torsdag 22. april 2021

Ufrivillig ringbarking, og en ny magnolia...

 Her om dagen da jeg ryddet ved dammen så jeg plutselig at den ene lønnen jeg plantet der hadde blitt ringbarket av mus under snøen. Resten av planten var like fin :(


Jeg klippet den helt ned til ringbarkingen, og da spør jeg alle de kloke hodene som skriver på bloggen min om den har noen sjanse til å overleve? Det er en lønn, og den var ikke podet. Noen som vet? Stammen som står over bakken er på ca 1. cm. 

Jeg blir så sur på både rådyr og mus som ødelegger plantene mine, men det hjelper jo ikke i det hele tatt ;)

Jeg skulle i dag innom et nytt Obs varehus for å hente en liten ovn. Jeg så at de hadde en liten uteavdeling med hageplanter, og da måtte jeg jo bort der for å se hva de hadde av planter. Der hadde de veldig mange små magnolia som 'Susan', nigra, og en som het 'Ricki'. På den ene siden av merkelappen sto det 'Susan', men på den andre siden sto det 'Ricki' med en lapp som var klistret oppå 'Susan'. Jeg spurte hun i kassen om hva som var riktig navn, og da trodde hun at 'Ricki' var riktig siden den var limt oppå den andre lappen. Så da tok jeg sjansen på den. Jeg googlet navnene mens jeg sto der for å finne herdigheten på de. 'Susan' er merket H3, mens 'Ricki' er merket H4. Jeg har hatt 'Susan' her før og den døde. Så da blir det spennende om merkingen var riktig og om den overlever her. Denne magnolia kostet kun 249 kr, så det er ikke noe stort tap om den ikke overlever. Men det er mye jobb å få den plantet, for det er duk og grus som må fjernes først, og så graves opp. I og med at denne er H4 etter hva jeg har lest meg til burde den ha en fair sjanse!

Sånn ser 'Ricki' ut.


I går var det en fantastisk solnedgang som jeg bare måtte fotografere. Det var iskaldt, men jeg måtte bare løpe ut og få den med meg. Nå er nordavinden tilbake her og det er 10 grader. Det er stor forskjell på 16 grader og vindstille kontra det som er her nå. Solen skinner og fuglene synger, og da må jeg bare være fornøyd :)

34 kommentarer:

  1. Det var vel nok synd, at barken på din løn er blevet ædt af et dyr. Jeg håber, den klarer sig, selv om du har måtte beskære den kraftigt. Hvor er det spændende med din nye magnolia 'Ricki'! Jeg håber, den klarer jeres kolde vinter.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig synd når sånt skjer, men vi bor begge med ville dyr tett på oss så det er sånn som kan skje. Musen var sikkert veldig sulten ;)
      Ja, det blir spennende å se om den overlever beskjæringen.
      Det håper jeg også!
      Klem

      Slett
  2. Jeg har opplevd at musa har rundspist barken et par-tre ganger, og de trærne klarte seg ikke etterpå. Men det behøver jo ikke bli så ille hos deg.
    Nå har jeg (nesten) alltid gnagebeskyttelse på nyplanta trær, og det fungerer veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det jeg fryktet, så derfor klipte jeg den helt ned like godt med en gang.
      Jeg kjøpte det nå i ettermiddag, så nå er det slutt på etegildet til musene! :)
      Så bra at det fungerer så godt.

      Slett
  3. Hej Marit
    Flot solnedgang, vi har også 10 grader her og en frygtelig blæst. Der var en gang et rådyr som havde fejet barken af en Sydbøg/Nothofagus antarctica, vi klippede den helt ned. Derefter skød den med mange små skud op, en af dem tog vi og førte op som stamme. I dag er det et fint træ igen. Så måske lykkes det også med din løn.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, for en gangs skyld er det jeg som har det :)
      Det er jo du som pleier å ha det.
      Ja, det kan jeg tenke meg at du har, for når det blåser så mye her må det bære fryktelig hos deg. Det var spennende å høre, og da får jeg bare håpe at lønnen skyter fra roten på nytt.
      Klem

      Slett
  4. Hello,
    Your sunset image is beautiful! This spring has been crazy, we just had a little snow shower. The temps were a low of 32° over night. The poor plants and wildlife must not be happy. The Ricki Magnolia looks beautiful, I hope it is a success. The deer have been eating our azalea bushes, they must be hungry. Take care, enjoy your day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you. Yes, the weather and the spring have been crazy. Yesterday we had snow, rain and hail. We have the same temperatures over here, and it don't look to be better in the future either. I hope the deers around your yard finds something else to eat!
      Have a wonderful day!

