søndag 28. januar 2024

Siste tilbakeblikk fra 2023 del 8


Endelig er jeg kommet til siste tilbakeblikk, og i dag er november og desember slått i sammen. 

Den 1. november så det sånn ut her. Det som var så spesielt i fjor var at bladene ikke ville  slippe tak fra greinene. De fleste bladene ble hengende på trærne til tross for tung snø. 


Den 3. november tok jeg bilde av denne orkidéen. Den begynte og blomstre den 18. oktober, og den blomstret helt til 22. desember!
Den heter Paphiopedilum 'White Lady'. Den blomstrer kun en gang i året her, men til gjengjeld blomstrer den  veldig lenge :)



Den 8. november tok jeg dette bildet. Det så nesten surrealistisk ut med så mye blader som fortsatt hang på trærne og etter så mye tung snø. Mange blader hadde falt av, men langt fra alle. 


Den 10. november var det mange sultne fugler her. Spettmeisen/ Sitta europaea er en veldig sulten fugl som flyr mye frem og tilbake med mat i nebbet.


Den 22. november begynte denne Camellia japonica 'Nobilissima' å blomstre, og tro det eller ei men  den blomstrer fortsatt nede i kjelleren! Over to måneder med blomstring non stop er helt utrolig! 


Snøen smeltet og kom tilbake igjen. Dette bildet tok jeg 28. november.


Den 11. desember fikk vi plutselig 20 cm med snø, og da så hagen sånn ut. 


Ved vintersolverv den 22. desember la jeg ut dette bildet.  Etter det ble det bare iskaldt og det kom enda mere snø. Så med dette bildet  avslutter jeg tilbakeblikkene fra 2023.  Det har tatt noen timer å lage de, men det har jo bare vært hyggelig . For meg har det også vært ren terapi å lage de, for denne vinteren har vært fryktelig.  Sommerminner er gode å ha midt på vinteren.. Jeg kjenner på nå at jeg lengter veldig etter våren!
Tusen takk for alle hyggelige kommentaret!

32 kommentarer:

  1. Hello,
    I like the summer memories shared in the winter months. I agree, it is like therapy! The leaves in the snow looks pretty. I love the cute bird on your feeder and the gorgeous orchid bloom. Take care, have a great day and a happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. Yes, the winter is very long and cold here, and the summermemories is so sweet :)
      You will soon see another orchid in bloom.
      Take care you too, and have a great new week!

      Slett
  2. Hej Marit!
    Det ser speciellt ut med de röda löven på snön. Vår ek har inte tappat alla löv ännu, så de flyger ner fortsatt vid blåst. Så fin Camelia och Orkidée.
    Ha en fin kväll /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det var veldig spesielt, og sånn som det var i høst har jeg sett før. Det var en sesong med mye regn, så kanskje bladene ble ekstra kraftige. Jeg har en bøk/Fagus som fortsatt har noen blader igjen. Tusen takk.
      Ha en fortsatt fin dag.

      Slett
  3. Så vackra vinterbilder och så fina blomsterbilder du visar .Jag har samma känsla som dig jag börjar också längta till våren det är härligt att vi går mot vårvintern i rask takt den här vintern har varit både iskall och snörik.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det går jo sakte mot vår, og da blir jo lengselen større og større. Ja, denne vinteren har vært både kald og snørik, så det skal bli herlig med vår når den kommer.
      Ha det godt.

      Slett
  4. Dejlige billeder, Marit - de røde blade i sneen er enestående smukt. Så fin en spætmejse du havde besøg af. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Det var så pent med de røde bladene mot den hvite snøen ja, og jeg kan ikke huske å ha sett det synet før. Ja, den er en fin liten fugl som er her veldig ofte.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  5. Så flott at kameliaen din blomstrer så lenge, kjære Marit.
    Vi har også hatt mye vått vær denne vinteren, men syv dager med snø på ski og også sol... noe som var flott for meg.
    Nå er det 6 grader her og snøen har smeltet. I dag så jeg de første tuppene av snøklokkene - 1 cm - :-)) fordi vi hadde opp mot 10 grader de siste to dagene.
    Jeg er klar for våren... Vi får se hva været gir oss.
    "Hvis det stormer og snør på Kyndelmisse (fredag ​​2. februar), er våren ikke langt unna." gammel bonderegel
    Beste ønsker til deg og tusen takk for de vakre bildene dine.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har hatt glede av den lenge nå, kjære Viola. Du er jo glad i å gå på ski, og da er det fint at du får snø nok til det. Jeg er lei hele vinteren nå, og ønsker meg en tidlig vår. Ja, vi får se hvordan været blir fremover. Her er det meldt om 9 grader 2. februar, og da håper jeg at vi får en varm vår :)
      Tusen takk for din hyggelige kommentar, og ha det godt!
      Klem fra Marit

      Slett
  6. Ja vi kan vel være enige i at 2023 var et spesielt år værmessig. Håper virkelig 2024 innfrir for resten av året. Januar har vel ikke akkurat innfridd på det stadiet...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan vi være helt enige om. Januar har startet dårlig ja, så vi får håpe at februar og resten avåret blir bedre.

