig set den i virkeligheden. Her i Danmark er den kritisk truet, har jeg lige læst.
    Det giver så mange glæder at fodre fuglene. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten ikke til å tro, Gitte. Den var veldig pen ja. Etter hva jeg har lest er den ikke truet her i landet. Ja, det er helt sikkert! Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. Hello Marit,
    Great sighting of your new visitor, it is similar to the Shrike that we see here.
    I love the woodpecker, what a beautiful bird. Great photos. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, I think it's the same bird. I love it too, and it's a very pretty bird. Thank you.
      Take care you too, and have a nice day!

      Slett
  4. Så gøy! Varsler kan jeg ikke huske å ha observert her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig gøy å få sett den her.

      Slett
  5. A visit from Lanius excubitor, known as Great Grey Shrike in English, is very exciting, Marit. It’s cousin here is Northern Shrike (Lanius borealis) and I would be doing cartwheels (well maybe jumping for joy) if one came to my backyard. Your friend may have told you this, but it is also known as the Butcher Bird. It does not have a strong bill and talons and impales its prey on thorns to tenderize them for a short time to make them easier to tear apart and eat. Maybe you can find its larder - and better tell those bluebirds to be on guard! Hugs, kisses and envy - David

    SvarSlett
  6. Spændende fugl, den kender jeg ikke.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er virkelig en spennende fugl. Jeg kjente heller ikke til den.
      Klem

      Slett
  7. Så gøy å se en ny fugl. Det er alltid morsomt å lære nye ting om naturen og de som oppholder seg der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig morsomt både å se den, og få vite hva den het. Det er helt sikkert.

      Slett
  8. It's a beautiful bird. We see them here from time to time. It used to be called here "Lapinharakka"

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a beautiful bird. I read it was some of them in Scandinavia. Nice name!

      Slett
  9. Det er gode billeder Marit, og den nye fugle er jo meget smuk! Efterhånden opdager man flere og flere forskellige fugle, men denne store tornskade har jeg nu aldrig set.
    I går havde vi en rød glente lige udenfor vinduet. De er helt fantastiske når de laver luft akrobatik, og denne tog en rotte ude på marken, mens vi kiggede.
    Dine faste beboere skal vist tage sig i agt for fremtiden!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ulla. Den var veldig pen ja. Jeg hadde heller ikke sett den før. Det er spennende å se nye fugler. Den du forteller om har jeg ikke sett her noen gang. Det høres flott ut å se den i luften. De er på jakt etter mat hele tiden disse rovfuglene. Ja, de bør passe seg her fremover!

      Hilsen Marit

      Slett
  10. This a very unusual bird you took photo, Marit. I also have bird feeder I put a piece of lard there. Hugs.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was a very unusual bird here. It's nice that you too are feeding the birds, Nadezda. Hugs.

      Slett
  11. Spændende med de mange forskellige fugle du får i haven. Maden tiltrækker de småfugle og de småfugle tiltrækker de store fugle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spennende å se så mange forskjellige fugler. Ja, det er nok sånn det er.

      Slett
  12. Hei Marit! Nå er det fuglene som gir liv i hagen. Følger intens med på dem. Det er også morsomt å se at rådyrene er og spiser opp restene av solsikkefrøene hver dag.
    Håper veldig at de forsvinner inn i de dype skogene når våren kommer. De pleier det.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!

      Ja, det er så hyggelig å se de hver dag, ig det gjørnjegvogså. Stadig så skjer det noe der. De ser jeg ikke så ofte etter at en nabo et stykke unna har begynt å fore de. Det pleier de å gjøre rundt her også, for da er folk mer ute.
      Ha det godt!
      Klem, Marit

      Slett
  13. Hej Marit!
    Spännande med en ny art, men hoppas att den låter dina blåmesar vara ifred. De är så söta och tror att de är flest vid mina fågelmatare också. Bra om rådjuren håller sig borta.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er spennende å få en ny fugl på besøk her. Det håper jeg virkelig at den lar blåmeisene få være i fred. De er så søte ja, og det er hyggelig at det er ma ge av de hos deg også. Det er veldig bra hvis de fortsetter med det ja.
      God helg!

      Slett
  14. Beautiful birds in your garden. Have a nice sunday.

    SvarSlett
  15. Thank you. Have a nice evening.

    SvarSlett
  16. Tienes suerte de tener esos pájaros preciosos. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I'm very lucky. I love to see them in my garden. A hug.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...