fredag 12. januar 2024

Litt nytt og litt gammelt...

 I denne uken så jeg at en spesiell orkide jeg samler på var å få kjøpt i en butikk. De er så sjelden å se i handelen, at da måtte jeg bare slå til. 


Paphiopedilum 'Pinocchio'


Paphiopedilum Pinocchio var. alba. 


Denne kommer med en ny knopp nå. Etter litt leting fant jeg navnet på denne :)
Den heter Paphiopedilum gratrixianum. Veldig vanskelige navn å huske på, så det er godt at jeg kan skrive de inn i bloggen og få lagret de.



To forskjellige soloppganger denne uken.


Julestjernene holder ut.


Denne fant jeg på matbutikken her om dagen. Jeg har hatt den før, men da døde den etter kort tid. De er absolutt en av de vanskeligste "grønne" planter å holde liv i, men jeg prøver igjen. De er så vakre, og nå vet jeg litt mer om hva de behøver. De må dusjes hver dag, altså høy luftfuktighet. Sikkert ikke noe for tørr stueluft om vinteren, men jeg gir ikke opp. Antagelig er korrekt navn Triostar stromanthe. 


Denne uken har vi hatt besøk av to nøtteskriker / Garrulus glandarius. Jeg får dessverre ikke tatt noe godt bilde av de. De er så lettskremte, og flyr avgårde ved den minste bevegelse. Flaggspetten/  Dendrocopos major har heldigvis vent seg til meg. Den er her hver eneste dag, og det er så hyggelig å se den.

God helg/ weekend!

Linker til




40 kommentarer:

  1. Det er flotte orkidéer du har anskaffet dig også den anden plante er fin, jeg må nøjes med de farvestrålende primula, de er dejlige her inden foråret kommer.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, primula er kommet her også, men det er så lenge til at jeg kan plante de ut at jeg venter i det lengste med å kjøpe de. De er veldig fine, og de gir jo løfter om at våren kommer en gang.
      Klem

      Slett
  2. Så klart att du måste slå till Marit när tillfället dyker upp. En väldigt speciell orkidé. Vackra vinterbilder bjuder du också på. Och vilka fina julstjärnor du har. Det här är nog första julen jag inte haft någon julstjärna. Förstår att du inte kunde stå ut den fina krukväxten, så vackra blad den har. Håller tummarna för att den kommer att trivas den här gången. Och hackspetten är så fin.

    Önskar dig en fin fredag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, selvfølgelig måtte jeg det Anita :)
      Tusen takk. Mange kaster de når julen er over, men jeg har ikke hjerte til det enda. Den nye har veldig fine blader ja. Jeg håper jo på det.

      Ønsker deg også en fin fredag.
      Klem, Marit

      Slett
  3. Hej Marit!
    Du har en bra mataffär med så fina växter. Julstjärnorna trivs också fint hos dig. Jag hade inga i år de brukar inte trivas så länge. Hoppas du lyckas med den fina växten denna gång. Fåglarna kommer varje dag, men hackspetten är inte så ofta hos mig, men den brukar komma på besök.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de må ha god tilgang på planter, for det er stadig noe spennende som dukker opp der. Så synd at julestjernene ikke trives hos deg. Det er alltid så hyggelig å få besøk av fugler uansett hvem det er.
      God helg.

      Slett
  4. Who can believe that you saw a new orchid and immediately bought it, Marit? What a shock to learn this bit of information! You will obviously have to organize a competition to check how people pronounce its name. I am sure that this could be arranged on Zoom or some other computer system and you could be the moderator and award a prize (or prizes) for the best attempt. Maybe someone will even get it right. Be sure to send me the link so that I can join in. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Correct naming of plants are very important for me David, and there are so many new plants coming up for sale, and many of them are very poorly labeled or have no name at all. Yes, there are probably several things that can be used to get the correct name. I'm just not very good at using all these new tools.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
    2. The correct name is very important, Marit. I am fanatical about that.

      Slett
    3. I'm glad you agree with me, David.

