mandag 5. april 2021

Julen varer helt til påske, vindvær og litt blomstring...

 I går hadde vi besøk av to av barna til middag her, og det var så hyggelig. Jeg kjøpte en ekstra ribbe/svinesteik til jul som aldri  ble laget før i går. Den har ligget i fryseren siden jul, men den var like god. Det er et uttrykk som heter at julen varer helt til påske, og det ble helt sant her i går :)

 Til dessert hadde jeg laget en ostekake med gult gelelokk, og den falt i smak. Det er ikke ofte jeg baker kaker, og denne hadde jeg aldri laget før. Men det gikk helt fint. 

I går kveld begynte det å blåse kraftig her, og min oppfinnelse med to fleeceduker over hortensia falt sammen som et korthus. I dag skal det blåse enda mer, så jeg må i dag inspisere drivhuset om presenningen og platene fortsatt er intakte. Det var også kaldt i natt igjen, og hele -3 grader. Det skjer egentlig veldig lite i hagen nå, for når det blir så kaldt om natten stopper alt opp.

Neslesommerfugl på lyngplantene. 

Det er veldig mange knopper på camellia i år :)

Nytt minidrivhus innkjøpt i år. Det er en ganske stor kasse som står på fire ben. Med lufteanordning så det ikke skal bli for tett og for fuktig inne i kassen. Der bor mine selvsådde blodbegerplanter. De må få ha den luksusen så klart :)

Dette er den selvsådde blåveisen/hepatica igjen. Jeg liker så godt den lyse fargen på den.

Camellia 'Margaret Davis'

Ikke en dag uten denne så klart... ;)
Jeg har som det sees her ikke begynt å rydde i de andre bedene enda, for så lenge det er så kaldt om natten beskytter det gamle løvet plantene. Thibetanusen ser ikke ut til å bry seg om gammelt løv, for den bare presser seg frem.

Til tross for snø, is og nattefrost er det flere planter som vil opp og frem :)

Dette tror jeg er en julerose/påskeklokke jeg plantet der i fjor. Gledelig å se at knoppene ligger klare til å blomstre bare de kommer opp.  Jeg tror at den lange våte og varme høsten i fjor gjorde at plantene utviklet de store knoppene. Så kom snøen og kulden, og alt stoppet opp. Men nå vil de frem! :)

Mens jeg skriver dette innlegget har det så smått begynt å snø. Det er ikke meldt om noen mengder denne gangen, så det er vel bare en påminnelse om at vinteren er ikke helt over enda. Det er kun 1,8 grader ute, så når det nå kommer nedbør kommer den jo som snø. Jaja, bare det kommer litt er det helt greit. I dag blir det innehaging i drivhuset!

41 kommentarer:

  1. Kjære Gitte. Jeg fikk ved et uhell slettet din kommentar 😥

    SvarSlett
  2. Den kommer igen her :-)
    Det var synd, at fleecedugen over dine hortensia faldt sammen som et korthus.
    Så hyggeligt at I havde besøg af to af børnene, og at du lavede en ostekage. De er bare så lækre :-)
    Jeg er næsten misundelig på dine vårlyng :-) Var i den kæmpestore Plantorama i går for at købe nogle stykker - men der var ikke én. Og du har endda besøg af nældens takvinge, selv om det er koldt oppe hos dig. Her er det også isnende koldt i dag med kraftig blæst.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Gitte :)
      Det var meget snilt av deg!

      Og her kommer mitt svar som jeg hadde da kopiert :)
      Ja, det var i grunnen det, men jeg får reparere det bare vinden gir seg.
      Det var veldig hyggelig ja, og de har ikke vært her santidig siden jul. Ostkaker er veldig gode ja :)
      Det forstår jeg veldig godt at du er, og jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke selges hos deg. Jeg har trodd at det var en vanlig vårplante også i Danmark. De selges her fra begynnelsen av mars, og de tåler kulden vekdig godt. Ja, plutselig satt det en sommerfugl der til tross for at det er så kaldt om natten.
      Den vinden tror jeg er overalt akkurat nå.
      Klem

      Slett
  3. Always great to have a visit from the kids, especially during these troubling times of COVID. And you even baked a cake, Marit! I am sure it tasted great.

