fredag 26. januar 2024

Tilbakeblikk fra 2023 del 7


Den 1. oktober var det igjen et nydelig vær her, og jeg fikk nok en gang  besøk av admiralsommerfuglen. Jeg tror aldri at jeg har sett den så sent her som det.


Den er en vakker sommerfugl, og jeg gleder meg veldig til å se den igjen.

Den 4. oktober høstet jeg inn alt av chili fra drivhuset, og de har siden blitt omdannet til chilisaus som ble gitt som julegaver til familie og venner. Ikke til meg da, for chilisaus blir for sterkt for min gane.


 Jeg har gleden av å dyrke de, og det er nok for meg :)

Den 9. oktober hadde jeg fått inn alt av planter som skulle ned i kjelleren. 


De klarer seg fint der nede, og det er jeg så glad for. Dette er bare en liten del av de som er der om vinteren ;)

Den 11. oktober hadde jeg gleden av å få sett fargen for første gang på en asters jeg kjøpte på våren, og som rakk å blomstre i sin første sesong her.


Den heter 'Winston Churchill'

Den 13. oktober hadde jeg igjen besøk i hagen av  ekornet.


Den var på "fisketur" for å få opp meisebollene. De er så dyktige!

Den 16. Oktober høstet jeg inn blodbeger kapsler.


De ser sånn ut når de skal høstes inn. Helst skal de bli brune,  men det er vanskelig med så kort sesong som det er her til tross for at de ble sådd i januar...


Jeg fikk god hjelp av Ares til å sortere de, og etterpå ble de lagt til tørk. Det er av disse frøene jeg har sådd nå.

 Vi satte opp en nytt lite telt inne i drivhuset.


Det har fungert over all forventning med bare en liten ovn med litt varme der inne. Teltet er fylt til randen av planter som skal ha det kjølig, men nesten frostfritt. Utfordringen har vært å finne den rette temperaturen når det har vært fra 0  til  -27 grader ute, og med veldig lange perioder med under - 15. Det finner jeg ut til våren om det var gått bra med de.


18. oktober tok jeg dette bildet på vei hjem.


21. oktober. Høstfarger både i hagen og oppe i åsen.



Den 26. oktober kom den første snøen i høyden,  og da ble det plutselig et værskille som syntes veldig godt der oppe :)

Den 30. oktober kom den første snøen, og da var det ingen tvil mer. Hagesesongen var over for 2023!


Stakkars svarttrosten! Den må ha fått sjokk av denne snøen som kom i rikelig mengde over natten.

 Det kommer til slutt et siste tilbakeblikk fra 2023 innen januar er over :)

God helg!

24 kommentarer:

  1. Tänk, vilken skillnad mellan den 1 oktober och den 30:e. Och stackars koltrasten. Han ser verkligen frusen ut. En väldigt fin bild på den fllitige ekorren.
    Tänk att du hade fjärilsbesök så sent som i oktober. Och den vackra admiralen också.
    Jag minns din enorma chiliskörd. Så roligt att kunna göra chilisås och ge bort i julklapp. Vi brukar få från vår granne. Jag drar upp plantor varje år och ger en hel del till dom. Och på hösten/vintern får vi tillbaka burkar med chilisås. Känns som ett bra utbyte grannar emellan.
    Minns också att Ares hjälpte dig med att sortera fröer :) Och det ska bli spännande att se hur det gått med det extra tältet. Det har ju varit väldigt kallt men jag håller tummarna att det gått bra.
    Och så kom alla höstfärgerna. Hösten är ändå vacker, i varje fall när färgerna glöder.
    Nu ser jag fram mot den avslutande delen av din återblick på trädgårdsåret 2023.

    Önskar dig en fin fredag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da ble forskjellen veldig stor på den måneden. Den tror jeg må ha fått sjokk! Den er ikke her nå, for de flytter seg nærmere kysten når det blur så kaldt som i år. Det er yngste sønnen og samboeren hans som har lagd saus ut av de. Så hyggelig da! Det er jo en fin ting å kunne gjøre sånt i mellom naboer.
      Ares er veldig selskapelig anlagt, og hvis jeg holder på med noe i spisestuen så kommer han. Ja, det blir spennende å se hvordan det går med plantene i teltet.
      Høsten er en veldig fin årstid med alle de flotte farger er da. Tusen takk.

