tirsdag 8. oktober 2024

Hekkeklipping og noen spørsmål...

 På lørdag og søndag fikk vi klippet en hekk nede i hagen. Jeg begynte å klippe på den tidligere i sommer, men måtte gi opp fordi jeg fikk så vondt i armene. I helgen fikk jeg hjelp av mannen som har en elektrisk hekkesaks, og da skal jeg si at det gikk hurtig unna. Vi klipte og ryddet vekk hageavfall begge dagene. Det ble veldig mye avklipp ut av det. Været var helt nydelig, og da gjelder  det å få gjort jobben innen regnet kom. Det er så godt å bli ferdig med det før det blir vinter. 


Hva er dette? Dette ser ut som frø på min Magnolia stellata, men jeg har aldri sett det på den noen gang før. Det ser ut som det er to ulike frø. Er det noen andre som hr fått frø på de?  



Flammende  Helenium 'Moerheim Beauty' akkurat nå. Den har en flott høstfarge.


Jeg er så glad hver høst når jeg får se denne høstasters/ Symphyotrictum novi- belgii 'Marie Ballard'
blomstre uten at har frosten har tatt og ødelagt den.



Den lille rosarøde knoppen er også en høstasters/ nowobegijski
og den heter 'Winston Churchill'. Den begynner å  blomstre ganske snart.


Denne høstfloksen/ Phlox paniculata har startet blomstringen på nytt nå. Morsomt med ny blomstring nå.







Nærbilder av diverse alpefioler/ cyclamen. Bladene er så vakre. Disse er sådd fra diverse frøblandinger hos Cyclamen society. Det var kun en blomst, for mus eller fugler biter av blomstene. De lå på bakken ved siden av plantene. Det er fortsatt et mysterium hvorfor de gjør det. Heretter skal jeg ha de i potter og sette de inn i drivhuset. 

4 kommentarer:

  1. Hej,Jag tycker att vi har haft en helt underbar höst åtminstone här hos mig då man har fått göra bort en hel del arbete i trädgården som man inte behöver ta itu med när våren kommer vilket känns riktigt bra.Du har så vackra höstblommor den vackra rudbeckian med sin varma färg är så fin men även dina höst astrar är så vackra.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
  2. Dejlige efterårsbilleder, og skønt at få hækken klippet, godt du har fået hjælp af manden med den elektriske hækklipper.
    Klem

    SvarSlett
  3. Good morning, Marit: I am relieved to know that you sought help cutting down the hedge, other wise you would have been unable to carry the remaining few items down to the basement, and do the other chores that are still necessary, and you might have even had sore arms all winter. Turning the pages of the seed catalogues would have become a major challenge! I must point out, in the interests of pedagogical accuracy, that above when you refer to Symphyotrictum novi-belgii it should say Symphyotrichum novi-belgii. I am sure that you will wish to correct this to maintain your impeccable record of gardening infallibility! Hugs and kisses - David

    SvarSlett
  4. Uff mus og fugler gjør egentlig mye ugang, men de er trivelige gjester å se på.

    SvarSlett

Hekkeklipping og noen spørsmål...

 På lørdag og søndag fikk vi klippet en hekk nede i hagen. Jeg begynte å klippe på den tidligere i sommer, men måtte gi opp fordi jeg fikk s...