tirsdag 27. februar 2024

Vårvinter, og rådyr igjen...

 I den siste uken i februar er været litt av begge deler. I natt var det - 7, men fremover er det meldt om at det skal bli varmere. Akkurat nå er det 5 grader ute og det er to grader mer enn det yr hadde meldt. Det gjør ikke noe det når det går den veien. Tre mil herfra er det målt 78 cm med snø i dag. Jeg tror det er litt mindre her, men uansett er det nok minst 70 cm med snø her :( 

Nå i dag så gikk jeg  meg en tur for å spraye Trico garden på thujahekken. Det har vært mange rådyrspor rundt hekken, i hele hagen og egentlig overalt her. De ca. 70 cm med snø som er her nå gjør at de helt enkelt bare kan ta sats og hoppe over alt som er av strømgjerder. Alt regnet vi har fått og så frost har gjort snøen veldig hard. 

Så nå er det bare sauefett som jeg har igjen som virkemiddel. De hadde feid hornene på en stor svarthyll/ Sambucus nigra jeg har her, og den har ikke bark igjen på veldig mange av greinene. De er noen skadedyr, og de ødelegger veldig mange hageplanter denne vinteren som selvsagt har vært så vanskelig for de med knapphet på mat.  Naboen lenger nede i veien her forer de, men det hjelper ikke. Thuja smaker åpenbart mye bedre. I går lå et skadet rådyr oppe ved hoveveien her, og viltnemda kom og fikk avlivet det. Det at de omtrent ikke blir jaktet på av verken jegere eller rovdyr fører til en voldsom økning av de i hele distriktet. Noen hadde talt så mange som 20 dyr som de hadde sett på et jorde langs veien i nærheten av her. Når de blir  så mange så ender det desverre med at mange av de blir påkjørt når de vil krysse veien, og blir liggende og lider i veikanten til de dør eller blir avlivet.   Det er bare så tragisk. Jeg er så lei av de, men jeg ønsker ikke at de skal lide unødvendig. 

Som nevnt så gikk jeg meg en tur i formiddag inabolaget her, og tok noen bilder av himmelen som vekslet mellom grå skyer og gløtt av sol.







Det er ikke lenge til at den andre knoppen er like høy som denne. Det er veldig god vekst på de.


To nye amaryllis som er hentet opp fra kjelleren. De hadde jeg ikke merket med navn,  men jeg har oversikt over hva de jeg kjøpte i november heter. Så jeg skal nok finne ut av hvem de er. Jeg tror kanskje at de er røde for knoppene er så mørke, og jeg hadde bestilt to mørke røde av de. Det gjenstår å se hvordan de blir. Amaryllis er morsomme å drive frem, og spesielt når jeg ikke hadde merket alle sammen.
Da blir det gjettekonkurranse til slutt :)

Jeg linker til My corner of the world

36 kommentarer:

  1. Hej Marit!
    Det är så tråkigt med rådjuren, jag hoppades att din trädgård skulle få vara ifred, och att du skulle få ha dina växter utan att någon skadar dem. Det måste kännas hemskt då ni satsat mycket pengar på elstängslet. Växterna är inte heller gratis. Det är problematiskt. Där sonen bor finns det väldigt mycket hjortar som plötsligt springer ut på vägen framför bilen, det är riktigt otäckt. Han har lärt sig att ta det försiktigt men alla som kör på vägarna vet kanske inte att de finns där. De kommer i stora flockar. Men han har klarat sig ganska bra utan rådjur i trädgården, sedan han byggde ett lite högre staket.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er helt sikkert. Det håpet jeg også, men denne vinteren ble helt annerledes enn hva vi trodde. Det ble så mye snø i vinter, og nå kommer til til overalt. Ja, det ble temmelig dyrt dette gjerdet, og det er jo så ergerlig at det ikke hjelper noe når det blir så mye snø.
      Ja, det er helt grusomt når de plutselig hopper rett ut i veien. For mange år siden kjørte jeg på et rådyr, og det var helt fryktelig. Jeg måtte ringe til viltforvalteren som kom og avlivet det. Den opplevelsen husker jeg som det skulle ha vært i går. Ja, et høyt gjerde er nok det eneste som fungerer.
      Vi har så stor tomt her, og det er også mye skog her. Det er omtrent umulig å få gjerdet inn hagen på grunn av det.
      Ha det godt.

      Slett
  2. Beautiful photos of the snow. Poor deers. Have a nice evening.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, I feel very sorry for them too. Have a nice evening.