      Slett
  7. Hej Marit,

    Även här hängde löven kvar länge på träden och sen kom snöovädret och kylan. Jag var bortrest när vädret slog om och hann inte få bort nätet som skulle hindra löven från att hamna i dammen. Papegojbusken hade mer än häften av löven kvar när första snön smälte bort i december.
    Jag tänker alltid på dig när jag ser trädgårdsinslag från varmare länder där kamelior blommar så här års :) Är fascinerad över din ork att pyssla om kamelior (och orkidéer) så att de blommar när trädgården ligger under snö!

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja det var nok det samme hos deg, og jeg tror at det var sånn mange steder i fjor høst. Jeg tror at alt regnet vi fikk i juli og august gjorde at plantene fikk kraftige blader, for trær og busker har ikke noe i mot mye regn så sant dreneringen er ok. Ja, den første snøen her var veldig tung, men likevel satt mange blader på. Det høres ut som du ikke kan være bortreist da!
      Det er veldig hyggelig av deg å tenke meg når du ser camellia i program fra varmere land hvor de vokser som trær :)
      Jeg savner hagen, og synes camellia er så vakre. Da er det hyggelig å ha de å stelle med gjennom vinteren. Orkidéer er også så fine når de blomstrer på nytt.

      Ha det godt!
      Hilsen Marit

      Slett
  8. Fantastisk med de røde bladene mot den hvite snøen. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så vakkert så lenge det varte, og det var helt spesielt å se det.
      Ha en fortsatt fin kveld.

      Slett
  9. The red leaves on the snow form an exquisite picture, Marit. At least that's one great memory of winter. It's the end of January already so spring is one month closer. Hang in and look forward not backwards. It's the only thing to do. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it was a pretty sight, David. The days are already longer, and the light is much better. Yes, January is almost gone, and I look forward to spring.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  10. Ciao! Delle belle foto fredde e nevose, proprio l'opposto di qui che la neve non l'abbiamo vista. Bellissima la camellia.

    Ti auguro un buon inizio di primavera! Manca poco!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi! We still have a lot of snow here, but it melts a little right now. I sounds lovely to not have snow. Thank you. Have a nice new week!

      Slett
  11. Jag såg ditt inlägg redan igår men då hann jag inte läsa det så jag sparade det till frukosten idag istället.
    Jag minns din översta bild med de röda löven på den vita snön. Det är en så vacker bild, som en tavla. Javisst är det märkligt när löven inte hinner falla innan snön kommer. Men när snön kommer 1 november är det kanske inte så konstigt. Minns också din vackra orkidé som blommade så fint. Och 'Nobilissima' som ofta alltid är tidig. Men att den blommade så tidigt och fortfarande blommar är ju fantastiskt.
    Och vintersolståndet den 22 december är alltid en vändpunkt. Då vet vi att det vänder mot vår igen. Din nedersta bild symboliserar lite det. Vinter men ändå en strimma av ljus. En mycket vacker bild.
    Tack för dina fina återblickar på år 2023 Marit. Det har varit ett nöje att läsa dom och titta på alla bilder.

    Önskar dig en fin inledning på veckan!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må jo bare lese det når du har tid Anita :)
      Det ble et spesielt bilde ja. Det er ikke ofte at et sånt motiv kommer. Ja snø 1. november er vanlig, men da har som regel bladene falt av for lenge siden.
      Camellia 'Nobilissima' er en fantastisk plante, og jeg er helt sjokkert over at den kan blomstre så lenge. Ja, vintersolverv er for meg veldig viktig. Da vil det igjen gå mot lysere tider. Tusen takk for alle dine hyggelige kommentarer Anita. Jeg setter veldig stor pris på de.

      Ønsker deg også en fin ny uke!
      Klem, Marit

      Slett
  12. Så nåede du frem til sneen i din kavalkade. Trøst dig, om en måned starter foråret.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gjorde det, og den er her fortsatt :(
      Hos deg kommer jo våren så tidlig, men her tar det noe lengre tid. Jeg får trøste meg med at innen det er midtsommer så har jeg tatt deg igjen :)
      Vi har mye å glede oss til.

      Slett
  13. Ja du har underholdt os godt med din kavalkade, og snebilleder er der også, smukt - selvom man bliver træt af sneen. Vi håber, du snart for forår.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Snø er pent ja, men nå har jeg fått nok av vinter for i år. Ja, det hadde vært deilig om det snart ble vår.
      Klem

      Slett
  14. Det er godt, du har hygget dig med at lave din årskavalkade, for det må virkelig have været et stort arbejde. Det har været spændende at genopfriske dit haveår.
    'White Lady' er meget smuk, så det er glædeligt, den også er meget holdbar. På billedet ser det ud, som om blomsten er meget stor, men det skyldes måske, måden billedet er fotograferet på.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har hygget meg, men det har vært mye arbeide ja. Tusn takk. Den er veldig stor i blomsten, og er mye større i blomsten enn andre orkidéer jeg har. Så det er blonsten som er så stor :)

      Hilsen Marit

      Slett
  15. También fue precioso. Aquí tenemos demasiado calor para esté tiempo y todo se está adelantando, pero volverá el frío y eso es más peligroso, si florecen los frutales, con las heladas tardías no habrá frutas o pocas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Here we too have quite warm weather, but the cold weather will return. Yes I know the problem, and we have some times cold weather in May. Then can the flowers on fruit trees freeze, and the there will not be any harvest.
      Hugs.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...