      Slett
  5. Noe av det verste jeg ser! Hatt det på roser. De kommer seg jo stort sett, når man klipper ned, men med engansgblomstrende går man jo glipp av årets blomstring. Vet ikke hvordan det er med lønn, men har bange anelser.
    'Ricki' ser spennende ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er jo den sikreste måten å drepe en plante på. Nei, det vet jeg jo ikke, men jeg frykter det verste. Ja, den ser spennende ut :)

      Slett
  6. Kære Marit, hvor har jeg ondt af dig. Alverdens plager og nu mus!
    Jeg tror nu godt dit træ kan overleve, for det ser ikke ud som om de har bidt helt igennem barken, men ærgerligt er det. Så skal det starte forfra igen...
    Spændende med dit nye indkøb, og spændende om det er den ene eller anden.
    Held og lykke med det hele!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Ulla,

      Tusen takk for din medfølelse. Ja da, mus også :(
      Jeg håper jo at det vil klare seg, men sikkert er det ikke.
      Ja, det er jo nettopp sånn det blir for det stakkars treet. Ja, det blir spennende se hvordan det blir og om det er den ene eller den andre ;)
      Den lille busken hadde store knopper, så jeg håper jo mest på at det er 'Ricki' for den tåler mest.
      Takk for det, Ulla!

      Slett
  7. Hei Marit

    Sikken noget!
    Du prøver selvfølgelig, og der er vel en chance... og skulle du lykkes er det jo bare dejligt og ganske gratis:)
    Ricki er en fin sag, den er udviklet i staten Washington til klimaet der, så den tror jeg på!
    Men 249 kr - så er den også betalt. De burde give grogaranti!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, ikke sant :(
      Hvis jeg er heldig kan det lykkes, men jeg er ikke veldig optimist.
      Ok, det var fint å få vite. Jeg vet ikke hvordan prisene er på planter der du holder til nå, men her er planter veldig dyre. Så 249 kr er veldig billig her ;)
      Jeg tror neppe de gir noen garanti. Nå skal skal jeg plante den der lønnen sto, og så skal jeg bruke stamme/gnage beskytter på alt jeg kjøper av trær heretter. Mus er det nok av rundt her, og i kalde vintre som i år har de nok vært ekstra sultne.

      Ha en deilig aften

      Slett
    2. Jeg tjekkede lige planteskole prisen på Ricki - 16.99 Zloty - vel en 40 Norske kr...
      Men i supermarkederne koster en magnolie typisk 7,99 eller 9,99 Zloty - du ved i disse firkantede papemballager.

      Slett
    3. Ok, det er litt andre priser enn her ;)
      En middels stor magnolia koster her rundt 1000 kr...
      Ja, jeg vet hvem du mener.

      Slett
  8. Nej, hvor fræk en mus :-(
    Så er det anderledes godt nyt med din nye magnolia. Tillykke med den.
    Og held og lykke med musetræet. Jeg håber, det vil spire. Men så skal du måske pakke den lidt ind i nogle år ;-)
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :(
      Jeg håper på at den nye magnolia vil trives her. Tusen takk. Det er lov å håpe på at det skyter fra roten. Heretter skal alle stammer på trær få beskyttelse :)

      Slett
  9. Hej Marit,

    Så tråkigt med lönnen. Den kanske kan skjuta nytt men det kommer nog ta ett tag innan den växer till sig igen. Tur då att det händer positiva saker också som med 'Ricki', hoppas du får den att trivas.

    Ha en fin helg. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det var veldig kjedelig å oppdage det. Det gjenstår å se, så det er ikke annet å gjøre enn å vente. Ja, den håper jeg at vil trives her.

