søndag 7. januar 2024

Tilbakeblikk 2023 del 3

 Med varmen som kom i juni ble det fart i blomstringen her. Jeg hadde tre forskjellige hageorkidéer som blomstret den 2. juni.


Cypripedium 'Aki Pastel'


'Sabine Pastel'


'Ventricosum'

Jeg skriver om at det var skogbrannfare allerede 5. juni, og det var jo ikke bra. Det ble utrolig fort tørt overalt.


Den 5. juni blomstret flere trillium, men blomstringen ble ikke så langvarig på grunn av tørken dessverre. 


Disse blomstret lenge fordi de sto i skygge hele dagen. 


Clematissesongen var i gang med denne som heter 'Willy'


Jeg har så mange rhododendron, at jeg kan ikke ta med alle de. Denne er en av mine store favoritter på grunn av fargen. Denne heter 'Blue Peter'

Med varmen kom også bladene ut på løvtrær og busker.


Den 8. juni så denne Acer shirasawanum 'Jordan' ut sånn. 

.

Bregner og hosta har også kommet i gang, og nok en lønn / Acer shirasawanum 'Moonrise' som har fått blader. Disse lønnene som heter shirasawanum er merket H3, og skal nesten ikke klare seg her.  Men med en beskyttet plassering, og god drenering har det gått bra likevel. 

Juni er virkelig pionenes tid her, og da blomstret veldig mange på en gang.


Den 11. juni blomstret 'Athena'...


...og Paeonia rockii 'Zi Yan'.


Flere sene primula blomstret også som denne P. sieboldii.


Da blomstret også denne frueskoen/ hageorkide/ Cypridedium 'Ulla Silkens'. Den er kanskje min store favoritt her av de jeg har av orkidéer.

Juni er også irisenes måned, og som kjent så har jeg mange av de også :)


Den 14. juni blomstret denne  I. chrysographes 'Black Form'. Den er ikke svart, men mørk lilla.


Iris og bregner kler hverandre godt.


Lilje / Lilium pyrenaicum


Enda flere blomster på  'Ulla Silkens'. Så mange blomster har den aldri hatt før!


Pion/ Paeonia rockii dette også. 'E Luo Si' heter den.


Den 16. juni blomstret denne Iris germanica


I juni blomstrer også mange akeleier her. 


Denne var jeg ekstra glad for å se, for den hadde vært borte i noen år.
Primula sieboldii 'Late Snow'


Denne pionen blomstret 19. juni. Vanndråpene på blomsten kommer av vanning og ikke regn. Juni var som nevnt en veldig tørr måned her. Jeg vet dessverre ikke hva denne heter.


Dette "buskaset" består av en fagerbusk / Kolkwitsia 'Pink Cloud' og flere små japanske lønner/ Acer palmatum. I vinter har jeg sett at fuglene liker å sitte på greinene der. Det gir de nok en viss beskyttelse.


Denne  med det vanskelige navnet er en av mine favoritter av ITOH pioner her. Den heter 'Scrumdidleumptious'. 


Irishekken var full av knopper på dette tidspunktet.


Nok en ITOH pion, nemlig 'Serene Pastel'

Den 21. juni skrev jeg at vi fikk 14 mm med regn, og toalt for hele måneden ble på kun 37 mm.


Flere pioner i blomst, og her blomstrer fortsatt 'Do Tell'


Nok en ny ITOH pion. 'Pink Ardour'
Disse ITOH pionene har jeg fått helt dilla på. For de som ikke kjenner til de er de en krysning mellom trepion og staudepion.


Iris x pseudacorus hadde startet blomstringen den 24.juni. 



Nok en ITOH pion. Den heter 'Border Charm'


Denne plantet jeg året før, og denne blomstret da for første gang her 27. juni. Paeonia ITOH 'Cora Louise'


Clematis integrifolia 'Twinkle' som jeg liker veldig godt.


De første rosene hadde begynt å blomstre, og her med 'Odyssey' som hadd besøk av insekter.


Rosa Mundi blomstret den 30. juni


En av mine store favoritter, Austinrosen 'Geoff Hamilton'


'Minerva' som både har nydelig farge og duft.



Jeg har så mange martagonliljer, og de fleste har jeg ikke navn på. Men vakre er de også uten navn!