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true David. We have not seen them too much lately because of the Covid.
      Yes, I did. It tasted very good :)

      Slett
  4. Hej Marit
    Ja man skulle tro, julen varer til påske, her er også kommet snebyger. På facebook har jeg set en rød rhododendron med en del sne, det er dog utroligt med det vejr. Også her blæser det voldsomt, kan du næsten tænke. Det kan kun blive bedre, vintertøjet er fundet frem igen. Men lyngen blomstrer flot både hos dig og mig.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, ikke sant, og på flere måter. Det er så kaldt ja, og da er det ikke merkelig at det kommer snø. Det kan jeg tenke meg ja at det blåser kraftig hos deg. Når det blåser så mye her, så må det være fryktellig mye vind hos deg. Jeg har ennå ikke lagt bort vintertøyet, for her er det fortsatt i bruk. Så fint å høre at den blomstrer hos deg også.
      Klem

      Slett
  5. Hej Marit!
    Det var riktigt blåsigt igår, och i natt har det kommit snö, det är vitt på marken men solen håller på att smälta undan det. Förra året kom det snö i maj så då är det bättre det kommer nu. Hoppas på lite värme. Ditt lilla drivhus ser fint ut. Så vackra kamelior. Mina blåsippor och krokus ser ut att ha klarat snön bra.
    Ha en Glad Påsk annandag. Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Det er litt av et vær i Skandinavia nå ja. Vi kan jo håpe på at det ikke kommer snø i mai i år ja. Det håper jeg også på. Tusen takk. Ja, de tåler mye selv om det kommer snø.
      Ha en fin mandag!

      Slett
  6. For et deilig, vårlig innlegg. Vet ikke hvor i landet du holder til. Men her i Bergen er vi jo vant til at snøen kommer og går mange ganger i løpet av vinteren. Men i går kveld ble det snøstorm her, og nå ligger snøen og det snør og blåser fremdeles! Krokusene mine er dekket av snø. Vi hadde jo tro på sommeren, men den kommer vel :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, selv om snøen fortsatt ligger i skyggen her og det er gammel snø.
      Jeg bor på Østlandet 7 mil sørvest for Oslo :)
      Sommeren kommer helt sikkert i år også :)

      Slett
  7. I går havde vi også familiebesøg, og min dag handlede mest om mad. Det er nu også hyggeligt engang imellem, men helst ikke for tit. Vejret var utroligt koldt og blæsende igår, men i dag er det da nærmest endnu værre, og det har lange udsigter med at afhærde de små frøplanter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn var det for meg også. Ostekaken ble laget over to dager, og jeg stekte ribbe i fire timer. Ja, veldig hyggelig, men helst ikke for ofte nei 😉
      Det er sånn været er her også. Jeg har mått reparere drivhuset igjen etter nattens storm. Det tar nok lang tid ja.

      Slett
  8. Hello Marit,
    It is nice you could enjoy an Easter dinner with your family. The cheesecake sounds yummy. Your plants are looking beautiful, love the blooms. The little greenhouse looks great. Have a great day and a happy new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Yes, it was very nice to have visit of them yesterday.
      The cheesecake taste great, but it's a lot of work to make it.
      Thank you.
      Have a nice day and a great new week you too!

      Slett
  9. Ja så är det helt klart, julen varar till påsk :) Så bra att man kan spara i frysen. Och så roligt att din kaka blev lyckad, den verkade god.
    Vi hade också rejäl blåst här igår. Jag hörde saker som blåste omkring men det var inte hos oss. Det måste varit hos någon av grannarna. Det kan ha varit soptunnor för det var sophämtning imorse och alla hade dragit ut sina tunnor. Ja det var ju typiskt att det skulle blåsa så det inte fungerade med din fleeceduk. Hoppas allt klarade sig. Det är minusgrader på nätterna här också. Men det är väl typisk aprilväder. Idag snöade det så när vi gick en skogspromenad såg det mer ut som jul än påsk. Men .. julen varar ju till påsk som sagt ;)
    Härligt med dina kamelior. Och C 'Margaret Davis' är utsökt!

