torsdag 1. februar 2024

Flere frø er sådd, og bilder av spragler/coleus fra i fjor...

 Jeg vet at det er tidlig, men for de som har et rom hvor en kan så og dyrke planter under lys er det tid for det nå. Jeg har ikke sådd så mye enda, men litt av de frøene som en kan så i januar/ februar.

Det jeg har sådd nå er Paprika 'Chocobell'

Chili  'Chenzo' som jeg lykkes så utrolig godt med i fjor

Stemor/ Viola 'Joker Light Blue'

 Viola cornuta 'Sorbet White'

Blodbegerplantene er allerede nå så store at de kan prikles, og det gir meg en nytt/ gammelt  problem. Plassmangel er et kjent problem for alle som sår frø inne midt på vinteren,  men i år har jeg bestilt noe som skal løse litt av problemet. Jeg har bestilt et nytt  stativ med ledlys, og det har jeg ikke fra før. Jeg har vanlig lysstoffrør i de to stativene jeg har fra før. Det er som alt annet, for det er fordeler og ulemper med det også. 

Ulempen er at de bruker mere strøm, men på den annen side så varmer de igjen opp det lille rommet hvor jeg sår frø. Der har jeg også en liten elekrisk ovn, og på grunn av den kan jeg regulere varmen der nede. Det jeg har fra før er et stativ med to plantebrett og to lysarmaturer som henger over hverandre Den gamle armaturen som jeg har og som henger under det øverste plantebrettet, gir da undervarme til det øverste plantebrettet. Litt vanskelig å forklare, men det fungerer veldig godt når frø som blodbeger behøver undervarme for å spire. Den undervarmen var likevel ikke nok til å få chilifrøene til å spire i fjor. De måtte jeg da sette på gulvet på badet hvor det er varmekabler. 

Det nye stativet et utformet på samme måten med to ledlysarmaturer som også henger over hverandre. Det er ikke så stort, men er 115 cm høyt og er 60 cm bredt.

Jeg har akkurat plass til det hvis jeg rydder og komprimerer det jeg har av diverse planteutstyr der. Det er mye logistikk som skal på plass når en har liten plass :)


Blodbegerfrøplanter som er klare for prikling. 


Praktspragle / Coleus som ble sådd for nøyaktig et år siden, og den har et uvanlig mønster på bladene. De vokser så sakte når en sår de fra frø, og som nevnt så er frøene på størrelse med sandkorn. Når en sår de må en smøre seg med mye tålmodighet, men belønningen kommer til slutt :)


Disse har jeg også sådd minus den lysegrønne til høyre. Den kjøpte jeg på gartneriet før jul som en miniplante. 


Her er et nytt bilde av hele monsteraplanten med det nye skuddet og et gammelt blad. Det halve hvite bladet har lett for å bli litt brunt da det mangler klorofyll. Det blir spennende å se hvordan den utvikler seg. 

I Nord-Norge er det nå orkan i kastene flere steder, men her fikk vi bare litt vind i natt.  Det er uhyggelig med en sånn storm som er der nå som river takene av på hus. 


24 kommentarer:

  1. Det är verkligen härligt när såtiden kan inledas. Jag har bara sått en sort ännu och det är chilin 'Jamaican Bell'. Det gjorde jag i måndags kväll så dom har inte grott ännu. Dom står nu på badrumsgolvet för att få värme underifrån. Så fort dom kommer upp ska dom ner i min växtpyramid där jag har extrabelysning. Jag har förberett och gjort rent allt så att det inte ska finnas några bladlöss kvar där. Hade mina fuchsiaskott stod där och dom fick bladlöss men dom har jag nu ställt ut i uterummet.
    Allt tar sig väldigt fint hos dig och din Monstera är ju jättefin. Hoppas bladen klarar sig så dom inte blir bruna. Ofta är det ju så med variegerade växter, att det vita blir lite brunt.
    Önskar dig en fin torsdag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det en herlig tid. Disse chilifrøene er varmekrevende ja, og jeg har lest et sted at de må ha 20 - 25 grader for å spire. Det er best å få unna pkanter som kan få lus på seg. De smitter fort over på andre planter ja. Tusen takk. Variegerte planter er vanskelige ja, men de er også så vakre synes jeg.
      Ønsker deg også en fin torsdag!

