lørdag 3. april 2021

Effektive utedager, oppstart i drivhuset og dobbelt opp...

 Våren er kommet hit også! Jeg har i de to siste dagene fått gjort  mye  hvor snøen er borte.  På torsdag fikk jeg klippet av  de gamle bladene på alle julerosene/påskeklokkene/Helleborus orientalis. Jeg fikk også ryddet litt i bedet under furutrærne. Det faller alltid så  mye barnåler fra furuene og små kvister også. Trær slipper alltid fra seg noe enten det er blader eller noe annet. Kongler var det også mange av der, og alle var halvspiste. Det er ekorn som spiser de så klart. Godt at de har mye mat rundt her.

Jeg begynte også å stamme opp de store thujaene som står foran inngangen til drivhuset og de vokser på hver side av trappen som fører ned til hagen. De har vokst seg veldig høye. De sto her da vi flyttet hit, og jeg er ikke helt sikker på hvilken thuja det er. Men jeg gjetter på T. occidentalis.  Jeg liker de godt,  men frykter at de kan bli veldig høye. De er ca 3 meter nå.  De setter masse frø og de spirer også rundt  her. Jeg kjørte bort to trillebårer med greiner i går, og skal fortsette med det en annen dag, men da må jeg bruke sag. Mens jeg holdt på rundt der fant jeg årets første blåveis/ Hepatica nobilis i full blomst. 

Denne hadde selvsådd seg midt i et gammelt bed. Den var mye lysere enn mange andre blåveis jeg har. Det at de selvsår seg er så hyggelig. Blåveis kan jeg ikke få mange nok av :)

I går ville jeg ikke vente mer, og gjorde drivhuset klart til  bruk igjen. Jeg bar bort nesten alt av planter fra kjellererommet med camellia og hortensia. Jeg fikk noen gode  idéer som jeg måtte prøve ut. Først la jeg en presenning på bakken rett ved siden av de hortensia jeg satte ut på tirsdag. Jeg satte resten av hortensiaplantene på presenningen og brettet resten av den foran plantene. Så hentet jeg en ny fleeceduk som jeg hang opp foran de igjen og festet de med klesklyper i takplatene som ligger på taket over nedgangen til kjelleren. Planen med resten av presenningen som jeg brettet i sammen er at jeg  da kan dra opp og feste den i fleeceduken hvis det skulle bli veldig kaldt igjen. Her må alle muligheter tas i bruk når plantene står ute alt nå. De er ikke herdet for utelivet, så jeg må følge med på de.

Her er plantene godt pakket inn :)
Nå står det ca 15 hortensia bak duken, og jeg håper jo at de tåler overgangen fra kjeller til uteliv godt.

 Jeg flyttet i går alt av camellia fra kjelleren, og når jeg fikk satt de i drivhuset fikk jeg nesten sjokk. De har vokst  så mye i vinter mens de har stått under vekstlys i kjelleren. De må pottes om alle sammen når de er avblomstret. 


Når jeg fikk bort mesteparten av plantene var drivhuset nesten fullt, og det er plassproblemer der allerede. 
Camellia japonica 'Christmas Daffodil' under her. Alle camellia hadde store knopper, og det var også mange knopper! Jeg gleder meg til å se de i blomst :)

Trangt om plassen ja. Når det blir varmere skal jeg prikle om alle cyclamenplantene og sortere de etter om de er coum eller hederifolium, og sette de i potter ute. Jeg har også fire hyller som jeg kan fylle + noe mer.  I dag må jeg bare få omorganisert hele drivhuset. Jeg fikk pottet om mine frøsådde blodbeger i går også. Godt å få de ut i drivhuset, for de begynte å bli ganske lange inne.

Drivhuset har jeg jeg også fått modifisert litt. Vi har hatt igjen noen isoporplater etter at vi støpte gulvet i hagestuen. De tredde jeg under den hvite presenningen  som ligger over taket og der hvor takplatene er borte. Den ene store har ligget der i vinter for å tette igjen mest mulig, men i går fant jeg to små til. Nå er drivhuset tettet enda bedre enn i vinter, så i natt  tok jeg sjansen på å ha plantene der med varme på.  Det ble -3,2 grader i natt og 4,6 grader som det laveste i drivhuset . Jeg hadde da på en ovn på 1000 watt og drivhuset er ikke mindre tett nå etter mine modifiseringer. Det kommer jo ikke inn like mye lys som før, men det får duge så lenge.

