lørdag 17. februar 2024

Hakkespetter og en ny orkide...

 Vi har to hakkespetter her, og i går så jeg den ene flaggspetten/ Dendrocopos major som bare satt helt stille på stolpen til den ene fuglemateren. Den bare leet på hodet, flyttet seg litt, og gjorde ikke så mye annet. Den satt der uten å spise, og til slutt fløy den. Jeg må si at jeg ble litt bekymret for den, men det er kanskje helt normalt at hakkespetter bare sitter sånn og "tenker "?


Dette er den yngste av de, og den har så fint mønster på fjærene. 




I dag kom den eldste, og jeg tror den er faren til den på de øverste bildene.


De er her hver eneste dag, og det er så hyggelig.


Min hvite Paphiopedilum Pinocchio 'Alba' som nettopp har fått blomst nummer to. Det føles nesten som en "fødsel" her :)


Denne er helt ny og heter Paphiopedilum 'Black Jack'. Som dere sikkert har forstått så er disse orkidéene en ny "dille" her. Orkidéer er morsomme planter å ha og stelle med bare en har tålmodighet nok. Disse her regnes som noen av de enkleste å få til. 

God helg/ weekend!

Linker til 



30 kommentarer:

  1. Så spännande med ytterligare en vacker orkidé. Anar att den är väldigt mörk i färgen i och med att den heter 'Black Jack'.

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så spennende med alle disse nye sortene som finnes av denne orkidéen. Ja, den er ganske mørk lilla.

      Ønsker deg også god helg!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Hello Marit
    I love seeing your woodpeckers, they are beautiful birds and great visitors to your feeders. The orchids are lovely, beautiful blooms. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a wonderful weekend. PS, thank you for leaving me a comment.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you for your always nice comments. Thank you for the link up. Take care you too, and enjoy your weekend!

      Slett
  3. Kanskje den hadde vondt i hodet? Jeg har hatt en flaggspett utenfor vinduet mitt på jobb i mange år. Den hakker alltid på ett eller annet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke godt å si. De gjør jo det, og det ligger til og med i navnet deres.

      Slett
  4. Det er nogle flotte billeder du har taget af flagspætten - de er utroligt smukke. Så spændende også med din hvide orkidé! Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det blir spennede å se hvordan den utvikler seg, for jeg har aldri hatt den før.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  5. It's always fun to see a Woodpecker and the beautiful markings they have. What good photos you took!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are very beautiful. Thank you!

      Slett
  6. Vi havde også en hel flagspættefamilie på Samsø, her kommer også en på besøg af og til, men ikke en hel familie.
    Orkidéer har jeg også en del af, men de er lidt dyre for mig. Heldigvis er jeg heldig, at flere af dem kommer i blomst igen her i huset, det er jeg glad for.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg husker at du hadde det. De fleste orkidéer kommer igjen, og det er jo veldig fint at de gjør det. Det er jeg også.
      Klem

      Slett
  7. Dear Marit :=)
    Super photos of the woodpecker, and it looks the same as the one that visits me. Your orchids, which seem to grow so well on your windowsill are all beautiful.
    Warm hugs
    Sonjia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)
      Thank you. Yes, I think it's the same woodpecker. Yes, they grow very well there. It's a window with a lot of shade, and they like it.
      Warm hugs to you too.
      Marit

      Slett
  8. Hej Marit!
    Har också upplevt att de bara sitter stilla på en trädstam. De har en vacker fjäderdräkt. De brukar komma på besök, men mer sällan än småfåglarna. Dina orkidéer är riktigt fina. Ha en fin söndag.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Det var godt å høre det, for da var sikkert alt i orden med den. Jeg har bare ikke sett det før. Som regel spiser de og flyr igjen. Kanskje den sov. Tusen takk.
      Ha en fin søndag du også.

      Slett
  9. Det er sjovt, for jeg har oplevet det samme med en ung spætte som sad og sov midt på en hegnspæl i solen. Den flyttede sig først da jeg tog den i hånden, og da havde den siddet der en halv time med hovedet under vingen. Jeg var bange for den sad fast i noget hegnstråd, og derfor tog jeg fat om den, men så fløj den!
    Hyggeligt Pinocchio har fået en lillebror:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var fint å få høre Ulla. Da var den sikkert veldig trett.
      Ja, ikke sant! Den er veldig liten i forhold til den store Pinocchio :)

      Hilsen Marit

      Slett
  10. Beautiful orchids, Marit. Lovely flowers, you have got a lot of patience.

    SvarSlett
  11. Även här hos mig är hackspetten och även den behöver mat och den är ju även vacker att titta på den gömmer även maten på trädets stam som sedan mindre fåglar letar igen och äter upp.Du har även vackra orkidéer dem har jag tyvärr ingen tur med .Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er i mange land i hele Europa, og det er fint at den også er hos deg. Den er veldig sulten, og er her og spiser hver dag. Tusen takk. Ha det godt.

      Slett
  12. Hei hei! Veldig fin og interressant blogg du har! Vil gjerne følge deg framover, ... og kommer til å lese meg litt "bakover"....
    Du er tøff, som kaster deg ut i hageverdenen så langt nord, men jeg ser du har taket på det, så her er det bare å stå på! :)
    Ja den flaggspetten er veldig artig og ikke minst fin, - men den kan også være litt "slem". Den kan hakke seg gjennom fuglekasser og spise opp de bittesmå fugleungene som er der, - desverre. Slik er naturen.
    Ønsker deg en fin vår, med alt den fører med seg!

    Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Tusen takk! Da har du "litt" å lese deg igjennom :)
      Nord og nord fru blom, men alt er relativt! Jeg bor i nærheten av Kongsberg, så det er jo ikke så langt nord det da :)
      Jeg prøver så godt jeg kan, men det er mye kaldere her enn mange andre steder. Ja, den er ikke alltid snill, men sånn er dessverre dyreverden. Ha en fin vår du også!

      Slett
  13. Tienes suerte de tener un pájaro carpintero. Tus orquídeas se ven preciosas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I'm very lucky. I have two of them here. Thank you. A hug.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...