    Önskar dig en fin måndag kväll!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sånn er det bare Anita :)
      Def er veldig bra med fryser ja, og maten var akkurat like god som til jul. Kaken er god ja, men litt krevende å lage. Så det er ikke så ofte jeg lager den.
      Dette været må være i hele Skandinavia. I nord er det full storm, så det er mye vind ja. Søppeltønnene har veltet her også. Ja, det er typisk, men jeg får bare prøve å reparere det når det er slutt på vinden. Jeg håper de har klart seg ja. Snø i april er ikke uvanlig, så det må vi regne med. Ja, ikke sant, for noen ganger varer julen til påske :)
      Tusen takk.

      Ha en fin mandag kveld du også!
      Klem, Marit

      Slett
  10. Tittade på väderprognosen för kommande vecka och det ska blåsa rejält, ända upp till 20 sekundmeter i byarna nån dag. Jag kollar för jag har en del grenar jag behöver elda men då vill jag inte ha kuling i byarna. Jag får väl hitta på något annat så länge. Vinden har ju ändå fördelen att den torkar upp jorden bra.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, 20 m/s er mye! Nei, når en brenner kvister er det best at det ikke er mye vind. Ja, det er sikkert en fordel mange steder, men ikke her for her er det fortsatt tele i bakken. Hvis vinden fortsetter blir jeg bekymret for thujahekkene mine. Jeg håper ikke at jeg må vanne de.

      Klem, Marit

      Slett
  11. hei Marit

    Langtidsstegt ribbenssteg er bare lækkert:)
    Kulden er kommet langt ned i Europa, også til områder hvor frost nu er ekstra slemt - mange med vinmarker frygter for blomstringen der... Og det skal åbenbart fortsætte de næste 10 dage - vi får se!
    Det er nu imponerende som planterne skyder gennem sneen - det ligner noget Helleborus ja.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det smaker veldig godt, og er en god middagsrett :)
      Huff, det er jo fryktelig hvis det skjer. Da må vi håpe på at det blir varmere fremover.
      Ja, alt ligger klart under snøen, og det kommer i rekordfart bare snøen blir borte. Ja, jeg tror det er en helleborus av noe slag.

      Ha en deilig ny uke du også

      Slett
  12. Skønt med besøg og gæstemad, jeg kan så godt lide ostekage :)
    Dine Hepatica er yndige, dem elsker jeg jo. Nu må det da godt snart stoppe med den frost og sne hos jer - så det kan blive ordentligt vår.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, og ostekake er farlig godt :)
      Tusen takk. De er så vakre, og de er så søte når de blomstrer. Ja, jeg håper på det jeg også.
      Klem

      Slett
  13. Kul med växterna som går upp och ner. Vi har också fått bakslag när det gäller våren. Mysigt att ni haft finbesök under påsken. Uttrycket stämmer verkligen. Men vi bytte väl inga julklappar med varandra? :)
    Klem fra Bosse

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kult å følge med på. Det er så kjedelig med sånne tilbakeslag, for nå vil vi jo ha vår. Det var veldig hyggelig ja, men vi byttet ikke julepresanger, nei :)
      Klem fra Marit

      Slett
  14. Spennende med nye Cameliaknopper, gir løfter om mye blomstring. Besøk av barnebarn er en luksus i disse Coronatider. Her har vi fortsatt snø.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper på en lang blomstring i år. Det er det så absolutt. Så trist da!

      Ha en fin dag!

