mandag 1. januar 2024

Tilbakeblikk fra 2023 del 1

Godt nytt år!


Januar startet med mye snø. Dette kom 6. januar. 


10. januar måtte vi måke drivhustaket. Dette var snø bare fra den ene siden av taket. I januar kan det komme mye snø her.


Mange rådyrspor!



Disse bildene er fra 2. februar. Rådyrene gikk langs hekken og spiste mye thuja. Det var lett å se at de hadde forsynt seg.


Langs veien og mellom thujahekkene så det ut som vi hadde hatt besøk av veldig mange rådyr...


På lang avstand fikk jeg tatt dette bildet. Jeg så at de spiste på alt de kom over av planter, og på menyen hadde de flere roser som ble hardt beskåret.


Blodbegerspirer 16. februar. 


Camellia 'Kewpie Doll' som blomstret i kjelleren da. Jeg føler meg aldri 100 % sikker på at alle vil blomstre, men som regel gjør de heldigvis det.


'Lady Loch'


Den 28. februar var alt av trær helt belagt med rim. Det er ikke så ofte jeg ser det på de høye furuene / Pinus sylvestris, men akkurat på  denne dagen var de helt hvite av rim. 


Den 10. mars  ble fire Primula 'Baltic Blue' med meg hjem. De klarte jeg utrolig nok å holde liv i frem til jeg fikk plantet de ut i fjor sommer. Hvordan det går med de i vinter gjenstår å se. 


Den 15. mars tok jeg bilde av denne optiske illusjonen da det så ut som drivhuset var i ferd med å revne. Det var godt at det bare var en illusjon...

Den 4. april  begynte små blomster å dukke opp i hagen. 


Helleborus tibethanus er et veldig sikkert vårtegn her. 


Den 19. april konstanterte jeg at rådyrene hadde ødelagt veldig mye i hagen. Thujahekken nede i hagen var rett og slett rasert. Det resulterte i  mye tenking på hvordan vi kunne få rådyrene vekk fra hagen uten for mye jobb. 


Dessverre var det ikke slutt på skadene i hagen. Den 23. april så jeg at veldig mange lønner hadde blitt ringbarket av musene som hadde hygget seg under snøen. Jeg fikk kjøpt noe som het sårbalsam på gartneriet, og jeg fikk faktisk reddet de fleste av de med det. Jeg regner med at musene gjør det samme i vinter, men nå vet jeg i det minste at det finnes et hjelpemiddel. 


Den 28. april tok jeg dette bildet og da var våren i gang!

Fortsettelse følger...

28 kommentarer:

  1. Ja, det er jo en svær start på året, når man bare kan konstatere at både mus og rådyr hærger derude i sneen, men heldigvis ved jeg du ikke giver op overfor problemerne og efterhånden udtænker løsninger som både dyr og mennesker kan leve med. Dejligt at have en blomstrende kælder at kunne trøste sig med!
    Jeg tænker vi får en spændende fortsættelse i næste indlæg:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var jo en hard start. Det er ikke bare oppå snøen det var skader, for det var under den også. Nei, jeg kan ikke gi opp, men det var supert at jeg fant et middel som kan reparere skadene. Ja, kjelleren er gull verdt, og der har jeg vært i dag og der blomstrer det veldig fint nå.
      Ja, det blir nok litt mer spennende planter som kommer da :)

      Hilsen Marit

      Slett
  2. Happy New Year, Marit, and thanks for this retrospective. I am sure that 2023 went by in the blink of an eye. I know it did for me. Now you can really start to look forward to this year’s garden. 2024 is here! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Happy New Year to you too, David. Yes, that's the way it is. I'm looking forward to 2024 in the garden, and the spring will come in May. It's lovely to think about!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  3. Hello Marit,
    You did have a lot of snow last year, the frost image looks beautiful and I love the deer. I hope your garden will survive the deer this winter. Your flowers are lovely.
    Happy New Year to you and your family, wishing you all the best in 2024!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, it came a lot of snow last year, and we have just got 25 cm of snow last night. I hope it too. Thank you.
      Happy New Year to you and your family too! I wish you all the best in 2024!

      Slett
  4. Morro med sånne tilbakeblikk, og jeg tror det var blodbegerspirene som fanget blikket mitt aller mest. Godt nytt år til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Jeg kan tenke meg at du kikket på de ja :)
      Jeg har frø av de hvis du vil bytte i noe.
      God nytt år til deg også!

