tirsdag 20. februar 2024

Vårstemning i et lite øyeblikk...

Ja, jeg vet at det er 20. februar og at det er lenge til det blir vår her. Likevel lengter jeg helt vilt etter våren. Jo mer snø det kommer, jo mer lengter jeg etter våren.

 Akkurat nå kom solen inn gjennom vinduene her, og det kjennes som vår et lite øyeblikk. Når solen er fremme hører jeg det "klukker" i takrenna. Snøen smelter på taket når det blir varmet opp av solen. Det er faktisk meldt om litt regn fremover, og det er jo oppløftende.


Drivhustaket med mye snø akkurat nå. Vi har fått mye snø (igjen) i de to siste ukene. 


For at jeg ikke skal innbille meg noe som helst om tidlig vår, så er det bare å ta en titt ut av vinduet.
Snødybden som er målt tre mil herfra i dag, er på 92 cm. Så vet dere det :(


Denne amaryllisen har nå fått antydning til farge på knoppen. Det går ikke fort,  men det går fremover.


Camellia 'Gay Time'


Helleborus orientalis som blomstrer så fint nå. De trives godt inne bare de var det kjølig.


Jeg trodde at Camellia 'Nobilissima' var avblomstret, men der tok jeg feil. Nonstop blomstring fra midten av november. Det er helt utrolig at det er mulig!


Alpefiolene/ Cyclamen gir også en fin farge der nede. 

I dag har jeg priklet enda flere blodbeger. De gror godt der nede, og det er hyggelig. Vår blir det nok en gang her også, men det tar lang tid i år med de snømengdene som er her nå. Det er i grunnen best å oppholde seg i kjelleren nå, for der minner det om vår om ikke annet :)

30 kommentarer:

  1. Jeg lengter ikke sånn etter våren i år som jeg pleier å gjøre. Jeg vet mange synes vinteren har vært uhorvelig lang i år, men jeg synes egentlig ikke det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo bra for deg. Jeg flyr snart på veggen, så jeg ønsker meg vår snarest mulig. Kjelleren er full av småplanter alt nå.

      Slett
  2. Hello Marit,
    Your Camellias and the Helleborus and the Cyclamen are all beautiful. Pretty reminders spring is coming. It still feels like winter here, not much snow but the temperatures are cold and we have frost every morning. Take care, have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. Yes, the spring will come sooner or later. It have been frost here too. Take care you too, and enjoy your day!

      Slett
  3. Oj, 92 cm snödjup, det var mycket det. Ett tag kvar till vår hos dig Marit. Men visst är det skönt när man hör hur det börjar smälta och droppa.
    Är spänd på att se hur din amaryllis kommer att se ut. Det är en kraftig knopp och det ser ut att vara många klockor så den blir nog ståtlig.
    Och apropå ståtlig, din kamelia 'Gay Time' är ju fantastiskt fin. Och 'Nobilissima' fortsätter att leverera. Jag kollade mina idag och knopparna är fortfarande små men så har vi ju haft det så kallt i uterummet också och snö på taket vilket gjort att dom inte fått så mycket dagsljus. Tror inte på blomning förrän i slutet av mars men den är välkommen när den kommer.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye snø her nå. Det tar nok lang tid å smelte alt det ja. Denne vinteren har vært snørik og kald. Ja, lyden av snø som smelter er herlig å høre på. Ja, jeg er så spent å se hvordan den knoppen blir når den springer ut.
      Tusen takk. Camellia har flotte blomster ja. Det er varmere i min kjeller enn hos deg, men dine vil jo snart blomstre de også. De behøver en god del lys ja. Blomster er alltid velkomne ja.

      Ønsker deg en fin dag, og en fortsatt fin uke!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Det er ret vildt, at I så meget sne - jeg forstår, din længsel efter foråret, Marit. Men det er dejligt, at du kan have så mange blomster inde i huset.
    Her har vi haft 8-9 grader i dag, og jeg har for første gang været i haven. Det var dejligt at kunne gå og klippe visne bregner ned og lytte til alle fuglene. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt vilt at vi kan få så mye snø, og spesielt så sent som nå. Men det vi har hatt i år er en "god gammeldags" vinter som vi hadde før i tiden. Ja, jeg får hygge meg med de.
      Det høres deilig ut Gitte. Jeg blir veldig misunnerlig på akkurat det 😊
      Klem fra Marit 🥰

      Slett
  5. Hei igjen! Nei å nei som jeg tuller, - jeg trodde du bodde i Tromsø.
    Blandet deg sammen med en annen bloggedame, skjønner du.
    Nei Kongsberg er jo ikke langt nord, i alle fall ikke langt nord i Norge. - hehe
    Beklager tullet mitt, men følger deg videre.

