fredag 16. april 2021

Saktegående vår...

 I år er våren helt annerledes på alle måter enn i fjor. I år bruker våren lang tid på å komme, og selv om jeg klager på snø og kulde til langt ut i april så nyter jeg likevel at blomstene bruker lang tid på å utvikle seg.

I fjor var det nesten ikke vinter, og hele april var veldig varm. Da kom alt av blomster frem i rekordfart, og i mai kom det plutselig nattefrost. Da fikk magnolia og japanske kirsebær frostskader for de var kommet så langt i blomstringen sin. Det håper jeg at jeg slipper i år.

Her kommer noen bilder fra gårsdagens fotorunde i hagen.

Dere har sett det meste før, men det er likevel en utvikling i blomstene. Men først litt dyr igjen :)

Ekorn og svarttrost hunn som spiser i sammen.

Så over til blomstene. Denne behøver vel ingen presentasjon mer... 

Den er definitivt mørkere i bladene, men om det skyldes mangel på sol eller de bare er mørkere vet jeg ikke. Den andre jeg har som står i solen har lysegrønne blader.

Snøen ligger fortsatt bak huset selv om den nye som kom på mandag er borte for lengst. Det er denne "gamle" snøen er seig og som ikke vil smelte...
Uansett så nyter jeg snøklokkene som har øket i omfang der de står. Jeg er veldig glad i snøklokkene, og spesielt når de kommer opp av snøen som her. Det ser liksom litt naturstridig ut at noe kan vokse rett opp av snøen...

I går ble det 11 grader her, og det skal holde seg rundt der og kanskje bli enda varmere. Likevel var det -1,5 grad i natt. Jeg håper på at snøen snart er helt borte, for jeg er veldig lei av påminnelsen om vinter  så lenge den ligger der... ;)

Eranthis hyemalis igjen

Blåveis/Hepatica nobilis som nå dukker opp veldig mange steder. Jeg tror de trives så godt i dette bedet hvor det er så mye barnåler. Det er jo i sånn skogbunn de vokser vilt. Det er litt merkelig det også, for blåveis trives best i kalkrik jord. Barnålene gir jo sur jord, men kanskje de ikke er så  nøye på jorden likevel :)

Hepatica trassilvanica 'Blue Jewel' som vokser i samme  bed.

Nå har julerosene/ Helleborus orientalis startet blomstringen for fullt. De vokser også i samme bed :)

Denne kan jeg ikke huske at har blomstret tidligere. Den er helt ensfarget gul uten nesten en eneste prikk i blomsten.  Den har blitt den nye yndlingen akkurat nå :)

Denne tuen med krokus har virkelig øket i omfang! Lerkespore/Corydalis har spredd seg rundt i hele området her, men de forsvinner snart igjen.

Blomsten er nesten umulig å fotografere. Dette er altså Alpefiol/Cyclamen som har overlevd vinteren ute uten dekke. 

Crocus sieberi 'Spring Beauty' som er ny her i år. Tror at jeg vil plante flere av den til høsten også :)

God helg/weekend!

40 kommentarer:

  1. Nydelige små vårtegn! Ja, krokuser og snøklokker har ikke dukket opp før nå. Har kommet til at det er bra at våren kommer tregt, for minsann er det mye å rydde og beskjære før sommeren. Og så er det stas å beholde blåveisene så lenge som mulig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Sånn er det her også, og jeg liker denne saktegående våren bedre likevel. I fjor hadde jeg en følelse av panikk, for alt kom så fort opp. Ikke fikk jeg ryddet, ikke fikk jeg hygget meg med alt som kom opp før det omtrent var avblomstret. Så selv om vi klager over kulde og snø, så er det fordeler med en kald vår også ;)
      Ja, det er helt sikkert!

      Slett
  2. Der var et år, hvor forårsblomstringen blev smadret af alt for høje temperaturer i april-maj. Det risikerer vi i hvert fald ikke i år. Det kunne tyde på, at cyclamen er ved at have akklimatiseret sig i din have, og det er jo alletiders.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært sånn flere ganger her også, og senest i fjor var det sånn. Nei, det er helt sikkert at vi slipper. Det kan se sånn ut ja, og det er jeg veldig glad for :)

      Slett
  3. Enig med deg, det er tross alt bedre når våren kommer sakte enn at alt er over på et blunk. Jeg går og kikker i hagen hver dag. Her er de siste snøklokkene, klosterklokkene og krokusene avblomstret nå. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det for da får en tid til å nyte dem.
      Det er jo mye tidligere hos deg enn her, men jeg kommer snart etter :)
      God helg.

