søndag 21. januar 2024

Tilbake til start...

 På fredag morgen så jeg et rådyr som sto ved fuglematen og spiste av frø som lå på snøen. Det var det samme rådyret som jeg så her tidligere her i vinter og  som åpenbart har gjort seg kjent med at det finnes mat å få tak i her. Dette har ikke vært noe problem før nå. Nå er snøen så høy her, og rådyrene er desperate etter mat. Hos en nabo her ble det funnet et dødt rådyr og det betyr at det enten har sultet ihjel, eller så har det har dødd av kulden. Det er tydelig at det elekriske gjerdet ikke fungerer når det blir så mye snø. Så nå hopper de bare elegant over gjerdet og kommer seg dit de vil. Nå har de bare en tanke i hodet, og det er å finne mat. Det ene rådyret som var her på fredag var alene, men jungeltelegrafen må ha spredd  nyhetene om tilgjengelig mat her, for sent i går kveld så jeg plutselig tre rådyr som skrapte frem fuglemat som var gjemt i snøen. To av dem ble skremt da jeg sto ved vinduet, så de løp avgåde i den dype snøen.  Det tredje ble stående der veldig lenge mens det lette etter mer mat som var gjemt i snøen. Det forsvant ikke før jeg banket på ruta for å skremme det bort. Alt arbeidet vi nedla i høst har virket fint frem til nå, men med 80 cm med snø kan rådyrene nå bare ta sats og hoppe over alle hindringer. Snøen hjelper de rett og slett :(

Så da er vi tilbake til utgangspunktet. Jeg er mildt sagt oppgitt nå.  Om mulig så blir nok thujahekken  nede i hagen enda mer barbert. 


Her er den i full gang med å skrape frem mat fra snøen


Etterpå er det bare å spise det opp.


Den var konstant på vakt mot farer.


Mer spising.


Igjen mer speiding etter farer.


Så snudde den seg mot meg, og da fikk jeg sett den med snø på snuten. Veldig søt og veldig uønsket her. Bør jeg slutte å gi mat til fuglene? Jeg kan jo ikke det heller, men de kommer hit nå bare på grunn av fuglematen. Dette blir nok ikke det siste jeg ser av dette tamme rådyret. 

34 kommentarer:

  1. It’s no doubt a huge issue, Marit. You obviously have every reasonable wish to protect your garden, yet it’s hard to suppress your genuine concern for these creatures who face enormous challenges just so stay alive in those conditions. It must be infuriating to have invested in the electric fence only to have it no longer to do the job for which it was intended. Natural food must be almost impossible to find for the deer when faced with deep snow, and hunger is a powerful motivator. All I can say is good luck. I hope a solution can be found for both you and the deer. Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a big problem, David. It is not allowed to feed deer because of an infectious disease that deer can get. It has been banned for several years around here. Yes, it's stupid that the fence doesn't work when there's so much snow, but that's how it's been all this winter. Yes, they can't find natural food anymore. We must find a solution around here on this problem.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  2. Det gør mig så ondt for rådyrene, der er desperate af sult. Jeg ved, du har en fin have, du passer på. Hvis det var mig, ville jeg fodre rådyrene uden for haven på et fast tidspunkt hver dag. Her kommer jo dagligt 10 fasaner, som ved, der er mad. Jeg glæder mig over besøgene, og et par af hannerne er nu næsten tamme. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør meg også vondt. Problemet rundt her er at det har ikke vært lov å gi rådyr mat på flere år på grunn av en sykdom de kan smitte over på andre hjortedyr. Jeg skal snakke med naboene rundt her, og høre med myndighetene hva vi kan gjøre. Alle synes at det er veldig vanskelig for rådyrene nå. Så hyggelig du har det med fasanene. Det er fint at du gir mat til de.
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
    2. Det er en god idé at snakke med naboerne og myndighederne. Klem fra Gitte 🥰

      Slett
    3. Ja, det er jo det. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. Hello,
    The deer photos are so cute, the last one with the snow on it's nose is adorable.
    I am sorry the deer have found a way into your yard, maybe if you leave food further away from your plants and yard for the deer? I hope you can find a solution. Take care, have a great day and happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you. Yes, they are very cute. I will speak with the neigbours around here, and see what we can do to help them. Take care you too, and have a wonderful day and week ahead!

