mandag 12. april 2021

April er april...

I går gikk jeg en tur i hagen, og fant litt nytt :)

Først litt fra drivhuset.

Denne må jeg inn og se på flere ganger om dagen, for den er favoritten akkurat nå. Kjøpt i Sverige for flere år siden og dessverre navnløs.

Kjøpt på Plantasjen som Pink :)

Forstørret bilde av Camellia 'Jennifer Trehane'. Jeg er helt betatt av disse nydelige blomstene.

Her er baksiden av lappen som fulgte med de blå hortensia jeg kjøpte her om dagen. De er dyrket på lisens hos Kristiansen Garteri her i Norge. Der står det at de tåler temperaturer fra 5 grader til 23, og de er ment som en innendørs plante ja. De tåler med andre ord ikke en norsk vinter ute ;)

Bilde tatt ut gjennom vinduet. Ringdue og svarttrost som spiser her hver dag.


Denne er også forstørret. Den er egentlig bitteliten... ;)
Det er Erantis hyemalis 'Swefelglanz' som jeg plantet høsten 2019. Jeg trodde den var blitt borte, men plutselig så var den der i går :) 

Blåveis/  Hepatica nobilis 'Rubra Plena'



Dette er fra mitt "woodland" hvor det blir  tidlig bart. Pga. det kalde været har snøklokkene der blomstret i flere uker. 

Knopper på hvitveis/Anemone nemorosa. Snart vil de gjøre skogbunnen rundt her helt hvit :)

Disse vokser som nevnt tidligere i skyggen bak huset. Ja, disse snøklokkene lever virkelig opp til navnet sitt :)
De var dekket av snø på lørdag. 


Hakkespetten/ Dendrocopos major er sulten.

Bortsett fra at den terroriserer meg hver morgen med bråket sitt, så er jeg jo glad for at den bor her.
Den er uten tvil en flott fugl. Jeg tror at dette er en hann siden den har en liten rød flekk i nakken. 

Her er en artikkel fra NRK om hakkespetten som kanskje ikke er så hyggelig lesning. Den tar ikke bare andre fugleegg, men hakker også i seg levende unger. De som  skriver artikkelen sier at de har sett det på amatørvideo, og at den er antagelig den eneste hakkespetten i verden som spiser andre levende fugleunger :(

En annen som også er sulten er ekornet. Den finner bl.a.  fuglemat på bakken som fuglene ikke har spist opp.

Den er så søt, men den plyndrer også fuglereir.

Her var det tomt for mat...

...men der var maten ja...

Så om noe helt annet.
Denne morsomme artikkelen om tulipaner sto på NRK i går. Hvis det er noen fra Danmark eller Sverige som ikke forstår nynorsk så kan jeg oversette :)

Jeg skrev dette innlegget i går ettermiddag, og da var det fint vær og opphold. I går kveld begynte det å regne, og så begynte det å snø. Det var meldt, så dette kom sånn sett ikke som noen overraskelse...

Jeg håpet jo og trodde at det ikke skulle komme mer snø nå, men værgudene gjør som de vil, og april er april...
 Det er ingen mengde å snakke om, og det vil jo smelte snart. 

Ekornet var på plass igjen i dag tidlig, og den var som vanlig sulten. Hagedammen var nesten smeltet frem i går, så det går da fremover selv om det ikke ser sånn ut i dag.. ;)

Den var ikke alene, for svarttrosten letet også etter mat. 

Ønsker dere en fin uke!

43 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt, at du har så rigt et dyreliv i haven. Flotte billeder du har taget :-) Jeg var slet ikke klar over, at flagspætten spiser spæde fugleunger - troede kun det var insekter og frø. Men vi mennesker er heller ikke for gode, når det gælder kost. Man burde jo være vegetar ...
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant :)
      Det var ikke jeg heller før jeg fant den artikkelen i går. Ja, vi burde nok være det. Tidligere var jeg det i 13 år, og har vurdert å bli det igjen. I dag finnes det så mye godt i vegetarmat, og det fantes nesten ikke den gangen jeg var det. Så i dag er det enkelt å være det :)
      Klem

      Slett
  2. Hei Marit!
    Mye glede i fuglelivet.
    Kameliaene er nydelige. Oppbevarer du dem frostfritt om vinteren?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vigdis!
      Ja, det er så hyggelig å følge med på fuglene.
      Tusen takk. Ja, jeg har de i kjelleren som er kald og under vekstlys. Det er frostfritt der ja.