      Slett
  15. Kære Marit
    Her har vi det også frysende koldt. Især blæsten er slem. Hvor var det forfærdeligt med dit 'hortensiatelt'. Jeg håber virkelig, planterne har klaret sig.
    Det er dejligt at se, at dine planter kommer op gennem sneen, og at thibetanus er så sej, men helt ærligt: NU er det nok med kulden!
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Lisbeth
      Ja, huff hvordan det blåser nå om dagen og det er iskaldt ute. Ja, det tålte ikke det kraftige vindværet som har vært her og stadig er her. Jeg skal reparere det senere. Det som er bra er at siden det falt sammen så ligger det nå dobbelt opp med duk over plantene :)
      Jeg tror de har klart seg.
      Ja, ikke sant! De borer seg gjennom gammelt løv og snø og is. De tåler utrolig mye.
      Ja, nå er det nok med kulden, men det ser ikke ut som det er varme på vei helt ennå dessverre.

      Slett
  16. Ha-ha, jeg har også ribbe i frysen. Gjorde det samme i fjor - og da spiste vi juliribbe eller no sånt. Det var skikkelig godt! Imponerende plante som presser seg opp gjennom snø og is!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt da! Ribba smakte veldig godt som påskemat :) Juliribbe høres også godt ut.
      Ja, den er imponerende. Den kommer opprinnelig fra Tibet, så den tåler nok mye :)

      Slett
  17. Good evening dear Marit,
    It must have been great to have diner with your children after such a long time. Here it's also terrible weather. A lot of hail and snowshowers and stormwinds. Not the ideal weather to go out and do something in the garden. But there are a few flowers in garden to cheer us up. Stay warm and let's hope to have better weather soon!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good morning dear Marijke,
      Yes, it was so lovely to see them here. The weather is very strange all over Europe. We must enjoy the few flowers in the garden, and I hope we soon will get warmer weather.
      Have a wonderful warm day inside!
      Rosehugs, Marit

      Slett
  18. April, april, han gjør hva han vil ... er et ordtak med oss ​​om at det kan være den vakreste våren med 20 grader eller også snø, og vi hadde snø i går kveld og igjen og igjen på dagtid i dag.
    Jeg har dekket plantene mine med store bøtter og tror det hjelper. Jeg hadde plantet før påske - fordi det var så varmt !!! - mest stemorsblomster.
    Det er flott at du hadde et så hyggelig måltid med barna. For en glede når et møte kan finne sted.
    Jeg ønsker deg god tid til tross for været, kjære Marit ... det kan bare bli bedre.
    Klem Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Viola, april gjør som han vil :)
      Det er frost her hver natt, og det ser ikke ut til å bli varmere med det første. Jeg har også plantet ut stemor men de tåler kulden. Ja, det var veldig hyggelig.
      Jeg ønsker deg også en fin tid fremover!
      Klem, Marit

      Slett
  19. Det er da godt du kan beskæftige dig med julemad og kagebagning inde i varmen. Hyggeligt med familiebesøg!
    i år må vi bare væbne os med tålmodighed og lade haven passe sig selv. Der er vist længe til det varme vejr på langtidsprognoserne. Suk!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er fint å kunne hygge seg innendørs nå. Familiebesøk er alltid hyggelig ja.
      Det må vi, for noen varme er ikke på vei med det første nei. Vi må smøre oss med den tålmodigheten vi ikke har nå :)

      Slett
  20. Vad härligt att få umgås med familjen och vilken god mat du bjöd på.
    Det har blåst nordliga vindar här också vissa dagar och i natt har vi också haft frost.
    Det är kameliaår i år, jag har också massor av knoppar på min. Blommar bra vartannat år.
    Snö, inte vad man vill har vid denna tid av året.
    Ha det bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var så herlig å ha de på besøk nå, og maten ble veldig god :)
      Vi har også frost hver natt, og snøbyge vil vi ikke ha må nei.
      Ha det godt!

      Slett
  21. Så koselig med besøk :-)
    Ja, det går sakte i hagen her også på grunn av frosten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det og spesielt i disse tider :)
      Det går veldig sakte ja, men det må jo snart bli varmere om natten.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...