      Slett
  3. Jag undrade just hur det skulle gå med rådjuren hos dig den här vintern. Jobbigt att dom är så många. Förstår att dom letar mat men man vill ju inte ha dom i trädgården. Det är svårt när dom blir så många också och hemskt när dom blir påkörda av bilar. Jag lider både med dig och med rådjuren. Jag säger som du, jag vill inte att dom ska bli skadade och ligga och lida.
    Mycket snö fortfarande hos dig. Här har vi mycket snö i trädgården men i övrigt börjar det bli barmark. Vår trädgård är märklig som har snön kvar så länge.
    Din amaryllis har magnifika klockor och de nya som är på väg ser kraftiga och fina ut. Du kommer att ha mycket amaryllisblomning i vår.

    Önskar dig en fin tisdag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og da fikk du svaret nå :)
      Det går ikke så bra som du forstår. Ja, de har blitt mange rundt her, selv om jeg har ikke sett flere enn tre på en gang. Ja det er fryktelig at de blir påkjørt, og det gjør de jo hele tiden langs veien her. Ja, det tar nok sin tid innen snøen er borte. Ja, klokkene ser veldig kraftige ut. Jeg får nok lang blomstring ja.

      Ønsker deg en fin kveld også!
      Klem, Marit

      Slett
  4. Hello,
    I have had deer run right into the side of my car, one tried jumping over the car.
    It was spooking seeing deer legs on my car window. It did back off, thankfully.
    Your winter landscapes do look pretty. I love the Amaryllis blooms.
    Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. I have experienced it too. The deer died, and I was in shock. You was lucky.
      Thank you. I love them too.
      Take care you too, and have a nice day!

      Slett
  5. Dear Marit!
    Now You and I have a lot of snow! The warm weather does melt it effectively, even if it's freezing at night. At least we already have ditches flooding a lot and the ways have big puddles, they are really dangerous! Roes, deers and rabbits are certainly hungry now and are looking for food everywhere. We also feed them so that they don't eat everything from the garden, we also hunt them - I act as a hunting dog for my man! They are also dangerous in traffic!

    Today my spring started. I bought seed soil and the first bulbs - Hymenocallis festalis and garden amaryllis (new to me, planted in a potted garden). Soon I will start sowing!
    Hugs!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Saila!
      Yes, it's a lot snow at our places. I hope the snow will melt fast, but I'm not so sure about it. We can still get snow here. Flooding is not nice at all. Yes, they are all very hungry, and they need to be fed. We put up a electric fence last autum, but it have not been working as planned. Yes, they are very dangerous in traffic.

      Oh, that sounds nice! I gave never gad this bulb, but they are very pretty. Enjoy your sowing!
      Hugs!

      Slett
  6. Hm. Det er visst en fordel å ikke ha thuja. Rådyrene er innom omtrent daglig, men det er korte opphold. Flotte Amaryllis! Kanskje de neste blir mørkerøde?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si. Akkurat nå om vinteren har dette blitt et mareritt. De er her om natten de sleipe dyrene :(
      Tusen takk. Jeg håper jo på det!

      Slett
  7. It looks lovely there. Deer are real bullies there! It has been raining here for many days.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. Yes, they are! It have rained very much here toi lately. Then the snow melts faster!

      Slett
  8. I år tror jeg det blir tidlig vår, her er det spådd regn flere dager nå. Snøen her har halvert seg, men det har blitt et forholdsvis tykt skare lag. Det er trivelig om våren å gå tur på skaren, men den bar ikke meg i går. Så jeg må nok vente litt til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er lov å håpe på det, og det er meldt det her også. Jeg kunne gå på skaren i dag, for det var så kaldt i natt. Jeg håper at snøen smelter fort fremover.

      Slett
  9. Ja det er både træls og trist med rådyrene. Det er heller ikke rart, når de bliver kørt ned. Men din fine amaryllis nyder jeg at se.
    Klem Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er trist med rådyrene på alle måter, og det er veldig trist at de blir kjørt ned ja. Tusen takk.
      Klem, Marit

      Slett
  10. Sad to read about the deer.
    Good to see the amaryllis blooming.
    Lovely winter photos.

    SvarSlett
  11. Jeg kan bare sige at jeg føler med dig Marit, for som du ved kæmper vi også her mod rådyr - og jeg tænker det nok bliver en livslang kamp - men jeg nyder dine billeder fra nabolaget meget!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ulla, og det er nok en livslang kamp ja. Ja, jeg vet at dere kjemper den samme kampen. Tusen takk.