På min runde i hagen i går fikk jeg et aldri så lite sjokk, men det var et veldig gledelig sjokk :)

Der fant jeg en Helleborus thibetanus i full blomst og som vokser på et helt annet sted enn den  andre jeg har vist så mange ganger. Den vokser i det store bedet bak kjøkkenet og i dyp skygge. Likevel sto den i full blomst i går. Det er bare to dager siden hele planten lå under snø. Så fort går det her bare det er plussgrader om natten. 


Det er alltid gledelig å se de blomstre uansett hvem det er av de :)


Så litt om snøen i hagen. Dette er tatt bak huset og bak kjøkkenet. Det er der hvor det er minst sol på hele tomten her. Dette ble tatt rett før solen gikk ned i går. Nå står solen så høyt at på slutten av dagen kommer solen også til bak der. 

Ned mot dammen, og her er det også mye skygge.

Under her ligger hagegangen. Det er ikke lenge til den kommer frem.

På andre siden av dammen. Der plantet jeg to små lønner/Acer i fjor høst. De har klart seg flott gjennom vinteren.

Snart er all snøen borte, og jeg kan ikke få sagt hvor glad jeg er for det! :)



44 kommentarer:

  1. Vilket härligt vårligt inlägg Marit! Så skönt att du kommit igång ordentligt. Och blåsippor har du också. Och det är ju roligt att kameliorna trivs så bra att du måste plantera om dom. Även om det innebär jobb :) Tror din idé med presenning och fleeceduk kommer att fungera jättebra. Vi får hoppas det inte kommer alltför kalla nätter. Men du har fortfarande rejält med snö kvar i trädgården. Men solens strålar kommer nog att ta på snötäcket.

    Önskar dig en fortsatt fin påskhelg!
    Kram Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, endelig er våren kommet hit også, Anita! Ja, det blir litt av en jobb å plante de om, og jeg må nok lete etter store potter til de. Men det er jo gledelig at de trives. Det ligger fortsatt mye snø her ja, men til slutt blir den borte.

      Ha en fortsatt god påske!
      Klem, Marit

      Slett
  2. Så härligt att få börja med vårbruket, efterlängtat.
    Kameliaår hos dig också.
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er så herlig nå. Ja, det er veldig mange knopper på de i år.
      Fortsatt god påske!

      Slett
  3. Hello Marit,
    Sounds like you have been very busy moving and repotting your plants. It is lovely to see the new blooms and the plants growing so well. Spring is here, yay! Happy Easter, have a great weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello Eileen,

      Yes, I have been very busy the last days. Yes, finally the spring has come!
      Happy Easter, and have a great weekend you too!

      Slett
  4. It is a busy time if year for a gardener, Marit. I bet the hydrangeas are happy to be out of the basement and into open air, looking forward to enjoying night life in Norway!

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, that's true David. I'm sure they are very happy to be out in open air again, but maybe not so happy about the temperatures at night.

      Slett
  5. Helleborus thibetanus er virkelig vakker med de mørke årene mot rosa grunnfarge.
    Navnet har jeg merket meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en flott plante, og årene gjør den helt spesiell. Den er dessverre vanskelig å få tak i, men håper at du kan få kjøpt den likevel :)

      Slett
  6. Hvor er det dejligt, at du har blå anemoner, Marit - og allerede en Helleborus thibetanus i blomst! Der er altid noget at lave, når man har en stor have og mange blomster, som dig :-) Her sørger rådyrene for, at jeg ikke får for mange blomster.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, plutselig så sto de der og blomstret, Gitte, og et deilig syn. Det er nok å gjøre her ja :)
      Så synd at de spiser opp dine blomster!
      Jeg så i dag at de har spist av mine syriner :(
      Klem

      Slett
  7. Hej Marit!
    Ser riktigt vårligt ut trots lite snö kvar. Hoppas kylan håller sig borta och dina växter klarar sig. Den Helleborus Tibetanus har jag noterat, den är så vacker. Vilken lycka att hitta en till.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er våren kommet hit også, selv om det er litt snø igjen. Det håper jeg også. Det er meldt kjølig vær fremover, men jeg håper det ikke blir så kaldt som de elder. Ja, jeg visste at den var der, men ikke at den var i blomst allerede.
      Ha det godt.