      Slett
    2. Det må nok til. Min kamelia vokser fint og overvintres i frostfri vinterhave.
      Ønsker deg en hyggelig dag!

      Slett
    3. Så bra :)
      Ha en fin dag du også!
      Hyggelig å høre fra deg igjen.

      Slett
  3. Hej Marit!
    Vi har också fått snö, det smälter fort undan men tråkigt ändå. Längtar efter lite värme. Hackspetten är inte snäll med småfåglarna, men de är granna vackra fåglar att titta på. Det var tidigt med vitsippor, mina syns knappt ännu.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Marika!
      Her snør det fortsatt, men det har begynt å smelte. Ja, det er så kjedelig å få snø nå. Ja, de er vakre fugler. Disse hvitveisene står i solen hele dagen, så det er nok derfor de er så tidlige akkurat der. Andre steder er de knapt kommet frem.
      Ha det godt.

      Slett
  4. Hej!
    Du har så mycket fina blommor att titta på i din trädgård men även i ditt växthus.Djurlivet i trädgården är heller inget att klaga på det är så trevligt med besök av olika fåglar och även besök av Ekorrar är mysigt även om det är egentligen ett rovdjur.Här ska vi få snöblandat regn har de lovat och det behövs för att få bort snömassorna.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej!

      Tusen takk :)
      Ekorn er et rovdyr ja, men det er så lett å glemme for de er jo så søte.
      Da håper jeg at du får mye regn så snøen hos deg smelter!
      Ha det godt.

      Slett
  5. Hello,
    Your flowers are beautiful! I have never seen a Woodpecker attack a small bird. Your woodpecker is a nice visitor to your feeders. The squirrels always find a way to the bird food. I think our snow is over now, thankfully. I am looking for more plants and trees that attract the birds and butterflies, so I do not have to keep feeding the squirrels. Take care, have a happy day and a great new week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,

      Thank you. I think they onky ment this "norwegian" woodpecker. It was inside a bird box. I don't know if it's just here in Norway it happend. The squirrels are always very hungry. That must be lovely to have springtime without snow.
      Take care, and have a wonderful week!

      Slett
  6. Marit, listen closely. It is just not right to have a beautiful flower without a name in your garden of Norwegian delight. As you know, I am always first in line to be a helpful chap, so here is my solution to this problem. I offer for your consideration two choices: a) David's Delicacy, or b) Gascoigne's Glory. The scientific name Bellissimus gascoignensis will remain the same whichever common name you choose. You will have to let me know how the names look in Norwegian. No doubt there are registrations and trade marks to be arranged. I am sure you will take care of these matters.

    SvarSlett
    Svar
    1. That's very true David, and I will use both names at once ;)
      The names looks great, and I don't need to translate them to Norwegian either.
      You are so clever!

      Slett
    2. Blush, blush, blush, blush, blush........

      Slett
  7. Hej Marit
    Ja april er april det må vi også sande i Dk, her er det dog flot solskinsvejr i dag, men også køligt og blæsende. Det var da en fæl historie om spætten, dem har vi nogle stykker af her, de er flotte, men åbenbart ikke så rare. Dine camellia ser godt ud.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, april inneholder omtrent alt av vær som tenkes kan. Så bra at du har sol i dag da! Her snør det litt helevtiden, men det blir veldig lite ut av det heldigvis. Ja, det var en fæl historie men jeg bare leste om det i går. Om det stemmer vet jeg jo ikke, men det kan jo hende at det er sant. Det skjer mye rart i dyreverden. Tusen takk.
      Klem

