søndag 18. april 2021

En evigvarende drøm om en spesiell plante...

 I 1977 begynte jeg å jobbe i en blomsterbutikk. Hvor ellers...

Potteplanter/stueplanter var da en helt ny verden for meg, og snart hadde jeg planter over alt inne. Det har jeg fortsatt med siden ;)

I denne blomsterbutikken hadde de en tykk bok om stueplanter. Denne boken var nettopp utgitt da, og den var veldig moderne i sin layout. Store flotte fargebilder av hver enkelt plante og masse info.  Jeg kunne til slutt alle navn i den boken forlengs og baklengs. 

 Det var en spesiell plante jeg virkelig ønsket meg der, men den gangen var det jo ikke noe internett og heller ikke et sånt utvalg av planter som i dag. Ønskeplanten het Hibiscus cooperi, og det var en hawaiirose/hibiscus med variegerte blader. Jeg tror det var synet av denne som var starten på min fascinasjon for variegert bladverk.  Jeg hadde aldri før sett noe så vakkert!

Jeg har aldri glemt denne planten, og har heller ikke sett denne planten til salgs noe sted før på lørdag. Jeg kikket på de "farlige" nettsidene til Solheim gartneri med alle mulige spennende stueplanter, og hva ser jeg der... Jo, en variegert hibiscus. Den het ikke H. cooperi, men H. 'Snowqueen'.  Den planten ble øyeblikkelig bestilt, og står nå i mitt drivhus. Tenk at jeg skulle finne den etter så mange år! 

Jeg er så fornøyd med at den har veldig varigerte blader, og nå gjelder det bare å passe den med vann. Den tåler nemlig ikke å tørke ut litt en gang. Den er en tropisk plante. Den skal ha full sol og masse vann, og det er i seg selv er litt vanskelig.

Jaja, jeg er velig god på å skaffe meg selv masse arbeide med alle disse plantene jeg kjøper som har spesielle behov. Det er selvvalgt, og da kan jeg jo ikke klage ;)

 Jeg er superfornøyd med at jeg endelig fikk tak i drømmeplanten over alle drømmeplanter! For noen år siden fikk jeg kjøpt variegert Monstera som også var en gammel  drømmeplante. Nå har jeg sett en ny drømmeplante i den "farlige" nettbutikken, men den var de utsolgt for. Det er nemlig ikke bare jeg som er på jakt etter spesielle planter. Stueplanter/potteplanter har blitt veldig populært her i Norge i de siste årene. Den var en variegert fredslilje/spatiphyllum, og jeg skal nok få tak i den en gang også. Håper bare det ikke tar over 40 år... ;)

Det som er morsomt er at det var stueplantene/ potteplantene som fikk meg interessert i hage. De to interessene har fulgt meg siden, og etter at jeg fikk meg egen hage har "galskapen" virkelig blomstret bokstavelig talt både inne og ute. Men jeg stortrives med mine hobbyer, og det er viktig å holde med på noe en virkelig liker.

Sånn ser vidunderet ut :)

Nå har den fått større potte og ny jord. Hibiscus vil gjerne ha mye beskjæring/topping, og jeg skal prøve meg på den bortimot umulige oppgaven å få stiklinger av den til å rote seg.


Det springer stadig ut nye camelliaknopper i drivhuset. 

Akkurat nå er drivhuset stapp fullt av eksotiske vekster. I går flyttet jeg ut alle cyclamenplantene. Nå står de ute i plastkasser med plastlokk over seg. De står med en liten åpning på lokket så det ikke skal bli for tett der for de.
Jeg hentet også opp fra kjelleren i går  alle tomatplantene jeg sådde. Jeg ga de større potter og ny jord, og nå har de også flyttet ut i drivhuset. De står i den nye "kassen" jeg kjøpte for en stund siden med lokk, og oppe i den ble det plass til alle 18 tomatplantene ;)
De er jo fortsatt små, så de tar ikke så mye plass enda...