      Slett
  4. Fantastiske vårblomster ... ja, vi venter ... men her hos meg var det ny snø om natten. Alt hvit rundt - og jeg ble overrasket - mine stakkars små planter i hagen. Jeg vil plante de neste buskene i midten av mai ... Ja, vi må vent. Mange hilsen til deg Marit og ha en fin helg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Huff da! Nå vil vi ikke ha mer snø. Her kom det snø på mandag, men nå er det borte. Nå er det bare den gamle snøen som ligger igjen.
      God helg, Viola!
      Klem fra Marit

      Slett
  5. Dejlige billeder, Marit - der er jo virkelig vår i din have, selv om der også ligger sne. Det er sjovt, så forskellig april måned kan være fra år til år.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Gitte. Ja, det er veldig stor forskjell på der det er sol, og der hvor det bare er skygge. Ja, det er virkelig stor forskjell på april fra år til år.
      Klem

      Slett
  6. Så varer det ikke længe, inden du er på linje med vi andre - lige pludselig overhaler du inden om ;) Men ja det bliver stadig koldt om natten. Hellere kulde som i år end sådan som det gik sidste år.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja, sånn er det hvert år, for når def først blir varmt her blir det veldig varmt. Det er to åser på hver side av elven her, og de stenger varmen inne :)
      Ja, vi får håpe at vi slipper frost i mai i år.
      Klem

      Slett
  7. Hello Marit,
    It is lovely seeing your spring blooms, pretty views of your garden. The snowdrops, crocuses and the hellebore are some of my favorites. Have a great day and a happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,
      Thank you. They are my favorites too.
      Happy Weekend!

      Slett
  8. Dejlige små vårtegn, du har. De holder unægtligt længe i år, men det er nu nok at foretrække. (Lidt mere varme havde nu været godt.)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, de gjør jo det når det er så kaldt om natten. Jeg håper og tror at varmen kommer snart. 11 grader her i dag og ikke noe vind :)

      Slett
  9. Hei Marit

    Ja man siger at Hepatica nobilis trives på kalk - men det er jo ikke kun det vi ser, man ser dem ikke i rene gran eller fyrre skove, men det er vel mere blandingsskov, med nogen nåletræer men mest med birk røn og asp tænker jeg, også hvor der ikke er kalk i jorden.
    Flot sieberi 'Spring Beauty' Crocus er ved at få noget af et comeback - det kan vi glædes over der kommer så mange nye lækre sager på markedet - selv er jeg glad for den der hedder 'tricolor'.

    Begge dine Tibetanske er jo flotte, sjovt du har begge!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, det sies så, og det stemmer til en viss grad. Der hvor min bror bor kalles området Oslofeltet angående kalk i jorden. Her trives blåveis godt og som du sier er det mye blandingskog. Det er mer furu der han bor, og der er skogbunnen helt blå når de først blomstrer. Jeg bor i utkanten av dette Oslofeltet, men det vokser blåveis her også men ikke i sånne mengder som det er der han bor. Det må sees for å forstå hvor mange planter av hepatica som faktisk vokser der :)

      Ja, den så jeg først i fjor høst, og fikk lyst til å prøve den. Jeg synes bare den ligner på en annen jeg hadde før som het 'Prince Claus'. Merkelig ;)
      Den måtte jeg google, for den har jeg aldri hatt før :)
      Den var også veldig fin.

      Ja, det er så morsomt at de er så ulike :)

      Ha en deilig weekend

      Slett
  10. Hei Marit.
    Det er rart for meg med de store temperatursvingningene dere har - det skjer jo ikke her. Enten er det kaldt - eller "varmt". Det skal visst bli 11 grader her også noen dager. ÅÅÅÅ som jeg gleder meg!
    Vårblomstring er bare nydelig. Jeg skal prøve ut flere typer julerose for å se om de vil blomstre - og når. Jeg har jo allerede en mørk en - og den blomstrer jo ikke før i juli?!
    Ha ei flott helg,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena,

      Ja, det kan jeg tenke meg :)
      Her skifter det hele tiden. Så deilig da! Da må du huske på å nyte varmen!
      Juli, ja det gir mening hos deg :)
      Hvis du sår de selv så tåler de mye mer. Jeg ser at de jeg har sådd selv frør jeg over alt. De er "født" her og tåler selv -20 :)
      Ha en flott helg du også.

      Slett
  11. You have lots of lovely blooms in your garden, Marit, despite the lingering snow. I am sure it will all be gone by mid August, so take heart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you David. I hope it will be gone in April ;)

      Slett
  12. Det er liksom litt trøstesløs vår i år. Snøen er snart borte her, så nå håper jeg virkelig på litt varme så ting kan spire og gro i hagen. Mange planer, men disse kuldegradene setter en stopper for de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, alt tar så lang tid i år, men samtidig er jeg sikker på at vi ikke får de samme frostskadene som i fjor. Da var alt kommet så langt i mai, og så slo kulden til :(
      Vi får håpe at det gradvis blir varmere fremover.