      Slett
  4. Svar
    1. Yes they are beautiful, but they do not originally belong here.

      Slett
  5. Svar
    1. Yes, they are back in the garden :(

      Slett
  6. Uff alle er desperate etter mat nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er mange dyr veldig desperate etter mat. Alt er jo dekket av masse snø.

      Slett
  7. Ja de er søde, det er også synd, hvis de dør af sult, men vi vil jo gerne beholde vores planter. Vi har hegn og ikke så høj sne.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo så søte, men det er trist hvis de sulter ihjel ja. Det kan også ha vært kulden. Ja, vi vil jo det, så det er ikke enkelt å løse dette problemet. Nei, det slipper dere.
      Klem

      Slett
  8. Hej Marit!
    Det är tråkigt för både rådjuren och dig att de inte hittar mat. Men det är klart att du inte vill ha dem i trädgården för att äta på dina träd och buskar. Det hade varit bra om man fick mata dem ute i naturen, men det är inte bra att sprida smitta heller.
    Hoppas de inte förstör allt för mycket.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er både trist og vondt å vite at de lider, men jeg vil ikke ha de i hagen nei. Det er et vanskelig dilemma ja. Det håper ikke jeg heller.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Det voldsomme snelag gør det virkelig svært for dyrene at finde føde og for dig at holde dem ude af haven. Det er win win med modsat fortegn 🙃

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det fungerte fint så lenge det bare var 40 cm med snø her. Når det plutselig ble 80 cm med snø så fungerte ingenting 😣

      Slett
  10. Det er en meget svær situation Marit, men jeg tænkte jo nok at dit el-hegn ikke ville virke om vinteren... Jeg synes det er en dårlig idé at fodre dyrene nær ved din have, for det vil blot trække dem til fremover.
    Her i landet er det jægernes opgave at vinterfodre, så jeg føler ikke ansvar for de dyr der bor her omkring. Her er flere private ejendomme med egen jagt, og selskaber der lejer jagten på større områder, og de må holde liv i de dyr de vil have. I øvrigt har vi ikke sne som dækker for buskene, og græs kan de som regel også finde året rundt.
    Rådyr skal have en meget varieret kost, men nedsætter heldigvis behovet for mad om vinteren. Problemet er den voldsomme kulde hos dig, tænker jeg.

    Håber du kommer igennem resten af vinteren sammen med dine dyr og planter!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Du fikk rett i det Ulla. Som jeg skrev til Marie så fungerte gjerdet fint så lenge det ikke kom mer enn 40 cm med snø. I løpet av de to siste snøfallene fikk vi plutselig 40 cm til. Da virket ikke gjerdet lenger nei. I en " normal" vinter hadde det nok fungert hvis det kom lite snø. Ja, jeg vil ikke ha de inn her nei. Så jeg skal snakke en nabo som bor i nærheten. Hun har foret rådyrene nede hos seg i hele vinter, men det har nok ikke vært nok. Hva skal rådyr egentlig ha av mat når de ikke kan spise gress? Det er nok mye bedre for dem i Danmark enn her ja. Rådyr hører egentlig til her. Rundt år 1900 ble noen rådyr hentet fra Dannark av rike godseiere som ville ha rådyr for egen fornøyelse så de kunne jakte på de. Dessverre har de formert seg så mye at de bar blitt et problem mange steder i landet her. Omtrent som kaniner i Australia... ;)
      En skal ikke innføre arter som ikke hører hjemme her. Men dette skjedde altså for over hundre år siden, og det får vi dessverre ikke gjort noe med nå. Dyrene sulter og lider i kulden her nettopp fordi de er ikke tilpasset vårt klima selv ikke etter 100 år....
      Jeg klarer meg fint i både kulde og snø, og jeg hygger meg veldig med mine innendørs planter. Det er ingen fare med meg. Jeg ønsker bare å ha hagen min i fred ;)

      Hilsen Marit

      Slett
    2. Vi mennesker laver uorden og ubalance i naturen - og det har vi altid gjort - men vi må jo leve med de ulykker vi laver. Desværre kan dyr og planter ikke vælge selv... Jeg for står så inderligt godt du vil have din have i fred!

