fredag 4. oktober 2024

En akrobat i fri utfoldelse...

 Jeg har nesten ikke sett ekornet/ Sciurus vulgaris i hele sommer, men jeg hadde ikke før hengt opp fuglematen ute før den var tilbake. 

Den er en skikkelig røver. Jeg har en egen ekornkasse hvor jeg alltid legger to meiseboller. Men det er ikke nok nei... 


Den må jo spise opp fuglematen også, og meisebollene er  veldig populære.  Ekornet er jo så søt, og jeg klarer aldri å være sur på den lenge av gangen selv om den spiser opp mye av fuglematen...


Den gnager av store biter, og spiser de opp i ro og fred med den største selvfølgelighet.



Å klatre opp ned er ingen sak for den.


Den gir seg ikke så lenge det er mer mat igjen.


Dette er mine to katter Felix og Ares som bor mer og mer på badet til kaldere det blir ute. Felix holder labben sin over Ares. De er veldig gode venner.

I dag er det den kaldeste morgen så langt i høst med - 0,1 grad akkurat i skrivende stund. Nå blir det kanskje noen flotte høstfarger fremover når det har vært såpass kaldt.


Disse bildene ble tatt for noen dager siden. Det er mulig at frosten har ødelagt de i natt. Sånn er det bare



Disse plantet jeg ut rett før 17. mai, og de har blomstret siden da. Dette er stiklingsformerte lobelia som på latin heter Lobelia richardii. De er helt fantastiske som sommerblomster. 


En av høstens store høydepunkter er denne høstastersen/ Aster symphyotrictum novi-belgii 'White Swan'.
Den klarer dessverre så vidt å blomstre før frosten kommer. Det er synd, men det er meldt regn i hele neste uke og da blir det mildere igjen. Da får jeg sikkert ha glede av den en stund til.

God helg!

5 kommentarer:

  1. Your furry friend is back in full swing! Squirrels can be such charming little thieves, and it's hard to resist their antics, especially when they’re so adorable. It’s wonderful that you’ve created a space for them with the squirrel box, but it seems they just can’t resist the allure of the bird food! Your descriptions capture their playful nature beautifully. Thank you for sharing this delightful snapshot of wildlife in your garden!

    I just posted new content, and I invite you to read [my latest article here](https://www.melodyjacob.com/2024/10/are-you-failing-to-recognize-symptoms-of-anxiety-or-depression.html).

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, they are back! They are very charming thieves, and they need food too. All the bird food looks very tempting on them.

      Slett
  2. Ja, egern er nogle sultne, små røvere, men de er bare så søde at se på, selv om de stjæler maden fra fuglene. Så fine billeder, Marit!
    I har det koldt, og her var det bare 4 grader til morgen. Klem fra Gitte 🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er det, men de er så søte at de er tilgitt. Tusen takk, Gitte. Ja, i dag ble det kaldt. 4 grader er ikke så mye det heller 😊 Klem fra Marit 🥰

      Slett
  3. I gave up on providing those balls of fat. Before my back was even turned the squirrels were feeding on them. If there’s a way to steal bird food they will do it. As you say, though, it’s hard to stay mad at them for long. Hugs and kisses - David

    SvarSlett

En akrobat i fri utfoldelse...

 Jeg har nesten ikke sett ekornet/ Sciurus vulgaris i hele sommer, men jeg hadde ikke før hengt opp fuglematen ute før den var tilbake.  Den...