      Ønsker deg også en fin kveld.
      Klem, Marit

      Slett
  2. Tusen takk for vakre tilbakeblikk! Det er så flott med vekslende årstider. Det er så variert vær og vekster her i landet. Litt mørkt og trist akkurat nå, men nå går det mot lysere tider. Mye å glede seg til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig komnentar :)
      Ja, jeg tror at jeg hadde kjedet meg hvis vi bare hadde hatt sommer hele året.
      Det har vært mye vær i år for å si det pent, men nå går det mot lysere tider ja. Det er helt sikkert!

      Slett
  3. Ja det er en kort sæson, men sådan må det være, hvis det var sommer året rundt, ville vi heller ikke være glade for det. Jeg holder meget af de skiftende årstider, selvom nogle af dagene bliver lidt for grå.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, der er det her i forhold til Danmark, men sånn er det nå engang her. Nei, sommer hele året hadde blitt kjedelig i lengden. Det gjør jeg også. Her blir det litt for kaldt og litt for mye snø, men det er glemt når våren kommer.
      Klem

      Slett
  4. Brått ble det høst og snø i tilbakeblikket også. Da vet man at det snart blir vår igjen. Her har det snødd mye kram snø i dag, så jeg må nok måke drivhustaket i morgen regner jeg med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, plutselig kom snøen både i høst og i dag. Her kom det mest som sludd. Det er nok lurt å gjøre det nå før det blir for tungt.

      Slett
  5. Dejlige billeder, Marit - også af Ares og egernet! Jeg glæder mig til foråret. Alt er bare gråt her for tiden. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Det gjør jeg også. Vinteren er en kjedelig årstid, men jeg vil ikke unnvære den heller. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  6. Wow for nogle flotte høstfarver. Der er meget at glæde sig til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig fine høstfarger i fjor. Det er helt sikkert!

      Slett
  7. Hej Marit!
    Från fjäril till snö, oktober hade väldigt varierat väder. Fantastiskt fina höstfärger. Vi har fått mera snö igen, och idag ser det ut som ett sagolandskap med strålande sol.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det var stor variasjon i været da. Høstfargene var veldig fine ja. Det fikk vi i går også, men da var snøen blandet med regn. Det høres fint ut!
      God helg.

      Slett
  8. Flotte høstbilleder Marit, men jeg lægger særlig mærke til din 'vinterhule' i kælderen. Hvor ser der dog hyggeligt ud dernede, og hvor er det godt du har denne 'hemmelige' have til alle de lange vintermåneder! Du kan få alt til at gro, fordi du skaber de steder hvor enhver tænkelig plante kan lide at være! Jeg ved godt det er et kæmpe arbejde, men du har også megen glæde af det.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ulla. Min vinterhule er veldig hyggelig ja, og den er en oase gjennom 7 måneder med vinter. I år har den vært ekstra viktig. Jeg prøver jo å gi plantene det de behøver, og som regel klarer de seg gjennom vinteren uten for mye problemer. Jeg har stor glede av det ja!

      Hilsen Marit

      Slett
  9. So much wonderful colour here, Marit, especially the deep glossy red of the chilis. I will be happy to provide my address so that you can have some of the sauce delivered to me. It’s probably hardly more expensive to ship two jars as one so better do that. Miriam and I will both enjoy it. Thank you very much! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you David. Yes, they have a lovely color. It's my youngest son who makes this chili sauce, so I must ask him next autumn if he has too much of it :)
      I would love to send you some if it's possible. Then you must send me your address!
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  10. Hello Marit,
    Another lovely look back at your garden and plants. Your Ares is a cute garden helper. The poor Blackbird does look cold. The Autumn colors are beautiful, you have a gorgeous view. Take care, have a happy weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, he helps me a lot :)
      I think he was very cold. The snow came very fast.
      Take care you too, and have a great weekend!

      Slett
  11. Hello Marit! I really liked your post, thank you for sharing it.
    Excellent content on your photography blog.
    Very good and creative images. I like how you capture the colors.
    And wish you a good weekend.
    All the best. Blues Hendrix 📷 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Hendrix,
      Thank you for your nice comment!
      Have a nice Sunday! All the best, Marit

      Slett
  12. Encantada de ver esos recuerdos maravillosos. Abrazos.

    SvarSlett

På skattejakt i egen hage...

 Nå kommer det opp planter både her og der, og jeg har vanskelig for å henge med. Jeg har fått renset flere bed de siste dagene. Jeg har en ...