Trangt om plassen, men alle står i hver sin potte med ny jord. Nå skal de ikke pottes om før røttene fyller mye av de nye pottene . Dette er to forskjellige tomatsorter. Den ene er gul og den andre er rød. Felles for  de er at de er busktomater som ikke må "tjuves", altså ta bort sideskudd på de. Jeg pottet også om og toppet mine blodbegerplanter på fredag. Nå er jeg nogenlunde ajour med mine gjøremål i drivhuset. Da er det hagedammen og våropprydning som står for tur. Det er fortsatt litt skummelt angående nattetemperaturen, for mot neste helg melder yr om 0 grader om natten igjen. 

30 kommentarer:

  1. Hello Marit,
    I can understand now why you love the plants and flowers, starting out with a job in the Flower Shop. Now you are doing a hobby you love, working and taking care of your own plants. The Hibiscus and Camellia are beautiful. Take care, have a happy day and a great new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, I'm sure you now can understand it. Yes, now I have it as a hobby. Thank you. Take care you too, and have a very nice day and week ahead!

      Slett
  2. Good morning Madame Fanatic: I know that inside your head there is a little demon that takes over your impulses and channels them all in one direction. Even before you wake up it has implanted flower-buying desires into every neuron, and has hijacked all sections of your brain. So when you saw the plant from so long ago it automatically made you buy it. You just couldn't help yourself, Marit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening Mr. Wise Guy :)

      I'm so impressed with all your knowledge David. You are absolutely right in everything! :)

      Slett
  3. Hej Marit
    Selvfølgelig måtte du have den, selvom du har så rigeligt :) Den ser nu også spændende ud, håber du kan holde den i live.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, selvfølgelig måtte jeg bare ha den :)
      Det håper jo jeg også på.
      Klem

      Slett
  4. Hei Marit

    Ja, det kender jeg godt. pludselig ser man noget der tidligere var uopnåeligt, men nu er der - man kan jo blive skuffet eller mest som med dig: Bare super glad og fornøjet:)
    Tomatplanterne ser godt ud, og så smager det jo super!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det kan jo slå begge veier, men i mitt tilfelle er jeg overlykkelig :)
      De ser godt ut ja, og jeg håper at de vil få mange tomater i løpet av sommeren. Det er jo derfor jeg dyrker de, for tomater er veldig godt ja :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  5. Det blev din skæbne, da du begyndte at arbejde i en blomsterbutik :-) Tillykke med din Hibiscus! Hvor var det dejligt, at du endelig fandt den.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan hende at det var sånn det var :)

      Tusen takk! Ja, det var helt fantastisk å endelig finne den etter så mange år.
      Klem

      Slett
  6. Gratulerer! Og lykke til. Du fikser vel denne krevende planta også, tenker jeg. Vil jo slett ikke nevne Vardenær gartneri en gang til ;) (Går jo an å ønske seg bidrag til ting også) Jeg tør ikke drømme om stueplanter som ikke tåler å tørke ut! Ville blitt mye luksuskompost. Med oasis-i-potteskjuler-trikset og selvvanningspotter går det jo litt bedre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg håper jo på det, men det er også mulig at jeg har kastet meg ut på veldig dypt vann 😎
      Gosj! Du har nevnt de før ja, men jeg har vel fortrengt det 😳
      Nå har jeg lagt de til som favoritter 😥😂
      Nei, det er helt klart en risikosport. Luksuskompost vil vi jo helst ikke ha nei...
      Oasistrikset fungerer helt supert ja.

      Slett
  7. Verkligen så underbart att få jobba i en blomsterbutik när man är intresserad av växter.Din Hibiskus är otroligt fin med sina brokiga blad en sådan får jag sätta upp på min önskelista för att inte tala om din Camelia.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg var heldig der :)
      Tusen takk.
      Ha det godt!

      Slett
  8. Hej Marit!
    Så trevligt att du lyckades få tag på växten. Den är speciell och förstår att du gärna ville ha den. Jag har också krukat om mina tomater idag, men jag har många kvar. Det blir alltid för många, men jag ger bort till både dotter och son. I år provar jag många nya sorter.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, jeg så glad for det. Den er spesiell ja.
      Så bra at du også har fått gjort det. De behøver god plass hvis de skal vokse seg store. Jeg skal også gi bort planter til mine barn, for jeg kan ikke ha så mange tomatplanter :)
      Disse to jeg har sådd har jeg ikke hatt før jeg heller. Det er gøy å prøve noe nytt.
      Ha det godt.