      Slett
  5. Dejlige billeder, Marit - og en fantastisk orkidé! Jeg glæder mig også over dine fuglebilleder!
    Jeg har taget min primula ind nu, hvor vi har meget koldt vejr - den blomstrer stadig. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Din primula må ha satt ny rekord i blomstring. Det er bra at du har tatt den inn, for kulden ser ikke ut til å ville gi seg med det første.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  6. Hello,
    Your new orchid plant is lovely, I like all your indoor plants. I recued a Christmas Cactus from the store, it was half price. Great capture of the woodpecker! Take care, have a great day and happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Many plants sells to half prize after Chrismas here too. Thank you. Take care, and have a wonderful day and weekend!

      Slett
  7. Det er lige før, man kan gå og glæde sig til de ellers lidt kedelige indkøbsture efter madvarer, når man kan finde den slags spændende planter ;-)
    Det er godt at have noget smukt at se på i vinduerne, når haven er dækket af sne.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sant. Å handle mat er kjedelig ja, men sånne planter liver opp handleturen :)
      Ja, det blir en lang vinter i år, så det er godt å ha noe pent å se på.

      Hilsen Marit

      Slett
  8. Slik orkide har jeg aldri sett tidligere. Så artig at hakkespetten kom en tur innom matfatet.

    SvarSlett
    Svar
    1. De er ikke så ofte å se nei. Ja, den er innom hver eneste dag, og det er så hyggelig.

      Slett
  9. Svar
    1. Thank you. Have a nice weekend you too.

      Slett
  10. Pinnochio har jeg også, og den har blomstret, siden jeg købte den i marts. Den blomsterstilk bliver længere og længere for hver blomst, den sætter an.

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha, da vet jeg det. Du har nevnt at den bare fortsetter å blomstre. De andre jeg har av denne arten gjør ikke det. Uansett varer blomstringen i over to måneder på de andre, og det er jo bra det også.

      Slett
  11. Hello Marit,
    Your orchids are lovely, I think the lady slippers are some of my favorites. The Woodpecker is an awesome visitor, it is a beauty too. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a wonderful weekend. PS, thank you for leaving me a comment.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you for your always kind comment, and for the linkup.
      Take care you too, and have a great weekend!

      Slett
  12. Winter is the time for houses to be dry… and also when we need nice colorful plants that love high humidity. Sad fate. I have had years of success with one small cactus.
    Good luck with your new plants.
    best, mae at maefood.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true. Here in my livingroom it's very dry air right now. Yes, it's sad, and they are therefor dufficult to keep alive. So nice! Thank you.
      Regards,
      Marit

      Slett
  13. Some very stupid automatic editor changed the word “fate” to the word “barrel” in my post.

    SvarSlett
  14. Det er dejligt med flotte planter at kigge på når alting er hvid udenfor. Vi savner farver!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp sånn det er. Ute er det kun thuja som gir litt grønn farge. Vi savner farger ja!

      Slett
  15. Dear Marit :=)
    Once more your post didn't translate, but from reading comments I know you bought a new plant and I hope it flourishes. Yes, I agree that the right name is important. I enjoyed seeing all your window plants looking well, and the Great Spotted Woodpecker. You took two lovely sunset photos as well.

    Marit, I have an orchid which is a good 35 years old. It was a gift of great value, but I don't know it's name, and it's such an unusual plant that I can't find it on Google. In bloom it has tiny waxy yellowish flowers. It's frustrating not knowing it's name. It is in a corner of my balcony and is doing well. One day I'll share some photos , and just maybe you will know it's name.
    Warm hugs my friend.
    Sonjia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia :)

      I'm so sorry for it, but I think it's something wrong with blogger. Yesterday when I commented, suddenly my own name changed to anonym. Yes, I have bought three new plants. Thank you.

      Oh, that's impressiv! 35 is a very nice age. Yes, please post a photo of it. I can try to find out who it is, but I can't not promise it :)
      Warm hugs to you too my friend.
      Marit

      Slett
  16. A lovely little update full of vibrant flora and lively fauna.

    SvarSlett
  17. Me gustan tus nuevas orquídeas, creo que alguna vez tuve una planta igual a la tuya y también se secó, pero nunca me doy por vencida. Abrazos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, I can imagine that you also had this orcid. They are beautiful. Hugs.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...