      Slett
  8. Hei Marit,

    Det ser nesten ut som om våren er kommet lengere hos deg enn her i Bergen, men det går jo litt i rykk og napp både i Øst og i Vest?! Jeg har jo ingen planter som må inn om vinteren, her må alt klare seg ute, men jeg har begynt så smått med luking og rydding i bed.

    Helleborus thibetanus er en fantastisk vakker plante :-)) Jeg trodde den ene min var vekke i år men heldigvis så dukket den opp, men ingen blomster denne gangen.

    Jeg ønsker deg en fortsatt fin påske!
    Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit

      Ok, det er jo i såfall uvanlig. Ja, det går i rykk og napp. Jeg skulle gjerne hatt mine camellia ute, men de hadde kanskje overlevd hos deg :)
      Luking prøvde jeg meg på, men telen i bakken hadde ikke gått her enda. Ugresset satt fast ;)

      Ja, de er så vakre :)
      Så bra at din dukket opp igjen. De kan hoppe over et år med blomstring hvis de har hatt det veldig tørt om sommeren. Det opplevde jeg en gang her.

      Ha en fortsatt fin påske du også!

      Slett
  9. Good evening dear Marit,
    You´ve been very bussy in the garden. I wonder if you feel your muscles tomorrow doing so much work. Now that spring has arrived in your garden every day will bring a new fantastic suprise! And don´t worry about the Hydrangea´s they´ve survived in my garden during the cold so they will in your garden.
    Have a wonderful Easter together with your dear beloved ones.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Good evening dear Marijke,
      Yes, I have, in the beginning of the season they hurt a lot. Thank you for telling me.
      Have a wonderful Easter with your family too.
      Rosehugs, Marit

      Slett
  10. Så vacker din helleborus thibetanus är. Här har vi inte fått några 18 grader, kanske 11-12 men det har varit skönt i solen i alla fall. Glad Påsk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det var 18 grader kun en dag, men det var så herlig. Bare det ikke blåser er det godt å være i solen ja. God påske!

      Slett
  11. Hej Marit
    Det går godt nok hurtigt med at sneen kommer væk, det er god, du også har forår nu. Jeg har forsøgt at rydde op i bedene, men det er ikke nemt, når det blæser og bladene flyver af børen. Heldigvis nåede jeg noget her i aften, for da var det stille vejr.
    Du har nogle udfordringer med at have alt det du anskaffer dig :) men heldigvis finder du ud af det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, den er snart borte nå, og godt er det. Det blåste veldig mye her på torsdag, men så ble det stille igjen. Det er ikke enkelt å rydde da nei.
      Det er sant, men jeg finner stadig på nye løsninger for de :)
      Klem

      Slett
  12. Du er nå skikkelig flittig! Så flott at lønnene har klart seg, da! Joda, litt snø igjen, men nå er det nesten så jeg kan gå med småsko i hagen. Roseklipping, gjødsling og vanning er begynt på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, innimellom er jeg det :)
      Det er veldig fint at de har overlevd ja. I dag gikk jeg med joggesko på en blanding av snø og grass.
      Oi, er ikke det tidlig? Jeg tør ikke klippe mine før det er museører på bjørka i år :)

      Slett
    2. Hvis jeg ikke starter nå, er jeg ikke ferdig før bjerka er ferdig utsprunget... Begynner helst på de tøffeste. Mange roser har gode skudd allerede, så det er bare å gå i gang. har en tendens til å ta litt for lite, så det er en del å gå på om det skulle bli en lei frostperiode.

