mandag 15. januar 2024

Tilbakeblikk fra 2023 del 5

 Jeg starter der juli sluttet, nemlig med et innlegg til om hosta som er fra 1. august.

 Hostagal eller gal av hosta del 2

Disse bildene her er tatt to måneder etter de i forrige bildene i innlegget om hosta.


Hele bedet (som opprinnelig var to bed) ser ut som et stort lappeteppe :)

Den 3. august klippet vi thujahekken ut mot veien. 


Sånn så hekken ut før klipping...


...og sånn så den ut etterpå. 

Jeg har planer om å holde hekken på denne høyden. Blir den for høy blir det vanskeligere å klippe den.

Den 5. august skrev jeg om hostablomstring. Hosta er mest kjent for sine vakre blader, men de har også vakre blomster.




Denne siste er en veldig liten hosta, men blomstene er imponerende store :)

Den 5. august var vi med det eldste barnebarnet på en rideoppvisning rett i nærheten av her. Mens vi var der kom det et forferdelig tordenvær, og dette var begynnelsen på uværet "Hans" som slapp fra seg veldig store nedbørsmengder. Her slapp vi billig fra det likevel. 


'Multi Pink'


'Piilu'

August var en fin måned for sen clematisblomstring.

Den 8. august skrev jeg at jeg var på etterskudd med bilder igjen, og sånn synes jeg det er hele sommeren. Jeg har så mye som blomstrer hele tiden, at det er bare sånn det blir.


Astilber har jeg mange av, og de er jeg veldig glad i.


Acer negundo 'Flamingo'

Lønner har jeg også mange av, og de er jeg også veldig glad i. Denne her blir ikke rosa på bladene før langt ut på sommeren.


Clematis 'Mandy'

August er som nevnt en fin måned for clematisblomstring. I fjor fikk de mye regn i august uten at det gjorde noe for blomstringen. 


Rudbeckia hirta 'Sahara' var ekstra fin i begynnelsen av august.

Den 11. august viste jeg igjen flere bilder av 'Sahara'


Her er den sammen  med solhatten 'Green Twister'


Astilbe 'Purpurlanze' kommer ikke i blomst før i midten av august. 

Den 13. august viste jeg bilder fra "min lille skog"


Jeg har fortsatt en del arbeide som gjenstår der, men jeg fikk gjort mye der i sommer.


I området der "fant" jeg igjen mange martagonliljer når jeg ryddet i området der året før. Disse blomstret der i juni.
De har jeg mange forskjellige av, og de er mine favorittliljer :)

Den 15. august begynte det endelig å komme noen sommerfugler her. 


Jeg hadde kjøpt meg en ny sommerfuglbusk, og den plantet jeg i en stor potte som jeg plasserte inne i gården nettopp for å tiltrekke seg noen sommerfugler der også. 


Det ble noen få innkjøp på sensommeren. Som disse solhattene uten navn, og denne phloxen...


...som heter 'Blue Boy'. Jeg har fra før en som heter 'Blue Paradise'. Disse blålilla phloxene liker jeg så godt. Den var litt tørkeskadet i bladene, men jeg håper at de nye bladene som kommer til sommeren er uten skader.

Den 17. august viste jeg  bilder fra chiliplantene jeg sådde i mars i fjor. 



Jeg veide alt av avling til slutt, og det ble hele 4,5 kg med chili. Det sier litt om mengdene det ble ut av de. 1 chili veier ikke så veldig mye... ;)

Den 19. august var det plutselig mange sommerfugler her. Solhattene var på sitt fineste, og de tiltrekker seg igjen mange sommerfugler.



Jeg er så glad for at jeg har så mange solhatter i hagen! Sommerfuglene elsker de blomstene, og det gjør jeg også :)

Den 21. august skrev jeg om grønne blomster, for de har jeg flere av her. 



'Green Twister'


Syrinhortensia 'Little Lime'

Den 24. august så jeg en bitteliten sommerfugl her som jeg aldri hadde sett før.


Den het Ildgullvinge/ Lycaena phlaenas. Den var mye mindre enn den ser ut på bildet.


Samme dag hadde de første alpefioler/ Cyclamen hederifolium begynt å blomstre. Jeg elsker disse små blomstene som jeg har kjempet i flere år for å få til å trives her. 

Den 26. august var det igjen mange sommerfugler her. 



Jeg har så mange bilder av de, men jeg får begrense meg til to :)

Den 28. august gjorde vi forberedelser til å felle en lerk som hadde blitt alt for stor. Vi startet med å fjerne de  nederste greinene.


Den tok alt for mye lys og næring fra andre planter, og måtte ned før den ble så stor at den ble helt uhåndterlig.


Denne hortensia 'Preziosa' kom plutselig til sin rett og fikk mye mer lys når vi hadde fjernet de nederste greinene på lerken.

Den 30. august viste jeg mange bilder av planter som hadde blomstret for en uke eller to tidligere. På etterskudd med bilder igjen som vanlig...


Storhjortetrøst har blitt en ny favoritt her. 


Temynte/ Monarda stortrivdes nederst i hagen. 


Det gjorde Søyleblomst/ Liatris spicata også. Den sprer seg vel mye fra frø, men den er lett å kjenne igjen og ta bort.


Mine to store blodbegerplanter som blomstret enormt i sommer og produserte mye frø.

