tirsdag 30. januar 2024

Kanskje lykkes jeg denne gangen, og en "ny" orkide i blomst...

 

Jeg har nettopp sådd flere frø av  Cyclamen mirabile 'Tilebarn Nicholas' . De har jeg fått helt dilla på. Synes de bladene som ser ut som små juletrær er så fine :)

Jeg har også kjøpt noen Coleus frø av en dame, og de frøene var på størrelse med sandkorn. Jeg sådde også noen av de i fjor, men de ble ikke så store. Utrolig nok har jeg har klart å holde liv i de, og nå har jeg gitt de større potter og ny jord.  Jeg håper at de blir større i år.




Hva er dette for noe? Jo, i midten av september kjøpte jeg en liten avlegger av  Monstera Albo Half Moon. Den hadde ingen røtter da, men jeg plantet den rett i jord og satte en plastpose over den for å gi den mest mulig luftfuktighet. Den har stått i ca 15 grader under lys i disse månedene etter at jeg kjøpte den. Jeg har kjøpt andre stiklinger/ avleggere av andre varigerte vindusblad/ Monstera, men ingen av de har overlevd. Nå kommer det et nytt blad på denne, og jeg har nettopp pottet den om slik at det har fått større potte og mer jord.  Det ser lovende ut. Endelig ser det ut som at jeg kanskje lykkes med den! Jeg har hatt lyst på denne lenge, men en plante av de med litt størrelse på er veldig dyre. Da gjør det ikke å mye hvis en liten avlegger dør som bare koster en brøkdel, men jeg håper jo at den klarer seg nå. 
 

Denne  begynte å blomstre i oktober, og siden har den holdt på med det :)



Knopp i utvikling...


Her har den akkurat åpnet seg


Paphiopedilum gratrixianum tror jeg...

Det finnes så mange forskjellige av disse, og siden jeg fant den på matbutikken så hadde den ikke noe mer navn enn Paphiopedilum. Denne blomstrer en gang i året, men da blomstrer den i et par måneder når den først har kommet i gang. Denne har jeg hatt  siden 2019. Det er så hyggelig med blomstring inne nå. Ute snør det igjen, men været er veldig ustabilt nå. På fredag skal det bli 11 varmegrader, og det skal veksle mellom kaldt og varmt vær fremover ser det ut som. 

32 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er morsomt å lykkes med de.

      Slett
  2. Hej Marit!
    Dina orkidéer är helt fantastiska. Den Monsteran ser riktigt spännande ut med både ljusa och mörka blad. Håller tummarna för att det skall lyckas.
    Ha det bra / Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk. Ja, den ser spennende ut. Jeg håper at den klarer seg ja.
      Ha det godt.

      Slett
  3. Jeg holder meget af eksperimenter med stiklinger og frø - det lyder spændende, Marit! Tænk at I nu får 11 grader efter al den kulde. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er spennende å holde på med Gitte. Det er en stor forandring i været ja.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  4. Hello Marit,
    I love your Orchids, the blooms are beautiful. Best wishes for you and your Monstera.
    Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Take care you too, and have a wonderful day and week!

      Slett
  5. Hello, Marit. It really is quite remarkable what you are able to do in your basement by applying solid knowledge and a gardener’s wisdom gained over many years. It is a bit like the labs we used to take in university. This must really help when you are imprisoned indoors during the cold and snowy months of winter. Congratulations on your success. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi David,
      I worked for many years in a flower shop, and I have had plants as a hobby since I was 17 years old. So I have acquired some knowledge over the years. This winter prison makes me mad. Thank you.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  6. Beautiful flowers, I see you have still snow.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, it's still a lot of snow here.

      Slett
  7. Lykke til med Monstera'en! Har jo sett de astronomiske prisene for voksne eksemplarer av de variegerte. Nøyer meg med min vanlige, som er stor og flott etter å ha bodd sammen med meg siden hybellivet på 70-tallet.
    Nydelig Venussko! Og det fra matbutikken :o

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de prisene er jeg ikke villig til å betale, men 400 kr er overkommelig for en avlegger :)
      Ja, de vanlige er fine de også. De kan bli veldig store har jeg sett. J,øss, da har du hatt den lenge! Ja, den kjøpte jeg på Kiwi her av alle steder. De er så fine ja.

      Slett
  8. Hej Marit,

    Det verkar inte vara någon hejd på alla projekt du tar dig för med. Det ser ut som du lyckats med Monsteran till slut! Cyclamen mirabile har jag aldrig stött på tidigare och fick lov att googla. Spännande. Lycka till med sådden.

    Allt gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Jeg gir meg ikke så lett, og jeg håper jo at jeg får den til. De variegerte er vanskeligere å få til dessverre.Den har jeg sådd tidligere, og i fjor sommer så jeg at den levde. Om den gjør det etter denne vinteren gjenstår å se.

      Ha det godt!

      Slett
  9. Det är ju ett jättefint litet blad, tror absolut att du kommer att lyckas den här gången. Så spännande. Och så dina vacker orkidéer!
    Så de snöar hos dig igen. Här regnar det för fullt och är 4 plusgrader. 11 plusgrader skulle jag vilja ha här så att isen äntligen skulle kunna försvinna.

    Önskar dig en fin tisdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper at det lille bladet skal overleve, men de variegerte har mindre klorofyll i bladene og er derfor vanskeligere å få til. Tusen takk.
      Ja, det har snødd i hele dag, men det har kun kommet 5 cm. Ja, all is og snø kan gjerne smelte nå, men jeg tviler nok på at det blir vår alt nå.

      Ønsker deg også en fin kveld.
      Klem, Marit

      Slett
  10. La monstera sembra davvero partita bene! Il ciclamino non lo conoscevo ma è molto bello! Ci credo che ti piaccia così tanto!

    Una buona serata.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! I like this small cyclamen with the pretty leaves.
      Have a nice evening you too!

      Slett
  11. Ja, ustabilt vejr - det skal jeg love for Norge har for tiden! Godt du ikke bor helt deroppe mod nord hvor der nærmest er orkan, men kan hellige dig dine blomster og eksperimenter med stiklinger og frø. Jeg er sikker på du hygger dig og får nogle gode resultater. Det er altid dejligt at se alt det der blomstrer i dine vindueskarme!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er det helt vilt der i nord, og stakkars dem som får en orkan på besøk. Her er det helt vindstille, men det er langt herfra og opp til nord i Norge. Jeg er så heldig ja, for kjelleren her er gull verdt for meg. Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Det er hyggeligt med indendørs sysler, når vejret er så uindbydende. Er der ikke ved at være fyldt i vi dueskarmene? 😁

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Blomstrende planter inne er alltid hyggelig å se på. Jo, det er litt trangt i vinduene, men jeg har begynt å fjerne noen gamle orkidéer og skal gi noen andre større potter. Det er da alltid noe å stelle med 😊

      Slett
  13. Hei Marit! Vakker orkide. Det er alltid spennende med frø og stiklinger. Nå er jeg i gang med begge deler. Det er himla deilig med en ny start.
    Ha det godt Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne,
      Tusen takk. Ja, det er jo alltid spennende med frøsåing og stiklinger. Så bra at du er i gang. Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  14. Preciosas tus orquídeas Marit. Besos.

    SvarSlett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...