      Slett
  8. Kære Marit
    Ja, kameliablomster er utroligt smukke i både form og farve. Mon ikke, de også dufter?
    Udenfor er vejret grumt, og naturen er grum, fordi levende væsener spiser hinanden.
    Det er godt, du har drivhuset.
    Mange hilsener Lisbeth
    PS Jeg kan godt tyde meningen på nynorsk, men det er da godt, du ikke skriver sådan. Hvordan er det fordelt i Norge? Bruges nynorsk fx mest nordpå, eller er det unge eller gamle eller...?

    SvarSlett
    Svar


    1. Kjære Lisbeth

      Tusen takk. Jeg tror ikke at de jeg har dufter, for det ville jeg ha merket i drivhuset :)
      Ja, det er mye elendighet i verden, men vi må prøve å gjøre det beste ut av det :)

      Drivhuset er helt nødvendig skal jeg si deg! :)

      Ja, det kan du si ;)
      Det er to fylker i nærheten her hvor mange snakker nynorsk, og ellers så er det stort sett fra Bergen og nordover. De som vokser opp med nynorsk snakkes det både blandt unge og gamle. Her hvor jeg bor snakkes det ikke nynorsk, og jeg må innrømme at noen dialekter her i landet er vanskelige å forstå når en har vokst opp på Østlandet som meg ;)
      Vi har snakket om dette før Lisbeth, og pkutselig ble det aktuelt igjen.

      Jeg er nesten sikker på at Thibetanusen visner ned en gang ut på sensommeren.

      Slett
    2. Det er godt nok mange, der taler nynorsk ud over hele landet. Jeg holder mig til Østlandet :-)
      Jeg har desværre ikke hørt fra hende, der så ud til at have thibetanus til salg. Jeg håber, hun stadig er aktiv.

      Slett
    3. Ja, det er jo det. Det gjør jeg også ;)
      Det var jo synd. Jeg håper du finner noen som selger den.

      Slett
  9. Noe så lekkert som Kamelia!
    Naturen er tøff. Det er kampen for tilværelsen. Vi spiser jo kyllinger, vi også.
    Bare litt hvitt, og ikke nok til å dekke bakken her. Så får vi se i natt, og da er vi vel gjennom det verste av kulde og snø for denne gangen! Trengte jo vanning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er lekre :)
      Det er den, og vi er ikke stort bedre vi nei.
      Det var ganske hvitt i dag tidlig, men nå smelter det. Ja, etter all den vinden var det greit med litt nedbør. Men det kunne jo bare kommet som regn alt sammen ;)

      Slett
  10. Ja sånn ser det ut hos oss også. Ca 10 cm. med våt snø. Men heldigvis ser den ut til å smelte fort. Camellia er så flotte! Jeg er enig med deg, den første er den vakreste. Jennifer Trehane er hakket bak... Artikkelen fra NRK om tulipanen var både morsom og lærerik. Her spiser rådyrene opp bladene før de nesten kommer opp av jorda...;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan jeg tenke meg. Den smekter fort ha, så det er ikke mye igjen av den nå. De er det, og den første er favoritten med J.T. på andreplass. Den var veldig morsom ja. Jeg har lest den samme historien før, men denne var vinklet på en humoristisk måte. Huff :(
      Jeg oppdaget her om dagen at der hadde de spist opp blomsterknoppene på trepeonene mine nederst i hagen :(
      Til høsten må jeg nok pakke inn de også med hønsenetting.

      Slett
  11. Det er så interessant at sammenligne vores haver lige nu, og det er forunderligt, at mens vores vintergækker for længst er afblomstret, så er vores skovanemoner først lige begyndt at springe ud - altså næsten samtidig med dine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo litt morsomt å sammenligne de plantene nå. Det skal likevel sies at disse hvitveisene vokser i en grøft hvor det er mye sol. Så de hos deg er langt foran de fleste av de her likevel. Snart kommer varmen her håper jeg og da jevner mye av utviklingen seg. Når det først blir varmt her blir det veldig varmt.