      Slett
    3. Ja, det forstår jeg godt. Med alle dine roser så tar det vel noe tid ja :)

      Slett
  13. Du har jammen fått gjort mye godt arbeid med å gjøre klar drivhuset og se på nye planter som dukker opp i hagen.

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, def er alltid mye jobb i forbindelse med oppstart av drivhuset, men sånn er det bare.

      Ha en fortsatt fin helg du også!

      Slett
  14. Sorter og glæder følges ad, når det gælder havearbejde. Foråret er en tricky periode, når krukkeplanterne skal væk fra deres vinterhi, og det er et stort arbejde at omplante dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt sikkert. I år må jeg nok omplante veldig mange av mine camellia, så det blir et stort arbeide. Men jeg får bare begynne et sted og ta det over litt tid. Rom ble ikke bygd på en dag 😉

      Slett
  15. Visst är det underbart när man upptäcker att det blommar under snön de har även jag varit med om den här våren för det gjorde Snödropparna.Det är i varje fall rätt så trevligt att vintern börjar släppa sitt grepp och att vi får njuta av vacker vårblomning.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig å oppdagen blomstring under snøen. Nå skjer det mye ute, og nå er det vår. Det er så herlig!
      Ha det godt.

      Slett
  16. Hei Marit

    Så har myrerne været flittige som de har spredt dine H. nobilis frø - alletiders:)
    Den må have gjort sig parat under sneen - din Helleborus thibetanus - imponerende!

    Det er i det vejr du har nu at der kan komme tørkeskader - med varm sol om dagen og pænt med frost om natten... Vi håber det bedste!

    Ha en glad påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Karsten

      Ja, de er veldig flittige her, for jeg finner Heoatica frøplanter mange steder :)
      Ja, det må den ha gjort til tross for mye snø og skygge der den står. Den er imponerende ja :)

      Ja, det er en krevende tid for plantene, for det er fortsatt tele i jorden her. Ja, det må vi gjøre :)

      Ha en deilig ny uke!

      Slett
  17. Härliga bilder som andas VÅR även om lite snö ligger kvar :) Här på ön är det stora knopp i syrenerna redan, det går fort nu...
    Påskkram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det ligger litt snø fortsatt, men det minker hver dag. Oi, det høres jo fantastisk ut, og veldig tidlig. Ja, nå kommer våren for fullt :)
      Påskeklem fra Marit

      Slett
  18. Tillykke med foråret og jord uden sne ;-) Hvor dejligt med en selvsået helleborus. Mon den bliver ved at ligne moderen?
    Mange hilsner Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk.
      Det gjenstår å se om den blir det :)

      Slett
  19. Hei Marit!
    Utrolig vakker julerose. Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Tusen takk.
      Ha det godt.
      Klem, Marit

      Slett
  20. Roligt att även din andra H thibetanus blommar i år. Och att du kommit igång med vårjobben. Här har varit kallt i vinden de sista 2 dagarna. Men jag har haft fullt upp med påsk och födelsedagsfirande. Det var först idag jag kunde göra lite jobb ute...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så fint at den andre også har kommet opp. De vokser på veldig forskjellige steder.
      Det er så kaldt ute her, så jeg har ikke fått gjort noe mer ute nå. Får håoe at det snart blir varmere og ikke frost hver natt :(

      Klem, Marit

      Slett
  21. Hej Marit,

    Det verkar som om du verkligen kommit igång i trädgården trots att snön bitvis ligger kvar. Vilket tempo du håller! Fixat växthus och redan fullt :) Så kul att hitta din andra tibetanska julros i blom!

    Ha en fin vecka. Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Ulrika

      Ja, jeg har kommet i gang, men så ble det stopp. Det er så kaldt ute at jeg venter til det blir varmere med å gjøre noe mer. Drivhuset blir veldig hurtig fullt ja, for kjelleren har vært full i hele vinter :)
      Ja, jeg ble så glad når jeg så den også i blomst!

      Ha en fin uke du også!

      Slett

Et lite vårtegn...

I dag så jeg svarttrosten/ Turdus merula for første gang i  denne vårvinteren som vi har nå. Jeg forstår godt at den ikke har villet komme t...