      Slett
  13. Det har sina för- och nackdelar med en långsam vår. Ibland känner jag att jag hann så mycket mer förra våren. I år har jord och gödsel varit himla tungt eftersom det inte torkat upp. Krokusen - jag tror du har fått fel den liknar inte alls 'Spring Beauty' som jag köpt eller bilder om man googlar. Din liknar mer 'Prins Claus', 'Ladykiller' eller någon av de andra i den färgskalan.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, men sånn er det bare og vi må ta det været vi får ;)
      Jeg ligger bedre an i år enn i fjor, for nå skal jeg begynne i hagen. I dag har jeg pottet om alle tomatplantene jeg sådde. Nå kan jeg konsentrere meg om hagen og mine gjøremål der :)
      Det tror jeg du har helt rett i :(
      Jeg synes også den lignet på 'Prinse Claus' for den har jeg hatt før :(
      Nå ble jeg sur, for det var jo 'Spring Beauty jeg bestilte. Løker er et stort sjansespill, for det er ikke første gang jeg får feil løk :(

      Klem, Marit

      Slett
  14. Fine bilder av vårblomstringen hos deg. Her går også væren saktere enn vanlig.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, og jeg tror at den gjør det over hele landet. Nå håper jeg på litt mer varme fremover.

      God helg!

      Slett
  15. Hej Marit!
    Blomningen på både krokus och blåsippor har varat länge i år, njuter fortfarande av dem. Nu har vi fått varmare väder, det var riktigt skönt igår, och skall bli både soligt och varmt idag också. Så fint med allt som blommar hos dig. Helleborus är riktigt fina i år, din rosa kan jag se hur många gånger som helst.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!

      Ja, den har virkelig vart lenge i år. Det er jo hyggelig å kunne nyte de lenge. Det var 11 grader her i går, og det blir kanskje enda varmere i dag. Tusen takk.
      God helg.

      Slett
  16. Ja, i år verkar våren har tagit lång tid för sin ankomst hos er, men så härligt att se dina vårtecken nu.
    Skön lördag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har den gjort i år, men nå virker det som den endelig har kommet.
      Ha en fin lørdag!

      Slett
  17. Hei Marit.
    Vårblomster for meg er hvit og blåveis.De er helt nydelige. Selv om vi ikke har hatt snø, har det vært kaldt og minusgrader om natta. Håper på mer varme snart. Har nok blitt litt bortskjemt med varme i april de foregående år.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Ja, hvitveis og blåveis blomstrer tidlig og da vet vi at våren er kommet. Ja, det må vi håpe på, for jeg er lei av denne nattefrosten. Vi har nok det ja.
      God helg.

      Slett
  18. Nydelig blomstring! Selv med litt snø her og der.
    Jeg visste ikke at barnåler lager sur jord, så der lærte jeg noe nytt. Har hatt litt barnåler her og der i bedene for å se om det holder sneglene unna. det ser ut som om de barnålene gjør jorda litt mer luftig, inntil de blir til jord selv da.

    SvarSlett
    Svar

    1. Tusen takk! Ja, og nå er snøen snart borte. Ja, barnåler liker nok ikke sneglene, for de liker ikke ting som stikker eller er skarpe. Barnåler er helt supre, men her har jeg litt for mange av de dessverre ;)

      Slett
  19. Jeg kan godt forstå, du er ved at være træt af sneen og trænger til forår. Men du har da allerede mange dejlige forårsblomster. Dine Helleborus ser ud til at være kommet godt igennem vinteren. De blå Hepatica blomstrer fint hos dig, hos mig kan de desværre ikke lide at være. Jeg tror, vores jord er for sandet.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er jeg trett av snøen, men nå er det også snart borte. Ja, det har jeg nå, og jeg er så glad for at mine helleborus har kommet seg gjennom den kalde vinteren.
      Ja, de trives godt her, og kanskje det kan være saltet som gjør det hos deg? På Vestlandet her i Norge har de samme problem for der trives heller ikke hepatica. For mye sand hjelper nok heller ikke nei.

      Slett
  20. Skidt med at foråret kommer sagte, bare det går i den rigtige retning skal vi nok komme i mål til sidst!
    Dejlig blomstring du har både i sne og grus og fyrrenåle, der er jo allerede så meget at glæde sig over.
    Jeg spurgte engang en gartner om han havde plantet sine blåbær i sur jord, for jeg havde selv lige købt blåbærbuske. Han svarede, at hvis man ikke fortalte planterne de skulle have sur jord, så opdagede de ikke noget:) Måske er det godt at huske på, når man får lyst til at plante noget der egentlig slet ikke passer til voksestedet. Man kan jo altid prøve - ikke sandt?

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi gjør nok det! :)
      Det er allerede mye som blomstrer her.
      Jo, det er helt sant, og etter boken så skulle ikke mine helleborus trives blant barnåler i det hele tatt. Men jeg har heller ikke fortalt de om det ;)
      Jo, vi prøver alt vi kan, og så der vi hvordan resultatet blir :)

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...