      Slett
  5. Garden pests! Fortunately, there are no deer in our garden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are garden pests! Then you are lucky. Here it's a lot of them in the forest.

      Slett
  6. Dyrene gav din have en hård start på 2023. Thujahækken ser jo nærmest helt absurd ud. Kan den mon regenerere? Har du planer om en lige så stor såning af blodbæger som sidste år. Det var voldsomt, husker jeg tydeligt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Det gikk fra den ene katastrofen verre enn den andre.Jeg tror den faktisk begynte å gro igjen på sensommeren, men alt avhenger nå av om rådyrene holder seg borte nå som vi har fått så mye snø.
      Nei, jeg skal ikke så like mye blodbeger i år. Jeg sådde alt jeg hadde av frø, og de spirte noe helt vilt. Vil du ha noen frø av de så bare si i fra :)

      Slett
  7. Jag minns vilka skador rådjuren åsamkade er trädgård och jag minns bilden på de uppätna tujorna och de skadade lönnarna. Hoppas ni kan komma på något som kan hålla dom ute den här vintern som kommer.
    Minns också din fantastiska Primula 'Baltic Blue' och håller tummarna för att den klarar vintern. Och så avslutar med den ljuvaste av blommor ... blåsippan!

    Önskar dig en God fortsättning på 2024
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du husker nok det Anita, og det gjør jeg også. Vi satte opp et elektrisk gjerde i høst, men nå har vi fått så mye snø at jeg er redd for at de største rådyrene klarer å hoppe over. Ja, det blir spennende å se om den overlever kulden. Blåveisen måtte jo være med så klart!

      Godt nytt år!
      Klem, Marit

      Slett
  8. Ser ut til at det blir en snørik januar i år også.

    SvarSlett
  9. Hej Marit!
    Nu får vi hoppas att det inte blir likadant med rådjuren i år. Då man ser din thujahäck så förstår man hur mycket skada de gör.
    Ha ett riktigt gott Nytt rådjursfritt År!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, jeg håper jo på at de nå holder seg borte. De gjorde forferdelige skader her i fjor ja. Tusen takk. Ha et Godt Nytt Hageår!
      Hilsen Marit

      Slett
  10. Fine billeder, især faldt jeg for primulaen.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den var så fin i fjor, og jeg håper jo at at den overlever vinteren.
      Klem

      Slett
  11. Dejlige billeder, Marit, og en god idé med et tilbageblik på året. Her får vi snestorm i morgen, gys. Godt nytår og klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Jeg har sånne tilbakeblikk hvert år, og det er så morsomt å se igjennom hageåret en gang til :)
      Vi har fått veldig mye snø her siden nyttårsaften, og jeg har fått influensa. Huff, jeg håper ikke at snøstormen blir for slem.
      Godt nytt år til deg også! Klem fra Marit 🥰

      Slett
  12. Gott Nytt År, Marit!

    Jag minns hur snörik förra vintern var hos er och bilden på växthuset med snö som sakta glider av taket är talande, men bilden på de vita tallarna är fantastisk! Jag minns också hur ledsen du var över rådjurens härjningar och hoppas att du slipper samma upplevelse den här vintern. Blir alltid avundsjuk på din Helleborus tibethanus, ser jag den i handeln någon gång så får den följa med hem.

    Allt gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt år til deg også, Ulrika! Ja, det var i en kort periode mye smø tidlig på året. Tusen takk. Ja, de var så fine med rim på seg. Det er ikke så ofte at det ses her. Ja, det var jeg virkelig. Vi har satt opp strømgjerde nå i høst. Akkurat nå er det ca 70 cm med snø her, og jeg har ikke sett rådyrspor her akkurat nå. Jeg håper de holder seg borte. Ja, den er så fin, og dessverre så er de ikke å se i salg noe sted.

      Ha det godt!

      Slett
  13. Un precioso reportaje de bonitos recuerdos. Abrazos y que el año 2024 también nos deje hermosos momentos en el jardín.

    SvarSlett
  14. Vad trevligt att du också gör en årskrönika!
    Alltid roligt att titta tillbaka på året som gått och en bra påminnelse för en själv också😉. Lätt att glömma hur det var, i alla fall för mig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes også at det er morsomt å lage årskrønike. Det er nettopp sånn det er, for det skjer jo mye på et år 😊

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...