      Klem, Marit

      Slett
  2. Hello Marit,
    It is wonderful you have started these pretty plants from seeds, they are doing well. I like the leaf colors on the Coleus. I hope you do not have any damage from the storm. Stay safe! Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it's so fun to sow them myself. I like the colors too.
      I think we don't get any damages here.
      Take care you too, and have a lovely day!

      Slett
  3. It is amazing to me, Marit, how much experimentation you undertake in your basement, and the results you achieve. What satisfaction it must give you. I always have the impression that you are a really happy person, one who has truly found her passion in life, and loves every minute of it. I have to tell you that I led a winter nature walk for a branch of the library yesterday and forty-one people participated. That’s impressive, I think. I was very happy too! Hugs and kisses -David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes David, I try many different things, and it gives me a lot of satisfaction when I succeed. Yes, I have found my passion in life, and it makes me happy.
      It sounds wonderful that so many people participated. It must be very nice for you, and I understand it makes you very happy!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. Åh ja, når skal prikles, begynder pladsen altid at blive trang. Det havde jeg næsten glemt. Og så begynder man også at skulle vande mere omhyggeligt. Men det er jo noget, vi vælger selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men sånn er det hvert år. Det er lett å glemme det bort ja. Det er noe vi velger selv ja, men noe må en jo holde på med om vinteren.

      Slett
  5. Det er utroligt hvad du tryller frem i din kælder. Du trives som en alkymist i dit hemmelige værksted og guldet kommer frem når det er klar til at tåle dagens lys:-) Pladsmangel er vel bare en følge af dine store ambitioner, og du fylder simpelthen den plads du har. Selv folk som samler på knappenåle kan vel få problemer med pladsen:-) - og sådan har vi det nok allesammen til en vis grad.
    Held og lykke fremover!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for de søte ord, Ulla! Ja, all plass blir brukt opp. Er det noen som samler på knappenåler? :)
      Det høres ut som en spesiell hobby! Det er nok sånn det bare er for flere ja.

      Hilsen Marit

      Slett
  6. Hej Marit!
    tittade på väderkartan igår och hörde om vädret ni skulle få. Det blåste en del här också men antar att det inte var något jämfört med det ni hade. Jag har ett litet växthus i kanalplast på altanen, det blåste nog sönder i natt. Det ser bra ut med dina sådder, det växer fint.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det har vært en fryktelig storm i nord. Her har det kun vært litt vind. Så synd da! Tusen takk.
      Ha det godt.

      Slett
  7. You definitely have the "green thumb" gift! Please stay safe and warm with the bad weather approaching!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I guess I have a green thumb :)
      I'm safe and warm, and the bad weather have not come here where I live.

      Slett
  8. Det er dejligt for dig, at du har mulighed for at opbevare alle de små planter, Marit. Jeg ville ønske, jeg havde en kælder som din.
    Her har vi fulgt med i den frygtelige storm i Norge med vindstød af dobbelt orkan. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er så glad for at jeg har denne kjelleren hvor jeg har muligheten til å drive frem planter fra frø, Gitte. Ja, det forstår jeg godt at du gjerne skulle hatt en sånn kjeller. Ja, den stormen har vært fryktelig. Dobbel orkan har aldri vært registrert her før. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  9. Uanset hvor meget plads du har, vil du altid have for lidt ;-)
    Det er godt, du er et tålmodigt menneske, Marit. Dine små planter er søde, og de er værd at vente på.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sant, men sånn er det bare :)
      Ja, når en holder på med å så frø må en være tålmodig, og jeg er glad for at jeg er det. Tusen takk. Ja, det er de, og de vokser mye alt nå.

      Hilsen Marit

      Slett
  10. Oh, not good, an "orkaan" . I hope it won't cause any damage at your place. I enjoy seeing your coleus plants. It seems so nice to cultivate them!

    SvarSlett
    Svar
    1. It was a very strong storm with heavy gust of wind. We call it orkan here. It was actually double orkan. The wind gust was about 65 m/s. It has never been recorded so strong wind here before. It was no damage here where I live. Thank you. Yes, it's very nice to cultivate them.

      Slett
  11. Eres feliz con tus plantas, como yo también lo soy. Espero que todo vaya bien con la tormenta. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I'm happy with my plants, and they grow well. The storm did not do any damage here where I live, but many other places in Norway.
      Hugs.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...