tirsdag 22. oktober 2024

Flere fargerike bilder...

 I går blåste det mye her, og nå har mange av trærne mistet bladene. Magnolia og bøkene har fortsatt mange blader igjen, men de pleier alltid å beholde bladene mye lengre.  Jeg tok noen bilder før dette vindværet kom, og de kommer her.



Dette er hageblåbær/ amerikanske blåbær/ Vaccinium som får flotte farger om høsten.


Parykkbusk/ Cotinus coggygria 'Lilla'


Dette er en liten lønn som er grønn om sommeren, men på høsten blir den helt gul. 
Acer palmatum dissectum 'Viridis' tror jeg den heter. 


Denne heter nesten det samme, men den heter dissectum 'Garnet'. 
Denne har jeg hatt siden 2007, så den er en av de eldste lønnene her. 


Acer palmatum 'Burgundy Lace'


Alunrot/ Heuchera med flott høstfarge. 'Peachberry Ice' heter den.


Så til naturens eget lappeteppe. Visne hosta og lønneblader i skjønn forening. 





Det er vemodig når trærne slipper bladene, men det er naturens gang. Det har vært flotte høstfarger her i år, og det er jo fint å se på de etter en veldig våt sommer.


I forrige uke var jeg på besøk hos ei venninne som bor en halv mil herfra. Jeg måtte bare stoppe bilen og ta bilde av den flotte tåken. Det er som nevnt tidligere lite tåke her, og da må jeg bare ta bilde av den når den er til stede. Jeg synes tåke er så fint :)

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Yes, they are lovely. Soon they will be gone.
      Happy birthday!

      Slett
  2. I find that beech trees often keep their dried and wrinkly leaves well into the winter. It’s often easy to pick out a beech tree based on that character alone. I am glad that you stopped to take a picture of the fog, Marit. It is very lovely. Hugs and kisses - David

    SvarSlett

Flere fargerike bilder...

 I går blåste det mye her, og nå har mange av trærne mistet bladene. Magnolia og bøkene har fortsatt mange blader igjen, men de pleier allti...