      God helg!

      Slett
  10. Vi har aldrig prøvet, at skaden går hele vejen rundt, men det er klart, at det skal forsøges. Måske har du ramt jackpot med den nye magnolia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke erfaring med dette, men innså hurtig at den måtte klippes ned. Det er bare å vente og se om de overlever. Ja, det hade vært hyggelig.

      Slett
  11. Nej Marit ... så oerhört tråkigt. Jag har inget råd att ge, jag bara hoppas att den ska orka bryta nytt igen. Men 'Ricki' var en positiv överraskning. Här fungerar 'Susan' väldigt bra, vet flera som har stora exemplar så då kommer ju helt klart 'Ricki' att fungera ännu bättre då den är märkt med en zon högre.
    Hoppas du får en fin fredag!

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita

      Ja, det er så kjedelig, men det har skjedd og jeg må bare håpe på at den vil klare seg etter nedklippingen.
      Du bor nok i en mildere sone enn her, så det forklarer hvorfor 'Susan' overlever hos deg :)
      Ja, hvis den er riktig merket så bør den jo gjøre det.

      Ønsker deg en fin fredag, og god helg!
      Klem, Marit

      Slett
  12. Those mice are little buggers, huh? Between them and the deer you have a constant battle to protect your plants, Marit. And Miriam thinks the rabbits are an issue! I hope that your new magnolia was labelled correctly and that is survives. You will have to let us know. It's easy to see why you rushed out to take a picture of the sunset. It is glorious. Happy gardening!

    SvarSlett
    Svar

    1. Yes they are, David. My plants have many enemies.
      I understand Miriam very well. We don't have rabbits here, and I'm very happy about it. Yes, I will let you know. Thank you.
      Happy weekend!

      Slett
  13. Hej Marit!
    Så tråkigt med djuren som äter på växterna. Hoppas att den kan klara sig ändå. Magnolia vill jag gärna ha flera av, de är så vackra. Susan och Ricki är ganska lika i färg. Nu har kylan och blåsten kommit tillbaka till oss.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Ja, det er så kjedelig at de må ødelegge plantene. De er så vakre ja. De to kan minne mye om hverandre.
      Det har den her også dessverre.
      God helg.

      Slett
  14. Mon ikke dit træ overlever. Jeg tror det har en god chance. Nogle gange kan man være heldig at finde gode planter uden for supermarkeder. Så opstår der nemt et behov, og de hopper op i indkøbsvognen 😀.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg håper jo at det overlever. Enn så lenge så lar jeg det stå plantet der det står for ikke å forstyrre det ytterligere. Ja, det er helt sikkert at en kan finne noen gode kjøp der. Ja, de hopper opp i handlevognen før en får tenkt seg om 😂

      Slett
  15. Vad tråkigt. Har tyvärr ingen lösning på problemet.
    Så vacker himmel.
    Hoppas du får en fin lördag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig når sånt hender. Ja, den var så vakker den korte tiden det varte.
      Ha en fin søndag!

      Slett
  16. Om det var en palmatumsort var den med största sannolikhet ympad men ympunderlaget kan ju vara något intressant i sig. 'Ricki' är en av flickorna i serien som De Vos and Kosar tog fram på 60-talet. Alla är namngivna efter sekreterare på en av deras avdelningar :) I Sverige anges de som härdiga till zon 3. Men du kan hjälpa den på traven genom att mulcha med lätt material upp och över ympstället. Då kan den skjuta rötter även från ympen och det brukar man mena ger bättre härdighet.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar

    1. Jeg er ikke helt sikker på hvilken lønn det er. Jeg pleier å skrive inn hva jeg kjøper, men jeg finner ikke den igjen noe sted. Så alt jeg vet er at det er en lønn.
      Ja, jeg har lest om disse magnolia jentene :)
      Jeg må først finne en plass til den, og så skal jeg gjøre det du foreslår. Er den H3 så er jeg skeptisk til om den overlever her, for 'Susan' og 'Yellow Bird' har ikke klart seg her dessverre. Det gjenstår å se hvordan det går med den.

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...