onsdag 3. januar 2024

Tilbakeblikk fra 2023 del 2

 Det ble ikke så mange bilder å vise fra januar til april i forrige innlegg, men det blir langt flere fra mai og utover sommeren. 

Vinteren var likevel ikke helt over den 3. mai...


På det tidspunktet vil jeg gjerne være ferdig med vinteren, men sånn ble det ikke i fjor...


Til tross for det kjølige været var det likevel noe som blomstret som disse crocusene.


Stor var gleden når jeg så disse i blomst, for jeg fryktet at de ikke hadde klart seg i - 22 som det ble i januar. Dette er alpefiol / Cyclamen coum. De blomstrer på våren, og Cyclamen hederifolium blomstrer på høsten. 

Den 5. mai kom det litt mer varme om natten her, og da begynte det å skje noe i hagen.


Snøen hadde smeltet der snøklokkene sto, og det er alltid en stor glede å se de igjen.


Jeg har blåveis / hepatica i flere farger, og dette er en rosa variant.



Den 10. mai var det jeg kaller vårens vakreste eventyr i gang, nemlig magnoliablomstringen her. 


14. mai beskriver jeg som vårens første sommerdag, og da blomstret disse tulipanene. Tulipa 'Persian Pearl' heter de, og omtales ofte som " villtulipaner". I fjor kom de igjen her ned blomster uten at jeg gjorde noe for det, og de ble heller ikke spist av rådyrene. De vil jeg plante flere av!


På selveste nasjonaldagen 17. mai  blomstret disse Primula denticulata. Dette er en frøplante som har plantet seg selv midt mellom steiner i hagegangen her. 


Jeffersonia dubia eller Plagiorhegma dubium. 
Den har en veldig fin lyseblå farge. Denne blomstret 19. mai. 


 Naboens katt som passet på drivhuset  mitt :)


Narcissus 'Altruist'


Narcissus 'Thalia'

Mai var en kald måned her, og disse blomstret ikke før den 21. mai.

I slutten av mai kom varmen,  og da blomstret denne


Japansk skoganemone/ Glaucidium palmatum den 25. mai. Fargen på den kalles alt fra rosa til blå. Jeg kaller den rosalilla :)


Den 30. mai blomstret den første pionen her og som heter Paeonia obovata var. alba, og da kom varmen. Mer om det i neste innlegg om hageåret  2023.

28 kommentarer:

  1. When winter hangs on until May, Marit, that’s unjust, unkind and downright discouraging, and I hope it doesn’t happen again this year! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, and I was not very happy about it, David. I hope it too!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Jeg nåede ikke at lægge en kommentar til dit forrige indlæg. Men i dag kan vi for en gangs skyld også se ud på et hvidt snelandskab, som dog ikke er dækket af tilnærmelsesvis så meget sne som hos dig. Vi ligger åbenbart i yderkanten af det område, hvor det sner, så måske kommer der ikke mere sne i denne omgang. Der er lang tid til maj 😭

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg var litt hurtig med det nye innlegget i dag, men du fikk jo sett bildene av all snøen 😣 Ja, jeg har fått med meg at flere i Danmark har fått snø i dag. Her har det skkurat begynt å snø igjen etter en pause på noen få timer. Ja, jeg tror nok at vi får snø veldig mange ganger innen det er mai igjen 😭

      Slett
  3. Hello,
    They are all lovely plants and May flowers. A cheery sight to see, my world here is mostly bare trees and cloudy skies. I am already looking forward to Spring. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. Here my world are in white. Snow, snow, snow. Tomorrow it will be very cold here. I'm tired of winter already. I'm looking forward to spring too.
      Take care you too, and have a nice day!

      Slett
  4. Svar
    1. Yes, it's very nice to remember spring. I'm looking forward to sping right now.

      Slett
  5. Ja det er sent, foråret kommer hos dig, til gengæld indhenter du os ret hurtigt. Jeg nød de fine forårsbilleder.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare her, og jeg er misunnerlig på dere i Danmar helt til midten av sommeren. Da har jeg innhentet dere ja :)
      Tusen takk.
      Klem

      Slett
  6. Det er så dejligt at se dine forårs- og sommerblomster, Marit! Man I havde altså sne så sent som den 3. maj. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, vi fikk dessverre snø så sent. Det er ikke helt uvanlig her.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  7. Det stemmer det, det snødde i mai ja. Det kan jeg spare meg for i år.

    SvarSlett
  8. Det var en intensiv majmånad. Vilken rivstart med alla vårens blommor på en och samma gång. Härliga bilder att se en dag när det snöar horisontellt och är kallt här.

    Allt gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da kom plutselig alt på en gang når varmen kom. Det synes jeg også. Vi har fått mye snø i det siste, og nå skal det bli iskaldt. Da kan bilder fra sommeren varme litt :)
      Det er så hyggelig å høre fra deg!

      Ha det godt!
      Hilsen Marit

      Slett
  9. Hej Marit!
    Härligt med alla fina bilder, våren är en fantastisk tid. Idag har vi solsken och -10 grader. En riktigt fin vinterdag.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Tusen takk. Ja, våren er en herlig tid. Vi har det samme været her. Ha det godt.

      Slett
  10. En fin samling blomster i maj måned sidste år! Der er virkelig noget godt at se frem til!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er virkelig mye å se frem til!

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Snø igjen i begynnelsen av mai...
    kjære Marit, jeg vil ha noen nå, her regner det...
    vårblomstrene dine er vakre å se på. Dette blir en feiring til våren :-)))
    Men for nå, mine aller beste ønsker for deg for det nye året. Lykke til, god helse og en glad hånd i hagen (best fremgang i hagen).
    Bli klemt av Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble snø her i begynnelsen av mai i fjor. Nå har vi fått veldig mye snø her. Jeg kan gjerne sende deg litt snø, Viola! :)
      Tusen takk. Jeg ønsker deg et riktig godt nytt år, og håper du får sydd mange flotte klær i det nye året !
      Klem fra Marit

      Slett
  12. De første blomster om foråret er dem vi nyder allermest. Så kan vi glemme alt om vinteren, der er overstået, og glæde os til sommerens blomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo sånn det er. Vi har mye å glede oss til!

      Slett
  13. Estas fotografías son muy lindas, me encantaron todas tus flores. Abrazos.

    SvarSlett
  14. Oj, såg precis att du publicerade del 3 av årskrönikan. Jag har väntat på del 2 och insåg då att jag missat den. Och det går ju inte för jag vill ju verkligen se din vackra vårblomning. Njuter av krokus, cyklamen och snödroppar i den tidiga våren. Och så magnoliorna, den vackra vita och den vackra rosa. Jeffersonia dubia är verkligen vacker med sin himmelsblå färg. Och så kom narcisserna. Och i maj kommer ju också de första pionerna. Hos mig är det den gula svavelpionen.
    Nu ska jag titta vidare på del 3 :)

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg forsto at du ikke hadde fått sett den. Vårblomstring kan vi gjerne se flere ganger ja! :)
      Tusen takk. Jeffersonia har en nydelig blåfarge ja. Den gule svovelpionen din er så vakker, og den har ikke jeg dessverre.

      Klem, Marit

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...