      Hilsen Marit

      Slett
  12. Dear Marit :=)
    My computer suddenly had a dark screen and wouldn't start again. I thought I would have to buy a new one, but no, when my daughter came a few days later she got it working again. I'm so thankful that it now works OK albeit very slow. I'm so sorry your electric fence did not work due to the height of the snow and the deer being able to jump the fence. They are hungry of course, and try to survive on plants that are above the snow level, but it's annoying when it's your plants.:=(
    Shame about the injured one but I'm glad it's out of it's misery. Your Amaryllis flowers are beautiful and brighten up the grey days of winter. I hope the new ones have bright red flowers, that will be lovely to see.
    Warm hugs Marit
    Take care
    Sonjia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Sonjia

      Oh, thats not good, but you were lucky who got help from your daughter.
      Yes, the fence will not work in deep snow. We have got above 90 cm with snow this wibter, and it's unusual. Last winter we got 40 cm.
      I fell sorry for the deers. They can't find food in deep snow.
      Thank you. Yes, and I look forward to see them in bloom.
      Warm hugs to you too Sonjia.
      Take care
      Marit

      Slett
  13. Hej Marit,

    Man kan inte säga annat än att det är vackert kring där du bor (med allt snö och allt)!.
    Förstår så väl dina känslor kring rådjuren och den sorg du känner när de förstör i din trädgård. Det är så vackra djur och man vill inte alls att de ska fara illa men samtidigt blir man så ledsen när de väljer att besöka och förstöra det man lagt ner pengar på och vårdat under åren. En sönderfejad stam innebär att man får börja om från början. Hoppas ni hittar någon lösning.

    Allt gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Tusen takk. Snøen gjør det jo ekstra vakkert så klart. Jeg er glad i snø, men i vinter har det kommet alt for mye. Nå skal det regne i fire dager, og da vil nok mye av snøen smelte.
      Ja, en føler seg delt på midten angående hva en tenker om de. Jeg forstår at en sånn vinter som i år med omtrent 90 cm med snø på det meste så vil de dø av sult hvis de ikke finner mat. Da trosser de strømgjerder, for tross alt er ikke støtet så ille. Jeg fikk det her om dagen :)
      Da er mine thujahekker fristende mat for de. Ja, beg blir både trist og lei meg når de ødelegger trærne i hagen.
      Jeg må beskjære den til våren, og deg var heldigvis ikke feid på alle greinene.
      Ha det godt!
      Marit

      Slett
  14. Det er godt nok ærgerligt at du skal kæmpe mod dyrene i haven. En streng vinter gør det svært for dyrene at finde mad. Fantastisk rød amaryllis - det varmer i stuen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne vinteren har vært fryktelig for dyrene, og jeg forstår at de er sultne. Vi bor delvis i skogen, og da er en hage full av spiselige planter et yndet mål for de. Tusen takk.

      Slett
  15. Så kjipt med både rådyr og så mye snö fremdeles.Her er snöen så godt som borte nå og jeg trenger ikke mer av den varen for å si det sånn. Det har värt en lang og snörik vinter, for lang for min smak. Nå vil vi ha vår!
    /Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det veldig kjipt med begge deler. Jeg er lei både rådyr og snø. Rådyrene ødelegger så mye, og det er trist. Mange års arbeide blir ødelagt av de denne vinteren. Ja, nå holder det med snø og kulde ja. Det vil vi ha ja!
      Marit

      Slett
  16. Dejlige billeder, Marit, men det er trist, at du har så mange problemer med rådyrene. Det er heller ikke rart, når de bliver kørt ned. Vi har dem jo også her, men her er de ikke så sultne som hos dig, fordi vinteren ikke er stå streng. Men din fine amaryllis nyder jeg at se. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Det er trist at de blir kjørt ned ja, men problemet er i stor grad at det er alt for mange av de her.
      Det med vinteren stemmer helt, for hos deg kan de finne mat gjennom vinteren, men det kan de ikke her. Da er det sulten som driver de, og de stopper ikke av litt strøm fra gjerdet når de er desperate av sult. Det er pent sagt av deg. Klem fra Marit 🥰

      Slett
  17. Hvor er der smukt i naturen omkring dig. Jeg har nydt billederne.
    Rådyrene er vel sagtens et tilbageværende problem, og jeg forstår godt dit dilemma, du er træt af dem, samtidig med at du har ondt af dem.
    Amaryllis kan man have glæde af i lang tid.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de er jo det, og de blir et dilemma. Jeg er veldig lei av de nå, og jeg frykter at det er mye skader i hagen etter en lang vinter.
      Det er helt sant.

      Hilsen Marit

      Slett
  18. Tu amarilis está precioso, estoy deseando que florezcan los otros para ver su color. Siento lo de los ciervos. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I guess they crow very well in your climate.
      I'm so angry at them, because they eat my plants
      Hugs

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...