      Knus fra Ulla

      Slett
    3. Det er bare sånn menneskene er og gjør, og det må vi ta følgene av. Nei, de har ingen valg. De må bare finne seg i det som skjer. Ja, det vil jeg så gjerne, og i dag har min mann reparert og fikset det elektriske gjerdet, og så får jeg håpe at de holder seg borte fra hagen her når de nå får mat nede hos naboen som bor 500 meter herfra.

      Hilsen Marit

      Slett
  11. Det är synd om rådjuren och så tråkigt att dom hittade ett dött rådjur hos din granne. Jag minns att rådjuren var här också och åt av fågelmaten då jag fortfarande matade fåglarna. Men jag förstår dig, du vill inte ha din trädgård förstörd och jag minns ju vilka skador du fick förra vintern. Det bästa vore att kunna utfodra rådjuren på en allmän plats, utanför alla trädgårdar. Fina bilder fick du i varje fall.
    Här är det regn och hårda vindar idag. Ett riktigt obehagligt väder.

    Önskar dig en fin måndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig synd på de. Der som det døde rådyret ble funnet blir de også foret. Antagelig er det den strenge kulden vi hadde her som her som har tatt livet av det. Ja, det er fuglematen som har tiltrukket rådyrene hit, og det er jo så dumt. Nei, jeg vil jo ikke det, Anita. Det hadde nok vært det beste ja. Tusen takk.
      Vi har fått samme været her. Regn, hard vind og plutselig ble det 6,5 grad her i dag. Ja, det er jo veldig ubehagelig, og det er allerede veldig glatt overalt.

      Ønsker deg en fin mandag kveld!
      Klem, Marit

      Slett
  12. It's heartbreaking to see the hungry deer.
    I do hope you find a solution soon, Marit.

    Hugs and blessings

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's very true Veronica. I hope we can find a good solution very soon.
      Many hugs

      Slett
  13. Det er et tilbagevendende problem for dig med rådyrene, og jeg kan bestemt godt forstå dit dilemma. Selvfølgelig er dyrene meget sultne og tager alt, hvad der kan spises, og selvfølgelig vil du gerne have dine planter i fred. Men det var godt, du fik det elektriske hegn sat op, så kan du i det mindste holde dyrene ude, når der ikke er sne.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nettopp sånn det er. Jeg har oppriktig vondt av rådyrene, for denne vinteren ĥar vært meget hård. Iskaldt vær og veldig mye snø. Så klart rådyrene behøver mat, men samtidig vil jeg ikke lokke de hit. Det er nok mye i hagen her som kan stå på deres meny. Ja, gjerdet fungerte helt fint frem til det ble alt for mye snø. Nå smelter snøen her, og da skal vi nok snart få det til å virke igjen håper jeg.

      Hilsen Marit

      Slett
  14. Hei Marit! Jeg vet at jeg banner i kirka. Naturen ,hagen tilhører ikke bare oss. Dette har vært/er en veldig tøff vinter. Jeg ser at på foringen til fuglene støvsuger rådyrene restene. Vi har til og med lagt ut mat til rådyrene. Det er vondt å se at de beveger seg langsomt, for å ikke bruke for mye energi. Bor vi i naturen, kan vi ikke stenge oss ute!
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Det er helt sant, og jeg vet jo at i en sånn vinter som i år så har både kulden og snøen gjort det veldig vanskelig for de ja. Hadde de bare spist restene av fuglematen hadde jo det vært helt ok. Min mann var nede i hagen i dag for å fikse strøgjerdet vi satte opp i høst, for det virket ikke når snøen var blitt så tung og la seg oppå trådene. De hadde spist omtrent alt av en sølvgran, og enda mer av thujahekken. Nå har jeg og en nabo kjøpt en hel sekk med brød, og hun fikk også masse gulrøtter å gi til de. Så heretter blir de foret hver dag nede på jordet. Nei, vi får ikke stengt de helt ute, for det går ikke her. Heretter sjal de få mat om vinteren.

      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  15. Siento que no te haya funcionado la cerca, pero los pobres ciervos tienen hambre y buscan por todas partes, las plantas son sagradas para mí y no me gusta que me las coman. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's a shame the fence didn't work when there was so much snow here, but my husband fixed it today. So now the fence works again. I feel very sorry for the deer, and now I have bought food for them. My neighbor will put out food for them every day. I don't like them eating the plants in my garden. Hugs.

      Slett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...