      Slett
  9. Åhh dessa vackra Camelior...njuter av dina fina bilder!
    Kram från Titti

    SvarSlett
  10. Tillykke med dit indkøb! Tænk at du har gået i alle årene og ønsket den plante, og så skulle det endelig lykkes. Jeg håber, den kan lide at bo hos dig, men jeg ved jo, at du vil gøre alt for, at den skal have det godt 😀.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er så morsomt at jeg endelig fant den!
      Jeg håper jo at jeg klarer å få den til å trives, så jeg vil gjøre alt jeg kan for å lykkes med det 😊

      Slett
  11. Hej Marit,

    Kul med lite historia bakom dina önskeväxter. Mitt första helg/sommarjobb var också i en blomsterbutik och även mitt första riktiga jobb. Hela lägenheten full med växter och alla böcker man kunde ha. Men till skillnad mot dig så är jag idag hopplöst dålig på att ta hand om inomhusväxter, intresset har "flyttat ut" i trädgården.
    Tänk att du ändå fick tag i din önskeplanta efter så lång tid. Vilka fina blad den har. Lycka till med den! Och att få tag på din nyaste önskeplanta...

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika,

      Ja, det er jo det, og denne planten har virkelig en lang historie bak seg. Så kult da at du også har en bakgrunn i blomsterbutikk. Jeg savner hagen så mye om vinteren, at jeg bare må ha noen planter inne som jeg kan stelle med ;)
      Ja, det var jo helt tilfeldig, og plutselig så gikk det an å få kjøpt den. Tusen takk!
      Jeg tror at jeg skal få tak i den innen det har gått 44 år... :)

      Ha det godt!

      Slett
  12. Kjekt å finne planter som en har drømt om lenge, spennende med varigert Hibiskus. Nydelige Camelia som blomstrer hos deg nå.

    Ha en fin hagedag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det. Den er en spennende plante ja. Tusen takk.

      Ha en fin hagedag du også!

      Slett
  13. Det var en morsom historie, Marit. Tænk, at det startede med en tilfældighed og en bog, og se nu...
    Og tillykke med planten - selvfølgelig har du allerede planer om at formere den ;-))))
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo en morsom historie :)
      Livet er fullt av tilfeldigheter. Tusen takk. Ja, selvfølgelig må jeg jo prøve på det. Jeg har også en venninne som skal få en stikling og prøve på det samme :)

      Slett
  14. Hej Marit!
    Här har hänt saker ... jag har haft lite bloggpaus nämligen. Jag vet ju hur mycket du älskar växter med variegerade blad och det gör jag också så jag förstår dig. Så roligt det var att få flytta sig tillbaka till 1977 och läsa om hur du blev förtjust i hibiskusen med variegerade blad. Och att du nu äntligen hittat en sådan ... efter alla år. Jag måste säga stort Grattis till dig! Mina tomatplantor har inte kommit lika långt som dina men de första karaktärsbladen börjar anas. Men det blir nog inte omskolning förrän om ett par veckor tror jag eller i varje fall en vecka. Det beror på hur snabbt dom utvecklas.
    Sol och riktigt vårväder här idag. Men det är tillfälligt, snart är det typiska aprilvädret tillbaka.

    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Anita!

      Ja, her skjer det mye på en gang.
      Det er lenge siden jeg har hørt fra deg ja, men da forstår jeg jo hvorfor :)
      Ja, jeg er veldig glad i variegerte blader, og endelig så fant jeg drømmeplanten etter 44 år eller noe sånt... ;)
      Tusen takk!
      Jeg har plantelys i kjelleren, og under det vokser de hurtig. Nå bor de i drivhuset, og det ser ut som de trives med varmen vi har akkurat nå.
      Ja, det er meldt om det her også, og med frost om natten igjen. Må si at jeg er lei av det nå.

      Klem, Marit

      Slett
  15. Den hibiskusen köpte jag före påsk och den växer bra bland frösådderna under växtbelysning. Har inte planterat om den ännu men ska göra det snart. Jag ska absolut ta sticklingar - det har gått bra tidigare - för jag vill ha ett uppstammat exemplar på sikt :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da! Jeg har en venninne som også lager oppstammede planter av hibiscus. Det tar lang tid, men de er verdt å vente på :)

      Klem, Marit

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...