Dette var hele juni. Fortsettelse følger...

26 kommentarer:

  1. Du milde himmel - hvilken overflod af skønne blomster i juni måned!
    Jeg genkender din bekymring i tørken vi havde dengang, og kan næsten ikke forstå det nu, men der var da ikke mangel på blomstring i din have Marit.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ulla. Ja, det var mye som blomstret her da. Da var det tørt både hos deg og her ja. Nå er det ikke tørt noen steder nei. Det var en flott blomstring i juni ja :)

      Hilsen Marit

      Slett
  2. Jag upptäckte att jag missat del 2 av din återblick så nu har jag först varit inne och läst den och kommenterat där och nu är det dags för del 3 :)

    Ja även vi hade ju en torr och varm juni och vi befarade att hela sommaren skulle blir lika torr. Många växter kämpade. Hos dig var det som vanligt en fantastisk blomning och jag njuter av alla pioner och så många orkidéer du har. Och så minns jag dina fina irisar och din fina irisgång. Och mot slutet av månaden kom både clematis och rosor.
    Ja till slut kom det regn och sedan blev det nästan lite för mycket av den varan på många platser.

    Önskar dig en fin söndag!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du oppdaget det da, Anita! :)

      Ja, det var tørt overalt i juni. Tusen takk. Ja når været snudde ble det plutselig alt for vått. Det fortsatte utover sommeren husker jeg.

      Ønsker deg også en fin søndag!
      Klem, Marit

      Slett
  3. Det er en skøn skøn måned, du ser tilbage på, og jeg kan se, at indlægget viser en del af dine favoritplanter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en skjønn måned , og du har helt rett. Det er mange av mine favorittplanter ja.

      Slett
  4. Så godt med slike varme sommerminner når gradestokken fremdeles viser -29

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. Huff, så kaldt det er hos deg. Det er - 19 her nå. Det er mer enn kaldt nok!

      Slett
  5. Hello Marit,
    The month is June looks lovely. So many beautiful plants and flowers. I love the garden orchids, the clematis, the irises and lilies are a few of my favorites. Take care , have a great day and a wonderful week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Thank you. Take care, and enjoy your new week ahead!

      Slett
  6. It's wonderful to have these images to remind you what the garden looked like just a few short months ago - and to know that it will return. Winter comfort indeed! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's wonderful to look back. It's - 19 C here right now! I'm not sure if I agree it's a few months David, because this was from June :) But anyway it will be summer again. Hugs and kisses, Marit

      Slett
  7. Beautiful photos of the flowers

    SvarSlett
  8. Et helt fantastisk tilbageblik, Marit - vi har noget at glæde os til. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Ja, det har vi! Klem fra Marit 🥰

      Slett
  9. Tutto molto bello! I Cypripedium sono da invidia ma qui il terreno è troppo acido per loro. Li vorrei sempre riprovare ma so che non ce la farebbero!

    Colgo l'occasione per augurarti buon anno!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Gabriel! The soil here is also quite acidic. I understand that you want to have these orchids. It's a shame you can't have them with you.

      Happy New Year to you too!

      Slett
  10. Dejlige billeder, du har rigtig mange forskellige planter. R. Blue Peter genkendte jeg. inden jeg havde set, hvad du skrev, den har jeg ikke her, desværre. Martagonliljer har jeg sat en del af, nu må vi se, om de kommer op, de er så fine.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Jeg tror at jeg så bilder av den hos deg når jeg bestilte rhodoer fra Danmark. Den er så fin, og fargen er også så nydelig. Det har jeg også, for jeg har bestilt mange fra Lenes liljer :)
      Ja, de er så fine.
      Klem

      Slett
  11. Hej Marit!
    Vilka helt fantastiska bilder, blir extra förtjust i dina persikofärgade pioner och Iris och dina rosa rosor. Nu längtar man efter att få se lite färg.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tusen takk! Ja, her er det så mye snø og alt er bare hvitt så langt en kan se. Så jeg lengter veldig etter farger jeg også nå.
      Ha det godt.

      Slett
  12. Estaba todo tan precioso, tienes tantas flores preciosas. Gracias por las fotografías.

    SvarSlett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...