lørdag 3. februar 2024

Blomstringen i kjelleren fortsetter, og en ny føljetong starter...

 Nå har nok en camellia sprunget ut. Det er en "no name" som er kjøpt for flere år siden, og nå ville den blomstre. Jeg tror at den blomstret i fjor på denne tiden også, så det tyder på at den en en tidligblomstrende sort.



Ikke min favorittfarge, men den blomstrer nå og det er jo hyggelig uansett.


'Nobilissima' som nå nærmer seg slutten av blomstringen. Den har holdt på i 10 uker  og det er en ny rekord! Det er bare utrolig at en plante kan frembringe så mange knopper på en plante. 



Det er masse knopper på 'Anticipation', og det er bare å glede seg til blomstringen.


Denne har blomstret siden jeg kjøpte den i september. 


Gamle blomster, og en helt ny knopp på agapanthusen. 


Se på disse vakre alpefiol frøkapselene!


Så til den nye føljetongen. Mine amaryllis som jeg kjøpte i høst har stått i kjelleren sammen med mine camellia og de har hatt det for kjølig og for tørt til å ville komme i gang med blomstringen. Nå skal jeg flytte en og en opp i spisestuen etter som de utvikler seg, og så blomstrer de nok en gang. Det er mange der nede, og det skal bli hyggelig med ny blomstring inne nå. 
Det er helt det samme for meg når de blomstrer bare de gjør det! :)

God helg/ weekend!


24 kommentarer:

  1. Dine camellia er helt vidunderlige, Marit!
    Jeg håber, at stormen/orkanen har lagt sig, for det har da været en sand gyser.
    Ha' en rigtig god weekend, klem 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Gitte. Det har blåst mye ja, men nå tror jeg at stormen er i ferd med å avta. Ja, det har vært fryktelig for de som ble direkte rammet. God weekend til deg også! Klem 🥰

      Slett
  2. Hej Marit!
    Det måste vara fantastiskt i din källare med allt vackert som blommar. Toppen med amaryllisarna , du kommer att få njuta av dem länge. Blir förvånad över Afrikas blå lilja, ser så frodig och fin ut.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Jeg gleder meg over blomstringen ja, og ser frem til at amaryllisene skal starte sin sene blonstring :)
      Den har blomstret siden i sommer, og det er helt utrolig at det er mulig.
      God helg.

      Slett
  3. I wish to propose a name for the camellia with no name. It shall from this day forward be known as Marit’s Modesty - beautiful but not extravagant, colourful but not gaudy, tough, strong, resilient, and it blooms when you need a little good cheer in your life. Perfect! Hugs and kisses from Doctor David Gascoigne, Professor of Nomenclature Extraordinaire. Very modest too.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha, David. You are a very funny man, but maybe not as modest as you think you are :)
      You are a true master of words and I wonder where you get your words from. You make me laugh every time.
      Hugs and kisses, Marit

      Slett
  4. And the scientific name is Marita delicata.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much for the lovely name.
      I'm sure the camellia likes it! :)

      Slett
  5. How beautiful! Have a nice weekend too.

    SvarSlett
  6. Mooie fotos van de camelia. Fijn weekend !

    SvarSlett
  7. Jeg for min del synes de hvite blomstene er de peneste, men jeg har ikke så mange av dem selv. Kanskje jeg får gå til innkjøp av noen til våren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Deg synes jeg også, men denne tror jeg at jeg kjøpte da den ikke var i blomst. Men samme det, jeg skal da klare å ha en rød camellia :)
      Ja, det bør du gjøre.

      Slett
  8. Ja du har meget gavn af både kælder og orangeri. Jeg har kun en enkelt camellia med knopper, jeg er nødt til at indskrænke mig, jeg har ikke så meget plads, men jeg glæder mig over de par stykker, jeg har.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er heldig som har så mye plass til å oppbevare planter inne. Jeg kan ikke ha dem plantet ute sånn som hos deg. Det er fint at du har to stykker da.
      Klem

      Slett
  9. So nice that you're also trying to keep amaryllises. I'm doing this for the first time and don't know if it will work. I love the color of the first flower the most :-) https://momentsfrozentime.blogspot.com/

    SvarSlett
    Svar
    1. I'm not so good to keep them alive and bloom again. I have tried it before, but they will not bloom one more time. I will see how it goes this time. So nice that you like it :)

      Slett
  10. Hej Marit,

    Det är inte bara knoppar på den rosa kamelian, bladen ser helt otroligt gröna och fina ut! Din källare måste ha medelhavsklimat; kamelior, agapanthus och cyklamen i blom. Fantastiskt! Kul också att du lyckades få fart på dina amaryllis och vad gör det om de blommar lite sent, de är lika vackra ändå.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Jeg kjøpte den i fjor vinter, og den har holdt seg så godt. Jeg pottet den om i fjor sommer, men ellers har den jo bodd i kjelleren siden i høst. Ja, kanskje jeg har middelhavsklima der :)
      Tusen takk. Ja, endelig så skjer det noe med de, og jeg har flyttet en opp i varmen her i dag. Ja, det er helt det samme for meg bare de blomstrer. Det er nettopp det de er!

      Ha det godt!

      Slett
  11. Your basement sounds like a secret garden of wonders!
    Wishing you a delightful weekend filled with the beauty of your flourishing blooms!

    Hugs and blessings, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Veronica! I wish you a wonderful week.
      Many hugs.

      Slett
  12. Son preciosas las camelias, las mías están floreciendo en el jardín. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Teresa. They can not grow in my garden because of the low winter temperatures we have here.
      Hugs.

      Slett

Mange blomster, og en flyvende gjenstand observert...

Jeg starter i dag med å vise en orkidé/ Cypripedium som jeg kjøpte flere av her på det lokale gartneriet. De har ofte veldig mye spennende, ...