    Inger G.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen

      Det forstår jeg godt at du gjorde. Nei, det ligger sentralt på Østlandet :)
      Helt i orden, og jeg skal følge deg også.
      Hilsen Marit

      Slett
  6. Godt der er lidt vårstemning hos dig, så du fornemmer, det er på vej. I kælderen er der også vårstemning, dejlig.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er helt sikkert, og akkurat nå skinner solen og det smelter. Fra i kveld skal det komme regn. Alt er bedre enn snø nå. Ja, der er det vårstemning der også :)
      Klem

      Slett
  7. What a massive amount of snow! Thankfully, you still have those beautiful flowers to remind you that spring is on its way. Stay positive and keep your spirits up, because even amidst the cold and white landscape, the sight of those flowers promises a future full of warmth and color.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, it's terrible! Yes, and I'm very happy about the flowers. I hope the spring will come soon. I try to be positive, but it's hard when I look out in my garden.
      I know the spring will come, but it will take a while.

      Slett
  8. Hello Marit :=)
    Delightful pictures of your beautiful flowers. I am more than curious to see the tall plant in bloom. You still have a lot of snow, and we have rain, and will have rain all next week, but 13 degrees is not too bad a temperature. I noticed yet another tiny red leave on the outdoor orchid today. I'm so happy because it is so old and I didn't expect it to last much longer. I hope it flowers so I can show it to you.
    Warm Hugs my dear blog friend
    Sonjia..
    .

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Sonjia,
      Thank you. Yes, it's a lot of snow here. We will get rain tomorrow, and I'm very happy about it. 13 degrees sounds like summer to me :)
      I hope you can show me the orchid flower. I love them very much.
      Warm hugs to you too my dear blogfriend.
      Marit

      Slett
  9. Beautiful captures of your flowers!

    SvarSlett
  10. Hej Marit!
    Det är mycket snö hos dig, här är det små fläckar i trädgården. Det har varit regn de senaste dagarna, och då smälter det fort. Vilken vacker blomning du har i källaren, helt fantastiskt.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er fortsatt veldig mye snø her. Det høres herlig ut med så lite snø igjen. Det er meldt om mye regn de neste dagene her, så jeg håper at det begynner å smelte noe mer her da. Tusen takk.
      Hilsen Marit

      Slett
  11. It feels like spring is a long time away. The winter has been so long, cold and snowy. It's snowing right now.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true. This winter has been terrible. Here the sun shines today, and tomorrow it will rain. I hope the snow at your place will be the last one.

      Slett
  12. Ak-ja, Marit. Man må tage det hele med, og to minutters solskin og lidt klukken i tagrenderne tæller også med. Men der et stykke vej endnu med al den sne der skal smelte. Hvor er det godt du har din 'have' indendørs - der er så meget fint at kigge på!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjelder virkelig å nyte de få lyspunktene som er Ulla. Det er fryktelig mye snø her nå ja, men nå skal vi få bortimot 50 mm med regn de to neste døgnene. Det vil sikkert hjelpe noe på snøen. Den må jo begynne å smelte litt da. Ja, den er jeg så glad for at jeg har.
      Hilsen Marit

      Slett
  13. Hei Marit!
    Vi har kanskje ikke så mye snø, men det er ikke mange cm om å gjøre. Jeg er så lei denne vinteren. Det er som om den ikke har en ende. Jeg har begynt å så og til og med prikla blodgeger og en vakker fiol. Lys i enden av tunnelen???
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Det har jo kommet så mye snø i vinter, så uvanlig nok har du også veldig mye snø i vinter. Jeg prikla blodbeger i går, så de er i rute. Viol har jeg aldri sådd, en den hørtes fin ut. Ja, la oss håpe på det!
      Ha det godt! Klem, Marit

      Slett
  14. Du får ta vare på den vårstemningen du har, og så har du jo mye fint som blomstrer inne da. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg får gjøre det, og håoe at mildværet vi har nå vil hjelpe på smeltingen. Tusen takk.

      Ha en fortsatt fin dag.

      Slett
  15. Tus flores del sótano se ven tan lindas, me encantan. Yo tengo suerte, en mi jardín florecen ya muchos narcisos. Abrazos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. You are so lucky who have spring already. A hug.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...