      Slett
  12. Härligt fågelliv och så söt ekorre! Ja var är våren tro??? Tänk att man ska behöva ha både mössa och vinterjacka på sig i april!
    Näe nu får våren snabba på lite :)
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er så herlige å se på. Ja, det kan en spørre om, for den er ikke her.
      Det må en ha på seg ja til det blir varmere, og det bør den gjøre, ja :)
      Klem fra Marit

      Slett
  13. Ja april er april - der har du sandelig ramt plet! Men det er en fin runde i haven og drivhuset du har taget, og mange dejlige blomster der titter frem. Tænk at du allerede har hvide anemoner!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i april kan en forvente seg hva som helst av været. Ja, de hvite anemonene kommer hurtig frem på steder hvor det er mye sol her.

      Slett
  14. Hei Marit

    Så kom den - sneen... Og det havde jo være hent fint hvis vi havde haft november. Denne vekslen mellem regn og sne, frost og varme må vi nok til at vende os til - det er det nye normale...
    Flot billede af spætten - den har jo mad nok i naturen, men det er lidt nemmere hos dig, og god afveksling:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, så kom den :(
      I november hadde det vært helt ok, men ikke nå. Ja. Det kan virke sånn.
      Tusen takk. Ja, det er enklere for den og hente maten her :)

      Ha en deilig aften

      Slett
  15. Nydelige Camelia som blomstrer hos deg nå. Fine bilder av fugler og ekorn på matstasjonen din.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk.

      Ha en fin dag du også!

      Slett
  16. Hei Marit.
    Det ble snø her også:-( Og nå er det isende kaldt! Ganske brutalt i dyrenes verden.
    Snøklokkene er tøffe.
    I går ble det en innedag med pelargoniastell:-)
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin,

      Ja, den snøen tror kom veldig mange steder i går. Det kjennes ikke ut som vår, nei. Det er det så absolutt.
      De er veldig tøffe og passer godt til navnet sitt :)
      Ja, det passer godt å bruke en sånn dag til det. Jeg friserte mine pelargonia på lørdag :)

      Ha en fin dag.

      Slett
  17. Good morning dear Marit,
    Beautiful to see that the birds and squirrels love to be in your garden. Bit by bit your garden awakes. A wonderful thing to see. Enjoy it
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar

    1. Good morning dear Marijke,

      Thank you. I'm so happy that they visit my garden every day. Yes, it awakes a little more every day. I hope we will have warmer weather soon.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  18. Det er spændende at betragte dyrelivet i haven. Men dyreverdenen kan vel nok være barsk, når små fugleunger bliver spist. Men kattens leg med musen er jo også barsk.
    Flotte Camelliaer. Der må dufte dejligt i drivhuset.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert at det er. Den er veldig barsk ja, og det skjer mye i dyreverden vi ikke ser.
      Ja, det er den så absolutt.
      Tusen takk. De dufter faktisk veldig lite dessverre.

      Slett
  19. Verkligen aprilväder.
    Blev så glad när jag började läsa, kändes som våren kommit till dig, men så kom bilderna av snö och det verkliga aprilvädret visad sig. Snö, något ni definitivt inte behövde nu.
    Jag lyssnar på många norska poddar och där förekommer både nynorsk, tror jag att det är, och olika dialekter, så jag är ganska van. Även som texten du visar, jag får anstränga mig lite, men inga större problem. Konstigt nog är det lättare för mig att lyssna än att läsa norsk.
    Hoppas snön försvinner snart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, aprilværet skifter hele tiden. Jeg tror ikke at faren for snø er over før langt ut i mai. Nei, nå vil jeg ikke ha mer snø. Så bra at du er så godt til å forstå norsk. Det er jo imponerende! Det er jo litt spesielt at du synes det :)
      Ja, den nye snøen ble borte med en gang. Det ligger bare litt gammel snø bak huset, men den er snart borte den også.

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...