Jeg skriver at det kom 198 mm med regn den måneden. Det er nesten ikke til å tro at det kom så mye, men det gjorde det. Jeg har en digital regnmåler som får med seg alt som kommer av regn, og den er helt nøyaktig. Tenk om alt det hadde kommet som snø på vinteren. I mm med regn er ca det samme som 1 cm med snø. Nå har vi 68cm med snø = 68 mm med regn. Nå melder yr at vi skal få 30 mm med de neste to dagene, og vi fikk 12 cm i en snøstorm i går kveld. Alt kom på to timer. Jeg er glad at det stoppet der.

Fortsettelse følger...

24 kommentarer:

  1. Alltså Marit ... vilken blomsterprakt du hade i augusti. Jag minns många av dina inlägg, bland annat om de gröna blommorna och din enorma chiliskörd. Och så var det ju dags för Hans att storma in. Ni fick ju mycket regn ändå även om ni inte drabbades så hårt av Hans. Det lät väldigt intressant med en digital regnmätare. Det visste jag inte ens fanns. Ja det var tur att det inte kom som snö. Den lilla fjärilen minns jag också och det syns att den är liten för det sitter ju en annan insekt bredvid, ett bi kanske. Tack för ett härligt augustiinlägg!

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Anita, august var en flott måned innimellom alt regnet 😊
      Du gjør nok det ja, for det jo ikke så lenge siden. Hans skapte veldig mye skader mange steder, men her var vi altså heldige og fikk bare "litt". Den heter Netatmo, og er egentlig en værstasjon med inne og ute termometer som en han ha på telefonen som en app hvis en har en smart telefon. Uansett om jegbikke er hjemme kan jeg lese av temperaturen eller å se hvor mye regn som har kommet. Ja, den sommerfuglen var så liten at det var bare tur at jeg oppdaget den. Tusen takk for dine alltid så hyggelige kommentarer Anita!

      Ønsker deg også en fin uke!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Jeg gleder meg til det blir sommer! Når en ser tilbake på bilder man tok sist sommer, så er det bare å drømme seg bort i gode minner....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også. Det er godt at vi kan gjøre det, for det er en god stund til det er sommer igjen...

      Slett
  3. Det var et godt tilbageblik med mange fine billeder. Det var interessant at se billedet af din skov. Du viser mest plantebilleder, men det er også godt at se planterne i en større sammenhæng, så kan man bedre danne sig et indtryk af, hvordan din have ser ud.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Du setter fingeren på et viktig poeng, Elna. Jeg går mest med nesen ned i bakken, og tar bilder av blomstene. Jeg skal prøve å finne noen oversiktbilder til deg en dag :)

      Slett
  4. Dejlige billeder fra din have, så tænker jeg på alt det jeg havde og forlod, godt jeg i stedet kan nyde dine billeder.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det var veldig mange planter du forlot, men det er fint at du kan hygge deg med mine :)
      Klem

      Slett
  5. Du forkæler os med lækre billeder. I grunden var det thujahækken, der fik mig til at standse op. Tror du, den ender med at blive en sammenhængende helhed, hvor man ikke længere kan skelne den enkelte plante?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ved klipping så er det nok dessverre sånn det blir, for så lenge den får vokse fritt så danner den den typiske 'Smaragd' formen. Men nå må den holdes nede. De kan bli 5 meter høye, og det nytter ikke.

      Slett
  6. Fantastiske sommerbilleder, Marit! Vi har noget at glæde os til, mens alt er hvidt af sne. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, det er helt sant. Vi får hygge oss med sommerbilder om vinteren mens vi venter.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  7. Hej Marit!
    Så mycket fint du har i trädgården. Fantastiska bilder. Blev förtjust i klematisen Mandy, en riktig skönhet. Hjärtetröst påminner om en Rosenflockel som jag planterade förra året, tror att de är släkt. Den såg ståtlig ut, hoppas få se min variant i blom i sommar. Temyntan har blivit en favorit också hos mig. Idag har vi -20 så det är långt till vår, men det är ju vinter ett tag till.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, den er en av mine favoritter også. Ja, det kan godt hende at de er i slekt. Temyntene er veldig fine, og de virker som de er enkle å få til. Her var det - 27, 3 grader i dag, og det er iskaldt. Ja, det er langt til vår, og vi får nok vinter til langt ut i mars måned. Vi får nok holde ut en god stund til.
      Ha det godt.

      Slett
  8. Hello Marit,
    A gorgeous look back at your August blooms and plants. I see so many of my favorites. A few are the Clematis and the Sunhats. Pretty butterflies, something I am looking forward to seeing. Take care, enjoy your day and the week ahead.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. I think we have the same favorites. I long after the butterflies too. Take care you too, and have a nice week!

      Slett
  9. Your cedar hedge is impressive, Marit, and I am sure that if you keep trimming it at the top it will grow denser and fuller, and provide nesting habitat for small birds. It’s a lovely natural barrier too. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you David. I have seen birds that have flown in and out of the hedge, but I have not seen anyone who has built a nest there. Yes, and I avoid getting dust into the garden from the road that passes by here. Hugs and kisses, Marit

      Slett
  10. Jeg holder meget af dine grønne planter i haven selvom jeg godt ved du helst vil fotografere blomster - men hvad var haven uden træer og buske, Hosta og tuja? Det er så vigtigt at rammerne er i orden for at motiverne kan stråle, ikke sandt! Dejligt du viser os lidt af sammenhængen i haven i dette indlæg Marit!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, alt er jo viktig i en hage så det blir en helhet. Jeg er mest glad i å fotografere blomster ja :)
      Jeg skal prøve å lage et innlegg som viser litt mer av hagen Ulla :)

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Todo se ve maravilloso, como te he dicho anteriormente tienes unas flores preciosas. Besos.

    SvarSlett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...