torsdag 15. februar 2024

Mens jeg venter...

 Jeg har nevnt amaryllis/Hippeastrum tidligere, for jeg plantet de i november og siden da har jeg ventet på at noe skulle skje. Jeg satte de i kjelleren under godt lys, men på grunn av denne kalde vinteren har det vært så kaldt der nede. Det har ligget på ca 9-12 grader der nede, men det var ikke varmt nok til å sette i gang prosessen med  blomstringen. Jeg ga de også lite vann, for jeg trodde at dette skulle gå fortere enn det gjorde. Jeg tok bilde av den 31. januar i kjelleren, og etter det tok jeg den med opp her i spisestuen. Temperaturen der ligger på 20 grader konstant, så det er jo ikke så varmt det da..


31. 1


8. februar


15. februar. Hvor høy har den tenkt til å bli? 

Jeg hadde festet navnelappen på den, så jeg kan nå avsløre hvordan den kan se ut utfra navnet. Men om den vil se ut sånn her hos meg gjenstår å se.
Amaryllis Galaxy Rilona heter den. Trykk på linken så får dere se fargen på den. 
Jeg håper at den er ferskenfarget :)

Etter at jeg tok bilde av den i dag har jeg flyttet den ene pinnen i potta, og har bundet en tråd rundt stilken. Jeg er jo redd for at den skal knekke. Jeg vet at jeg kan kutte av  stilken og sette den i vann, men jeg vil jo i det lengste unngå det. Noen andre som har gode forslag? Jeg ser nå at jeg skulle bare latt den stå der nede i kulden, for da hadde ikke stilken vokst så fort. Men da hadde den sikkert ikke blomstret før til påske :)
Jaja, gjort er gjort. Det får gå som det går. Det er ingen farge å se på knoppen enda, så det vil nok gå noen flere dager til før den åpner seg.
 

28 kommentarer:

  1. Hello,
    It is growing tall, I hope you see a bloom soon. The Amaryllis are pretty. Do they need a lot of sunlight? Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it's growing very tall. I hope it too. After they have flowered, you can put them out in the garden and let them get a lot of sun. Then you also have to fertilize them. Finally, the leaves should wither down and they should then be left cool. If you are lucky, they may bloom again. Unfortunately, they are not the easiest flowers to rebloom.
      Take care, and have a nice day!

      Slett
  2. Svar
    1. Yes, it have grown very tall! I don't like it, because I hoped it would become shorter.

      Slett
  3. Both you house and your plants look very elegant. The flower is reaching for the ceiling! Your imprimatur of the successful gardener and tasteful lady is written all over this post. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for the kind words, David.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Hej Marit!
    Oj vad den har vuxit mycket. Hoppas att den inte går av. Fin färg, hade en terracotta färgad som heter Terra Mystica.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, den har plutselig vokst alt for mye på bare noen dager. Nei, det hadde vært trist hvis den knakk. Tusen takk. Oi, den hadde også en flott farge.
      Ha det godt.

      Slett
  5. Jeg har ingen amaryllis i år, men har også prøvet det med, at de vokser sig høje som din. Det er en flot farve, jeg var helt ræd for, at den var rød, men du har det jo som mig, så jeg tænkte, det er den ikke. Flot hvis den er ferskenfarvet, det får vi nok at se.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke uvanlig at de blir så lange, nei. De bør egentlig stå kaldt hele tiden, men da blomstrer de sikkert veldig sent. Tusen takk. Jeg tror at jeg har en nede i kjelleren som kanskje er rød, men jeg tror den er mørk rød. Det er så lenge siden jeg plantet de. Nei, den fargen som kalles julerød liker jeg ikke. Ja, det får dere nok se.
      Klem

      Slett
  6. Jeg er spændt på, hvilken farve din amaryllis får. De gange jeg har haft amaryllis er de også vokset meget høje. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg også. De har dessverre lett for det ja.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  7. Oj, viken ståtlig amaryllis! Hoppas att den slår ut innan den blir för hög. Jag tittade på länken och det är otroligt vacker färg på den. Den vill jag gärna se bild på hos dig när den slagit ut.
    Min erfarenhet är att det är olika på vilken sorts amaryllis det är. En del blir väldigt höga medan andra inte blir det. Jag har haft amaryllisar stått på samma ställe med exakt samma förutsättningar och vissa har blivit väldigt höga medan andra kanske bara blivit hälften så höga. Ofta är det dom med stora klockor som blir höga hos mig. Ofta beror det inte heller på värmen utan mest på hur mycket vatten dom fått. Jag ger bara lite vatten tills knoppen börjar anas sedan ger jag inget vatten alls. Och mina står ofta i fönstren ovanför elementet så dom står varmt.
    Jag brukar också lägga stora krukskärvor från terrakottakrukor överst som stöd (har massor med skärvor sparade i påsar). Dom lägger jag där för att själva löken ska få stöd upptill. Så fort knopparna kommit upp skrumpnar nämligen löken ihop en aning och då står den inte längre lika stadigt i jorden utan kan börja glida av tyngden från stängeln och blommorna och då hjälper det inte att det sitter stödpinnar för dom stjälper dom också. Nu är din så väldigt hög så jag vet ju inte om det hjälper. Om du tittar i mitt amaryllisinlägg (förrförra inlägget) så har jag en bild där och jag har även skrivit om hur jag gör.
    Oj ... det blev en lång kommentar, hoppas du orkar läsa :) Lycka till med din amaryllis Marit!

    Önskar dig en fin torsdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den ser flott ut på bildene, og fargen ser så fin ut. Vi får se hvordan den blir, og du får garantert se den når den blomstrer!
      Ja, du har jo så mye erfaring med amaryllis, og du har nok rett i det. Jeg er svak for de med store klokker, men da vet jeg det til en annen gang. Jeg har også gitt de lite vann frem til nå. Jeg var nemlig flere i kjelleren ;)
      Takk for godt tips. Det er nok smart med tynge oppi potta ja. Jeg tror ikke jeg har noen gamle leirpotter. Men det skal jeg se etter. Jeg skal se på ditt innlegg ja. Jeg har lest alt sammen :)
      Tusen takk for både råd og den lange kommentaren!

      Ønsker deg en fin torsdag kveld også!
      Klem, Marit

      Slett
  8. Bruker å drive mine i knopp på badegulvet, jeg. Med litt vann, og så ingenting før den kommer i blomst. Med en gang de skyter, bærer det ut i vinduskarmen. Har investert i stativer til å støtte dem opp. Hvis de blir altfor lange, er det fristende å sette i vase. Holder like lenge der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok, det høres intressant ut, og det har jeg aldri prøvd. Jeg har to stativer jeg også, men de er for korte. Ja, jeg tror nok den ender i vase ja. Det er godt å høre!

      Slett
  9. Mamma hadde alltid amaryllis til jul når jeg bodde hjemme. Nå er jeg ikke sikker på om det er de samme hun har nå som da, men det er liksom julestemningen hennes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde min mor også, og det er jo flotte blomster når de blomstrer. De er bare bortimot umulige å få i blomst igjen, og siden får de ofte bare grønne blader. Det er noen som klarer å få de i blomst igjen, så det det er i teorien mulig å få det til.

      Slett
  10. Det er let at være bagklog, men dine erfaringer kan du jo bruge til næste år. En amaryllis kan vel også være smuk til påske.
    Jeg håber, den holder sig oprejst, så du kan nyde blomstringen.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så lett å være det. Jeg har lært masse allerede, og lærfommen skal nok komme til nytte. Det håper jeg også.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Beautiful flowers. Spring is coming. Have a nice weekend !

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Here it's still winter, but the spring will come here too after a while. Have a nice weekend you too.

      Slett
  12. Känns som om den samlat massor av energi bara för att kunna skjuta iväg under rätt förutsättningar. Hoppas den visar sig ha den vackra färgen !

    Att gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,
      Ja, det kan nesten se sånn ut. Det håper jeg også.

      Ha det godt!

      Slett
  13. Estoy deseando verlo florecer. Mis Amarilis están en el jardín y florecen varias veces al año. Un abrazo Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Teresa. I'm sure they grow well in your garden. A hug.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...